AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #1 Skrevet 25. september 2017 stesønnen på snart 18 er hjemme hos oss hver helg... Han har egen leilighet med vaskemaskin og alt han trenger i en annen by som jeg og samboer har kjøpt sammen, slik at han får konsentrere seg om studier.. Hver helg, så kommer stesønnen hjem med en haug med skittenklær som han vil at vi skal vaske.. Jeg har sagt klart ifra at jeg/vi ikke vasker hans klær når han kommer hjem på "besøk" i helgene.. At han kan ta de med seg og vaske de selv, evt. vaske de selv hjemme hos oss, men da blir han bare sur... Jeg har ikke lyst til å bruke hver eneste helg til klesvasken hans.. er det for mye forlangt at han tar de med "hjem" og vasker de?? Anonymkode: d0c25...980
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #2 Skrevet 25. september 2017 Bare slutt å vask klærne hans og la han bli så sur han bare vil Anonymkode: bd87b...e5d 48
Gjest Rosetelys Skrevet 25. september 2017 #3 Skrevet 25. september 2017 Altså, de flyr jo ikke inn i vaskemaskinen av seg selv. Om du bare lar de være så må han jo bare ta med seg de møkkete klærne hjem igjen.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #4 Skrevet 25. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bare slutt å vask klærne hans og la han bli så sur han bare vil Anonymkode: bd87b...e5d ja.. jeg gjør jo det.. men det blir jo så dårlig stemning av det.. og så lurer jeg litt på om det er jeg som er tverr, og om jeg burde vaske klærne hans??? Anonymkode: d0c25...980 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #5 Skrevet 25. september 2017 1 minutt siden, Rosetelys skrev: Altså, de flyr jo ikke inn i vaskemaskinen av seg selv. Om du bare lar de være så må han jo bare ta med seg de møkkete klærne hjem igjen. det var ikke det jeg spurte om... Anonymkode: d0c25...980
SPOCA Skrevet 25. september 2017 #6 Skrevet 25. september 2017 Slutt å vaske klærne hans, dette klarer han selv. Enkelt og greit. 10
Gjest Rosetelys Skrevet 25. september 2017 #7 Skrevet 25. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: det var ikke det jeg spurte om... Anonymkode: d0c25...980 Du skrev "Jeg har ikke lyst til å bruke hver eneste helg til klesvasken hans.. er det for mye forlangt at han tar de med "hjem" og vasker de??" Om du bare lar de være har han ikke så veldig mye valg.
Gjest Rosetelys Skrevet 25. september 2017 #8 Skrevet 25. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: ja.. jeg gjør jo det.. men det blir jo så dårlig stemning av det.. og så lurer jeg litt på om det er jeg som er tverr, og om jeg burde vaske klærne hans??? Anonymkode: d0c25...980 Nei, du burde ikke vaske klærne hans og nei du er ikke tverr.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #9 Skrevet 25. september 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: ja.. jeg gjør jo det.. men det blir jo så dårlig stemning av det.. og så lurer jeg litt på om det er jeg som er tverr, og om jeg burde vaske klærne hans??? Anonymkode: d0c25...980 Nei, det er ikke du som er tverr. Om han vil surve som en liten unge får han bare gjøre det. Så dere andre kose dere. Bare la han drive på og overse survingen han. Hva sier far om dette? Anonymkode: bd87b...e5d 7
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #10 Skrevet 25. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke du som er tverr. Om han vil surve som en liten unge får han bare gjøre det. Så dere andre kose dere. Bare la han drive på og overse survingen han. Hva sier far om dette? Anonymkode: bd87b...e5d far er enig med meg.. Anonymkode: d0c25...980
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #11 Skrevet 25. september 2017 Nei, dette er jo et ikke-problem. Han kommer med klesvask og vil du skal vaske, du sier at du ikke vasker, han blir sur. Vær like blid du, men stå på ditt. Anonymkode: 6e171...708 10
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #12 Skrevet 25. september 2017 La far snakke med han. Og da må han være helt klar på at dette må han ordne selv, han kan selv vaske sine egne klær. Så får han bare bli sur. Anonymkode: 6f4db...e13 5
Antoinette Skrevet 25. september 2017 #13 Skrevet 25. september 2017 Sett deg ned med gutten og spør rolig om hvorfor han ikke vasker selv - og få faren med på ditt lag. Er maskinen ødelagt og han tør ikke si ifra? Får han det ikke til? Vet han ikke hva slags vaskemiddel han skal kjøpe? Hvorfor skjønner han ikke at det å vake klær er noe alle bør klare selv? 23
Tvist Skrevet 25. september 2017 #14 Skrevet 25. september 2017 Han kan jo bare vaske klærne når han er hjemme.
