Gå til innhold

redd for at fosteret i magen ikke får nok næring, uansett om hvor mye jeg spiser..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er i første trimester, veldig tynn. Aldri vært noe glad i mat og har alltid vært sær i matveien, spiser ikke så variert. Blir ofte det samme.. 

Er så redd for at uansett hvor ofte jeg spiser, så får ikke den lille nok.. Føler den aldri får nok. En halv time etter måltid er jeg sulten igjen.  Tror dere dette er bra iløpet av en dag: 

frukost: havregrøt.

lunsj: speilegg.

mellommåltid: yoghurt med havregryn og to knekkebrød med ost.

mellommåmtid: banan og ei eller to brødskive.

middag: fisk, kylling eller kjøtt med grønnsaker. 

Mellommåltid: et rundtstykke. 

Kveldsmat: rundtstykke og et egg

måltid rett før jeg legger meg: yoghurt med havregyn og ei brødskive. 

Synes det er veldig vanskelig å finne nye matvarer jeg liker når jeg må spise så ofte pga sult! Blir gal av å være sulten hele tiden og itilegg ikke ha lysten på mat. 

Men er dette nok iløpet av en dag, tror dere andre gravide? :) 

Anonymkode: b3770...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns dette ser veldig bra ut jeg. Hadde ikke bekymret meg for at det er for lite eller ensformig hvertfall.

Anonymkode: f6112...7be

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser fint og sunt ut det! Om det er nok ser du på vekta. Det vanlige er å gå opp 2-3 i løpet av 1 trimester, men siden du er tynn er det bare bra om du klarer litt mer. Fosteret blir prioritert foran deg, og det er ingen grunn til å tro at fosteret ikke får nok mat, men om du får det, må du se på vekta. 

Anonymkode: a3f49...92b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns dette ser veldig bra ut jeg. Hadde ikke bekymret meg for at det er for lite eller ensformig hvertfall.

Anonymkode: f6112...7be

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette ser fint og sunt ut det! Om det er nok ser du på vekta. Det vanlige er å gå opp 2-3 i løpet av 1 trimester, men siden du er tynn er det bare bra om du klarer litt mer. Fosteret blir prioritert foran deg, og det er ingen grunn til å tro at fosteret ikke får nok mat, men om du får det, må du se på vekta. 

Anonymkode: a3f49...92b

Tusen takk for svar! Greit å få dette bekreftet av flere at det ser nok ut! Blir litt usikker som førstegangs gravid 🙈

Anonymkode: b3770...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel stort sett slik at barnet tar det som det trenger. Så kan det evt være at du selv mangler noe. Kostholdet høres greit ut, da. 

Spis det du kan, så variert du kan, og ta omega 3 og 'gravid vitaminer ' så går det fint 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det ser flott ut! Du spiser mye, mye mer enn det jeg gjorde da jeg var i 1. trimester. Jeg slet med voldsom kvalme.

Det er først i 2. og 3. trimester at du trenger litt ekstra næring.

Anonymkode: aa45a...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det fine er at babyen får det den trenger uansett. Den prioriteres foran deg, så for lite mat eller dårlig kosthold vil i hovedsak bare gå utover deg og ikke babyen (før det er virkelig mangelsykdommer osv da selvsagt). Så ikke bekymre deg så lenge du har det som for deg er et normalt kosthold :) Bare pass på hvis du selv blir unormalt slapp og sliten og spiser lite, da kan legen sjekke at du ikke mangler noe. 

Forøvrig klarte ikke jeg spise halvparten av det du beskriver i 1.trimester. Når matlysten kom tilbake har jeg bare cravings på sjokolade :( Hadde samme sist svangerskap, allikevel ble barnet friskt og fint, helt normal str og jeg fikk opp akkurat på normalen. Det er rare saker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser kjempebra ut:) På en god dag får jeg i meg et par brødskiver og en banan liksom, så ikke bekymre deg 😊 1. Trimester skal vi få i oss et eple mer om dagen enn til vanlig, men her er det heller vi som er for store som skal passe på altså; ) slapp av og kos deg med graviditeten og at du får i deg mat :)

Anonymkode: 94ce5...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 17 og det jeg får i meg er ca:

Frokost: en toast eller 8 skjeer havregryn.

Lunsj: to frukt

Middag: en fjerdedel av hva jeg orket før. 

Drikker ekstremt mye da, og jordmor mener fosteret her får det den trenger. Har sett at den vokser som den skal og har sterk hjertelyd 😊

Anonymkode: 45568...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig bra ut! Ikke for lite dersom du ikke trener så mye. Mange gravide som er kvalm greier ikke spise særlig mye mat og ihvertfall ikke så variert som deg. Kjenner noen som kun fikk i seg banan og melk første halvdel av svangerskapet, men måtte da få Cabiven i en periode på sykehuset, men det gikk bra med barnet der og. 

Du spiser sunt og variert og mye proteiner. Husk at du trenger fett, så bruk lettmelk og ikke ekstra lett og ha smør på skiva. 

Anonymkode: 97a78...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...