Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei jeg er gravid og min mensen gar gått over 6 dager, så jeg lurer på når er det jeg skal til legen ? For å teste eller andre sjekk. Beklager er første gang jeg blir gravid så jeg vet ingenting om dette.

Anonymkode: bf4b6...866

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Teste for å bekrefte/avkrefte graviditet gjør du selv. Kjøp test på apoteket.

Termin kan du regne ut med en terminkalkulator på nettet. Det finnes flere, bare å google så finner du en.

Deretter er det vanlig med første legetime når du er ca 12 uker på vei. Men er du mye dårlig eller det er andre forhold som bør tas hensyn til går du til legen tidligere.

Anonymkode: 0459d...678

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Teste for å bekrefte/avkrefte graviditet gjør du selv. Kjøp test på apoteket.

Termin kan du regne ut med en terminkalkulator på nettet. Det finnes flere, bare å google så finner du en.

Deretter er det vanlig med første legetime når du er ca 12 uker på vei. Men er du mye dårlig eller det er andre forhold som bør tas hensyn til går du til legen tidligere.

Anonymkode: 0459d...678

Tusen hjertelig takk for svar ☺️

Anonymkode: bf4b6...866

Skrevet

Det virker som det er vanlig å gå til lege når det først har gått rundt 12 uker, men jeg gjorde det noen dager etter positiv test. Dette er fordi jeg er førstegangsgravid og ønsket å stille noen spørsmål til en lege. Dette var ikke noe problem, og jeg ble testet der og. Både urin - og blodprøve. I tillegg tok de høyde og vekt og jeg fikk med meg litt å lese på om svangerskapskontroller. Fikk da beskjed om å bestille første kontroll mellom uke 8-12 :) 

Anonymkode: 77704...9f0

Skrevet

Jeg var hos lege allerede i uke 7, fordi vi har noe arvelig i familien jeg ville sjekke opp. Fikk da kun svar på dette og snakket ikke om så mye mer.

Var på tidlig UL i 11+ og kontaktet lege etterpå for å få time. Fikk da beskjed at det nye var at en skal på første kontroll etter uke 13, visst ikke må en uansett komme tilbake rundt dette for å ta nye prøver. Fikk derfor ikke første legetime før jeg er 13+ 4 på vei.

Anonymkode: bb2e3...9d8

Skrevet

Så lenge du føler deg fin og ikke trenger sykemelding eller har andre spsm så er første svangerskapskontroll i uke 12+, da tas det blodprøver, skrive helsekort, veie osv. Så de første par mnd etter positiv test er det bare å ta vare på seg selv egentlig :) Ring legen noen uker før du er 12+0 hvis det er av typen med lang ventetid.

Denne gang var jeg hos legen rundt uke 10 da ferien var slutt og jeg var alt for sliten til å gå tilbake i 100% jobb... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...