Gå til innhold

Svigermor reagerte i går (!?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde bursdag. På grunn av personlige årsaker avlyste jeg kake hjemme hos oss da jeg tenkte alle eller ingen, og jeg orket ikke å stelle i stand selskap med 17 stk. inviterte pluss vår familie på 6 stk. 

Jeg inviterte t tantungen hjem til oss om formiddagen på vegne av datteren i huset. Senere ringte mine foreldre om de kunne komme innom med gaver. Jeg sa ja. De kom kl. fire. 

Svigermor kom på døren med blomster i halv seks tiden og ble opprørt. Vi inviterte henne inn, men hun ønsket ikke det. Det hører til historien at forrige svigerinne stengte familien til samboer ute så det er ett sårt punkt og hun er veldig følsom. 

Jeg ble helt dårlig av hendelsen og føler ikke jeg har gjort noe galt, men har ikke hørt noe fra henne mtp. det hadde vært greit å rensket litt luft. Bør jeg sende henne en melding og hva bør jeg skrive? 

Kjenner jeg også er litt irritert samtidig som jeg er fortvilet for at mine foreldre ikke kunne stikke innom i 2 timer uten at dette skal bli en greie. Mulig hun trodde min familie og fullpakke var inne, men det var kun en bil ekstra utenfor og ved selskap så kommer det totalt 5 biler fra min side. 

Jeg var rett og slett kvalm resten av kvelden i går og synes dette er en veldig ubehagelig situasjon. 

Anonymkode: 2e262...d69

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånne overfølsomme kvinnfolk er ekstremt slitsomme. 

Jeg hadde ikke tatt kontakt, gitt dama tid til å komme til fornuft, ventet til hun evt tar kontakt selv og bare sagt det rett ut som det var at du følte deg dårlig og ønsket ikke stort selskap. 

Selvfølgelig har du lov til å ha foreldrene dine der noen timer. 

Bare dropp å ha dårlig samvittighet 

• Liker 16
Skrevet

Enig med sistnevnte taler. Du skal selvfølgelig ikke ha dårlig samvittighet for dette.

Du har ikke gjort noe galt. Vent til hun tar kontakt selv, får håpe hun snart tar til fornuft.

• Liker 4
Skrevet

La mannen din snakke med henne og forklare saken.

Anonymkode: 880c2...9af

• Liker 16
Skrevet

Jeg skjønner din svigermor godt, jeg, i hvert fall om du ikke forklarte at foreldrene dine var kommet innom uinvitert. 

Hadde jeg fått beskjed om at et planlagt selskap var avlyst, for så å oppdage at det var andre gjester der, hadde jeg også blitt lei meg, uavhengig av antallet gjester eller vertskapets relasjon til dem/meg. 

Jeg mener ikke at du har gjort noe galt, altså, men jeg skjønner godt at svigermor ble skuffet, særlig om hun har dårlige erfaringer fra før. 

Anonymkode: f43dd...ca7

• Liker 47
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La mannen din snakke med henne og forklare saken.

Anonymkode: 880c2...9af

Han har snakket med både henne og faren, men han har jo latt slike ting skje før også så hvorfor ikke denne gang og. Følte bare at det ikke er slik de kjenner meg etter over 3 år. Blir bare så utrolig kleint å treffes neste gang om ikke dette blir slukket. Og spesielt hvis hun ikke "rekker ut en hånd" siden det er hennes følelser. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner din svigermor godt, jeg, i hvert fall om du ikke forklarte at foreldrene dine var kommet innom uinvitert. 

Hadde jeg fått beskjed om at et planlagt selskap var avlyst, for så å oppdage at det var andre gjester der, hadde jeg også blitt lei meg, uavhengig av antallet gjester eller vertskapets relasjon til dem/meg. 

Jeg mener ikke at du har gjort noe galt, altså, men jeg skjønner godt at svigermor ble skuffet, særlig om hun har dårlige erfaringer fra før. 

Jeg forstår henne godt, men det som plager meg er at hun ikke har tatt kontakt etter samboer forklarte situasjonen. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår henne godt, men det som plager meg er at hun ikke har tatt kontakt etter samboer forklarte situasjonen. 

Ikke la det plage deg! 

