Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ett vennepar av oss har fått ett prematurt barn. Jeg kjenner at både jeg og mannen min har ingen erfaring med dette. 

Vi vil så gjerne være der for dem eller gjøre noe for dem og vil høre av andre foreldre med prematurbarn. De er slitne og det er mye å ta hensyn til. Derfor vil jeg ikke spørre dem for mye. Barnet er født 3,5mnd for tidlig, hvis det har noe å si. 

Anonymkode: d5af5...9c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De skal være på sykehuset ganske lenge, så mulig du kan hjelpe med noe praktisk? Som husvask, mat osv?

Anonymkode: 638e6...b26

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De skal være på sykehuset ganske lenge, så mulig du kan hjelpe med noe praktisk? Som husvask, mat osv?

Anonymkode: 638e6...b26

De har allerede kommet hjem og det praktiske er tatt hånd om. Fryseren er fylt opp og huset er rengjort.  Jeg tenkte mest på foreldrene og barnet. Jeg er så redd for å gjøre noe som kan skade barnet. Vi tenkte jo mere kunnskap, jo bedre forståelse overfor foreldrene. Det samme kan vi informere andre som ikke har kjennskap til dette. 

Skrevet

Kan du ikke bare si at du er der for dem om de trenger noe. Enten praktisk eller som en god venn. 

Anonymkode: 9f578...9dc

Skrevet

Noe av det viktigste er at du ikke besøker dersom du er syk - premature kan være mer mottagelige for bakterier og kan bli veldig syke av bakterier en normalt ikke blir så syk av selv. Ellers så hadde jeg tatt med kaffemat dersom jeg skulle besøke, slik at de ikke trenger å lage noe. 

Dersom det går fint med barnet og du/de er klar til det kan du jo foreslå å sitte barnevakt et par timer slik at de kan gå ut og spise/gå på kino e.l.

• Liker 1
Skrevet

Besøk dem når du er frisk og vær flink med hygiene og håndvask. 

Det jeg satte mest pris på var alle de som lot barnet mitt sammenlignes med seg selv. "Oj, ruller hun nå, her går det fremover" uten å kommentere at dette er lang tid etter vanlig rulling. Eller sitting. Og babbling, smil, sang og prat. Mim premature jente smilte ikke hilsesmil før hun var 16 uker, 7 uker korrigert alder. 

Og det gjorde vondt hver gang noen påpekte det eller etterlyste det. Smiler hun ikke ennå altså? 

Feire det barnet kan, ikke påpek at det snart vil komme sånn og sånn. Fokus på de milepæler vi har nådd. Resten kommer til sin tid og vi vil jo også være stolte og ikke bekymre oss. 

Anonymkode: 92716...fd9

• Liker 2
Skrevet

Som mamma til en prematur gutt kan jeg si at det som stresser meg mest er når folk behandler han som en vanlig baby og begynner å lulle og lalle og vifte med leker osv når han griner og viser misnøye. Nesten alltid når han oppfører seg sånn er han stresset, trenger fred og ro og ingen stimuli. Jeg får heeeelt åndenød når jeg ser folk begynner sånn med han. Heldigvis er det som regel bare å si "nå er han sliten og trenger fred" og ta han ut av situasjonen, men det betyr at når folk skal "hjelpe" meg med han er jeg bare på vakt parat til å redde han. 

Så det blir det viktigste tipset herfra. Spør gjerne foreldrene om barnet er interessert i leker f.eks. Tror ikke folk vifter fargerike leker og roper lullulllullu til en 2 dager gammel baby, og premature kan være som en to dager gammel baby lenge etter at jevnaldrende elsker babygymmen. 

Anonymkode: fc063...e83

Skrevet

Tusen, tusen takk for svar alle sammen. ABfb9: veldig bra tips. Det skal jeg ta til meg. 

ABe83: jeg har tenkt det motsatte, så bra at jeg får høre fra den siden også😊

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen, tusen takk for svar alle sammen. ABfb9: veldig bra tips. Det skal jeg ta til meg. 

ABe83: jeg har tenkt det motsatte, så bra at jeg får høre fra den siden også😊

Ville lest litt om overstimulering og premature. Usikker på om alle premature blir lett overstimulert, men tror de ofte gjør det som helt små i allefall. 

Anonymkode: fc063...e83

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er slitne og det er mye å ta hensyn til. Derfor vil jeg ikke spørre dem for mye. Barnet er født 3,5mnd for tidlig, hvis det har noe å si. 

Mitt barn er født til normal tid. Da slappet jeg av med folk som var erfarne etter å ha hatt egne barn, mens jeg ville forklare for større barn at de må passe nakke osv når de holder.

Hadde barnet mitt vært prematurt eller sykt eller på andre måter hatt spesielle behov, ville jeg tenkt at selv erfarne foreldre sannsynligvis vil være uerfarne i hvordan de bør være rundt akkurat mitt barn. Da ville jeg satt pris på at de spurte når vi avtalte besøk, om det var spesielle hensyn de burde da. Jeg tror det er mindre slitsomt å forklare at hygiene og smittefrihet er viktig og at ungen trenger mye ro og lett blir stresset av for mye stimuli. Da kan foreldrene slappe mer av under besøket, fordi de vet at dere har litt peiling. Hvis dere ikke snakker med foreldrene om hensyn, vet de ikke at dere har noen kunnskap om det og vil kanskje stresse mer.

Skrevet

Jeg hadde prematurt barn men bare  6 uker før, fikk ikke lov til å reise hjem før han var 1 uke før egentlig termin. Mest irriterende var de som ikke tok hensyn til at vi ikke fikk lov å ha besøk første måneden og maste seg inn dørene med snørr og forkjølelse. Så ring på forhånd iallefall og hør om du kan komme på besøk. Det som egentlig såret mest var at de trodde dette var en ailien vi hadde fått, selv om jeg forklarte at han var helt normal faktisk. De kunne ikke ta på han og ikke ville de kose med han heller tørte såvidt å se på han. Så ikke oppfør deg slik iallefall. 

Anonymkode: a5da7...c79

• Liker 1
Skrevet

Siden barnet er så prematurt vil jeg tro foreldrene har mulighet til å gå i fra og få en pause fra sykehus i blant. 

Dersom de er trygge så inviter dem hjem til dere, ikke restaurant for der er det mye smitte. Lag litt god mat og gi dem ei pause. Ikke snakk om senskader og alt som kan komme etterhvert. Spør om babyen og la dem prate. Hvis du ikke bor langt unna sykehuset, så send ei melding om dere skal ta en kaffe etc i f.eks sykehuskantinen  

Jeg har selv premature barn og satt stor pris på de små pausene venner gav meg da mine små lå på sykehuset. 

Anonymkode: 3efb2...5b7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...