AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #1 Skrevet 24. september 2017 Noen som vet hva dette koster? Er ikke noe galt med tennene, og pusser de nesten daglig men hadde vært fint å få en nøye rens hos dyrlegen, i narkose. Er det vanlig at de tar røngten også da? Katten er snart 2 år, og hunden 4 år. Er student så greit å vite om det koster 1000 eller 8000 før jeg tar kontakt med de. Anonymkode: 69405...d4f
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #2 Skrevet 24. september 2017 Vi betalte rundt 5000 kr. Helt unødvendig med rens når de er 2 og 4 år og du pusser tenner. Vi renset hunden vår sine tenner første gang når han var 7 år, og det var lite å rense (gjorde det fordi han måtte noe annet tannrelatert). Man legger ikke dyr (eller mennesker) i narkose for moro skyld. Anonymkode: 1b0f4...514
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #3 Skrevet 24. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi betalte rundt 5000 kr. Helt unødvendig med rens når de er 2 og 4 år og du pusser tenner. Vi renset hunden vår sine tenner første gang når han var 7 år, og det var lite å rense (gjorde det fordi han måtte noe annet tannrelatert). Man legger ikke dyr (eller mennesker) i narkose for moro skyld. Anonymkode: 1b0f4...514 Men hvordan kan man vite om alt er fint med tennene uten røngten? (Jeg ser jo ikke noe galt, som misfarging eller flekker på de, men kan jo være noe som ikke vises) Kanskje jeg bare bekymrer meg unødig, men vi mennesker er jo som regel til tannlege årlig for rens og røngten. Så da er det ikke vanlig å gjøre dette med mindre man ser at noe er galt? Anonymkode: 69405...d4f 2
Gjest førstedamen Skrevet 24. september 2017 #4 Skrevet 24. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvordan kan man vite om alt er fint med tennene uten røngten? (Jeg ser jo ikke noe galt, som misfarging eller flekker på de, men kan jo være noe som ikke vises) Kanskje jeg bare bekymrer meg unødig, men vi mennesker er jo som regel til tannlege årlig for rens og røngten. Så da er det ikke vanlig å gjøre dette med mindre man ser at noe er galt? Anonymkode: 69405...d4f Dyret vil slutte å spise (evt spise mindre) frem til den vonde tannen detter ut av seg selv. Dette kan ta flere år. Man merker som regel om dyrene gar tannsmerter. De gir utrykk for det om du prøver å ta der det er betent. Ingen betenelkser betyr som regel at alt er fint. Er det betennelse vil du etterhvert lukte det også. Tror ikke du trenger å bekymre deg. Hunder å katter spiser ikke sukker ol så de får ikke karies på samme måte som mennesker.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #5 Skrevet 24. september 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvordan kan man vite om alt er fint med tennene uten røngten? (Jeg ser jo ikke noe galt, som misfarging eller flekker på de, men kan jo være noe som ikke vises) Kanskje jeg bare bekymrer meg unødig, men vi mennesker er jo som regel til tannlege årlig for rens og røngten. Så da er det ikke vanlig å gjøre dette med mindre man ser at noe er galt? Anonymkode: 69405...d4f De sjekker tennene på årlig kontroll. Vår så de tegn til noe og tok derfor tannrens basert på det - der de også trakk en tann som hadde noe mistenkelig ved seg. Forrige hunden vår fikk anbefalt tannrens da hun var 7 år, men når de først gjorde det sa de det var helt bortkastet da det ikke var noe galt eller noe å rense. Anonymkode: 1b0f4...514 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #6 Skrevet 24. september 2017 Sitat Dyret vil slutte å spise (evt spise mindre) frem til den vonde tannen detter ut av seg selv. Dette kan ta flere år. Man merker som regel om dyrene gar tannsmerter. De gir utrykk for det om du prøver å ta der det er betent. Ingen betenelkser betyr som regel at alt er fint. Er det betennelse vil du etterhvert lukte det også. Katten har litt rødt tannkjøtt, og har dårlig ånde, men hun er ikke hoven og tennene er fine. dyrlegen mente det var innenfor hva som er normalt, men jeg vil jo helst ikke at hun skal ha det vondt i flere år før det oppdages. Ingen av dyrene liker å bli tatt i munnen, så vanskelig å vite om det er fordi det er vondt eller fordi det er ekkelt. De liker f.eks ikke å få fila/klipt klør heller, men vet jo at de ikke har vondt der for det. Synes dette er litt vanskelig, begge spiser og tygger/bærer på leker så vet ikke om det kan være andre tegn på smerte som man bør se etter? Googlet litt og sikling, tunga ut, skrape seg rundt munnen etc var tegn på smerte, men de gjør ikke noe av dette. Anonymkode: 69405...d4f 1
