Gå til innhold

La datteren min få ta brazilian som 14 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi man er ukomfortabel med å ha hår der. Jeg pleier å ta alt vekk noen ganger med høvel. Er ikke seksuelt aktiv. Liker bare ikke å ha hår der. 

Anonymkode: f1cfd...1d8

Jeg klarer virkelig ikke å forstå at det skal være så fælt for ei jente på 14 år og kjønnshår at mammaen hennes sender henne for brasiliansk voksing. 

Hva vi voksene gjør får være greit, men det er jente på 14 år. Jeg får det ikke til å henge på greip at det skal være nødvendig. Jeg kan godt se poenger med bikinilinje, og at det er kan være flaut for ei jente på 14 år når man skal bruke drakter med høy skjæring, men det betyr jo ikke at man trenger å fjerne alt. Vondt kommer det til å gjøre også! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fjernet alt kjønnshår fra første hårstrå jeg fikk på slutten av barneskolen. Hadde ingenting med sex og gjøre da jeg hadde null interesse for gutter og var nok en av de seneste jeg kjenner med å debutere sexuelt.

Men syntes hår var utrolig ekkelt! Ville ikke bli voksen. Syntes det var flaut, samme med mensen fortalte aldri moren min når jeg fikk den latet som ingenting. Har aldri likt hår. Husker jeg ble så sjokkert da vi var på "første skoledag/innskriving på skolen" Da møtte en jente opp i shorts og hun hadde hadde så mye hår på bena at det var det eneste vi snakket om etterpå. Hadde aldri sett lignende, husker vi snakket om at hun hadde mer hår på bena en alle fedrene vår til sammen. Stakkars jente, hun var etnisk norsk men hadde tykkt nydelig svart hår og veldig mye kroppshår. Vi mente ikke noe stygt med det, men hadde bare aldri sett noe lignende så det gjorde inntrykk.

Tror det er lett for de som ikke har mye hårvekst å avfeie problemet å si at en ikke skal bry seg. Men har møtt mange unge jenter, spesielt utenlanske med utrolig mye hårvekst og skjønner godt at dette kan være veldig generende uten at man skal blande sex inn i det.

Mange jenter må vokse store deler av kroppen som overleppe, "skinnsjegg" rygg og mage. Synes de som slipper dette styret heller bør være takknemlige for at de ikke har så mye hår en å påstå at folk gjør det pga sex..

Anonymkode: 8f8d9...08b

Neida, alle gjør det ikke for sex, men jeg syns det er å ta det hele ett hakk videre å gå for brasiliansk voksing, og jeg klarer ikke å se at det skal være nødvendig. 

Og jeg ser at det kan være flaut med mye hårvekst på legger og bikinilinje, absolutt, men jeg ser altså ikke nødvendigheten av at ei så ung jente skal måtte utsettes for voksning. Forstår jo at det er noen hun selv har bedt om, men hun kommer vel ikke på dette helt på egenhånd, og jeg mener det ville vært mye mer riktig av moren i dette tifellet og tatt en prat med jenta og de andre foreldrene om hvilket press de eventuelt utsettes for. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så det du mener er at man aldri skal kunne stole på tenåringene sine? Hva er det for en holdning liksom.

Anonymkode: bb0b2...4ac

Det finnes ikke ett menneske som ikke har noe å skjule. Å tro noe annet er hårreisende naivt, selv om det er nærmeste familie. 😌

Anonymkode: a1e16...c20

• Liker 1
Skrevet

Holder det ikke å vokse bikinilinjen?

Noen har lite hårvekst i bikinilinjen og har ikke samme problem, andre har mye hårvekst. Det er så klart forståelig at hun ønsker å fjerne håret og at ikke kun barbering alltid er tilstrekkelig. 

Skrevet
1 time siden, Maleficenta skrev:

11? Du hadde vel ikke kjønnshår da?

Det er jo helt normalt å ha det? Kan selv huske at de to siste årene på barneskolen så hadde så og si nesten alle jentene busk der nede (ut ifra det man så i gymgarderoben) 

Anonymkode: baaa5...69b

• Liker 5
Skrevet

Herregud så mange svar.

For å oppklare, jeg blir med henne til salongen til helgen. Har ringt nok snakket med dem og vanligvis har de aldergrense på 16 men med min tillatelse var det ikke noe problem. 

Så forresten klippet av turnjenta, tror dere ikke hun hadde fjernet hår? 

ts

Anonymkode: dd64c...0d0

• Liker 4
Skrevet
2 minutes ago, Newroz said:

Neida, alle gjør det ikke for sex, men jeg syns det er å ta det hele ett hakk videre å gå for brasiliansk voksing, og jeg klarer ikke å se at det skal være nødvendig. 

Og jeg ser at det kan være flaut med mye hårvekst på legger og bikinilinje, absolutt, men jeg ser altså ikke nødvendigheten av at ei så ung jente skal måtte utsettes for voksning. Forstår jo at det er noen hun selv har bedt om, men hun kommer vel ikke på dette helt på egenhånd, og jeg mener det ville vært mye mer riktig av moren i dette tifellet og tatt en prat med jenta og de andre foreldrene om hvilket press de eventuelt utsettes for. 

Jeg klarer ikke å se at det er nødvendig å gå på kafe der man sitter og skravler i timesvis mens man drikker kaffe, men det betyr ikke at jeg mener at det burde forbys bare fordi jeg ikke synes noe om det.

Anonymkode: ebd94...a72

• Liker 3
Skrevet
24 minutes ago, AnonymBruker said:

I de sammenhengene man føler at kjønnshårene gir ubehag i den klesdrakten man ønsker å ikle seg. Eller i de tilfellene der man vil kunne komme i skade for at kjønnshår stikker ut fordi det ikke passer så bra til de klærne man ønsker å gå med. Eller i de tilfellene der man ønsker å følge moten, men er for ung til å tenke på sex, eller i de sammenhengene der hvor man ikke liker følelsen av å ha kjønnshår. Det kan også tenkes at det er i de sammenhenger der man pga hudproblemer kan oppleve kløe når man har naturlig kjønnshårsvekst.

Jeg kan komme med et titalls flere eksempler hvis du ønsker, så kanskje du kan se at det her egentlig bare er du som er fullstendig sex-fiksert og ikke greier å se forbi dine egne fordommer rundt sex.

Jeg leser veldig mye av dette som mote. Det er preget av at man er vant med det, magasinene og alle rundt en sier det o.s.v. Hvorfor skal det være sjenerende at det stikker ut hår et sted det fra naturens side skal være hår?

Det er litt som at folk føler seg "nakne" hvis de setter seg i bilen og ikke tar på sikkerhetsbelte. Det er blitt en vane som skaper en følelse av at noe mangler og at man derfor må ha noe over brystet og magen. Selvfølgelig er ikke beltebruk noe vi har fra naturens side.

Anonymkode: 0f54a...97b

• Liker 1
Skrevet

Det virker jo som om disse barna har misforstått hva turning og idrettsglede handler om. For fokuset deres burde overhode ikke være på hårfjerning og sminke! Idrett handler jo nettopp om det motsatte.

Jeg er bare ti år eldre enn disse barna, men aldri om vi tenkte på slikt da vi turnet. Vi brukte alltid vanlig truse under drakten, og da vi ble 16-17 år begynte vi med en hudfarget tights under istedet. Vi fjernet heller ikke hår i armhuler eller noe annet sted på kroppen, slikt var det kun løse kvinner som gjorde. 

Anonymkode: 1f2df...796

• Liker 5
Skrevet

Må da holde med vanlig voksing av bikinilinje? Ingen på 14 bør ta brazilian!

• Liker 2
Skrevet
6 minutes ago, AnonymBruker said:

Det virker jo som om disse barna har misforstått hva turning og idrettsglede handler om. For fokuset deres burde overhode ikke være på hårfjerning og sminke! Idrett handler jo nettopp om det motsatte.

Jeg er bare ti år eldre enn disse barna, men aldri om vi tenkte på slikt da vi turnet. Vi brukte alltid vanlig truse under drakten, og da vi ble 16-17 år begynte vi med en hudfarget tights under istedet. Vi fjernet heller ikke hår i armhuler eller noe annet sted på kroppen, slikt var det kun løse kvinner som gjorde. 

Så er spørsmålet om man bør ta råd fra en som trodde at kun løse kvinner fjernet hår fra armhulene.  Er på samme alder som deg og det var virkelig ikke tilfellet for 10 år siden. 

Anonymkode: 527a2...6f7

• Liker 13
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I de sammenhengene man føler at kjønnshårene gir ubehag i den klesdrakten man ønsker å ikle seg. Eller i de tilfellene der man vil kunne komme i skade for at kjønnshår stikker ut fordi det ikke passer så bra til de klærne man ønsker å gå med. Eller i de tilfellene der man ønsker å følge moten, men er for ung til å tenke på sex, eller i de sammenhengene der hvor man ikke liker følelsen av å ha kjønnshår. Det kan også tenkes at det er i de sammenhenger der man pga hudproblemer kan oppleve kløe når man har naturlig kjønnshårsvekst.

Jeg kan komme med et titalls flere eksempler hvis du ønsker, så kanskje du kan se at det her egentlig bare er du som er fullstendig sex-fiksert og ikke greier å se forbi dine egne fordommer rundt sex.

Man får da mer hudproblemer av å fjerne hår da

• Liker 2
Skrevet

Ser for meg at om det er nødvendig å ta full brasiliansk pga drakta, så må det være noen meget avslørende drakter! Ikke noe jeg som voksen ville brukt en gang. Ikke rart det blir ubehagelig med hår om kjønnsleppene omtrent stikker ut! Eller hvordan ser disse draktene ut?

Enig med hva flere over her sier, vet hun egentlig hva brasiliansk er? De fjerner jo i alle kriker og kroker. 

Anonymkode: baf7c...875

• Liker 3
Skrevet
1 minute ago, Maleficenta said:

Man får da mer hudproblemer av å fjerne hår da

Ja det tenker jeg også. Hårene har jo blitt utviklet og er der fordi det evolusjonsmessig har vært hensiktsmessig for mennesket.

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud så mange svar.

For å oppklare, jeg blir med henne til salongen til helgen. Har ringt nok snakket med dem og vanligvis har de aldergrense på 16 men med min tillatelse var det ikke noe problem. 

Så forresten klippet av turnjenta, tror dere ikke hun hadde fjernet hår? 

ts

Anonymkode: dd64c...0d0

Så klart er det mange svar når en mor sørger for at ungen på 14 år får brasiliansk voksing

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med AB sitert under:

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så er spørsmålet om man bør ta råd fra en som trodde at kun løse kvinner fjernet hår fra armhulene.  Er på samme alder som deg og det var virkelig ikke tilfellet for 10 år siden. 

Jeg er enda noen år eldre enn dere og når jeg var 14 år var det helt normalt å fjerne hår både under armene og på bikinilinja. Ikke pga sex, (hvorfor i alle dager skal sex draes inn bestandig?) men for vår egen del. Folk som tror at det bare var løse folk som fjerner hår under armene er neppe et menneske i stand til å gi råd om hårfjerning for å si det mildt. Det der må jo være et dårlig forsøk på trolling 🤣

Denne problemstillingen dreier seg ikke om sex, men om ubehag! Hvorfor i alle dager skal det å fjerne hår alltid forbindes med sex? Kan ikke noen få lov til å fjerne hår for sin egens del? Eller er dette fullstendig umulig å tenke seg at noen har behov for? Sitter DERE med fasiten for hvor plagsomme hårene er for denne jenta? Tror ikke det nei...

Når det er sagt syntes jeg også at en full brazillian er å trekke den for langt for en 14åring, men bikinilinja bør det være null problem for henne å ta uten at moralpolitiet skal skrike opp om sex.  

• Liker 4
Skrevet
10 minutes ago, AnonymBruker said:

Men dette er faktisk noe man kan bestemme seg for. Man kan gå sammen og bestemme at det er helt greit at man har hår der og at det kanskje stikker ut. Alternativt kan man bestemme at dette er ekkelt og må fjernes. I begge tilfeller blir det slik man bestemmer seg for. Da er spørsmålet hva det er mest hensiktsmessig å velge.

• Liker 2
Skrevet

Ja til bikinilinje. 

Jeg så ut som en gorilla ds jeg spilte fotball. Ingen barberte lårene sine den gang av dem jeg kjente. 90-tallet. Husker jeg syntes det va så ubehagelig å spille i shorts. Jeg overlevde, men bikinilinja mi var enda verre så brukte kun boxer underdel på bading. Det var ikke gøy så turning kunne jeg ikke gått på om foreldrene mine skulle nektet bikinilinje fordi jeg blir veldig sår av barbering. 

Anonymkode: 72551...59c

Skrevet

Jeg skjønner ikke dette. Bikinilinjen er en ting. Er det det det er snakk om? Hvis det er å vokse hele underlivet, så NEI. Det er nok fokus på å forandre på normale ting på unge jenter i dag. Det er skremmende.

Hvis de draktene er laget slik at man kan se mer enn bare bikinilinjen så er det helt FORKASTELIG og bare det sender et SVÆRT usunt signal til BARN, for det er det hun er, og unge jenter. Tragisk.

Anonymkode: cf345...ab1

• Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke bare henne som reagerer her. Jeg reagerer kraftig, og jeg på ingen måte prippen eller "gammeldags."

Anonymkode: cf345...ab1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...