Gå til innhold

Tannrens på katt og hund?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

36 minutes ago, AnonymBruker said:

Hæ! Jeg har aldri pusset tennene på katten min

Anonymkode: 3b543...808

Vel det er synd.  Da  lærte du noe idag også da.

Anonymkode: c42a4...9d1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

59 minutes ago, AnonymBruker said:

Herregud, så du legger den lille jenta di i narkose minimum 1 gang i året? Det er for det første jævla dyrt, og ikke bra for hunden. Puss tennene og gi bein!

Anonymkode: e5ada...6eb

Tull. Vedkommende tar garantert bedre vare på hundens tann, ergo fysiske helse enn gjennomsnittet. For å si det sånn: problemet er vel ikke akkurat at for mange gjør det.

Pluss- er man en fattigfrans skal man ikke ha dyr!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/24/2017 at 3:46 PM, AnonymBruker said:

Vi betalte rundt 5000 kr. Helt unødvendig med rens når de er 2 og 4 år og du pusser tenner. Vi renset hunden vår sine tenner første gang når han var 7 år, og det var lite å rense (gjorde det fordi han måtte noe annet tannrelatert). Man legger ikke dyr (eller mennesker) i narkose for moro skyld.

Anonymkode: 1b0f4...514

Alle hunder trenger ikke narkose for å rense. Noen hunder er så trygge at de kan gjøre det uten narkose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel det er synd.  Da  lærte du noe idag også da.

Men hæ? Jeg hadde en katt som ble 13 år hørte aldri noe om fra vet om å pusse tennene på den

Anonymkode: 3b543...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min, som er medium liten og veier rett i underkant av 10 kg, var hos dyrlegen for tannrens og fjerning av tannstein nylig (noen uker siden). De må jo legge dyret i narkose i forbindelse med slikt, og det koster. Jeg betalte 2000,- kr for det hele. Dette var en klinikk i Oslo.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må bare spørre, siden du er veterinær og kan dette. Tørr ikke å kontakte min vanlige veterinær, for det kontoret er litt. hva skal man si, #alt annet er dritt, det vi selger er best" - type holdning til spørsmål om fôr og produkter. To ganger løy de meg rett oppi ansiktet og sa at BARE veterinær selger zoolac. Selv da jeg viste annonsen hos apotek1 så sa de at bare veterinær selger det. Anyways. 

Hva synes du om denne? Tror du denne funker? Hørt om den før? Har hund og katt, det finnes en tannpasta til hver. Tenkt å kjøpe, men usikker på om det er humbug eller om det faktisk funker. 
a9a43731-7960-4839-9b85-412c37c95451

Anonymkode: edb79...303

Den er helt grei og bruke forsåvidt. Det jeg vil poengterer i fht tannpuss hos hund og katt: det viktigste er den mekaniske børstingen med kost eller fingerhanske, ikke hvilken tannpasta man bruker. Man trenger i utgangspunktet ikke å bruke tannpasta. Det viktigste er å børste, for å fjerne belegg. Dette belegget mineraliserer seg og danner tannstein om det ikke fjernes.

Anonymkode: 9db07...b21

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, førstedamen skrev:

Da har ikke dyrlegen skjekket tennene på årlig kontroll. Jeg skrev også over at dette ikke gjaldt Ts, da hun gikk til årlig kontroll. 

Om tennene og kjevebeinet råtner bort vil det lukte betennelse. Som jeg også skriver, vil enver god dyreeier ta dyre til vet om dyret lukter betent. 

Jeg velger å tro at de fleste i Norge tar godt vare på dyrene sine. Og at de tar dyrene til veterinær når det trengs, det gjelder desverre ikke alke eiere, nie jeg ikke har påstått heller.

Og som Ts skriver. Dyrlegen hennes mente alt var innenfor normalen. 

Hva mener du? At hun bør legge katter og hunder i narkose for å bare skjekke tennene helt unødig? Jeg passet en hund når jeg var liten, den ble skadet og skulle igjennom en enkel operasjon. Men døde av narkosen. 

Periodontitt forgår under tannkjøttet i hovedsak, med andre ord: det er ikke like lett å se med det blotte øye (men som veterinær får man som regel en ide..).  Resorpsjon av kjevebein som følge av langkommen periodontitt kan ikke luktes, nei, men merkes i fht store lommedannelser og mobilitet i tennene (i tillegg til store mengder plakk). Er enig i at Ts sine dyr,som tydeligvis har tenner uten tegn til dette, ikke har behov for sedasjon kun for tannrtg for å sjekke for sikkerhets skyld.

Det er alltid en risiko med sedasjon og narkose, selv for friske dyr. Er dyret sirkulatorisk påkjent er denne risikoen større. Trist å høre om hunden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her, takk for mange svar :) 

Pusser tennene deres hver kveld (nesten hver da, hender vi hopper over en dag), bruker tannkrem nevnt tidligere i tråden og en svart/hvit jeg ikke husker navnet på. Jeg ser ikke tannsten på de, jeg er plaget med dette selv så er ofte til tannlegen for å få det fjernet, men det bekymrer meg at katten har rødt tannkjøtt. Det blør ikke, er ikke hovent/oppsvulmet og tennene er hvite og fri for flekker og misfarging. Er til årlig vaksine og helsesjekk med de begge, og stiller ut katten så da er det helsesjekk før man kommer inn (3-4 ekstra helsesjekker ekstra i året mao), får alltid høre "ganske rødt tannkjøtt", men ingen sier noe om hva som bør gjøres med det sukk. Vurderer å ta med katten til min egen tannlege :fnise:

Til dere som skriver "narkose bare for moro" det er jo ikke for moro, det er i såfall for å være 100% sikker på at dyrene har det bra. Hører ofte om dyr som må trekke tenner og har hatt det vondt lenge, så da blir jeg så klart bekymret for mine egne dyr.

Sånn er noen her også, hadde kjøpt småting til stell på dyrebutikken og på apotek1, kom til dyrlegen og de sa at ingen andre enn de får selge det :fnise: Kjøper selvfølgelig slikt billig andre steder, for en feliway spray jeg skulle ha til bilen, skulle de ha 450 kroner for, på nett kostet den ca 150. Det blir for dumt. Annet eksempel er sånn ørerens vann de selger for 120 kroner for en hel pakke på apoteket, til dyrlegen skulle de ha 90 kroner for en, og det måtte jeg aaaaldri finne på å kjøpe fra andre steder enn hos dyrlegen. Byttet til en annen dyrlege for å si det slik.

Anonymkode: 69405...d4f

I fht rødt tannkjøtt hos katt. Dersom det er mye tannstein på tennene kan det skyldes det. Tannstein kan også ligge innunder tannkjøttkanten (og er dermed ikke synlig) og gi denne irritasjonen som gir rødhet. Dette løser seg med tannrens. Det som er viktig å ha i bakhodet i fht katter med rødt tannkjøtt (gingivitt) : det kan være tidlig tegn på FORL. FORL er en autoimmun tannsykdom hos katt, som er relativt vanlig. Den går ut på at kroppens celler "spiser opp" tannen. Dette foregår under tannkjøttet og er ikke synlig før det har gått veldig langt (- at man ser hull i kronen, evt at kronen faller av). Da har katten gått og hatt vondt i lang tid. I disse tilfellene trengs tannrtg for å avdekke dette på et tidlig tidspunkt - slik at man kan trekke affisert tann. Det finnes ingen  behandling for FORL bortsett fra tanntrekk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Tull. Vedkommende tar garantert bedre vare på hundens tann, ergo fysiske helse enn gjennomsnittet. For å si det sånn: problemet er vel ikke akkurat at for mange gjør det.

Pluss- er man en fattigfrans skal man ikke ha dyr!

Ja - men ville du lagt deg selv i narkose 1-2 ganger i året? Neppe. Du kødder ikke med sånt.

Anonymkode: e5ada...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Periodontitt forgår under tannkjøttet i hovedsak, med andre ord: det er ikke like lett å se med det blotte øye (men som veterinær får man som regel en ide..).  Resorpsjon av kjevebein som følge av langkommen periodontitt kan ikke luktes, nei, men merkes i fht store lommedannelser og mobilitet i tennene (i tillegg til store mengder plakk). Er enig i at Ts sine dyr,som tydeligvis har tenner uten tegn til dette, ikke har behov for sedasjon kun for tannrtg for å sjekke for sikkerhets skyld.

Det er alltid en risiko med sedasjon og narkose, selv for friske dyr. Er dyret sirkulatorisk påkjent er denne risikoen større. Trist å høre om hunden. 

Periodontitt er det hunden vår hadde, og det hadde tannlegen sterk mistanke om og anbefalte derfor tannsjekk i narkose. 

Anonymkode: 1b0f4...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Da har katten gått og hatt vondt i lang tid. I disse tilfellene trengs tannrtg for å avdekke dette på et tidlig tidspunkt - slik at man kan trekke affisert tann. Det finnes ingen  behandling for FORL bortsett fra tanntrekk. 

Ja det er akkurat slike ting jeg er redd for, har vært hos forskjellige dyrleger men ingen mener det er nødvendig med røngten, men jeg tenker jo at det ikke er normalt med rødt tannkjøtt om alt er bra? Skulle tro de ville ta røngten om de mistenkte noe også da.. den ene er spesialist på tenner hos hund og tenker at katt ikke er så forskjellig fra hund? Rødt tannkjøtt rundt alle tennene forresten, så ikke en tann som skiller seg ut. Hadde vært så mye greiere om dyr kunne snakke.

TS

Anonymkode: 69405...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2017 den 2.54, AnonymBruker skrev:

Alle hunder trenger ikke narkose for å rense. Noen hunder er så trygge at de kan gjøre det uten narkose.

Der jeg jobber tar vi ikke tannrens uten narkose. Ei heller tannrøntgen. 

Anonymkode: 904e6...c33

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannrens på hunden min kom på 1700 kr med narkosen, men det beste er å høre med dyrlegen hva han tenker. Prisen avhenger jo litt av hvor omfattende rensen er og størrelsen på hunden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

I fht rødt tannkjøtt hos katt. Dersom det er mye tannstein på tennene kan det skyldes det. Tannstein kan også ligge innunder tannkjøttkanten (og er dermed ikke synlig) og gi denne irritasjonen som gir rødhet. Dette løser seg med tannrens. Det som er viktig å ha i bakhodet i fht katter med rødt tannkjøtt (gingivitt) : det kan være tidlig tegn på FORL. FORL er en autoimmun tannsykdom hos katt, som er relativt vanlig. Den går ut på at kroppens celler "spiser opp" tannen. Dette foregår under tannkjøttet og er ikke synlig før det har gått veldig langt (- at man ser hull i kronen, evt at kronen faller av). Da har katten gått og hatt vondt i lang tid. I disse tilfellene trengs tannrtg for å avdekke dette på et tidlig tidspunkt - slik at man kan trekke affisert tann. Det finnes ingen  behandling for FORL bortsett fra tanntrekk. 

Har en katt som plutselig sikla noe helt enormt. Tok henne med på på klinikken der jeg jobber samme dag. Tok blodprøver, vanlig sjekk, og hun fikk kvalmestillende. Litt tannstein, men så ikke så gærnt ut på vanlig konsultasjon. Hun er innekatt,så kunne ikkeh ha fått i seg noe giftig ute. Har heller ikke noe liggende framme som de kan bli forgiftet av.

Dagen etter sikla hun like mye, så ny tur på jobb. Ble trekk av tre tenner pga peridontitt. Tok rtg av alle tenner, men ingen tegn til FORL. Var ikke mulig å se hvor ille tennene var bare ved en vanlig sjekk. Dagen etter var det slutt på siklinga, så det var ingen tvil om at tennene hadde skylda... Merket ingenting på henne før den dagen hun sikla som en hvalross...

Anonymkode: 904e6...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...