Anonymkode: 487b3...c4b

Skrevet

Hva sa du til henne da du avlyste? Om du sa at det ikke ble selskap, at du kom til å være alene med samboer, så kan det lett fremstå som ekskluderende, det vil jo virke som om du løy for å slippe henne. Det er jo litt rart at du ikke orker selskap, men så plutselig orket du å ha foreldrene dine der alikevel. 

Jeg ville også tenkt litt på dette i forkant. Jeg regner med foreldre og svigerforeldre er mer interessert i å stikke innom på en uforpliktende kaffe, mens resten av familien kunne bli litt mye. Siden du sa ja til foreldrene dine, så betyr jo det at du orket noe. Da kunne du sagt til de fire at de kunne komme innom for en kaffe senere, selv om selskapet ble avlyst

Anonymkode: 6d479...923

• Liker 9
Skrevet

Skjønner svigermoren din godt. Du avlyste, hun stakk innom med gave, for så å oppdage at joda, det VAR rom for DIN familie. Såklart ville hun ikke komme "ubedt" inn om hun trodde din familie var invitert. Du skulle sagt noe ala: "Hei! Kom inn, familien min var heller ikke invitert, men så hyggelig at dere kommer likevel! Vil du ha en kopp kaffe?"

Har opplevd det selv, med min bror og hans kone. De har to barn som jeg er tante til og mamma er farmor til. Det passer sjelden når jeg eller mamma foreslår å komme innom. Men det er tydeligvis ikke noe problem å finne tid til HENNES søstre eller HENNES mor.

Når skal svigerdøtre ta til vettet å tenke på at mannen har også en familie? Jeg har aldri gjort forskjell på min familie og mannens familie. Det er mennesker vi snakker om her.

Anonymkode: 4ba49...3a2

• Liker 8
Skrevet

*sukk* doomed if you do, doomed if you don`t ... Noen ganger kan man bare ikke vinne, dette er en slik.

Jeg tror det beste du kan gjøre nå er å fortelle henne at det ikke var noe selskap kun for dine foreldre og at hun ikke ble ekskludert fra noe samtidig som du understreker at du ikke på noen måte hadde vært en slik person og at du egentlig tror hun vet dette da hun burde kjenne deg etter så lang tid.

Så ligger ballen hos henne. Ikke overlat det til mannen din, gjør det selv.

• Liker 7
Skrevet

Vet ikke helt om jeg forstod det helt. Du inviterte 17 personer på kake fordi du hadde bursdag, men du avlyste. Men folk kom innom med blomster og gaver. Når svigermor kom misforstod hun situasjonen. Og trodde at alle var invitert, men ikke hun? Eller var det at hun ikke var invitert i utgangspunktet? Og hun reagerte på det. Før dere fikk for klart stakk hun, og det er spesielt sårt fordi tidligere har hun opplevd å bli stengt ute av svigerdatter.

Send henne en melding der du skriver: Hei, jeg tror kanskje du misforstod i går. Det virket som du reagerte på at jeg hadde besøk etter at jeg hadde avlyst. Saken er at jeg avlyste (si grunnen om du vil det, eller si du følte deg dårlig) orket ikke stelle i stand noe. Men folk kom innom likevel med gaver, og blomster. Akkurat som du gjorde. Og jeg inviterte alle som kom inn på kaffe. Jeg vil bare understreke det fordi jeg vil ikke at du skal tro jeg ikke vil ha besøk av dere. Du vet at dere er hjertelig velkommen hos oss, og tusen takk for blomstene.

Er hun sur etter dere oppklarer er det lite man kan gjøre. Slitsomt at det skal være så slitsomt at hun skal tro det verste. Og hvis hun fortsetter med det må mannen ta en prat med henne om det. Si at det er slitsomt at hun tror det verste, og gjør at dere går rundt å er redd for at hun skal bli lei seg. Det skaper bare stress, og usikkerhet i dere. 

Anonymkode: ca777...372

• Liker 6
Skrevet

Jeg avlyste på fredagen da vi var der på middag. Hadde hatt en tøff uke med krevende barn. Jeg har min egen med flere utfordringer. Så det jeg sa vel var at jeg ikke orket å stelle i stand selskap med masse folk. Jeg var sliten. Hele helgen har jeg sittet på rumpa og samboer har fikset med ungene. Søndagen da foreldrene mine kom ordnet vi ikke noe til. Samboer satt på kaffe. Jeg ropet ikke hurra da de ville komme innom, men hadde aldri klart å si nei fordi jeg visste min mor ønsket og hun synes det er vondt at jeg har det tøft innimellom. Jeg ringte fredagen til henne og avlyste med over en time lang samtale med klaging om hvor frustrert jeg var om situasjonen min så jeg vet hun ønsket å komme innom. Så avvise dem var ikke i tankene mine. Jeg hadde heller aldri avvist svigers om de ville kommet fordi barnebarna demmes er trossalt hjemme hos oss bare annen hver helg.  

• Liker 2
Skrevet

Sånne situasjoner er kjipe. Man prøver å gjøre alle til lags, og så skjærer det seg fordi noen blir fornærmet nesten uansett. Det er jo ikke så en går inn for å være kjip, og da er det så leit at en oppfattes slik likevel. 

Jeg ville nok sendt en slik melding som Ab 372 foreslår. Hvis hun fremdeles er sur, hadde jeg ikke gjort noe mer, da er ballen hos henne. 

Når det er sagt, synes jeg det er litt teit av folk - både dine foreldre, svigermor og evt andre, å komme innom når du har avlyst av en spesiell grunn. Take a hint liksom, hvor vanskelig kan det være. 

• Liker 5
Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring

sofie777, mod

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg avlyste på fredagen da vi var der på middag. Hadde hatt en tøff uke med krevende barn. Jeg har min egen med flere utfordringer. Så det jeg sa vel var at jeg ikke orket å stelle i stand selskap med masse folk. Jeg var sliten. Hele helgen har jeg sittet på rumpa og samboer har fikset med ungene. Søndagen da foreldrene mine kom ordnet vi ikke noe til. Samboer satt på kaffe. Jeg ropet ikke hurra da de ville komme innom, men hadde aldri klart å si nei fordi jeg visste min mor ønsket og hun synes det er vondt at jeg har det tøft innimellom. Jeg ringte fredagen til henne og avlyste med over en time lang samtale med klaging om hvor frustrert jeg var om situasjonen min så jeg vet hun ønsket å komme innom. Så avvise dem var ikke i tankene mine. Jeg hadde heller aldri avvist svigers om de ville kommet fordi barnebarna demmes er trossalt hjemme hos oss bare annen hver helg.  

Jeg skjønner deg, men tenker dette ble litt feil. Du orker egentlig ikke besøk, men så vil din mor så gjerne og så sier du ja til dem. Når du da i forkant har avlyst besøk, ville det vært klokt av deg å enten be din mor komme en annen dag, eller kontakte svigermor og høre om de også ville stikke innom.

Din mor "maser" seg til besøk du egentlig ikke orker, og du har ikke hjerte til å si nei. Din svigermor tør derimot sikkert ikke mase i det hele tatt. Når du da vet at hun har blitt eksludert av tidligere svigerdatter, er det ikke så uforståelig at hun blir usikker og lei seg.

• Liker 10
Skrevet
13 minutter siden, Hactar skrev:

Jeg skjønner deg, men tenker dette ble litt feil. Du orker egentlig ikke besøk, men så vil din mor så gjerne og så sier du ja til dem. Når du da i forkant har avlyst besøk, ville det vært klokt av deg å enten be din mor komme en annen dag, eller kontakte svigermor og høre om de også ville stikke innom.

Din mor "maser" seg til besøk du egentlig ikke orker, og du har ikke hjerte til å si nei. Din svigermor tør derimot sikkert ikke mase i det hele tatt. Når du da vet at hun har blitt eksludert av tidligere svigerdatter, er det ikke så uforståelig at hun blir usikker og lei seg.

Jeg orket ikke ett selskap med 17 gjester nei. Så avlyste for jeg ikke ønsket å velge hvor mange jeg orket. For all del, jeg kunne invitert 5 stk, men jeg ønsket ikke å stelle i stand noe eller være en vert. Hadde det vært omvendt at svigermor kom innom hadde jeg ikke sendt foreldrene mine sms og invitert dem bort. Skulle bare ønske det var kun svigermor som kom innom i går så hadde ikke dette blitt en greie.

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke snakke med svigermor da?

Anonymkode: def05...560

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke snakke med svigermor da?

Anonymkode: def05...560

Jo, jeg må det i kveld 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...