Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er sliten å lei nå. Vi er begge studenter og har masse å gjøre om dagene. Vi fungerer greit når vi bestemmer oss for å rydde og vaske og han hjelper til. Så lenge det er planlagt, noe impuls vasking utgår. Vi har fordelt to ting, slik at jeg vasker klær og han går ut med søppelet.

Problemet er bare at han sjeldent har det ryddig rundt seg. Å vaske å støvsuge er en ting, men på hans plass ligger ting utover gulvet, pulten osv. Jeg blir sprø. Jeg har prøvd å spurt han fint om ikke han kan være så snill å flytte på ting, men det skjer ikke... jeg venter i flere dager, men ingenting skjer. Da er det jo typisk at vi får uventet besøk og jeg føler meg som en elendig husmor/ person som ikke kan ha det ryddig en gang. Ender ofte i diskusjon.

Men hva mer kan jeg gjør?? Jeg har prøvd å flytte det selv, men da blir det bråk. Jeg vet ikke lenger om jeg orker dette. Føles som om jeg er den eneste som klarer å holde det noen lunde ryddig her.

Hjelp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke spør ham pent (når det tydeligvis ikke virker). Si at du ikke er hushjelpen, og at et minimum av ryddighet ikke er for mye å kreve. Det er ingen grunn til at han ikke skal kunne holde det ryddig rundt plassen sin. Og hvis han klager på at du flytter noe han ikke gidder rydde selv så la ham få høre det. Enten må ha rydde selv, eller så får han godta at du rydder og kaster slik det passer deg.

Skrevet

Hah! Kjenner situasjonen så sinnsykt bra! Hva man kan gjøre vet jeg ikke, men vanskelig er det... :-(

Gjest Anonymous
Skrevet

Det her høres kanskje teit ut, men en ting som jeg og en eks prøvde, og som funka, var at vi hang opp et ark på kjøkkenveggen, og så skrev vi på den alt som vi gjorde av huslige ting. Vi hadde en kolonne hver.

Det som var ålreit med det var at vi slapp sånne teite Du gjør aldri noe i huset-diskusjoner, fordi vi faktisk hadde skrevet med det som var gjort. Bakgrunnen var at vi begge ville slippe mere krangel om husarbeidet, så vi var motivert for å finne ut av det.

Vi fant ut at vi begge gjorde ting, men vi gjorde helt forskjellige ting, og derfor ble vi irriterte over det vi hver for oss så som ikke ble gjort. Hvem som gjorde mest skal jeg ikke si for sikkert, jeg syns selvsagt at jeg gjorde de tyngste jobbene, men hele greia førte til at vi gjorde en ny fordeling av oppgavene og begge ble mye mer fornøyd med den biten ihvertfall.

Det skal sies at hele forholdet gikk til h*lvete til slutt, men det hadde ikke noe med husarbeidet å gjøre ihvertfall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...