Skogshuldra Skrevet 25. september 2017 #15 Skrevet 25. september 2017 Her hadde jeg satt foten ned for at hanfikk komme hjem i det hele tatt, om det er slik at han drasser med seg skittentøy, og i tillegg forsurer hjemmemiljøet om dere ikke vasker for ham.Ærlig talt, gi ham crash-kurs i hvordan vaskemaskina funker og si han er velkommen hjem uten svette sokker og sure miner . 3
Biloba Skrevet 25. september 2017 #16 Skrevet 25. september 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sagt klart ifra at jeg/vi ikke vasker hans klær når han kommer hjem på "besøk" i helgene.. At han kan ta de med seg og vaske de selv, evt. vaske de selv hjemme hos oss, men da blir han bare sur... Anonymkode: d0c25...980 Du kan bare styre hva du selv vil gjøre. Å si nei til å tilbringe helgene på vaskerommet og ha klestørk hengende, er helt ok. Jeg ville ikke sagt at "vi" ikke vasker. Bare si at du ikke vil holde på med oppspart skittentøy i helgene, men han kan evt høre med far om han vil. Det er tenåringens valg om han vil være sur for et helt normalt krav til selvstendighet, eller ikke. Det er helt normalt at en litt umoden og bortskjemt tenåring blir sur for å måtte ta ansvar for lett husarbeid selv. Du må bare stå for det du vet er rett likevel, men man blir sjelden populær idet man setter grenser. 6
Gjest Cocosa Skrevet 25. september 2017 #17 Skrevet 25. september 2017 Da samboer flyttet for seg selv, kjøpte han MASSE vaskemiddel på tilbud. Han visste jo ikke hvor mye han brukte. Fire år senere har vi dette fortsatt 😂 Så det kan jo hende han ikke vet hvordan det skal sorteres, vaskes og hvilke knapper han skal trykke på?
GauteS Skrevet 25. september 2017 #18 Skrevet 25. september 2017 21 minutes ago, AnonymBruker said: Jeg har ikke lyst til å bruke hver eneste helg til klesvasken hans.. er det for mye forlangt at han tar de med "hjem" og vasker de?? Det er for sent å spørre om det nå. Du har sagt at han må gjøre det selv, og da er det ikke mer å diskutere. Du må lære deg å ta en avgjørelse og stå på den. Unngå å tale før du tenker og så tillate omkamper i det uendelige. 4
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #19 Skrevet 25. september 2017 Hva med å tilby deg å hjelpe han? Gi han en enkel gjennomgang av hvordan man vasker klær. Samtidig si nei til å vaske for han. Om han ikke vil ha hjelp, så er det hans problem. Anonymkode: 51da4...fb0 3
heipådegsann Skrevet 25. september 2017 #20 Skrevet 25. september 2017 Synes det er rimelig at han må vaske klærne sine selv. Såpass bør han klare. Og ikke tvil på avgjørelsen din - stå for den! En del av foreldreoppgaven gjør deg ofte litt upopulær, særlig når ungen er tennåring. Men står man det ut, så blir det stort sett greit til slutt 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå