AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #1 Skrevet 24. september 2017 Jeg har hatt problemer med mage/tarm/fordøyelsessystemet over lengre tid. Snart er jeg redd legen min bare sier at jeg har irritabel tarm, og den diagnosen er jeg OK med hvis alt annet er utelukket. Men kan jeg ha endometriose? Jeg er livredd for at dette kan bli oversett, spesielt med tanke på at min samboer ikke ønsker at vi prøver å få barn før vi er 30 og endometriose kan medføre lang prøvetid.. Kanskje ender man opp som ufrivillig barnløs. Symptomene mine er svært ofte og mye oppblåsthet, kvalme, smerter i magen hvis jeg bare har gått en dag uten å gå på do. Sliter innimellom med forstoppelse. Når jeg må på do får jeg ofte vondt på venstre side, helt nede ved "eggstokken" når jeg presser normalt (ikke hard avføring) og må stoppe opp fordi det stikker sånn. Jeg kan også få plutselige stikk i rumpehullet som kan komme mens jeg er på do, eller helt ut av det blå. Føler også svært ofte at jeg ikke får tømt tarmen, det kjennes ut som om det er igjen en liten rest helt i åpningen, som ikke vil ut. Dette skjer både ved hard og treg avføring, og når den er helt normal. Dette plager meg spesielt når jeg skal være intim, livredd for at det faktisk er noe igjen som plutselig kommer ut! Jeg har i tillegg perioder svært hyppige vannlating, både dag og natt. En dag innimellom svir det litt ved vannlating. Av og til kjenner jeg et ubehag helt oppi skjeden ved samleie. Jeg har ingen kjønnssykdommer. Jeg går på p-piller og hopper over mensen, vet derfor ikke om dette er noe som forverrer seg ved menstruasjon. Forøvrig går jeg på vitamintilskudd pga påvist mangel av folat, B12 og d-vitamin. Blodprøver for både laktoseintoleranse og cøliaki er tatt. Negative svar. Jeg har vært på gastroskopi uten funn. Mest sannsynlig er jeg helt på bærtur med teorien min om endometriose, er det noen med lignende plager som fant ut årsaken? Jeg høres faktisk litt hysterisk og hypokonder ut, men dette er likevel reelle plager. Anonymkode: a6f86...b0b
Vakkertliv Skrevet 24. september 2017 #2 Skrevet 24. september 2017 Hvordan var det under menstruasjon når du hadde dette? Jeg har foresten fått diagnostisert Endometriose og har det omtrent på samme måte. I tillegg har jeg før jeg fikk en operasjon hatt så sterke menssmerter at jeg svimte av og kastet opp:/
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #3 Skrevet 24. september 2017 Har ikke hatt så mye sånne problemer som du beskriver med min irritable tarm, annet enn ekstreme mengder luft (oppblåst=luft i magen?), følelse av å ha mer igjen i tarmen og også sånne rumpestikk som du beskriver... det siste har jeg tenkt skyldes (innvendige) hemmorider. Som kommer av mine hyppige dobesøk med mye løs mage. (Du kan jo få det av treg mage). Endometriose kan jeg ikke så mye om.. Anonymkode: 00bf6...370
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #4 Skrevet 24. september 2017 Har alle de symptomene, ble sjekket for absolutt alt, fikk diagnosen irritabel tarm. Anonymkode: f52ab...d47
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #5 Skrevet 24. september 2017 Jeg mistenker at jeg har endometriose i tarmen fordi jeg får menssmerter før jeg får magesmerter og diaré. Har det ganske så jevnlig. Jeg har blitt sjekket for endometriose og vet jeg har litt i bukhulen/utenpå livmoren. Anonymkode: 55fdb...c09
T-Rex Skrevet 24. september 2017 #6 Skrevet 24. september 2017 Det er de som mener at endometriose gjør en ekstra utsatt for matintoleranser, på grunn av økt tarmgjennomtrengelighet. Hva som har skjedd de senere årende på dette feltet, har jeg ikke fulgt med på. Men det går jo an å google.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #7 Skrevet 24. september 2017 Tips som har hjulpet meg med forstoppelse, kvalme og blødninger: http://www.medicalmedium.com/blog/understanding-gut-health https://soundcloud.com/user-402667556/the-truth-about-digestive-disorders-anthony-william Anonymkode: 05617...018
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #8 Skrevet 24. september 2017 Du har ikke cyste eller polypp som vokser å presser på? Anonymkode: b8350...1c3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #9 Skrevet 27. september 2017 Takk for svar alle. Jeg husker ikke om det er vondere under mensen eller ikke, isåfall kan det ikke ha vært mye vondere for da ville jeg nok husket det. Jeg har ikke sjekket meg for polypper eler cyster. Var til gynekolog for ca 1 og et halvt år siden, ingenting unormalt da. Har ikke vært på kolonskopi, det er vel kanskje neste steg.. Hvordan vil dere beskrive smertene ved endometriose i tarmen? Har man fortsatt smerter om man unngår å få mensen? Hilsen TS Anonymkode: a6f86...b0b
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #10 Skrevet 27. september 2017 På Sunday, September 24, 2017 den 22.56, AnonymBruker skrev: Jeg mistenker at jeg har endometriose i tarmen fordi jeg får menssmerter før jeg får magesmerter og diaré. Har det ganske så jevnlig. Jeg har blitt sjekket for endometriose og vet jeg har litt i bukhulen/utenpå livmoren. Anonymkode: 55fdb...c09 Har du endometriose i tarmen så får du og mensblødning fra endetarmen samtidig med at du har mensblødning fra livmoren. Endometriose er vev fra livmoren på avveie i bukhulen, på eller i tarm, eggstokker eller andre steder i bukhulen. Noen ganger vadrer og endometriosevev til hjerne eller bihuler. Når endometriosevevet blør så lager kroppen smerter fordi det er en blødning på et unormalt sted i kroppen. Anonymkode: cc0cc...291
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #11 Skrevet 28. februar 2018 Jeg har mye like symptomer, de ville konkludere med irritabel tarm for meg og, men jeg er sikker på at jeg har endometriose, er nå under utredning, hadde nok ikke vært det om jeg ikke hadde undersøkt mye selv på nett ! Man må heller ikke blø fra endetarmen om man har det, endometriose kan ligge på utsiden av tarmen. Kom deg på utredning, anbefaler forøvrig endometriose selvhjelpsgruppen på Facebook 👍👍👍 Anonymkode: 6426f...aeb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå