AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #1 Skrevet 25. september 2017 Hei! Jeg har leid rom i en bolig hos en bekjent. Eget soverom samt et lite oppholdsrom, kjøkken og bad ble delt med utleier. Rommene ble sagt opp i slutten av juli, slik at oppsigelsestiden var august - september - oktober. Det var kun en nøkkel disponibel (fikk aldri en egen nøkkel) og denne ble gjemt utenfor huset slik at begge hadde tilgang til boligen. Jeg flyttet ut i begynnelsen av september, har fremdeles noen få ting stående og skal vaske ut rommene. Utleier har nå sagt i helgen at hun kommer til å låse boligen og ha med seg nøkkelen, slik at mine rom ikke lenger er tilgjengelig når jeg ønsker eller i samme grad som før. Utleier ønsker å få beskjed når jeg ønsker å dra innom, slik at hun kan låse opp. Spørsmålet mitt er; har utleier rett til å kreve husleie for oktober når jeg har "mistet" tilgang til boligen slik som jeg hadde før? Jeg er bare ute etter å vite hva rettighetene mine er Anonymkode: 45892...76b
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #2 Skrevet 25. september 2017 Noen som vet mer om rettighetene mine? Hilsen TS Anonymkode: 45892...76b
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #3 Skrevet 25. september 2017 Når du er leieboer skal du ha kontrakt. Rettighetene dine står i kontrakten og utfylles i Huleieloven. Les der, vi ser ikke hva som stårmi kontrakten din. Anonymkode: 051a8...874 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #4 Skrevet 25. september 2017 Du har rett på tilgang til rommet ditt gjennom hele oppsigelsestiden. Enkelt og greit. Med mindre noen andre har flyttet inn, men da skal ikke du betale for mer av oppsigelsestiden. Anonymkode: 70a51...3a4
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #5 Skrevet 25. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du er leieboer skal du ha kontrakt. Rettighetene dine står i kontrakten og utfylles i Huleieloven. Les der, vi ser ikke hva som stårmi kontrakten din. Anonymkode: 051a8...874 Skal finne den senere og sjekke, takk! Anonymkode: 45892...76b
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #6 Skrevet 25. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du har rett på tilgang til rommet ditt gjennom hele oppsigelsestiden. Enkelt og greit. Med mindre noen andre har flyttet inn, men da skal ikke du betale for mer av oppsigelsestiden. Anonymkode: 70a51...3a4 Ingen andre skal flytte inn, dette var bare en midlertidig løsning. Men jeg har jo ikke "full tilgang" når jeg må spørre utleier om å låse opp hver gang jeg skal til rommet? Anonymkode: 45892...76b
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #7 Skrevet 25. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ingen andre skal flytte inn, dette var bare en midlertidig løsning. Men jeg har jo ikke "full tilgang" når jeg må spørre utleier om å låse opp hver gang jeg skal til rommet? Anonymkode: 45892...76b Da skal du heller ikke betale for mer enn de dagene du faktisk har tilgang til rommet. Det er fremdeles ditt rom å du kan komme å gå som du vil. Ellers får du si til utleier at du skal betale mindre. Anonymkode: 70a51...3a4
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #8 Skrevet 25. september 2017 Utleier har nevnt at jeg kan få hus nøkkel nå, så da har jeg vel ikke retten på min side lengre? TS Anonymkode: 45892...76b
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #9 Skrevet 25. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Utleier har nevnt at jeg kan få hus nøkkel nå, så da har jeg vel ikke retten på min side lengre? TS Anonymkode: 45892...76b Nei ikke når du har full tilgang. Anonymkode: 6446a...1b9
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #10 Skrevet 25. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Utleier har nevnt at jeg kan få hus nøkkel nå, så da har jeg vel ikke retten på min side lengre? TS Anonymkode: 45892...76b Hvis du får husnøkkel har du vel tvert i mot endelig retten på din side. Da har du jo full tilgang og alt er som det skal være. Anonymkode: 518e1...6be 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå