AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #1 Skrevet 25. september 2017 Jeg vil gjerne oppsummere noen opplevelser jeg har hatt med min svigermor. Da jeg møtte min mann var jeg opptatt av å gi et godt inntrykk på hans familie, og det er jeg fortsatt opptatt av. Men selv om jeg har gjort mitt ytterste for å bli godt likt føler jeg hun har en annen holdning. Min mann er fra et annet land i Skandinavia, med andre tradisjoner enn her i Norge. Første "stikket" jeg fikk var da vi satt og snakket om nettopp dette med tradisjoner og jeg ville vise bunaden. Jeg viste dame- og herrebunaden og hun reagerte med latter og sa: dette er ihvertfall ikke noe sønnen min skal ha på seg. Foran besøket de hadde og selvsagt uten at min mann fikk det med seg. En annen episode var når hun spurte du er vel ikke gravid? for jeg ser tross alt ikke noen ring på fingeren din. Hun har også gjort narr av en gave mannen min fikk av en tante av meg "å herrefred, dette ville jeg ikke kjøpt til min mann en gang". Selv om min tante var svært gjestfri og bydde alle på middag når de kom hit på besøk med flere familiemedlemmer. Hun disket opp til over 20 personer.. Dette før denne hendelsen. Jeg føler hun hele tiden har en spydig kommentar på lur, og jeg blir usikker på hvordan jeg skal forholde meg til henne. Det som tok kaka var at de presterte å møte opp uten barnesete til vår 2 år gamle datter i sommer når vi kom på besøk, fordi de hadde glemt det. Jeg insisterte selvsagt på at vi måtte ta toget selv om hun mente at hun kunne sitte på fanget (!) igjennom 120 sonen. Jeg blir dårlig av tanken når vi skal dit, noe som er svært leit siden dette er hans mor. Og siden vi bor så langt unna ender det med at vi blir der i ferien to uker og så lenge vi kan i høytidene, heldigvis blir ikke det neste år da mannen min har innsett at også de må bruke av sin ferie for å besøke oss. Hun har sagt at hun ikke har lyst å bruke så mye av ferien sin på barna og barnebarna så det gjenstår å se om hun er villig til å ofre to uker for å besøke oss. Jeg føler meg som en tilskuer når vi er der, alt handler om hva hun har planlagt og skal vi noe så må vi være klar med en gang hun bestemmer seg for å dra. Hun kan komme rett inn på rommet tidlig på morgenen (i 7-8 tiden) mens jeg ligger i sengen halvnaken og legge klær inn i skapet eller for å hente ting, uten verken å banke på eller å beklage seg. Føler hun har null respekt, og hver gang vi skal dit får jeg en negativ reaksjon på stress, selv om jeg maner meg opp må jeg nærmest tvinge meg selv til å dra. Dette gjør jeg for mannen min og barnet vårt, for at hun skal ha et forhold til sin farmor og sine tanter og at han skal få tilbringe tid hjemme. Har vel også hatt et lite håp om at hun en dag skal innse den mindre gode oppførselen sin. Må jeg bare bite i det sure eplet? Har tatt det opp med min mann og han sier han forstår og at han kan være den som sier ifra. For meg virker det som at hun bare overser det han sier. Noen som sitter med liknende erfaringer eller som har noen gode råd? Anonymkode: b5523...6b1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #2 Skrevet 25. september 2017 Har og en svigermor fra et annet land her i Skandinavia, men hun bor i Norge. Hun er stikk motsatt av din svigermor. Min gjorde alt hun kunne for at jeg skulle trives sammen med henne og resten av familien. Ble så godt tatt i mot av alle i hennes barndomshjem og. Her sliter jeg med svigerfar. Har ikke snakket med han på 10 mnd og de bor bare noen minutter unna. Ser de ofte. Kuttet de ut i noen uker, men ønsker ikke at det skal gå utover svigermor, som nå er begynt å bli ganske dement. Har ingen gode råd , men godt du har mannen på din side. Anonymkode: 8e3ab...a71 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #3 Skrevet 25. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har og en svigermor fra et annet land her i Skandinavia, men hun bor i Norge. Hun er stikk motsatt av din svigermor. Min gjorde alt hun kunne for at jeg skulle trives sammen med henne og resten av familien. Ble så godt tatt i mot av alle i hennes barndomshjem og. Her sliter jeg med svigerfar. Har ikke snakket med han på 10 mnd og de bor bare noen minutter unna. Ser de ofte. Kuttet de ut i noen uker, men ønsker ikke at det skal gå utover svigermor, som nå er begynt å bli ganske dement. Har ingen gode råd , men godt du har mannen på din side. Anonymkode: 8e3ab...a71 Jeg skulle virkelig ønske at hun kunne gi mer av seg selv, og slutte med disse stikkene og respektere meg mer. Har virkelig ikke fornærmet henne på noen slags måte. Begynner å lure på om hun føler seg truet og at hun ikke liker at han har flyttet så langt. Men å oppføre seg slik er bare barnslig, føler nesten som at hun vil lage splid mellom meg og min mann. Hun er hyggelig bortsett fra dette, men opplever det allikevel som falskt. Så bra du har hatt den omvendte opplevelsen med din svigermor, men dumt at det er slik med svigerfar. Håper det ordner seg for dere. Jeg tror så lenge man har god kommunikasjon med hverandre som par så kommer man seg igjennom det meste, selv om det kan være utfordrende Anonymkode: b5523...6b1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #4 Skrevet 25. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg skulle virkelig ønske at hun kunne gi mer av seg selv, og slutte med disse stikkene og respektere meg mer. Har virkelig ikke fornærmet henne på noen slags måte. Begynner å lure på om hun føler seg truet og at hun ikke liker at han har flyttet så langt. Men å oppføre seg slik er bare barnslig, føler nesten som at hun vil lage splid mellom meg og min mann. Hun er hyggelig bortsett fra dette, men opplever det allikevel som falskt. Så bra du har hatt den omvendte opplevelsen med din svigermor, men dumt at det er slik med svigerfar. Håper det ordner seg for dere. Jeg tror så lenge man har god kommunikasjon med hverandre som par så kommer man seg igjennom det meste, selv om det kan være utfordrende Anonymkode: b5523...6b1 Kommer nok ikke til å ordne seg med svigerfar. Alkis og tenker bare på seg selv. Det er meg meg og atter meg. Og nå bruker han svigermor for å få det som han vil. Gutten her i huset er sjåfør for de, og jeg håper han får lærlingeplass snart. Da kan de ikke ringe for de mangler poteter eller rett øl Anonymkode: 8e3ab...a71
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #5 Skrevet 26. september 2017 Dere ble hentet på flyplass sånn jeg forstår og de hadde ikke barnesete? Bare litt nysgjerrig hvordan dere løste den situasjonen. Jeg har ikke spesielt godt forhold til min svigermor heller, og min mann er klar over det, men vi snakker ikke så mye om det. Det er ikke så ille som det er hos deg. Du må snakke skikkelig med mannen din tenker jeg. Han må ta praten med sin mor og stå i det, og det er viktig at han tar part med deg. Hør på podkasten Foreldrerådet, og om Besteforeldre. Der berører de svigertema. Lykke til! Anonymkode: badd0...bb2 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #6 Skrevet 26. september 2017 Høres ut som min ex svigermor.. hun hadde heller ingen respekt for meg, kom innom 3 ganger til dagen minst, trakket over alle våre grenser, til slutt hadde vi ofte døren låst og ringeklokken lydløs, for dersom hun hørte at den ringte og vi ikke åpnet ble hun irritert. Hun likte meg virkelig ikke og sønnen va lille gutten som var så uheldig å vær gift med meg. Hun hadde alltid noen frekke stikk på lur og snakket alltid bak ryggen på andre til og med sine nermeste familie medlemmer og spesielt sin egen mann. Jeg føler med deg.. men du er heldig som har mannen på din side og som tør si fra til sin mor selv om hun ikke hører etter, og du er heldig med at hun bor langt vekke. Pass på at det ikke lager splid mellom deg og din mann og ikke bruk så mye energi på å irritere deg over henne, la sure kommentarer fly over hode ditt, og tenk at hun får bare være den hun er, du kan desverre ikke forandre henne, og du kan desverre ikke få henne til å like deg eller respektere deg, men du kan kanskje forandre hvordan du selv takler henne. Lås døren på soverommet dersom dere sover hos henne, bruk et skrujern eller noe dersom det ikke er nøkkel, ikke ta til deg kommentarene hennes, det er vanskelig men prøv. Og få mannen din med på utflukter handleturer uten henne når dere er der, slik at dere får et pusterom. Dersom hun ikke vil komme til dere neste år hadde jeg heller ikke reist til henne. Dersom din mann også ser at moren er slik så forstår han vel at du ikke orker, kanskje han kan ta en langhelg å besøke henne alene dersom han savner henne? Her var min mann alltid enig i at moren oppførsel var uakseptabel, men han sa ingenting til henne, så det var stadig krangler mellom oss pga henne... det er en av grunnene til at hun er ex svigermor nå.... 👍🏻 Anonymkode: 204ee...b82 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #7 Skrevet 27. september 2017 Høres ut som svigermor er misunnelig på deg ts. Anonymkode: fd2a4...823
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #8 Skrevet 28. september 2017 På 26.9.2017 den 11.49, AnonymBruker skrev: Dere ble hentet på flyplass sånn jeg forstår og de hadde ikke barnesete? Bare litt nysgjerrig hvordan dere løste den situasjonen. Jeg har ikke spesielt godt forhold til min svigermor heller, og min mann er klar over det, men vi snakker ikke så mye om det. Det er ikke så ille som det er hos deg. Du må snakke skikkelig med mannen din tenker jeg. Han må ta praten med sin mor og stå i det, og det er viktig at han tar part med deg. Hør på podkasten Foreldrerådet, og om Besteforeldre. Der berører de svigertema. Lykke til! Anonymkode: badd0...bb2 Vi tok toget, og vi kommer til å kjøpe et sete som de skal ha i bilen når de henter oss neste gang. De pleier å låne et, og de hadde det liggende i huset. Noe rart å glemme barnesete, når de vet hvor viktig dette er for barnets sikkerthet, og for oss. Takk for tips Anonymkode: b5523...6b1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #9 Skrevet 28. september 2017 På 27.9.2017 den 0.06, AnonymBruker skrev: Høres ut som min ex svigermor.. hun hadde heller ingen respekt for meg, kom innom 3 ganger til dagen minst, trakket over alle våre grenser, til slutt hadde vi ofte døren låst og ringeklokken lydløs, for dersom hun hørte at den ringte og vi ikke åpnet ble hun irritert. Hun likte meg virkelig ikke og sønnen va lille gutten som var så uheldig å vær gift med meg. Hun hadde alltid noen frekke stikk på lur og snakket alltid bak ryggen på andre til og med sine nermeste familie medlemmer og spesielt sin egen mann. Jeg føler med deg.. men du er heldig som har mannen på din side og som tør si fra til sin mor selv om hun ikke hører etter, og du er heldig med at hun bor langt vekke. Pass på at det ikke lager splid mellom deg og din mann og ikke bruk så mye energi på å irritere deg over henne, la sure kommentarer fly over hode ditt, og tenk at hun får bare være den hun er, du kan desverre ikke forandre henne, og du kan desverre ikke få henne til å like deg eller respektere deg, men du kan kanskje forandre hvordan du selv takler henne. Lås døren på soverommet dersom dere sover hos henne, bruk et skrujern eller noe dersom det ikke er nøkkel, ikke ta til deg kommentarene hennes, det er vanskelig men prøv. Og få mannen din med på utflukter handleturer uten henne når dere er der, slik at dere får et pusterom. Dersom hun ikke vil komme til dere neste år hadde jeg heller ikke reist til henne. Dersom din mann også ser at moren er slik så forstår han vel at du ikke orker, kanskje han kan ta en langhelg å besøke henne alene dersom han savner henne? Her var min mann alltid enig i at moren oppførsel var uakseptabel, men han sa ingenting til henne, så det var stadig krangler mellom oss pga henne... det er en av grunnene til at hun er ex svigermor nå.... 👍🏻 Anonymkode: 204ee...b82 Ja jeg forsøker mitt beste å la det gå. Men når hun hele tiden er på meg og skal lage dårlig stemning, og i tillegg måtte være rundt henne i samme hus over flere dager/uker da er det vanskelig. Og vi har hatt våre krangler også ang henne dessverre når jeg har fått nokk og vil legge det frem til min mann så er han noe motvillig til å forstå meg. Vi må igjennom en diskusjon før han ser hva jeg mener, og det kan være slitsomt. Han er vel en typisk mammagutt, og er veldig glad i moren så hun har han som regel med seg, ihvertfall der og da. Dette er svært frustrerende, men jeg nekter å la henne ødelegge. Han synes ikke noe om at jeg kritiserer henne, noe jeg forsøker å la være og prøver å legge det frem på en saklig og forsiktig måte. Men han er følsom når det kommer til moren, sikkert fordi han ikke har noe nært forhold til sin far og han har bodd hos henne etter de ble skilt. Hun snakker mye dritt om faren, spesielt om vi har vært å besøkt ham. At han er en dårlig far, at han ikke bryr seg osv. Greit nokk han kunne ringt oftere og tatt mer kontakt. Men det er som om det er slik hun vil ha det og at han må glemme faren. Komplisert, men jeg håper bare at han vil sette meg først fremover og ikke bare tro at jeg sier det jeg sier for å være vanskelig. Jeg setter som sagt stor innsats i å komme over ens med henne og det vet han. Kanskje mye forlangt å kreve at han skal sette meg først hele tiden, men i følge en sikker kilde så er det det han skal gjøre. Jeg setter han først her hjemme så da må han gjøre det samme for meg, selv om hun bor langt unna. Anonymkode: b5523...6b1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #10 Skrevet 28. september 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som svigermor er misunnelig på deg ts. Anonymkode: fd2a4...823 Uff ja, eneste jeg vil er å komme godt over ens med henne og resten av hans familie. De betyr mye for han og for vår datter, jeg er også glad i dem og henne tross alt. Men jeg vil bli respektert og bli tatt hensyn til, det er egentlig alt jeg ber om. Anonymkode: b5523...6b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå