AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #1 Skrevet 24. september 2017 Hva er fordeler og ulemper med de forskjellige årstidene? Hvis man ikke tar barnehageplass i betraktning. Jeg tenker at å få midtvinters må være veldig slitsomt hvis det er mye snø, glatt osv, siden man er høygravid og litt mindre mobil. Redd for å falle osv + at trille vogn sikkert er skikkelig tungt i snø. Må ha mye klær på baby og mye bekymringer for om man har kledd på baby nok når det er nyfødt. Midt på sommern er sikkert like slitsomt hvis man har varm sommer når man er høygravid, men enklere mtp påkledning, trilleturer etc. Ser for meg at våren er den beste tiden. Uten at jeg helt vet hvorfor. Anonymkode: a524b...8c3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #2 Skrevet 25. september 2017 Vår! Da er temperaturene sånn passe, enklere å kle baby. Det er en fin tid og gå turer og når sommeren kommer er baby såpass stor at det er enklere med temperatur regulering enn med en nyfødt. Også fint å gå høygravid på våren. Anonymkode: caa11...2be
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #3 Skrevet 25. september 2017 Jeg har termin i begynnelsen av mars, og tenker det er helt perfekt tid å få baby:) De første ukene kan sikkert være kalde, men da er man gjerne en del innendørs. Og når man blir litt kjent med babyen og vil trekke ut i naturen så er det forhåpentligvis deilige vårtemperaturer, og den gode følelsen man gjerne får på våren. Har selv bursdag i mars, og er generelt veldig lykkelig på den tiden av året, etter en våt og mørk vinter (vestlandet). Anonymkode: 98ff6...853 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #4 Skrevet 25. september 2017 Førsommeren. Det var et pes å være høygravid om sommeren Anonymkode: 24365...405
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #5 Skrevet 25. september 2017 Vi fikk januarbaby sist og syntes det var perfekt. De første ukene (månedene ?) satt vi bare inne i sofaen og ammet og sov om hverandre uansett. Innen vi var klare for å ta turen ut og møte verden var det blitt vår og det var deilig å være ute Denne gangen har vi termin i månedsskiftet februar/mars. Selv ville jeg nok unngått å få sommerbaby, siden jeg vil unngå å ha ligge-på-sofaen i halvkoma-perioden midt på sommeren mens det er varmt ute. Da hadde jeg følt at jeg hadde gått glipp av sommeren (men nå er det jo mange som går omtrent rett ut på trilletur fra fødestua også da, så det blir jo en smakssak ) Anonymkode: 26199...6d1 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #6 Skrevet 25. september 2017 Problemet er at det er ganske mange mnd å ta hensyn til. Når man er såpass gravid at det synes godt, er man gjerne redd for å falle på glatten. Så da bør man få barn etter mai omtrent for å unngå å måtte gå på glatten med struttemage. Men å være høygravid om sommeren er noe drit. Får man barn om høsten får man glatte, mørke og kulde hele permisjonstiden, noe som er kjipt. Og får man barn midt på vinteren får man både litt glatteperiode mens man er høygravid, og så litt når man skal ut på trilletur i permisjonstiden... Så jeg vil si at ingen tid er perfekt. Vi skal ha barn i mars. Jeg gruer meg allerede til jeg må komme meg ned den bratte bakken fra huset på glatten i veldig gravid tilstand. Det blir også kjipt å måtte kjøpe vinterjakke som passer itl gravidmage, som jeg bare har bruk for 2-3 mnd. Også bekymret for at jeg skal bli innebrøytet så jeg ikke kommer meg til kontroller og slikt. Men jeg vil nå si at det kun er de veldig unge som kan tenke sånn. Altså, man skal være glad til om man blir gravid uansett hvilken måned man nå ender opp med å føde i. Anonymkode: 48547...4c3 1
Minlillesky Skrevet 25. september 2017 #7 Skrevet 25. september 2017 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er fordeler og ulemper med de forskjellige årstidene? Hvis man ikke tar barnehageplass i betraktning. Jeg tenker at å få midtvinters må være veldig slitsomt hvis det er mye snø, glatt osv, siden man er høygravid og litt mindre mobil. Redd for å falle osv + at trille vogn sikkert er skikkelig tungt i snø. Må ha mye klær på baby og mye bekymringer for om man har kledd på baby nok når det er nyfødt. Midt på sommern er sikkert like slitsomt hvis man har varm sommer når man er høygravid, men enklere mtp påkledning, trilleturer etc. Ser for meg at våren er den beste tiden. Uten at jeg helt vet hvorfor. Anonymkode: a524b...8c3 Jeg har vinterbarn. Hun er snart 6 år nå da. Men husker jo en del fra hun var nyfødt. Min datter er født i desember. Den første uken var vi bare hjemme og kosa oss. Vi reiste ned 6 dager etter fødselen, for å feire julaften hos mine foreldre. Men da kjørte vi bil. Da vi kom hjem igjen, var jeg ute på første trilleturen med gullet. Jeg hadde en god vogn med gode store/brede hjul, som var veldig lett å bruke på snøføre! Brukte brodder under skoene mine, og min datter var godt kledd i ull fra topp til tå, vinterdress og saueskinn pose (som forøvrig jeg lå i som baby, min storesøster og lillebror). Den var like god og varm nå som da Synes ikke vinterbaby er slitsomt jeg. Bruker man riktig utstyr når man er ute og tar forhåndsregler, så går det bra Skulle man falle, så er det jo bare å reise seg opp igjen. Eventuelt være ekstra oppmerksom på hvor man går hen/plasserer beina. Brodder er gull å ha på vinteren! Man må jo passe litt på når det gjelder temperaturen ute. Det er stor forskjell på 15 minus og ingen vind, og 5 minus og iskald, bitende kulde/vind liksom.. men man finner raskt ut av det Men hvis jeg skal ha flere barn, så ønsker jeg meg et høst barn Sånn ca september/oktober Høsten er min favorittårstid Endret 25. september 2017 av Minlillesky
Sillyline Skrevet 25. september 2017 #8 Skrevet 25. september 2017 Uten å tenke på årstid er det generelt bra å få barn tidlig på året. Hovedsaklig på grunn av utviklingen. De vil for eksempel gå i klasse med folk som blir født på samme tidspunkt som de selv klarer å gå, for eksempel. Å være foran i utviklingen følger gjennom hele skolen. Og der vil man heller ligge foran enn bak.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #9 Skrevet 25. september 2017 Jeg synes det var perfekt å få i februar. Det er koselig inne, vasse rundt i ullstilongs og gode tøfler, lange dager i stua og ingen press om å være ute! Med en gang det er fint vær og varmt synes jeg det er et enormt press på å være ute og gå på høyest fjelltopp. Fikk nr. 2 i juni og syntes det var forverdelig. For det første var det varmt, tungt og svett å være gravid - for det andre var det et konstant mas fra familie og venner om å trille tur, gå tur med baby i mais, gå på stranda osv. Jeg er ikke interessert i en 14-timers fjelltur en uke etter fødsel...... Anonymkode: 177cd...77c 4
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #10 Skrevet 25. september 2017 Sist fikk jeg barn på juli. Det var tropevarme det året og det var helt jævlig å være høygravid. Barselperioden hadde vel vært slitsom uansett, men varmen hjalp ikke akkurat på da jeg satt der med svette, melk, tårer og blod i strie strømmer. Denne gangen har jeg termin i januar, og det er ikke tilfeldig, for å si det sånn Jeg ser fram til å ha permisjon på våren denne gangen, og at baby da er 3-5 mnd, tror det kan bli fint. Bekymrer meg ikke nevneverdig over å være høygravid i jula/på vinteren. Jeg tror også det er bra at jeg da begynner å jobbe igjen på høsten - det er som regel en tid hvor jeg føler meg veldig energisk og oppstemt. Anonymkode: e9c91...586
Arkana Skrevet 25. september 2017 #11 Skrevet 25. september 2017 Jeg har to vinterbarn og ett vårbarn og synes begge deler var helt flott. Slapp å være høygravid midt på den varmeste sommere med noen av dem. Å få barn fint på året er dessuten fint for barna siden de da får en aldersfordel på skolen. Og ingen forventer at man er masse ute og triller siden vinteren er kald og snøfylt uansett. Synes det var herlig å bare kunne kose seg innendørs i varmen og ta livet med ro med en nybakt baby,
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #12 Skrevet 25. september 2017 Jeg har prøvd april og september, og om jeg fikk velge fritt til tredje så ville jeg valgt fra midten av februar til starten av juni. Tidlig vår til tidlig sommer passet meg best Anonymkode: 09318...5e5
Bøttekottet Skrevet 25. september 2017 #13 Skrevet 25. september 2017 Jeg tenker høst. Har prøvd både høst og vår. Ja, det er ikke mye moro å være høygravid på sommeren. Men det å ha en nyfødt unge på sommeren - var det verste. Nå ammet jeg og hadde en varm bylt klengene til kroppen mesteparten av sommeren. Holdt på å dø! Er man gravid, kan man jo bade, sitte mye ved vifta og slappe mer av - mener jeg
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #14 Skrevet 25. september 2017 Vår! Mars/april. Anonymkode: 027fc...a2c
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #15 Skrevet 25. september 2017 Mine er født i oktober og desember. Syns den graviditeten med termin i desember var best mtp årstid ettersom jeg ikke var kommet så langt i graviditeten på sommeren. Den i oktober var uholdbar i sommervarmen. Men for barnets beste ville jeg om det var mulig heller fått barn tidlig på året, slik at barnet ikke ligger så langt etter når det begynner på skolen. Anonymkode: 80f97...9a4
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #16 Skrevet 25. september 2017 Jeg har alltid tenkt at det må være best å få barn om våren. Jeg fikk selv nå i september, og det var helt fantastisk! Jeg hadde bekkenløsning, og sommerferie i Spania med basseng var kjempedeilig! Varmen og bading gjorde at jeg ble mye bedre. Jeg trengte heller ikke så mye mammaklær som man gjerne trenger om man er stor i løpet av vinteren (termin nov-mars). Det passet også svært godt for jobben at jeg gikk rett fra sommerferie til permisjon. Anonymkode: 75409...4d2 1
Puny Skrevet 25. september 2017 #17 Skrevet 25. september 2017 januar, februar, mars. Da er barnet mest mulig moden til skolestart.
A4-livet Skrevet 25. september 2017 #18 Skrevet 25. september 2017 Jeg har fått i mars og november og var godt fornøyd med begge deler. Men jeg holder en knapp på november faktisk, fikk mye mer ut av den første sommeren med en på 6-9 mnd enn en på 2-5 mnd. Første tiden er man mye inne uansett så da er det det samme om det er fint eller dårlig vær. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #19 Skrevet 25. september 2017 3 hours ago, AnonymBruker said: Vi fikk januarbaby sist og syntes det var perfekt. De første ukene (månedene ?) satt vi bare inne i sofaen og ammet og sov om hverandre uansett. Innen vi var klare for å ta turen ut og møte verden var det blitt vår og det var deilig å være ute Denne gangen har vi termin i månedsskiftet februar/mars. Selv ville jeg nok unngått å få sommerbaby, siden jeg vil unngå å ha ligge-på-sofaen i halvkoma-perioden midt på sommeren mens det er varmt ute. Da hadde jeg følt at jeg hadde gått glipp av sommeren (men nå er det jo mange som går omtrent rett ut på trilletur fra fødestua også da, så det blir jo en smakssak ) Anonymkode: 26199...6d1 Helt enig. Jeg fødte i juni og først i august var jeg klar til å nyte ute Anonymkode: 8376a...bfa 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #20 Skrevet 25. september 2017 Jeg for min del hadde blitt rablende gal om det ikke gikk an å gå på trilletur allerede første uken. Vi hikk vel minst 3-4 timer daglig. Hadde jeg fått om vinteren hadde ikke det gått, ettersom brøytefolkene her har en tendens til å brøyte fra veien opp på fortauet, så barnevogn er håpløst.. Anonymkode: 48547...4c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå