Gå til innhold

Hvordan gi noen høyere selvtillit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann :) 

Kjæresten min sliter VELDIG med lav selvtillit og er veldig usikker på seg selv. Jeg skjønner ikke hvorfor, hun er verdens snilleste, mest omsorgsfulle, utrolig morsom og naturlig pen. 

Vi begge er 19 år gammel, og flyttet hjemmefra for rundt 2 år siden. Når hun bodde hjemme hakket foreldrene hennes på henne hele tiden som har gjort at hun tror veldig dårlig om seg selv.

Jeg gir henne komplimang hver gang hun har på seg noe fint, når hun har sminket seg litt extra, når hun får gode karakterer, når hun gjør noe bra på jobb og egentlig hver gang jeg blir stolt av henne. Men det virker ikke som det hjelper særlig mye...

De siste året har hun også mistet nesten alle vennene sine fordi hun utviklet en form for sosial angst. Angsten har blitt bedre nå, men hun sliter med å åpne seg til andre å være seg selv. Jeg vet at hun hadde fått maaange venner om hun bare hadde stolt på seg selv litt mer. 

Så hvordan kan jeg hjelpe henne? Borsett fra å gi komplimang og skryt? 

Jeg er også med henne til psykolog der hun snakker om hvordan det var å bo hjemme, hun sier det har hjulpet litt men ikke mye.. :/ 

Anonymkode: 2bd5c...ac4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke fasiten her, men det er kanskje viktig at du komplimenterer henne når hun ikke er "ekstra fin" også. Altså, når hun ikke har sminket seg, har på seg noe fint eller får gode resultat. Hvis det er bare da hun får høre at hun er bra nok, så kan det kanskje virke mot sin hensikt. At hun føler at hun kun er bra nok da, og ikke når hun bare er seg selv. Det kan gjøre at hun stiller enda høyere krav til seg selv... 

Typen min sier gjerne at jeg er den fineste i verden da f.eks. når jeg akkurat har våknet, og ser omtrent ut som Hufsa. Fullstendig klar over at jeg ikke er vakrest i verden akkurat da, men jeg tror på at han mener det - fordi jeg vet jeg er flott uansett i hans øyne. Jeg er alltid bra nok for ham. På samme måte som jeg synes han er like fantastisk om han har fikset seg eller ikke.

Anonymkode: 1267c...1f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...