Gjest Aeariell Skrevet 24. september 2017 #7 Skrevet 24. september 2017 Går du til årlig kontroll ser veterinær på tennene. Hos mitt veterinærkontor tar de også tannsjekk gratis eller for 200kr, litt usikker. Tannrens koster 1000kr. Under tannrens legges hunden i lett narkose. De tar røngten ved behov. Små hunder har typisk mer tannproblemer, og vil ofte trenge hyppigere tannrens. Tannrens er kun aktuelt dersom hunden har mye tannstein. Katt har jeg ikke
Gjest førstedamen Skrevet 24. september 2017 #8 Skrevet 24. september 2017 (endret) 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Katten har litt rødt tannkjøtt, og har dårlig ånde, men hun er ikke hoven og tennene er fine. dyrlegen mente det var innenfor hva som er normalt, men jeg vil jo helst ikke at hun skal ha det vondt i flere år før det oppdages. Ingen av dyrene liker å bli tatt i munnen, så vanskelig å vite om det er fordi det er vondt eller fordi det er ekkelt. De liker f.eks ikke å få fila/klipt klør heller, men vet jo at de ikke har vondt der for det. Synes dette er litt vanskelig, begge spiser og tygger/bærer på leker så vet ikke om det kan være andre tegn på smerte som man bør se etter? Googlet litt og sikling, tunga ut, skrape seg rundt munnen etc var tegn på smerte, men de gjør ikke noe av dette. Anonymkode: 69405...d4f Virker kattene syke? Spiser de MYE mindre enn normalt? Jeg tror virkelig ikke du har grunn til bekymring, om veterinær så det så fint ut. Om kattene blir syke vil du merke det, de blir slappe også, orker ikke å leke da. Det jeg mente med flere år var at om katten eller hunden ikke blir tatt vare på, og går å er slappe, og ikke får nok mat og det vesker betennelse og lukter helt forferdelig av munnen deres, da kan de desverre gå slik i mange år før tennene detter ut og dyret blir bedre igjen. Men dette er snakk om eiere som ikke tar vare på og bryr seg om dyrene sine. Men du tar jo være på dine dyr, så det vil bli oppdaget tidlig om du bare tar dyrene til kontroll 😊 Betennelse lukter virkelig mye verre enn katteånde. Du vil lukte det allerede når du går inn i rommet katten er i, om det er riktig ille. Endret 24. september 2017 av førstedamen
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #9 Skrevet 30. september 2017 På 25.9.2017 den 0.57, førstedamen skrev: Dyret vil slutte å spise (evt spise mindre) frem til den vonde tannen detter ut av seg selv. Dette kan ta flere år. Man merker som regel om dyrene gar tannsmerter. De gir utrykk for det om du prøver å ta der det er betent. Ingen betenelkser betyr som regel at alt er fint. Er det betennelse vil du etterhvert lukte det også. Tror ikke du trenger å bekymre deg. Hunder å katter spiser ikke sukker ol så de får ikke karies på samme måte som mennesker. Dette medfører ikke riktighet-- en stor andel hunder (og katter) går rundt med stort ubehag og regelrett råtne tenner, uten at eier er klar over det. Når dette da oppdages ved en tilfeldighet ved eks vaksinering, blir eier helt sjokkert-- "men han spiser jo som normalt, han har nok ikke hatt vondt.."... ehh, jo, det er ikke behagelig når tennene og kjevebein råtner bort (er det jg har lyst til å svare da). Men som veterinær med etterudannelse i odontologi velger jeg en mer diplomatisk uttalelse som oftest. La veterinæren uttale seg om tannrens er nødvendig eller ikke. Behovet for tannrtg kan vurderes når dyret ligger på bordet. Anonymkode: 9db07...b21 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #10 Skrevet 30. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette medfører ikke riktighet-- en stor andel hunder (og katter) går rundt med stort ubehag og regelrett råtne tenner, uten at eier er klar over det. Når dette da oppdages ved en tilfeldighet ved eks vaksinering, blir eier helt sjokkert-- "men han spiser jo som normalt, han har nok ikke hatt vondt.."