Gå til innhold

5 åring som ikke vil sovne alene - Leggerutiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår på 5 år vil så veldig gjerne at vi skal ligge ved siden av henne i sengen til hun sovner. Vi har gjort det siden hun var liten, med unntak av korte perioder hvor vi forsøkte med klistremerketavle som premie hvis hun klarte å sovne selv. Det fungerte bare den korte stunden før hun gav uttrykk for at hun savnet at vi lå ved siden av henne.

Kjenner ingen som må gjøre dette med sine barn, og jeg er redd for at vi bare gjør det vanskeligere for henne å finne søvnen selv. Snart skal hun jo begynne å sove hos venninner/ ha overnattingsbesøk.

Det jeg synes er vanskelig med å slutte med dette er at hun sier at hun savner oss så i løpet av dagen. Både jeg og mannen jobber fulltid, og vi har bare den korte stunden på morgenen og tre timer sammen på ettermiddagen. Hun sier ofte at hun skulle ønske hun var baby sånn som lillebror( han er ett år, jeg er nettopp ferdig med permisjon) for da fikk han være hjemme med meg så mye og det vil hun også.

Hun har alltid vært ei jente med behov for mye nærkontakt. Hun elsker å sitte på fanget mitt fremdeles, og vil ha mye kos og klem.

Føler det er så brutalt å bare slutte med dette, men jeg/mannen kan ofte bli liggende der i opptil en time før hun sovner, og det er gjerne en time jeg trenger til å ordne klart ting til neste dag/vaske tøy osv... Hun sliter med å falle til ro mange ganger/har mye å snakke om og da blir jeg irritert og det blir dårlig stemning.

Noen synspunkter? Aner ikke hvordan vi skal løse dette uten store protester.

Anonymkode: db503...334

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å løse det med å innføre nærkontakten hun har behov for og samtidig få løst en eller flere oppgaver, gjøremål eller fellesaktiviteter? Eksempelvis kan dere lese for henne (og lillebror) mens dere sitter eller ligger tett i sofaen. Alle barn må jo leses for, så da får dere krysset av en oppgave. Eller dere kan leke kileleker, danse sammen, lekebryte eller gjøre en av en mengde aktiviteter som får ut energi og opp aktivitetsnivå - også noe som må gjøres daglig og som kan gjøres med nærkontakt. 

Forhold til leggetid: trapp rolig ned. Feks avtal at du skal ligge der til hun sovner på mandag, men bare 15 min på tirsdag og at pappa skal ligge der 20 min på onsdag og så videre til hun opplever både at dere er der og at hun sovner alene. Dersom barnet prater mye når hun skal sovne så er det bedre å lese eller synge henne i søvn. Barn må læres at en ikke lar seg selv tenke på vanskelige ting i senga, og det må en bare øve, øve og øve på. Så sett av tid til vanskelig prat tidligere på dag og minn henne gjerne på at vanskelige ting det snakker vi om på dagtid. (Men ikke devaluer hennes evne til å tenke vanskelig, ikke si at sånt tenker vi ikke på eller avis henne - forklar gradvis at vanskelige tanker ikke er konstruktive ved leggetid)

Anonymkode: 4a44a...490

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å løse det med å innføre nærkontakten hun har behov for og samtidig få løst en eller flere oppgaver, gjøremål eller fellesaktiviteter? Eksempelvis kan dere lese for henne (og lillebror) mens dere sitter eller ligger tett i sofaen. Alle barn må jo leses for, så da får dere krysset av en oppgave. Eller dere kan leke kileleker, danse sammen, lekebryte eller gjøre en av en mengde aktiviteter som får ut energi og opp aktivitetsnivå - også noe som må gjøres daglig og som kan gjøres med nærkontakt. 

Forhold til leggetid: trapp rolig ned. Feks avtal at du skal ligge der til hun sovner på mandag, men bare 15 min på tirsdag og at pappa skal ligge der 20 min på onsdag og så videre til hun opplever både at dere er der og at hun sovner alene. Dersom barnet prater mye når hun skal sovne så er det bedre å lese eller synge henne i søvn. Barn må læres at en ikke lar seg selv tenke på vanskelige ting i senga, og det må en bare øve, øve og øve på. Så sett av tid til vanskelig prat tidligere på dag og minn henne gjerne på at vanskelige ting det snakker vi om på dagtid. (Men ikke devaluer hennes evne til å tenke vanskelig, ikke si at sånt tenker vi ikke på eller avis henne - forklar gradvis at vanskelige tanker ikke er konstruktive ved leggetid)

Anonymkode: 4a44a...490

Du har muligens ikke barn? Fin teori men fungerer ofte ikke i praksis.

De 5-åringer som har behov for mer nærhet enn å lese en bok sammen vil "mase" om å få sove med mammaog/eller pappa uansett.

Et tips er å legge seg med barnet og børe det inn i sengen sin på rommet sitt etter at det har sovnet.

Anonymkode: 53d85...fde

• Liker 3
Skrevet

Vi gjør det samme vår 5-åring. Hun vil ikke sovne alene enda, og vi foreldre synes ikke det er noe problem. Vi tenker det kommer naturlig etterhvert. Nå trenger hun den tryggheten. 

