Gå til innhold

La datteren min få ta brazilian som 14 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 25.9.2017 den 12.01, AnonymBruker skrev:

Nei det syntes jeg ikke! Hvorfor skal barn seksualiseres på den måten? Det er menn som ønsker hårløs kvinnekropp. Hun kan heller bruke hudfarget/beige truse under drakten slik jeg gjorde når jeg var turner. Og hvis draktene er så smale at underlivet risikerer å syntes hadde jeg sydd om drakten og tatt opp problemet med styret på turninga. Er ikke kroppen det er noe galt med da, men draktene og indoktrinering av seksualisering av barn. 

Anonymkode: c05f4...d22

Det er da like mye kvinner som menn som ønsker en hårløs kvinnekropp, likeledes er det ganske mange kvinner som ønsker en hårløs mannerygg/kasse...og mange forventer en hårløs mannekropp i helhet. Dette er individuelle preferanser. 

Skrevet

Jeg hadde nok aldri støttet min 14-åring i å ta brazilian. Hadde hun foreslått det (noe som ikke skjer siden jeg har gutter)  hadde vi snakket om det. Om hun valgte å bruke sine lommepenger på det ville jeg ikke blitt sint, men hun hadde ikke fått penger av meg. 

Skrevet
3 hours ago, Puny said:

absolutt ikke, men dette har da ingenting med om 14 åringer bør få bestemme over egen kropp eller ikke. Om en 14 åring har sex, er det ikke 14 åringen som har straffeansvar.

Den medisinske myndighetsalderen er 15 år. En som er under 15 år bestemmer ikke over sin egen kropp og foreldre kan nekte hull i ørene, braziliansk barbering o.s.v. Den seksuelle lavalderen er 16 år mens den kriminelle er 15 år. Har to på 15 år sex gjør de noe ulovlig og kan bli straffet. Har to på 14 år sex gjør de fortsatt noe ulovlig, kan ikke bli straffet men foreldre og myndigheter kan gjøre tiltak. De har ikke myndighet over egen kropp og foreldre kan nekte de å omgås hvis ikke aktiviteten opphører. Har to på 8 år sex er det ulovlig, de kan ikke bli straffet men foreldre og myndigheter kan sette inn tiltak for å forhindre at dette gjentar seg.

Anonymkode: 0f54a...97b

Skrevet
3 hours ago, Puny said:

absolutt ikke, men dette har da ingenting med om 14 åringer bør få bestemme over egen kropp eller ikke. Om en 14 åring har sex, er det ikke 14 åringen som har straffeansvar.

Om to 14 åringer har sex vil foreldre kunne komme i straffeansvar hvis de har kjent til aktiviteten og ikke forhindret dette. Å tillate f.eks. to 14 årige kjærester å overnatte sammen kan være strafferettslig uaktsomt.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig har det med bestemmelse over egen kropp å gjøre. Det er jo fordi vi ikke lar 14-åringer bestemme over sin egen kropp i enhver sammenheng at den seksuelle lavalder er som den er. 

Anonymkode: 1a02f...8b5

eh nei, det er for at andre eldre mennesker ikke skal forgripe seg på barn at den sexuelle lavalderen er som den er, ikke for at tenåringer skal få bestemme over sin egen kropp. Men nå er dette en helt annen diskusjon...

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om to 14 åringer har sex vil foreldre kunne komme i straffeansvar hvis de har kjent til aktiviteten og ikke forhindret dette. Å tillate f.eks. to 14 årige kjærester å overnatte sammen kan være strafferettslig uaktsomt.

Det er helt feil. Seksuell lavalder skal beskytte barn fra voksne som vil forgripe seg på de, ikke fra sin egen seksualitet.

Skrevet
På 25.9.2017 den 13.07, Carrot skrev:

Jeg tror du vet hva som er best for din datter her og håper du følger henne og hjelper henne finne en seriøs klinikk hun kan gå til :)

Babler? tvert imot forsøker jeg holde meg sakelig og ikke ty til babbel.

Leser du hva jeg skriver når jeg sier at jeg svarer ut fra at det er snakk om å vokse bikinilinjen nettopp fordi jeg har erfart spesielt på KG at alle tror det ene er likt det andre?

OG at jeg derfor sier jeg tror mange her (deg inkludert tydeligvis) drar dette vel langt?

Det er slik jeg kan skjønne det på TS snakk om en jente på 14 som barberer bikinilinjen sin pga turndrakten og som ønsker prøve en annen løsning pga reaksjoner i huden - basert på dette alene svarer jeg at det er helt greit å la henne prøve.

Det er IKKE noe sex med i vurderingen her.

Kan da ikke være så vanskelig å skjønne det hvis man virkelig vil?

Hvilken holdning mener du jeg viderefører?

At det er greit om min datter når hun er tenåring er opptatt av kroppen sin og sin egen hygiene og velferd? Eller at jeg er åpen for at hun får snakke med meg om det hun tenker på uten å valse over henne med en moralpreken om seksuelle knytninger som potensielt kan følge tankene og ønskene hennes? Eller det faktum at jeg ikke drar likhetstegn langt ut over hva tema faktisk handler om?

