AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #1 Skrevet 24. september 2017 Man sier opp jobben sin (100 % stilling) frivillig. Man har ikke ny jobb, og blir dermed arbeidsledig. Hva skjer da? Altså, hvilke rettigheter har man? Hva kan man forvente av NAV? Er det ulike regler om man frivillig sier opp eller om man blir oppsagt? - Og for ordens skyld, dette gjelder ikke meg eller noe jeg har planer om å gjøre, det er kun et spørsmål. Anonymkode: 9864c...a12
emilie123 Skrevet 24. september 2017 #2 Skrevet 24. september 2017 Tror en får 8 ukers karantene (hvis det ikke har blitt lenger nå) før en kan få arbeidsledighetstrygd.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #3 Skrevet 24. september 2017 Man får en ventetid (karantene) på minst 12 uker. https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/dagpenger-når-du-er-arbeidsledig--893#chapter-4 Anonymkode: 5257e...00c 4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #4 Skrevet 24. september 2017 Takk for svar. Anonymkode: 9864c...a12
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #5 Skrevet 24. september 2017 12 uker gjelder vel når du selv er årsaken til at man har mistet jobben, ikke når man sier opp selv vel? At man har fått sparken pga et eller annet. Trodde det var 8 uker når man selv sier opp jobben. Anonymkode: 40640...172
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #6 Skrevet 24. september 2017 21 minutes ago, AnonymBruker said: 12 uker gjelder vel når du selv er årsaken til at man har mistet jobben, ikke når man sier opp selv vel? At man har fått sparken pga et eller annet. Trodde det var 8 uker når man selv sier opp jobben. Anonymkode: 40640...172 Sier du opp, er du jo selv skyld i at du mister jobben. Et av få unntak er om legen mener det er medisinske grunner til at du må si opp. " Hvis du selv har ansvaret for at du er blitt arbeidsledig Du må vanligvis vente i 12 uker før du får utbetalt dagpenger, når du selv har ansvaret for at du er blitt arbeidsledig. Dette gjelder hvis du har sluttet eller sagt opp arbeidet uten rimelig grunn, eller er avskjediget eller oppsagt fra stillingen din på grunn av forhold som du selv er skyld i. Det er viktig å være klar over at den forlengede ventetiden først begynner å løpe når du søker om dagpenger. Hvis du får arbeid, er syk eller har annen aktivitet som ellers ville ført til at du ikke fikk dagpenger i en gitt periode, blir ventetiden tilsvarende forlenget. Hvis dette skjer flere ganger i løpet av 12 måneder, øker ventetiden til 26 uker. Du må levere meldekort i hele perioden." Anonymkode: 31631...e58 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #7 Skrevet 24. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: 12 uker gjelder vel når du selv er årsaken til at man har mistet jobben, ikke når man sier opp selv vel? At man har fått sparken pga et eller annet. Trodde det var 8 uker når man selv sier opp jobben. Anonymkode: 40640...172 Jo det gjelder når du selv har sagt opp. Da er man bo selv grunnen til at man har blitt arbeidsledig Anonymkode: 2424f...13c 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #8 Skrevet 24. september 2017 1 time siden, emilie123 skrev: Tror en får 8 ukers karantene (hvis det ikke har blitt lenger nå) før en kan få arbeidsledighetstrygd. 12 uker Anonymkode: 5087c...7c1 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #9 Skrevet 25. september 2017 Jeg har tenkt å si opp jobben, studere, også søke ny jobb igjen. Vil det ha noe å si? Altså, la oss si jeg ikke får jobb igjen etter studiene? Anonymkode: 2dde6...f14
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #10 Skrevet 25. september 2017 Vel ja. Du har vel bare rett til arbeidsledighetstrygd de første to årene. Du får ikke noe stønad fra nav mens du studerer, men du kan få stipend og lån fra Lånekassen. Hvorfor ikke jobbe ved siden av studiene slik alle andre gjør? Anonymkode: ae721...85e
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #11 Skrevet 25. september 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tenkt å si opp jobben, studere, også søke ny jobb igjen. Vil det ha noe å si? Altså, la oss si jeg ikke får jobb igjen etter studiene? Anonymkode: 2dde6...f14 Etter studiene er det vel så lenge siden du jobbet at du ikke lenger har rett på dagpenger overhode. Anonymkode: d9a10...14f 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #12 Skrevet 25. september 2017 Hvis grunnen til at man slutter i jobben er pga. jobben selv kan man slippe karantenetiden. Jeg sa opp selv og fikk beskjed om 3 mnd karantene med mindre jeg kunne få dokumentere fra legen at jeg ble utbrent av jobben. Fikk dokumentasjon ganske raskt så slapp dette. Men om jeg noen sinne skal slutte i jobb igjen skal jeg ha noe klart for NAV vil jeg gjerne slippe å bruke mer. De har hjulpet meg nok! + Jobb = Mer penger. Anonymkode: da8ae...dd3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #13 Skrevet 26. september 2017 23 hours ago, AnonymBruker said: Etter studiene er det vel så lenge siden du jobbet at du ikke lenger har rett på dagpenger overhode. Anonymkode: d9a10...14f Okey. Selv etter kun ett år? Tenker å søke ekstrajobb ved siden av studiene, men det hjelper vel ikke om jeg ikke får jobb etter endt studie. Anonymkode: 2dde6...f14
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #14 Skrevet 26. september 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Okey. Selv etter kun ett år? Tenker å søke ekstrajobb ved siden av studiene, men det hjelper vel ikke om jeg ikke får jobb etter endt studie. Anonymkode: 2dde6...f14 Kan det være en mulighet at du søker og får innvilget permisjon fra dagens jobb? Om du vil ta 1 år på skole, og det du vil studere kan brukes av din arbeidsgiver, så har du en real sjanse til å få permisjon u/lønn for det året. Anonymkode: d9068...b33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå