Gå til innhold

Ville du som mor forfordelt en av flere søsken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pappa døde i vinter - og mamma sitter i uskiftet bo. Nå tror jeg at hun har tenkt å overlevere gården til eldstemann .. og man merker de spiller med lukkede kort.. 

jeg ser for meg at han får gården for tilnærmet ingenting- og mamma frarøver oss andre dermed farsarven..  

Jeg er superskuffet over henne- bare det å få overta til odelstakst er gunstig - og allerede der "får"han mer- jeg mener hun burde maximere taksten, for å sikre at vi andre og får noe- men hun gjør motsatt..  

hvordan ville dere gjort dette om dere var i hennes sko?

( eldstemann har alltid vært forfordelt, og han skal ikke drive/jobbe som bonde.. )

Anonymkode: c43ed...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du med at eldstemann alltid har vært forfordelt? Ut fra det du skriver later det til at det er dere andre som har blitt forfordelt, både tidligere og nå.

Anonymkode: cc186...766

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med at eldstemann alltid har vært forfordelt? Ut fra det du skriver later det til at det er dere andre som har blitt forfordelt, både tidligere og nå.

Ut i fra hva er det du leser at vi har vært forfordelt?

eksempler på forfordeling:

-gratis kost og losji i 15 år etter og under utdanning.

- eget rom 

- egen skrivepult (vi andre måtte sitte å gjøre lekser v stuebordet i TV støy..)

- måtte aldri sitte barnevakt , det måtte jeg gjøre gratis gjennom nesten hele barndommen/ tenåra 

- 300000 da han startet å studere( jeg har fullfinansiert min utdannelse ved hjelp av Lånekassen og helgejobbing )

- og nå : hele farsarven 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu er det ikke verre enn at du kan lufte med kjerringa at du gjerne vil få betalt ut farsarven din. Du trenger ikke å snakke om at broren din har fått noe tidligere som dere andre ikke har fått, men at du gjerne vil ha ditt nu i tilfelle mora di finner en fyr, gifter seg og flytter. 

Vær litt slu. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, O.G. skrev:

Nu er det ikke verre enn at du kan lufte med kjerringa at du gjerne vil få betalt ut farsarven din. Du trenger ikke å snakke om at broren din har fått noe tidligere som dere andre ikke har fått, men at du gjerne vil ha ditt nu i tilfelle mora di finner en fyr, gifter seg og flytter. 

Vær litt slu. 

Man kan ikke spørre om farsarven når hun sitter i uskiftet bo- og nå gir hun alt til en..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke spørre om farsarven når hun sitter i uskiftet bo- og nå gir hun alt til en..

Slapp av, det har hun ikke rett til å gjøre. Dere må bare åpne kjeften å si noe.

Anonymkode: 89b42...f3b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mor ville jeg aldri forfordelt et søsken. Ikke bare er det urettferdig men ødeleggende for søsken relasjonen dem imellom. Rådfør deg med advokat om hun har lov til dette også går det jo ann at dere tar det opp med henne.

Anonymkode: a5e8c...6e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forfordele betyr å tildele en person mindre eller mer enn det vedkommende har krav på etter en riktig eller rettferdig fordeling

Ser ut som det er litt forvirring om det begrepet her :) 

Anonymkode: 33aac...db8

Ah, de har faktisk endret definisjonen fordi det er så mange som har brukt det feil.. Da kan de like gjerne skrote hele begrepet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så åpne kjeften å si noe om det da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke lov til å gi mer til broren deres enn dere (unntaket er vel denne odelstaksten du allerede har nevnt). Så så lenge du sier imot er det ikke noen fare for at han skal få mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man lever kan man selvfølgelig gjøre akkurat det man vil med sine egne penger og eiendeler, noe annet skulle da tatt seg ut, så dere har ikke så mye dere skulle sagt her. Når hun er død er det annerledes pga pliktdelsarv. Om det er etisk riktig å gi alt man har til ett av flere barn er en annen sak.

Anonymkode: 282a5...7c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man lever kan man selvfølgelig gjøre akkurat det man vil med sine egne penger og eiendeler, noe annet skulle da tatt seg ut, så dere har ikke så mye dere skulle sagt her. Når hun er død er det annerledes pga pliktdelsarv. Om det er etisk riktig å gi alt man har til ett av flere barn er en annen sak.

Anonymkode: 282a5...7c8

Det stemmer ikke, når hun sitter i uskiftet bo har hu ikke lov til å forringe farsarven eller gi store gaver som ikke står i forhold til boets verdier.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ah, de har faktisk endret definisjonen fordi det er så mange som har brukt det feil.. Da kan de like gjerne skrote hele begrepet.

Skal slutte å avspore tråden nå, men jeg tror at det alltid har vært sånn? Språkrådet skriver følgende om ordet under "feil bruk av ord og utrykk"

"De aller fleste later til å tro at det å forfordele noen er å gi noen bedre behandling enn andre, men det er faktisk motsatt. En årsak kan være at de får assosiasjoner til ordet fordel. Forfordeling er altså ikke positiv, men negativ (forskjells)behandling. Det at ordet så ofte brukes feil, kan kanskje komme av forveksling med preposisjonen for, som kan bety ’foran’ eller ’framfor’. Ordet bør brukes med forsiktighet. Uansett om du bruker det riktig eller feil, risikerer du å bli misforstått. Det beste er nok rett og slett å unngå det."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skal slutte å avspore tråden nå, men jeg tror at det alltid har vært sånn? Språkrådet skriver følgende om ordet under "feil bruk av ord og utrykk"

"De aller fleste later til å tro at det å forfordele noen er å gi noen bedre behandling enn andre, men det er faktisk motsatt. En årsak kan være at de får assosiasjoner til ordet fordel. Forfordeling er altså ikke positiv, men negativ (forskjells)behandling. Det at ordet så ofte brukes feil, kan kanskje komme av forveksling med preposisjonen for, som kan bety ’foran’ eller ’framfor’. Ordet bør brukes med forsiktighet. Uansett om du bruker det riktig eller feil, risikerer du å bli misforstått. Det beste er nok rett og slett å unngå det."

Nei, nå forvirrer jeg tydeligvis meg selv, for jeg overså tydeligvis "eller mer"-delen i den SNL-definisjonen.

Ifølge Språkrådet er det å gi MINDRE. I følge Store Norske Leksikon er det MINDRE eller MER. For min del stoler jeg mest på Språkrådet, men tror det er greiest å bare droppe ordet helt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, nå forvirrer jeg tydeligvis meg selv, for jeg overså tydeligvis "eller mer"-delen i den SNL-definisjonen.

Ifølge Språkrådet er det å gi MINDRE. I følge Store Norske Leksikon er det MINDRE eller MER. For min del stoler jeg mest på Språkrådet, men tror det er greiest å bare droppe ordet helt. 

Les definisjonen i SNL en gang til. Hvis noen får mer enn andre blir de som får mindre forfordelt. Litt klønete i første setning men riktig og tradisjonell bruk i det følgende.

Anonymkode: f0918...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kontakte en advokat eller noe, som har peiling på det juridiske? :P         

Anonymkode: 09465...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I uskiftet bo kan hun gi alt til hvem som helst det måtte passe henne. I testamentet kan hun testamentere bort alt til hvem som helst med unntak av pliktarven som er på ca 1 million kroner. Har de sammen 10 barn og hundre millioner kan hun gi 99 millioner til et barn mens den siste millionen må deles på alle. Da vil 9 av barna få 100 000.- hver mens et barn får 99 100 000,-. 

Anonymkode: f0918...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, AnonymBruker said:

I uskiftet bo kan hun gi alt til hvem som helst det måtte passe henne

NEI. Du synes ikke vite hva uskifte er.
Det du skriver om testament m.v. kan passe om mora er ugift eller om farsarven allerede er skiftet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...