... ehh, jo, det er ikke behagelig når tennene og kjevebein råtner bort (er det jg har lyst til å svare da). Men som veterinær med etterudannelse i odontologi velger jeg en mer diplomatisk uttalelse som oftest. La veterinæren uttale seg om tannrens er nødvendig eller ikke. Behovet for tannrtg kan vurderes når dyret ligger på bordet. Anonymkode: 9db07...b21 Jeg må bare spørre, siden du er veterinær og kan dette. Tørr ikke å kontakte min vanlige veterinær, for det kontoret er litt. hva skal man si, #alt annet er dritt, det vi selger er best" - type holdning til spørsmål om fôr og produkter. To ganger løy de meg rett oppi ansiktet og sa at BARE veterinær selger zoolac. Selv da jeg viste annonsen hos apotek1 så sa de at bare veterinær selger det. Anyways. Hva synes du om denne? Tror du denne funker? Hørt om den før? Har hund og katt, det finnes en tannpasta til hver. Tenkt å kjøpe, men usikker på om det er humbug eller om det faktisk funker. Anonymkode: edb79...303
Gjest førstedamen Skrevet 30. september 2017 #11 Skrevet 30. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette medfører ikke riktighet-- en stor andel hunder (og katter) går rundt med stort ubehag og regelrett råtne tenner, uten at eier er klar over det. Når dette da oppdages ved en tilfeldighet ved eks vaksinering, blir eier helt sjokkert-- "men han spiser jo som normalt, han har nok ikke hatt vondt.."... ehh, jo, det er ikke behagelig når tennene og kjevebein råtner bort (er det jg har lyst til å svare da). Men som veterinær med etterudannelse i odontologi velger jeg en mer diplomatisk uttalelse som oftest. La veterinæren uttale seg om tannrens er nødvendig eller ikke. Behovet for tannrtg kan vurderes når dyret ligger på bordet. Anonymkode: 9db07...b21 Da har ikke dyrlegen skjekket tennene på årlig kontroll. Jeg skrev også over at dette ikke gjaldt Ts, da hun gikk til årlig kontroll. Om tennene og kjevebeinet råtner bort vil det lukte betennelse. Som jeg også skriver, vil enver god dyreeier ta dyre til vet om dyret lukter betent. Jeg velger å tro at de fleste i Norge tar godt vare på dyrene sine. Og at de tar dyrene til veterinær når det trengs, det gjelder desverre ikke alke eiere, nie jeg ikke har påstått heller. Og som Ts skriver. Dyrlegen hennes mente alt var innenfor normalen. Hva mener du? At hun bør legge katter og hunder i narkose for å bare skjekke tennene helt unødig? Jeg passet en hund når jeg var liten, den ble skadet og skulle igjennom en enkel operasjon. Men døde av narkosen.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #12 Skrevet 30. september 2017 Jeg betaler 3700,- for min lille jente. Da får hun gass, drypp, blodprøver før narkose, og nøye overvåking. Minimum 1 gang pr. år. Hun er snart 13 og jeg har gjort det fra hun var 3 år. Anonymkode: bd526...48c 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #13 Skrevet 30. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg må bare spørre, siden du er veterinær og kan dette. Tørr ikke å kontakte min vanlige veterinær, for det kontoret er litt. hva skal man si, #alt annet er dritt, det vi selger er best" - type holdning til spørsmål om fôr og produkter. To ganger løy de meg rett oppi ansiktet og sa at BARE veterinær selger zoolac. Selv da jeg viste annonsen hos apotek1 så sa de at bare veterinær selger det. Anyways. Hva synes du om denne? Tror du denne funker? Hørt om den før? Har hund og katt, det finnes en tannpasta til hver. Tenkt å kjøpe, men usikker på om det er humbug eller om det faktisk funker. Anonymkode: edb79...303 Jeg vet ikke hvorfor du vil kjøpe akkurat denne, men til vår hund med tannproblem fikk vi anbefalt Stomodine. Anonymkode: 1b0f4...514
