Gå til innhold

Hvordan systematiserer du klærne dine?

Gjest Marsvinet

Anbefalte innlegg

Gjest Marsvinet

Jeg ønsker å få orden på klesskapene mine, og spør derfor: Hvordan systematiserer du klærne dine?

Jeg tenker på hvordan klærne er lagt i skapet, og hva slags system du bruker for å holde orden på dem.

Jeg har et problem med at jeg har litt for mye klær for skapets kapasitet og at jeg ikke egentlig har noe system.

Nå er jeg usikker på om jeg vil sortere ting etter kroppsdel, farge, sesong, situasjon eller på andre måter...

Et annet problem er hva som skal ligge øverst og nederst i bunken av klær. Har mye fint å gå med, men føler at jeg har noen få yndlingsplagg som jeg går med nesten hele tida.

Hater å finne antrekk om morgenen, så har vurdert å sortere klærne i hele antrekk etter hva som passer sammen...

Og ett evig spørsmål er hva man gjør med klær som er brukt en gang, men som ikke er skitne.

Alle tips til hvordan man sorterer klær mottas med glede :)

Endret av Marsvinet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ruller det som ikke henges. Klesbunker er så fryktelig ulogiske. :vetikke: Jeg sorterer etter type: Genser. T-skjorte. Topp. Bukse. Jakke. 

Det som er brukt havner i en kurv. 

Anonymkode: 58692...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca annenhver måned tømmer jeg hylle etter hylle i skapet og kaster 1-5 plagg fra hver hylle i skapet. 

Jeg har systematisert klærne etter pyntetopper, vanlige singletter/topper, t skjorter, langermede, overtreksgensere i hver hylle sånn at jeg bare blar gjennom/roter i en hylle og ikke i alle klærne når jeg skal kle på meg. Jeg ser på været og finner ut at ok i dag vil jeg gå i langermet, og blar da kun i hyllen for langermede overdeler (alle klærne er brettet så det er lett å bla) og liker å ha det kategorisert sånn så jeg slipper å måtte lete gjennom alle klærne for å finne en overdel og lage kaos.

Har skjorter, skjørt og kjoler hengende på sidedelen. 

Anonymkode: 3dc5e...a34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
26 minutter siden, Marsvinet skrev:

Jeg ønsker å få orden på klesskapene mine, og spør derfor: Hvordan systematiserer du klærne dine?

Jeg tenker på hvordan klærne er lagt i skapet, og hva slags system du bruker for å holde orden på dem.

Jeg har et problem med at jeg har litt for mye klær for skapets kapasitet og at jeg ikke egentlig har noe system.

Nå er jeg usikker på om jeg vil sortere ting etter kroppsdel, farge, sesong, situasjon eller på andre måter...

Et annet problem er hva som skal ligge øverst og nederst i bunken av klær. Har mye fint å gå med, men føler at jeg har noen få yndlingsplagg som jeg går med nesten hele tida.

Hater å finne antrekk om morgenen, så har vurdert å sortere klærne i hele antrekk etter hva som passer sammen...

Og ett evig spørsmål er hva man gjør med klær som er brukt en gang, men som ikke er skitne.

Alle tips til hvordan man sorterer klær mottas med glede :)

Vet ikke helt om du mener å legge en bestemt topp/bluse sammen med ett skjørt/en bukse? 

Jeg bruker endel kjoler samt tunika, sportsklær har jeg mye av, også noen bukser/skjørt og endel bluser. Jeg har alt sportsutøyet i samme hylle, helst den som er lettest tilgjengelig, sånn for å gjøre det enklere å finne treningstøy, i håp om at det skal minimere dørstokkmila :P

så har jeg tunika/kjoler og tights i ei hylle felles hylle, (siden det brukes sammen) 

og bluser/topper og bukser og skjørt i en felles hylle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så lite klær at jeg har bare sortert etter klær som brukes på underkroppen og klær som brukes på overkroppen, samt ytterklær, undertøy og pysj. Jeg henger opp tøyet som skal brukes igjen, og legger det i en stor kurv som står nederst i skapet. 

Anonymkode: 33b17...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker mye kjole , evt pen topp og skjørt så omtrent alt tøyet mitt henger på kleshengere i skapet ...  Har menskopp til dager med utflod eller mens så bruker som regel aldri truse heller ...  Så har en liten kasse med tykke strømpe bukser til kaldeste dagene , og litt sokker og sånne fotposer til pensko ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kommoder og høye skap, slik er det ordnet hos meg:

Kommode 1:
Skuff med lyse t-skjorter og overdeler/tynne gensere
Skuff med mørke t-skjorter og overdeler/tynne gensere
Skuff med skjørt og noen topper (typisk de jeg bruker til skjørtene)
Skuff med bukser

Kommode 2:
Skuff med strømper og diverse
Skuff med nattøy
Skuff med ullundertøy
Skuff med treningstøy (ikke gensere)

Klesskap:
"et halvt" klesskap med kjoler som henger ned
Hyller med
Ullgensere og turfleece
Tykkere vanlig gensere
Cardigans og sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sorterer etter type/anldening. 

1 skuff til singleter og t-skjorter til hverdagsbruk
1 skuff til treningstopper, kortermede
1 skuff til treningsjakker og langermede topper
1 skuff til treningsbukser/tights
1 skuff til turbukser/jakker/topper
1 skuff til jeans/hverdagsbukser
1 skuff til skjørt og finbukser
1 skuff til pentopper
1 skuff til ull

Sokker, undikker, og bh-er i hver sin skuff. 

Topper henger jeg som regel. 

Jeg legger ting som er brukt men kan brukes igjen enten i en egen skuff (eller henger på ene siden av klesskapet om det er henge-ting), eller så legger jeg det bare tilbake i original skuff. Jeg lukter alltid på plagg før jeg tar dem på meg, så det er jo ikke noe problem. 

Anonymkode: 9246d...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et dobbelt klesskap, en stor og liten en kommode (klær det ikke er sesong for oppbevares i kasser).

I den store kommoden har jeg: 

T-skjorter. Brettet og lagt i bunker. Egen bunke for t-skjorter jeg bruker under gensere, t-skjorter som brukes under jakker/alene og ekstra fine t-skjorter. 

Har en egen skuff med skjørt som kan brettes, en med bukser og en med singleter jeg har rullet sammen og lagt i system etter farge. 

I den lille kommoden har jeg en skuff med truser, en med bh og en med sokker. 

På den ene siden av klesskapet har jeg kjoler og noen få skjørt. De lange kjolene henger innerst på den ene siden. De kortere  kjolene har jeg sortert etter farge, slik at det er lettere å finne den jeg er ute etter. Nederst har jeg to plastkurver. I den ene er det nattøy/kosebukser, i den andre er det hettejakker/fleecejakker. 

På den andre siden henger bluser og finere gensere og topper. 

Under har jeg hyller med gensere. En med hettegensere/collegegensere, en med tykke gensere og en med tynnere gensere. 

Har en sånn «hekle-aktig» kurv med rom under de hengende tingene som jeg har strømpebukser i, sortert etter farge/tykkelse. 

Anonymkode: 75de1...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal man med så mye klær? Sløseri.

Anonymkode: 5340b...7bf

Nå vet du strengt tatt ikke noe som helst om hvor mye klær folk har ;) Jeg har overhodet ikke mye klær, men har valgt klesskap/kommode med små skuffer fordi jeg synes det er lettere å sortere og holde oversikt. Ikke er alle skuffene fulle heller. 

Og man trenger klær til alle slags anledninger og årstider. Eller går du i samme antrekk enten du nå går på fjellet, trener styrke, sykler ute i striregn, skal i bryllup, skal i et viktig møte med en stor kunde på jobben, skal jobbe i hagen, male huset, sitte i sofaen og slacke, enten det nå er sommer ute, eller vinter, eller regn eller sol?

Anonymkode: 9246d...c2f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei hylle for bukser, ei hylle for skjørt og shortser, er hylle for tskjorter/topper, ei hylle for gensere og cardigans, ei hylle for koseklær og pysjamaser og ei hylle for treningstøy. I et annet skap har jeg skuffer der ei skuffe er til undertøy og sokker og ei til strømpebukser. Og ei til strikkasokker. 

Har ikke noe fargeinndeling eller noe sånt. 

Kjoler og bluser henger i et annet skap 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rydder i skapet vær høst og vår. Bytter ut sommertøy med vintertøy og omvendt, så har to hyller til det. Ellers deler jeg opp tynne gensere i ei, tjukke i ei, topper i ei, kjoler henges opp. Ei for tights, joggebukser og andre typer, ei for jeans. Undertøy samles i ei hylle. 

Deler ikke inn i farge, men legger øverst det jeg bruker mest. Om det er noe jeg ikke har brukt på 6 mnd pakker jeg det vekk uten å kaste, kanskje jeg får mer bruk for det senere.

Anonymkode: cc131...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sorterer etter kategorier. 

1 skuff for treningstøy

1 skuff for daffeklær/hjemmetøy/pyjamas

1 skuff for utslitte/ødelagte klær om jeg feks. skal jobbe ute, male etc. 

1 skuff for bh, truser, bodyer osv.

1 skuff for sokker, strømpebukser, strømper etc.

1 skuff for hverdagstopper 

1 skuff for litt finere topper

1 skuff for gensere/cardigans

1 skuff for bukser, tights etc.

1 skuff for skjørt

Har ett skap hvor jeg henger finere topper, kjoler etc

For klær som ikke er skitne, men ikke rene har jeg et smalt skap ved siden av sengen. Der er det plass til å henge inn klær, både på kleshenger og på krok på innsiden av døra. Der er det også hyller til å legge fra seg på om noe ikke kan henges opp.

Anonymkode: a3956...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sommer og vinterklær, så har aldri mye klær i hyllene på en gag. De er delt opp i bukser og tights på en hylle, singleter og t-skjorter på neste hylle, tynne gensere og tjukkere gensere på en hylle. Pysjamaser i en skuff, og undertøy i en skuff. Og så cardigans og kjoler hengende. Og vintertøyet er vakuumpakket under sengen i sengeskuffer.

Anonymkode: 88b73...03f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg systematiserer klesskapet/klærne mine på følgende måte:

"Dressbukser" (dvs. bukser som ikke er jeans), bluser/skjorter, penere topper, kjoler, skjørt, cardigans og blazere etc. på hengere etter type plagg. Blir gjerne i denne rekkefølgen; Topper, bluser/skjorter, cardigans, blazere, skjørt, kjoler

Jeans, strikkegensere, sweatshirts, t-skjorter og singleter brettes og legges i skaphyllene i bunker sortert etter type plagg. Bukser i nederste hylle, deretter strikkegensere, så sweatshirts og deretter t-skjorter og singleter.

Undertøy, sokker, strømpebukser og nattøy har jeg i en kommode med skuffedeler i noen av skuffene, slik at f.eks. bh-er har et rom, truser har et rom, sokker har et rom, strømpebukser har et rom, ullundertøy har en halv skuff, ullsokker den andre halve skuffen, nattøy har en skuff.

Som AB over her pakker jeg vekk vinterklærne om sommeren og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de fleste klærne i kurver i skapet. Så i de ulike kurvene (tilfeldig rekkefølge) har jeg:

- Bukser

- Skjorter, jumpere, tynne gensere

- T-skjorter og topper

- Treningstøy

- Truser

- Sokker og BH-er som ligger i en tøykurv ved siden av

Det som henger i skapet er:

- Kjoler

- Penbukser

- Penjakker

Har ikke så alt for mye klær, så er enkelt å holde kontroll på hva som er hva. Trenger ikke å fordele finklær, hverdagsklær eller koseklær. Føler ikke behov for å ha ulike seksjoner for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har walk-in-closet og systematisert på følgende måte:

Garderobestang 1: Kjoler
Plass til et par hundre stykker - hengende. Kjoler henges opp etter farger fra venstre til høyre, med fargene hvitt, gult, grønt, blått (lysblått, klar blått/blått og mørkeblått), rosa, lilla, brunt og svart. I tillegg henges alle brukte kjoler, dvs kjoler som jeg har brukt denne sesongen til venstre i klesskapet, på denne måten rulleres kjolene og jeg får brukt alle. 

Over garderobestang 1 er det en stor hylle. På denne hyllen finner man:
1 bunke med t-skjorter med morsomme trykk.
1 bunke med treningst-skjorter o.l.
3 bunker med nattøy: 1 bunke for nattpysjer etc som hører sammen, 1 bunke for nattbukser/shortser, 1 bunke for nattoverdeler
1 kurv med strømpebukser 
1 kurv med badetøy

Garderobestang 2: Overdeler må henges opp
Plass til ca 100  overdeler. Det er primært pene bluser og skjorter som henger her. Sortert på samme måte som kjolene: med fargekode. Overdeler som er brukt henges til venstre, overdeler som ikke er brukt i sesongen til høyre.

Over garderobestang 2: Bukser
1 bunke med jeans
2 bunker med "penbukser", 1 bunke med blå bukser, og en med svart. 
1 bunke med "maletøy" (plagg som er kjekke og ha ved oppussing, men som aldri brukes ellers)
1 bunke med tights.

Garderobehyller fra gulv til tak:
Øverste hylle består av diverse bunker med skjørt, yttertøy til trening etc.
De andre hyllene består primær av overdeler, sortert etter farge og funksjon, f.eks en hylle med 6 bunker med topper i blått; her igjen sortert etter 1 bunke med mørkeblå singleter, 1 bunke med mørkeblå t-skjorter/topper (med korte ermer), 1 bunke med mørkeblå gensere, og deretter 3 bunker med det samme for lyseblått.

Det er primært blått, hvitt og svart jeg har mest av, så blått har egen hylle, ellers er det sortert mest etter singlet, topper med korte ermer og topper med lange ermer (gensere osv). Hver farge har minst 1 bunke for hver topp med hver sin "funksjon".

Jeg har til sammen hyller som dekker blått, svart, lilla, rosa, rødt, gult, grønt og grønt.  

Nederste hylle av "garderobehyllene" består av tre kurver, 1 for bh'er, 1 for sokker og 1 for truser. Truser er sortert etter f.eks vanlige truser, boksere osv, sokker etter ankelsokker, treningssokker og vanlige sokker.

Utover dette har jeg i tillegg eget garderobestang for cardigans/blazere, de er også sortert etter farger, i tillegg en kommode som rommer treningstøy.

Når jeg skriver "brukt", så mener jeg ikke at det ikke er vasket, men at de er brukt for den perioden de tilhører.

Jeg sorterer også ut vintertøy og sommertøy, dvs sesong. Klær som ikke tilhører sesongen lagres i egne bag'er som er merket med f.eks Nr.1: Sommerkjoler. Disse blir tatt bilde av og lagt inn i et Excel-ark, slik at jeg har full oversikt over hvilke plagg som er i hver bag. Det gjør det også enklere å finne igjen plagg, hvis man f.eks reiser på ferie utenlands og trenger plagg man ikke har tilgjengelig.

Sa jeg at jeg elsker å planlegge og sortere? :ler: 

Mvh Yvonne :heiajente: 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjoler henger på stativ. Skjørt, bluser, og store cardigans henger i skapet. Har en skuff for jeans og andre dagligbukser, en for kosebukser og treningstights, en til tjukke gensere, en til vanlige gensere og cardigans, en til alle tskjorter og singleter (sortert etter de to typene og hva jeg bruker mest), og en skuff til alle mulige stygge klær jeg har til annen bruk. Så har jeg undertøy, sokker og strømpebukser i 4 ulike kurver i skapet.

Eneste måten jeg sorterer ut over det er i farge blant det som er på kleshengere. Det er heldigvis ganske lett da nesten alt er mørkt 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...