Glimrende summert!

• Liker 1
Skrevet

Lan hun ikke ha en tights under? Ellers så syntes jeg at om hun ønsker det, bør hun få lov. Husker selv hvor usikker jeg følte meg da jeg fikk kjønnshår og hadde bikini på stranda. Ble så flau når hårene stakk ut. Dessverre har samfunnet blitt sånn at man ikke skal ha kjønnshår osv. Greit nok at man bør stå i mot, men en 14 åring som allerede er i en veldig usikker alder hvor de føler og kjenner mye på hva andre tenker om de, så ville jeg latt min datter få lov om HiN følte seg mer komfertabel. Forøvrig er jeg enig med fler her om at server sykt hvordan kjønnsidealet har blitt, men det er ikke lett å si til en 14 åring, sånt kommer ofte med alderen. Var i svømmehallen i dag med 3 cm hårstubber under armene og legger, håret stakk også ut av bikinilinje, hadde jeg vært 14 hadde jeg aldri gått sånn i bikini, nå nærmer jeg meg 30 og er endelig begynt å gi faen i hva andre mener om meg.

Anonymkode: 206a0...1d1

• Liker 3
Skrevet
På 28.9.2017 den 22.06, Puny skrev:

Holdninger er noe man gir til barna sine, man kan ikke tvinge på dem en holdning. Man bør ikke tvinge en 14 åring. 

Man bør ikke si nei og sette grenser for en 14-åring? Er du seriøs?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har to på 15 år sex gjør de noe ulovlig og kan bli straffet.

Nei.

• Liker 1
Skrevet
59 minutter siden, jabx skrev:

Man bør ikke si nei og sette grenser for en 14-åring? Er du seriøs?

Selvsagt bør man det i en del tilfeller, men jeg mener det blir feil å nekte en 14 åring å styre med sin egen kroppsbehåring. Det er micromanagement på høyt nivå. Helt greit å si at hun får fjerne det på billigere måter enn å gå til en salong og få brazilian, men jeg syntes ikke det er en forelders oppgave å legge seg opp i om en 14 åring skal beholde kroppshårene sine eller ikke. 

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lan hun ikke ha en tights under? Ellers så syntes jeg at om hun ønsker det, bør hun få lov. Husker selv hvor usikker jeg følte meg da jeg fikk kjønnshår og hadde bikini på stranda. Ble så flau når hårene stakk ut. Dessverre har samfunnet blitt sånn at man ikke skal ha kjønnshår osv. Greit nok at man bør stå i mot, men en 14 åring som allerede er i en veldig usikker alder hvor de føler og kjenner mye på hva andre tenker om de, så ville jeg latt min datter få lov om HiN følte seg mer komfertabel. Forøvrig er jeg enig med fler her om at server sykt hvordan kjønnsidealet har blitt, men det er ikke lett å si til en 14 åring, sånt kommer ofte med alderen. Var i svømmehallen i dag med 3 cm hårstubber under armene og legger, håret stakk også ut av bikinilinje, hadde jeg vært 14 hadde jeg aldri gått sånn i bikini, nå nærmer jeg meg 30 og er endelig begynt å gi faen i hva andre mener om meg.

Anonymkode: 206a0...1d1

Dette! Det er helt greit å snakke med henne om at man er imot dette, men å TViNGE en sårbar 14 åring til å skille seg ut på denne måten blir bare feil. Å tvinge henne til å være den eneste med kjønnshår som stikker ut, eller som turner med tights syntes jeg blir helt feil. 

Endret av Puny
  • Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Puny skrev:

eh nei, det er for at andre eldre mennesker ikke skal forgripe seg på barn at den sexuelle lavalderen er som den er, ikke for at tenåringer skal få bestemme over sin egen kropp. Men nå er dette en helt annen diskusjon...

Det er jo fordi 14-åringen ikke anses å ha samtykkekompetanse over egen kropp. Det skjer ikke noe magisk når man har fylt 16 som gjør det mindre ubehagelig å bli utsatt for overgrep av menn på 60 enn det var da man var 14, selv om lovverket behandler det sånn.

Anonymkode: 1a02f...8b5

Skrevet
På 30.9.2017 den 18.30, Puny skrev:

Selvsagt bør man det i en del tilfeller, men jeg mener det blir feil å nekte en 14 åring å styre med sin egen kroppsbehåring. Det er micromanagement på høyt nivå. Helt greit å si at hun får fjerne det på billigere måter enn å gå til en salong og få brazilian, men jeg syntes ikke det er en forelders oppgave å legge seg opp i om en 14 åring skal beholde kroppshårene sine eller ikke. 

Det er ikke micromanagement å for eksempel hindre en 14-åring fra å overseksualisere seg selv. Det er ingen grunn til at en 14-åring skal måtte fjerne alt kjønnshår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...