Anonymkode: adc00...297

• Liker 5
Skrevet

Vår fem år gamle jente sovner også med en av oss på sengekanten. Det er så koselig! Pleier å legge henne litt før hun egentlig skal sovne så vi har god tid til å lese bok og skravle litt. Det er en litt magisk tid, en pause mellom alt mas og Tjas til å prate sammen 

Anonymkode: 17a11...8a8

• Liker 3
Skrevet

Om vi ikke hadde vært litt strenge på dette, ville vi garantert ha ligget hos vår 5-åring også. Vi tok tak i det da han var 3, og forklarte at jeg måtte passe på både han og lillebroren, og kunne ikke ligge i hans seng. Dette var en forklaring han faktisk kjøpte, selv om vi hadde prøvd det ene og det andre for å slutte å ligge i senga til han sovnet. Mannen min tenkte at vi måtte legge hvert vårt barn av den grunn, men da vi endelig begynte at en voksen la begge gikk dette mye bedre. Eldstemann skjønte at han måtte være litt stor og klare å ligge i senga alene, mens den voksne evt gikk til og fra eller satte seg i gangen mellom soverommene. 

Men begge barna elsker egentlig å sove sammen med oss, og 5-åringen syns av og til det er litt urettferdig at lillebror kommer inn til oss en del på nettene. Og da har vi av og til i enkelte helger avtalt at eldstemann får sove en og annen natt på gjesterommet i dobbeltseng sammen med meg. Det blir et slags plaster på såret. En annen ting er at han nå sover i øverste køye i seng sammen med broren,og det gjør det også mindre lett å bare legge seg der litt hvis han maser. Og jeg vet at hvis noe først blir en vane hos ham, er det vanskelig å venne av, for han er sta... Da handler det i så fall om å klare å appellere til noe fornuftig hos ham, til at han er stor gutt eller noe. De er jo så store nå at de forstår mye og kan inngå en del avtaler og huske det.

Skrevet

Vi sitter hos vår snart seksåring til det sovner. Tenk på det som en investering 😊 Barnet blir trygt på at mamma og pappa imøtekommer barnets behov. Dette vil gå seg til av seg selv. 

Vi har en avtale om at vi snakker ferdig om ting før lyset slukkes. Etter lyset er slukket så er det bare skumle/vonde tanker som kan luftes for å få de ut. Det fungerer (stort sett😉) fint.

Anonymkode: a0c49...64f

Skrevet

Jeg lå ved siden av sønnen min til han sovnet til han var 5. Gikk gradvis over til å bare ligge der mens jeg synger for ham i ca 5 min og stryker ham på ryggen. Så setter jeg på en lydbok til ham, så han på en måte har litt selskap, og går ut.

Føler vi har funnet et slags kompromiss som alle er fornøyd med. Før kunne jeg ofte bli irritert på ham fordi han turnet rundt, snakket og virket som han gjorde alt for å holde seg våken. Nå har vi blitt enige om at vi snakker ferdig før jeg synger, så er han stille mens jeg synger, men han trenger ikke å ligge rolig, for det er visst vanskelig for ham. Turningen plager meg ikke like mye når jeg ikke trenger å ligge der så lenge og vet at han uansett sovner kort tid etter jeg har gått. Og det virker som han etter hvert har blitt fornøyd med å slippe å streve med å ligge rolig, selv om det innebærer at jeg ikke er der like lenge.

Anonymkode: 04659...067

• Liker 1
Skrevet

Jeg elsker den stunden med min 7 åring. Da får han snakket gjennom dagen og ting han lurer på. Jeg tar med meg en bok for han liker å sovne i armkroken min. De blir fort store så det er egentlig bare å nyte det så lenge det varer. Har ikke hørt om tenåringer med det behovet.

Anonymkode: 12deb...799

• Liker 1
Skrevet

Hvis man kun må ligge noen minutter hos barnet og barnet ikke våkner om natta for å gjenta prosedyren, ville ikke jeg nødvendigvis gjort så mye. Som det tydeligvis er for noen av de som svarer her. Men jeg kjenner igjen det med å kunne ligge i senga i en time, og da begynner det jo å bli et problem. Særlig når man har flere barn og et hus å ta seg av, kanskje har man lyst til å dra på trening før det blir for sent, eller hva det måtte være. Så jeg skjønner at ts vil kutte ned på dette, selv om noen ikke ser problemet. Det er klart det ikke er noen sak hvis barna sovner raskt. Eller man har bare ett barn.

Man kan jo fint ha en rolig lesestund med litt prat før man synger og så går ut. Jeg elsker å være nær barna mine, men langdryge legginger hvor det blir skrik og hyl hvis man ikke er i senga eller på rommet fikk jeg hvertfall min dose av på et tidspunkt.

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi sitter hos vår snart seksåring til det sovner. Tenk på det som en investering 😊 Barnet blir trygt på at mamma og pappa imøtekommer barnets behov. Dette vil gå seg til av seg selv. 

Vi har en avtale om at vi snakker ferdig om ting før lyset slukkes. Etter lyset er slukket så er det bare skumle/vonde tanker som kan luftes for å få de ut. Det fungerer (stort sett😉) fint.

Tuller du? Investering i hva da??

Anonymkode: 1398c...449

• Liker 5
Skrevet
On 9/24/2017 at 9:16 PM, AnonymBruker said:

Kjenner ingen som må gjøre dette med sine barn, og jeg er redd for at vi bare gjør det vanskeligere for henne å finne søvnen selv. Snart skal hun jo begynne å sove hos venninner/ ha overnattingsbesøk.

Det blir ikke vanskeligere og vanskeligere etter hvert som hun blir eldre, om hun får det hun trenger nå. Og på overnattingsbesøk sovner man jo ikke alene....
Hvis du ikke har tid til å tilbringe en time med datteren din alene er det noe som er feil i hverdagen.

Anonymkode: 4b611...eb3

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir ikke vanskeligere og vanskeligere etter hvert som hun blir eldre, om hun får det hun trenger nå. Og på overnattingsbesøk sovner man jo ikke alene....
Hvis du ikke har tid til å tilbringe en time med datteren din alene er det noe som er feil i hverdagen.

Anonymkode: 4b611...eb3

Alvorlig talt!

Det skal ikke være nødvendig å se på at folk sovner uansett hvor gamle de er.

Det er ikke gitt at dette skaper trygghet heller. Ingen av min barn har hatt dette behovet. De har ikke vokst opp med at det gir trygghet. De har følt seg trygge på å sovne alene..... 

At TS ønsker å endre denne UVANEN skjønner jeg veldig, veldig godt.

Det sagt; de som mener at barnet har behov for det må gjerne sitte der og dilldalle så te de gidder for min del, men ikke prek om at dette er spesielt bra.  Dilldallete foreldre får usikre barn!!!

• Liker 5
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alvorlig talt!

Det er ikke gitt at dette skaper trygghet heller. Ingen av min barn har hatt dette behovet. De har ikke vokst opp med at det gir trygghet. De har følt seg trygge på å sovne alene..... 

Det sagt; de som mener at barnet har behov for det må gjerne sitte der og dilldalle så te de gidder for min del, men ikke prek om at dette er spesielt bra.  Dilldallete foreldre får usikre barn!!!

Dette var da veldig bastant! Du har sikkert funnet ut hva som er best for dine barn men ikke uttal deg på vegne av andre. Ulike barn er forskjellige og noen er mer følsomme- det skal det tas høyde for. Jeg må sitte ved siden av mellomste men yngste og eldste har ikke det behovet og sovner fint alene.

Anonymkode: 17a11...8a8

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tuller du? Investering i hva da??

Investering i trygghet for barn og at man får i igjen for det senere. Barn har ulike behov og ulike måter de trenger trygghet på. Gir man barna den tryggheten det trenger så får man jo et trygt barn 😊

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alvorlig talt!

Hvem bestemmer at det ikke er nødvendig? 

Selv om dine barn ikke har hatt det behovet så kan det være andre barn som har det. På den andre siden kan det være andre ting dine barn trenger trygghet på som andre ikke trenger.

Skrevet

Når de er 5 år bør de kunne sovne uten at en voksen er der. Greit nok med lese og sangstund, men å sitte der til hun sovner hadde vært lite aktuelt her i huset. Høres ut som om hun er flink til å spille på samvittigheten deres. Hva når hun er på overnatting hos besteforeldre da? Ligger de også sammen med henne? 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Horselady skrev:

Når de er 5 år bør de kunne sovne uten at en voksen er der. Greit nok med lese og sangstund, men å sitte der til hun sovner hadde vært lite aktuelt her i huset. Høres ut som om hun er flink til å spille på samvittigheten deres. Hva når hun er på overnatting hos besteforeldre da? Ligger de også sammen med henne? 

5 åringer har ulike behov og personligheter, så det er ikke slik at de bør kunne sove uten at en voksen er der. De er fremdeles små barn. Jeg skjønner at foreldre ikke har tid og mulighet til å sitte ved sengekanten 1 time, men jeg skjønner også barnas behov for at foreldre gjør det.

Tips fra meg ts. Ha en lese- og sangstund, og etterpå kan barnet få høre på lydbok når dere går ut av rommet. 

Ikke sikkert det funker, og en snuoperasjon på innsovingsmønsteret krever nok tid, utprøving av diverse metoder og tålmodighet. Men masse lykke til :) 

Skrevet
22 minutter siden, Horselady skrev:

Hvorfor bør de kunne sove uten en voksen der? Er det fordi det liksom skal være enklest for foreldrene? 

Vårt barns besteforeldre sitter mer enn gjerne ved siden av til barnet sover.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bør de kunne sove uten en voksen der? Er det fordi det liksom skal være enklest for foreldrene? 

Vårt barns besteforeldre sitter mer enn gjerne ved siden av til barnet sover.

Enig, jeg er også spent på argumentasjonen for hvorfor....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...