Gå til innhold

Om man blir frikjent og senere innrømmer, kan man få ny sak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I USA er det sånn at om man har blitt frikjent for en forbrytelse og senere innrømmer forbrytelsen så blir det fortsatt ikke ny straffesak. Begrunnelsen er at det kreves nye beviser for å få saken gjenopptatt og da teller ikke tilståelser. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Double_jeopardy#United_States

Det er i hvert fall slik jeg har forstått det, men det jeg egentlig lurer på er hvordan er det i Norge? Blir jeg frikjent for drap og senere innrømmer at det var jeg som drepte personen. Kan jeg da dømmes på nytt?

Anonymkode: 8c0a2...dbb

Skrevet

Det blir det gjenopptakelseskommisjonen som avgjør, skulle så være tilfelle

• Liker 1
Skrevet

Påtalemyndighetene kan også reise ny sak dersom det dukker opp nye beviser mange år senere.

Skrevet
4 minutes ago, reAction said:

Det blir det gjenopptakelseskommisjonen som avgjør, skulle så være tilfelle

Takk!

2 minutes ago, Rotemor said:

Påtalemyndighetene kan også reise ny sak dersom det dukker opp nye beviser mange år senere.

Takk, men regner tilståelser som slike bevis?

Skrevet
3 minutter siden, Rotemor skrev:

Er ikke opplagt nok til å google det, men det er nå vel en gang slik at en dom avsagt i rettsystemet er endelig. Skal denne omgjøres, så er det kun kommisjonen som kan gjøre så. Da på bakgrunn av anmodning fra påtalemakta. Påtalemakten kan ikke reise ny sak da den allerede er reist.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk!

Takk, men regner tilståelser som slike bevis?

Det er det gjenopptakelseskommisjonen som avgjør og evt etterforskningen. Tilståelsens karakter vil jo også kunne være avgjørende. 

Skrevet (endret)
8 minutter siden, reAction skrev:

Er ikke opplagt nok til å google det, men det er nå vel en gang slik at en dom avsagt i rettsystemet er endelig. Skal denne omgjøres, så er det kun kommisjonen som kan gjøre så. Da på bakgrunn av anmodning fra påtalemakta. Påtalemakten kan ikke reise ny sak da den allerede er reist.

Det er ikke helt riktig.

Det er jo politiet man evt tilstår til og gjennopptakelseskomite er en del av påtale. Og de kan reise ny sak når det foreligger nye beviser. Det er statadvokaten som tar slike saker.

Endret av Rotemor
Skrevet
1 minute ago, Rotemor said:

Det er det gjenopptakelseskommisjonen som avgjør og evt etterforskningen. Tilståelsens karakter vil jo også kunne være avgjørende. 

Takk for svar!

Skrevet
5 minutter siden, Rotemor skrev:

Det er ikke helt riktig.

Det er jo politiet man evt tilstår til og gjennopptakelseskomite er en del av påtale. Og de kan reise ny sak når det foreligger nye beviser. Det er statadvokaten som tar slike saker.

Hater å ta feil, så da ble det litt googling. 

Vi er nok enige, bare jeg som ikke liker ordlyden :-)

Statsadvokaten kan ta en tidligere sak inn for gjenopptakelseskommisjonen.
Kommisjonen kan vedta at nye beviser er tilstrekkelig for en ny sak, og opphever tidligere dom.
Statsadvokaten kan så ta saken inn for retten igjen.

Statsadvokaten kan ikke, basert på nye bevis, ta saken direkte til retten. 

Skrevet
Akkurat nå, reAction skrev:

Hater å ta feil, så da ble det litt googling. 

Vi er nok enige, bare jeg som ikke liker ordlyden :-)

Statsadvokaten kan ta en tidligere sak inn for gjenopptakelseskommisjonen.
Kommisjonen kan vedta at nye beviser er tilstrekkelig for en ny sak, og opphever tidligere dom.
Statsadvokaten kan så ta saken inn for retten igjen.

Statsadvokaten kan ikke, basert på nye bevis, ta saken direkte til retten. 

:) 

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I USA er det sånn at om man har blitt frikjent for en forbrytelse og senere innrømmer forbrytelsen så blir det fortsatt ikke ny straffesak. Begrunnelsen er at det kreves nye beviser for å få saken gjenopptatt og da teller ikke tilståelser. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Double_jeopardy#United_States

Det er i hvert fall slik jeg har forstått det, men det jeg egentlig lurer på er hvordan er det i Norge? Blir jeg frikjent for drap og senere innrømmer at det var jeg som drepte personen. Kan jeg da dømmes på nytt?

Det har det vært en sak på ganske nylig. En mann ble frikent og noen år senere dømt etter at politiet gjenopptok saken. 

Rettssystemet i Norge er like ulikt som rettssystemet og  tankegangen til folk i USA. Man må ha omgåtts Amerikanere og levd i USA for å forstå de enorme ulikhetene. 

Anonymkode: b4b71...a7b

Skrevet

Hvem har du drept??

Anonymkode: 3d0a8...d25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...