Gå til innhold

Kom for sent på jobb pga. tyveri av bil

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen uker siden ble jeg frastjålet bilen. Oppdaget tyveriet når jeg skulle bruke bilen til jobb. Meldte fra til arbeidsgiver at jeg ble forsinket. Måtte møte opp fysisk hos politiet og kontakte forsikringsselskapet. Jeg ble ca. 3 timer forsinket. 

Har jeg rett på betalt for disse timene? Min sjef mener nei, men jeg vil være helt sikker.

Anonymkode: bba5b...014

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjefen har rett. Men spør om du kan jobbe inn timene, så slipper du trekk i lønn.

Anonymkode: 6f182...0be

• Liker 8
Skrevet

Det er ikke arbeidsgivers feil at bilen din ble stjålet så nei.

Anonymkode: e8ad2...21b

• Liker 9
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke arbeidsgivers feil at bilen din ble stjålet så nei.

Anonymkode: e8ad2...21b

Men det er jo ikke arbeidsgiver sin feil at jeg er syk heller?

Endret av Stellia
Skrevet
16 minutter siden, Stellia skrev:

Men det er jo ikke arbeidsgiver sin feil at jeg er syk heller?

Sykdom er noe annet enn fravær grunnet frastjålet bil, nedbrent hus, forsinket buss osv. 

Anonymkode: a462d...39a

• Liker 3
Skrevet

Tok kontakt med fagforening, og de sa at jeg hadde rett på betalt.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tok kontakt med fagforening, og de sa at jeg hadde rett på betalt.

Da er det i så fall pga avtaler som er inngått på arbeidsplassen din. Lover og forskrifter gir ikke automatisk rett til dette. Heller ikke sentralt inngåtte avtaler om korte velferdspermisjoner har dette som minstekrav (dette er avtaler som enkelt sagt gjelder virksomheter med tariffavtale, noe slett ikke alle har). Hva som står i personalreglementet eller andre lokale avtaler som er gjort på hver enkelt arbeidsplass er det ingen her som kan vite. Derfor er det lurt å spørre lokalt først. 

Anonymkode: 797f1...5d1

• Liker 1
Skrevet

I Norge blir man premiert med tapt lønn og egenandel opptil 5000kr hvis noen ødelegger noe på bilen din. 

For noen år siden var det noen som hadde knust en liten bakrute på bilen, og tuklet med nøkkelhullet for å starte bilen. Måtte betale 5000kr. Man blir straffet for at en tyv og kjeltring har ødelagt bilen din. 

Anonymkode: c3058...5c2

Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

I Norge blir man premiert med tapt lønn og egenandel opptil 5000kr hvis noen ødelegger noe på bilen din. For noen år siden var det noen som hadde knust en liten bakrute på bilen, og tuklet med nøkkelhullet for å starte bilen. Måtte betale 5000kr. Man blir straffet for at en tyv og kjeltring har ødelagt bilen din. 

Egenandel – det er bare aktuelt om du har kaskoforsikring, det. For noen år siden var det innbrudd i bilen min, og bilutstyr de stjal og ødela kostet meg 20 000. Og da var jeg heldig, for de hadde vært ytterst lemfeldige og bare ødelagt selve låsen pluss omgivelser; intet hærverk. 
Men det er grei skuring, selvfølgelig er det jeg som får svi for uhellet, jeg er ikke så frekk at jeg venter at du og de andre skal betale for meg!

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I Norge blir man premiert med tapt lønn og egenandel opptil 5000kr hvis noen ødelegger noe på bilen din. 

For noen år siden var det noen som hadde knust en liten bakrute på bilen, og tuklet med nøkkelhullet for å starte bilen. Måtte betale 5000kr. Man blir straffet for at en tyv og kjeltring har ødelagt bilen din. 

Hvis vi snur på flisa, synes du det er mer rettferdig at arbeidsgiveren din blir premiert med å måtte betale deg lønn for de timene du ikke kan jobbe mens du ordner opp med den stjålne bilen?

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem skal ta regninga hvis tyven ikke blir tatt, mener du?

Anonymkode: 0b197...0e2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...