Gå til innhold

Angst hos barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gutten min på 5 år fortalte om noen i barnehagen som hadde stengt han og to andre gutter inne på ett rom i barnehagen. Og det kom noen og hjalp dem ut etterpå. Etter dette har han blitt redd for alt av lukkede dører. De gangene jeg har måtte gå på do både på kjøpesenter, kino, flyplass, så vil jeg låse døren, eller at han står utenfor døren uten at jeg har låst. Jeg vil jo ikke at noen uvedkommende skal komme inn. Men det ender med at han står og skriker/gråter utenfor. De gangene jeg har prøvd å ta han med inn, og sier at det ikke er farlig, men ar jeg ikke vil at noen skal komme inn når jeg sitter på do, så blir han helt hysterisk. Til og med døren til dusjen må stå åpen når han skal dusje, selv om jeg er inne med han. Prøver å snakke med han om det, og forklare, men det hjelper ikke. Dette har sikker vart snart en måned. Er det noen jeg bør gå til for at han skal få hjelp? Han har en vanskelig situasjon for tiden og, med faren som er syk, så det spiller nok inn.

Anonymkode: 3537d...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som han har utviklet en fobi, så jeg ville nok oppsøkt profesjonell hjelp, for å unngå at dette blir noe som forfølger han framover. Det er jo veldig upraktisk å ikke kunne gå på do. Dra til legen eller helsesøster, så vil de kunne fortelle deg hvor du evt går videre? 

Anonymkode: c8b90...140

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spurte ikke om dette, men han er jo fem år - kan han ikke bli med deg inn? Er det så farlig? Mine jenter på fem og tre er med meg overalt, kan ikke huske sist jeg dreit på do i fred... Fem år siden vel.

Du må trygge han, og ikke motarbeide hans behov for å komme innenfor døren. Det var tydeligvis veldig skummelt fort han.
Jeg tenker at det beste du kan gjøre i denne fasen her er å la han dilte etter, for å skape trygghet igjen. Ikke stenge han ute, avvise osv. Og så jobbe med det du prøver på nå på et senere tidspunkt, når det har roet seg hos han og han er litt tryggere. Tenker jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er alltid med meg på do hjemme, det er ikke noe problem :) Men når vi f.eks er på ett kjøpesenter, så sier jeg at han kan bli med inn, men jeg vil jo låse døren. Han tørr ikke engang å ha den lukket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gutten min på 5 år fortalte om noen i barnehagen som hadde stengt han og to andre gutter inne på ett rom i barnehagen. Og det kom noen og hjalp dem ut etterpå. Etter dette har han blitt redd for alt av lukkede dører. De gangene jeg har måtte gå på do både på kjøpesenter, kino, flyplass, så vil jeg låse døren, eller at han står utenfor døren uten at jeg har låst. Jeg vil jo ikke at noen uvedkommende skal komme inn. Men det ender med at han står og skriker/gråter utenfor. De gangene jeg har prøvd å ta han med inn, og sier at det ikke er farlig, men ar jeg ikke vil at noen skal komme inn når jeg sitter på do, så blir han helt hysterisk. Til og med døren til dusjen må stå åpen når han skal dusje, selv om jeg er inne med han. Prøver å snakke med han om det, og forklare, men det hjelper ikke. Dette har sikker vart snart en måned. Er det noen jeg bør gå til for at han skal få hjelp? Han har en vanskelig situasjon for tiden og, med faren som er syk, så det spiller nok inn.

En måned, Ts, er veldig kort tid på å bearbeide et traume. Og vi mennesker får traumer, så det kan du med god samvittighet normalisere ovenfor gutten. Si at når noe skjer så vi blir veldig redde eller får veldig vondt inne i oss så er det normalt å behøve tid på å komme seg over det. Og at det er viktig at han føler at det er ok å snakke med både deg og andre om dette.

Å ta han med til eksterne etter så kort tid vil både lære han at traumer er dramatiske og uvanlige (og det er de jo ikke) og kan lære han at dramatiske følelser gjør voksne redde sånn at han for fremtiden vil forsøke skjule dem. Og begge deler er lite ønskelig. Om han etter flere måneder ikke er noe bedre - søk hjelp. Og for all del: om du og pappaen trenger råd så søk hjelp på egenhånd, men jeg ville ikke ha nevnt det for barnet eller gjort noe nummer utav at han er redd. La han være redd og gjør det klart for han at det er ok.

Og så går du i gang med jobben å lære han at dører er noe en kan oppleve kontroll over. Feks kan du lære han mekanismen bak hvordan en lås funker, dere kan øve på å låse opp og igjen åpne dører og så gradvis gå over til å låse dem fra utsiden mens dere begge er på utdåsiden, og så å lukke inne feks en bamse og lukke opp igjen og så videre.

Anonymkode: 55ae1...ba3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere hatt oppfølging med de ansatte i barnehagen etter denne hendelsen? Skjønner ikke hvordan det kan skje. I vår bhg sitter det minst 1 voksen på hvert rom med barna. Han har blitt veldig utrygg virker det som. Kanskje han opplever at han ikke er trygg på voksne heller siden dette skjedde? Synes du bør snakke med primærkontakten deres i barnehagen. Husk de er pedagoger og kan nok bidra med veiledning eller råd på hvordan du skal kunne håndtere situasjonen. Det er i alle fall veldig viktig å ta frykten til barna på alvor slik at de ikke ender opp med å utvikle alvorlig traume.

Anonymkode: 5d1b2...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...