NewInTown Skrevet 30. september 2017 #14 Skrevet 30. september 2017 Ikke så mye. Mellom 1000 og 2000 kroner tipper jeg. Hunden må jo i narkose så det koster jo litt, men det er absolutt verdt det. Hunden bør ha tannrens èn gang i året, før å fjerne tannsten og lignende. Hunder er dessverre ofte plaget med tannproblemer, og det kan unngås ved å ta de med til vet. 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #15 Skrevet 30. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke hvorfor du vil kjøpe akkurat denne, men til vår hund med tannproblem fikk vi anbefalt Stomodine. Anonymkode: 1b0f4...514 Den du anbefaler høres ut som en medisin. Jeg er på utgikk etter tannkrem som er forebyggende. På lik linje som tannpuss hos mennesker er forebyggende. Anonymkode: edb79...303
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #16 Skrevet 30. september 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den du anbefaler høres ut som en medisin. Jeg er på utgikk etter tannkrem som er forebyggende. På lik linje som tannpuss hos mennesker er forebyggende. Anonymkode: edb79...303 Det er tannkrem. Den inneholder klorhexidin som renser, men vi bruker den forebyggende for å unngå at han skal få betennelse i tannkjøtt eller problemer med tennene. Det er ikke noe man kjøper på resept eller slikt. Anonymkode: 1b0f4...514
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #17 Skrevet 30. september 2017 Tannpuss er EKSTREMT viktig for hunder! Og sikkert katter. Prøver å huske å pusse annen hver dag og hører alltid veterinær på årlig sjekk og vaksinering om hundene mine trenger å få tannbehandling. Til nå?svaret har vært nei:). Anonymkode: c42a4...9d1 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #18 Skrevet 30. september 2017 TS her, takk for mange svar Pusser tennene deres hver kveld (nesten hver da, hender vi hopper over en dag), bruker tannkrem nevnt tidligere i tråden og en svart/hvit jeg ikke husker navnet på. Jeg ser ikke tannsten på de, jeg er plaget med dette selv så er ofte til tannlegen for å få det fjernet, men det bekymrer meg at katten har rødt tannkjøtt. Det blør ikke, er ikke hovent/oppsvulmet og tennene er hvite og fri for flekker og misfarging. Er til årlig vaksine og helsesjekk med de begge, og stiller ut katten så da er det helsesjekk før man kommer inn (3-4 ekstra helsesjekker ekstra i året mao), får alltid høre "ganske rødt tannkjøtt", men ingen sier noe om hva som bør gjøres med det sukk. Vurderer å ta med katten til min egen tannlege Til dere som skriver "narkose bare for moro" det er jo ikke for moro, det er i såfall for å være 100% sikker på at dyrene har det bra. Hører ofte om dyr som må trekke tenner og har hatt det vondt lenge, så da blir jeg så klart bekymret for mine egne dyr. Sitat Tørr ikke å kontakte min vanlige veterinær, for det kontoret er litt. hva skal man si, #alt annet er dritt, det vi selger er best" - type holdning til spørsmål om fôr og produkter. To ganger løy de meg rett oppi ansiktet og sa at BARE veterinær selger zoolac. Selv da jeg viste annonsen hos apotek1 så sa de at bare veterinær selger det. Anyways. Sånn er noen her også, hadde kjøpt småting til stell på dyrebutikken og på apotek1, kom til dyrlegen og de sa at ingen andre enn de får selge det Kjøper selvfølgelig slikt billig andre steder, for en feliway spray jeg skulle ha til bilen, skulle de ha 450 kroner for, på nett kostet den ca 150. Det blir for dumt. Annet eksempel er sånn ørerens vann de selger for 120 kroner for en hel pakke på apoteket, til dyrlegen skulle de ha 90 kroner for en, og det måtte jeg aaaaldri finne på å kjøpe fra andre steder enn hos dyrlegen. Byttet til en annen dyrlege for å si det slik. Anonymkode: 69405...d4f 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #19 Skrevet 30. september 2017 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg betaler 3700,- for min lille jente. Da får hun gass, drypp, blodprøver før narkose, og nøye overvåking. Minimum 1 gang pr. år. Hun er snart 13 og jeg har gjort det fra hun var 3 år. Anonymkode: bd526...48c Herregud, så du legger den lille jenta di i narkose minimum 1 gang i året? Det er for det første jævla dyrt, og ikke bra for hunden. Puss tennene og gi bein! Anonymkode: e5ada...6eb 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #20 Skrevet 1. oktober 2017 Hæ! Jeg har aldri pusset tennene på katten min Anonymkode: 3b543...808
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå