Gå til innhold

Tovet veske - vanskelig?

Mulle7

Anbefalte innlegg

Har så lyst på min egen selvlagede, tovede veske. Men er det vanskelig for en nybegynner? Kan jeg tove ull til et "flak" og jobbe ut fra det, eller må jeg strikke og tove?

Hva med fôr? Må det være fôr i vesken? Akkurat det frister ikke å lage, da... Mye plunder...?

Har jeg først fått lagd selve vesken, skal jeg nok fikse dekor og pynt - det er vel den morsomme biten!

Har forøvrig noe merino-ull liggende (ull, ikke garn). det kan vel brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri forsøkt å tove ull i flak. Det så litt for 'grisete' ut til at jeg gadd å prøve.

Men å strikke og tove går som en drøm. Jeg kjøper nøster på Europris/Max 20 til ti kroner stykket, og strikker i vei. Og jeg var totalt nybegynner da jeg strikket min første veske før jul. Men den ble fin den. Fort går det også. Og når den er ferdigstrikket bare hiver jeg den i vaskemaskinen som vanlig vask på 40 eller 60 grader, og vips er den ferdig.

Ikke noe vanskelig i det hele tatt.

Bare pass på at du bruker garn som ikke er beregnet på vaskemaskin, slik at det faktisk tover seg. Kjenner ikke til merino, så aner ikke hvordan det er.

Og nei, jeg bruker ikke noe for i veska. Du kan selvsagt gjøre det om ånda skulle komme over deg, men hvorfor komplisere unødvendig? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Possum! :dagensrose:

Bruker du ekstra tykke pinner? Hvor mye større enn den skal være etter toving strikker du vesken? Strikker du glattstrikk, eller spiller det ingen rolle? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så typisk! Tenkte å gi deg linken til en veske "svigermor" laget til meg før jul, men selvfølgelig var serveren nede.

Her er iallfall linken, før eller siden må jo serveren ordnes?

Det er enkel veske i koksgrå ull, i cirka A4 størrelse. Og ikke noe fôr nei! Men dust at linken ikke skulle funke, så nå kan jeg ikke hjelpe deg så mye dessverre... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan tove vesken i et stykke fra ull Lag en mal, ca 30 % større enn ferdige mål innvenddig på vesken. Legg ut ullen som til toving av flak, legg malen oppå og nye lag med ull på toppen. Brett godt rundt kanten. Rull hele greia inn i bobleplast eller syntettøy og rull forsiktig fram og tilbake. Rull ut, tull sammen andre veien og rull fram og tilbake igjen. Og på et kvarters tid så har du en veske! Det å tove fra ull er enkelt, spesielt hvis du ruller inn i plast, og det går knallfort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Possum! :dagensrose:

Bruker du ekstra tykke pinner? Hvor mye større enn den skal være etter toving strikker du vesken? Strikker du glattstrikk, eller spiller det ingen rolle? :roll:

Første vesken jeg strikket var på 4 1/2 pinner rettstrikk. Frem og tilbake på vanlige pinner og sydd sammen i sidene.

Den andre jeg strikket var på rundpinner, men vet ikke hvor tykke de var, for det var noen gamle jeg fant hos mor! Men de var tykkere enn de vanlige pinnene mine, selv om garnet var det samme. Gikk helt greit det! Med rundpinner ble det jo glattstrikk. Sydde sammen i bunnen.

Ser forresten ikke forskjell på at det er glattstrikk og rettstrikk etter de er tovet.

Jeg strikker helt vanlig fasthet, og da har mine krympet ca 20-25 prosent. Søstern strikker megaløst (fingrer gjennom maskene omtrent!) og hennes har krympet minst 50 prosent. Så hvor mye større du må lage vesken er litt avhengig av din egen strikkefasthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm... Masse flotte tips her!! :hoppe:

Tusen takk Scheherazade, linken funket fint - og stilig veske!

Takk også til deg Lenej - for forklaring på toving i flak!

Litt usikker på hva jeg prøver først, må tenke litt! kanskje jeg tester begge metodene! Bare et spørsmål Lenej, når du skriver

legg malen oppå og nye lag med ull på toppen

mener du da at "malen" skal ligge mellom ullflakene? Er denen malen da et stykke tynt stoff, eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malen kan du lage i bobleplast, melkekartonger, liggeunderlag osc. Jeg synes boblewplast er kurant, blir ikke så lett hull rundt kanten der jeg breter rundt, spesielt på tøfler.

malen blir liggende inni vesken. Til en litt stødig veske legger du først ut 5-7 lag ull , husk at hvert lag skal gå vinkelrett på det forrige laget, tover best da. Så fukter du lett med såpevann og legger malen oppå. Så legger du nye 5-7 lag med ull. Pass på rundt kantene så det ikke blir hull. ( på toppen bretter du ikke rundt, det er jo kjekt med veske man kan stikke hånden nedi! :wink:

Det finnes masse gode tove-bøker i bokhandelen, som forklarer det mye bedre enn det jeg får til her. Anbefaler på det varmeste å prøve, når man først får litt taket på det, er det enkelt å trylle fram de lekreste ting. Fort går det ( sammenlignet med å strikke...) og billig er det. Kjøp ull på Husfliden eller bestill direkte fra Hillesvåg, mye billigere enn Panduro.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har også fått helt dilla på tovete vesker. Det er enkelt og greit.

Jo løsere garnet er strikket jo større er krympeeffekten. Rillestrikk tover mer enn glattstrikk.

Jeg villle ikka ha prøvd mer en 40 grader første gang. Tov heller to ganger om det er for lite. Husk å ta det ut med en gang det er ferdig!!!

HVis det er for mye tovet kan du strekke og dra det litt mens det er for vått. Toveeffekten blir større jo flere plagg du har i vaskemaskinen.

Toving er gøy!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...