Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2005 #1 Skrevet 19. januar 2005 fikk vite av legen i dag at prøverør ikke var noen mulighet for meg og min kjære pga antistoffer i sæden og mye hodefeil.... litt av en beskjed å få noen som har vært borti lignede men som likevel har hatt vellykkede prøverørs forsøk? takknemlig for alle tilbakemeldinger
Chiquita Skrevet 19. januar 2005 #2 Skrevet 19. januar 2005 Jeg har ikke fått tilsvarende beskjed, og jeg vet desverre ikke at "tilsvarende" lykkelige eventyr heller. Men håpet for at dere kan få barn er jo ikke ute enda. Det finnes jo alternativer, f.eks sæddonasjon... Det blir jo ikke din manns biologiske avkom da, men det å være en far er mer enn bare biologi. Eller adopsjon... Lykke til
Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2005 #3 Skrevet 19. januar 2005 legen nevnte også sæddonasjon, men for oss så er det helt uaktuelt.. har alltid drømt om å få mitt eget lille nurk men begynner å skjønne at det ikke vil skje... adopsjon er jo også en mulighet men det blir jo ikke det samme som sitt eget. . mulig jeg er veldg ego nå og kanskje tenker jeg mer positivt om noen dager men akkurat nå føles det ut som om verden har rast litt sammen....
tuva77 Skrevet 19. januar 2005 #4 Skrevet 19. januar 2005 Gjest. Du er nok litt ego nå, nei adopsjon blir ikke ditt biologiske barn,men det blir deres barn, bare at noen andre har født og båret barnet fram. Skjønner at beskjeden er vond å få, fikk selv beskjed om at uten prøverør hadde vi ingen sjans, men vi ønsket ikke prøverør, da adopsjon var veldig aktuelt for oss. dette pga alle barna som trenger foreldre. Men jeg har stor forståelse for dem som har forsøk og gjør det på den måten. Vil bare få frem at for oss ble ikke det riktig. Og prøv å snu tankegangen om at de som har adopterte barn ikke er deres barn, for da vil du komme til å komme i konflikt med mange adoptivforeldre. Lykke til videre i prosessen og husk at det er veldig viktig å tenke på mulighetene og ikke begrensningene. :-)
Gjest Anonymous Skrevet 20. januar 2005 #5 Skrevet 20. januar 2005 hva menes med antistoffer i sædcellene? kanskje han kan spise noe som hjelper på sædkvaliteten? jeg ville ha undersøkt dette nærmere!
Chiquita Skrevet 20. januar 2005 #6 Skrevet 20. januar 2005 hva menes med antistoffer i sædcellene? Inne på Rikshospitalets sider står følgende: Noen menn danner antistoffer mot sine egne spermier. Dekke kan gjøre at spermiene klumper seg sammen og redusere mortiliteten, og dermed gi nedsatt fertilitet. (mortilitet = spermienes evne til å bevege seg)
Gjest gjest1 Skrevet 20. januar 2005 #7 Skrevet 20. januar 2005 Å få en slik beskjed er jo helt forferdelig. Så at livet føles elendig nå har jeg full forståelse for. Det er en sorgprosess å gå gjennom, at man ikke får produsere et barn sammen med sin kjære. Det eneste jeg har lyst til å si til deg her er at selv om det nå ser svart ut så vil du etterhvert forhåpentligvis forsone deg med at livet ikke ble som forventet - men det kan bli veldig bra allikevel! For nei - adopsjon er ikke det samme som å føde egenproduserte barn. Men det er ikke ensbetydende med at det er dårligere! Ikke forvent av deg selv å være klar for adopsjon umiddelbart. Og kanskje er det ikke for deg heller? Men hvis du og mannen en dag føler at adopsjon vil være et alternativ så kan jeg love at det er en tanke du vil bli utrolig forelsket i. Eller kanskje vil du og mannen endre syn på sæddonasjon? Man trenger jo ikke å gjøre det i Norge, hvor donasjonen ikke lenger foregår anonymt. Uansett, lykke til i tiden som kommer. Det er steintøft å være ufrivillig barnløs. Man vokser fra alle man kjenner og man må revurdere sitt bilde av hvordan livet skal bli. I hvert fall syntes jeg det var slik. Men du kommer deg videre hvis du bare vil. Stå på!
Leviin Skrevet 20. januar 2005 #8 Skrevet 20. januar 2005 pga antistoffer i sæden og mye hodefeil.... litt av en beskjed å få Hodefeil??????
Chiquita Skrevet 20. januar 2005 #9 Skrevet 20. januar 2005 Hodefeil?????? Hodefeil på sædcellene - ikke på mannen hennes altså at sædcellenes hoder ikke er "som de skal"
Martha Stewart Skrevet 20. januar 2005 #10 Skrevet 20. januar 2005 Gjest. Du er nok litt ego nå, nei adopsjon blir ikke ditt biologiske barn,men det blir deres barn, bare at noen andre har født og båret barnet fram. :fy: Det er ikke "ego" ønske seg biologiske barn!!! Jeg skjønner hvor du Tuva77 vil hen, men det kan legge stein til en allerede stor byrde for noen som er blitt ufrivillig barnløs å få høre at man er ego!! Selvsagt er adopsjon kjempeflott og selvsagt blir man like glad i et adoptivbarn - hvis man bestemmer seg for å gå til det skrittet å adoptere. Men som Matahari sier, adopsjon er kanskje ikke løsningen for alle, og det må man respektere. Hvis det ikke var en sterk drift hos kvinner - og menn - å få biologiske barn, så ville vel alle gått direkte på adopsjon i stedet for IVF-behandling? Og man kan vel ikke påstå at det er "ego" å prøve IVF? For den saks skyld burde i tilfelle alle adoptere, også de som er fruktbare.
Martha Stewart Skrevet 20. januar 2005 #11 Skrevet 20. januar 2005 Uansett' date=' lykke til i tiden som kommer. Det er steintøft å være ufrivillig barnløs. Man vokser fra alle man kjenner og man må revurdere sitt bilde av hvordan livet skal bli. I hvert fall syntes jeg det var slik. Men du kommer deg videre hvis du bare vil. Stå på![/quote'] Man må bare stå på og etterhvert tror jeg de fleste forsoner seg med en eller annen løsning; assistert befruktning, adopsjon eller å leve uten barn. Denne livskrisen trenger ikke nødvendigvis vare livet ut (har jeg hørt og lest, er midt oppi det selv ennå...)
tuva77 Skrevet 22. januar 2005 #12 Skrevet 22. januar 2005 Hun spør, kanskje jeg er litt ego, og da sier jeg at ja du er nok litt det nå. Videre skriver jeg faktisk mer om hva jeg har av erfaring o.l. og prøver å vinkle på mulighetene Alle har vel et ønske om å bære frem sitt eget barn, men det er ingen menneskerett at alle kan få egne barn. jeg dømmer ingen som tar forsøk eller hva det måtte være. men det var ingen løsning for dem, skrev hun jo. Jeg skrev også at det var viktig når det først er som det er at det er viktig å se muligheter og ikke begrensninger. en annen ting er at det er veldig viktig å tenke opå mannen som ikke kan få, og hvilke følelser han har om det. Dette er mulig det høres brutalt ut, men kanskje alle bør bli flinkerer til å tenke at alle kan ikke få biologiske barn... for dette er ingen selvfølgelighet og da blir kanskje ikke sjokket så stort heller hvis man ikke har tatt dette som en selvfølge. men det gjør ikke noe mindre vondt selvfølgelig. Poenget mitt er at en kan ikke ta alt for gitt, og når det ikke er mulig å få biologiske barn og en ønsker seg barn såm tror ikke jeg at valget er så vanskelig jeg. men alle er forskjellige med meninger og synspunkter. hun spurte jeg svarte. hvis en kun spør for å få samme svar og medlidenhet så beklager jeg at jeg deltok, men det er ikke det jeg forventer da jeg spør, jeg forventer da å høre deres mening. Og det var ikke damen som spurte heller som rettet :fy:
Gjest Anonymous Skrevet 27. januar 2005 #13 Skrevet 27. januar 2005 fikk vite av legen i dag at prøverør ikke var noen mulighet for meg og min kjære pga antistoffer i sæden og mye hodefeil.... litt av en beskjed å få noen som har vært borti lignede men som likevel har hatt vellykkede prøverørs forsøk? takknemlig for alle tilbakemeldinger Dette var rart :-? Min samboer har også antistoffer i sæden og mye hode feil. Men legen sa ingen ting om at prøverør ikke var en mulighet. Han sa heller tvert imot - at det riktig nok var litt dårlig sædkvalitet . men kunne absolutt bli gravid for det. Og er vi ikke blitt det etter noen måneder nå (har prøvd over et år) så skal vi sette igang med utredning og prøverør. Så kjære gjest. Dette ville jeg ikke ha stolt på. Gå til en annen lege. Jeg velger nemlig å tro på min lege, For jeg vil ha barn
Gjest Eføya ikke innlogget Skrevet 27. januar 2005 #14 Skrevet 27. januar 2005 Betyr ikke mortilitet dødlighet og ikke beveglighet? Du tenker kanskje på mobilitet? Eller er det jeg som er helt på jordet her?
Gjest Anonymous Skrevet 28. januar 2005 #15 Skrevet 28. januar 2005 Kjære gjest som startet innlegget. Her har jeg funnet noe mer om antistoffet som "våre" menn danner. Jeg er med andre ord gjesten som også har en mann med antistoffer Antistoffer mot sædceller Vi er et samboende par uten barn. Vi står på venteliste til mikroinjeksjon på Rikshospitalet. Han har fått konstantert antistoffer mot sine sædceller. Hvorfor dannes de og er det noen behandling for problemet? Hvor stor er sansynligheten for at vi vil lykkes ved mikroinjeksjon? Svar: Antistoffer er en del av kroppens immunforsvar. Deres oppgave er normalt å fjerne uønskete mikrober, virus samt ødelagte celler. Omkring fire prosent av alle menn lager antistoffer mot sine sædceller. Blant steriliserte menn er tallet 50-60 prosent. Hvorfor disse antistoffene oppstår vet man ikke, men de gjør at sædcellene klumper seg sammen og derved svømmer dårligere. Enkelte kvinner lager også antistoffer mot sædceller. Hvis mannen lager antistoffer, er en løsning å vaske sæden ren for stoffene og deretter sprøyte den inn i livmoren. Innsprøyting i livmoren er også en mulighet dersom det er kvinnen som lager antistoffene. Det kan imidlertid være et problem at hennes antistoffer da også er tilstede i livmoren. Å befrukte egget med vasket sæd utenfor livmoren, såkalt prøverørsforsøk, er en egnet metode uavhengig av hvem som lager antistoffene. Mikroinjeksjon er er variant av denne løsningen. Legemidler som nedsetter kroppens antistoffproduksjon har vært benyttet, men på grunn av bivirkningene er disse legemidlene lite brukt. Man har også forsøkt å dempe kvinnens antistoffproduksjon ved å anbefale paret å bruker kondom i en periode på seks måneder. Prøverørsforsøk med eller uten mikroinjeksjon er de metodene som trolig er mest virksomme. Sjansen for å bli gravid etter et forsøk er normalt cirka tredve prosent. Etter flere forsøk kan dere trolig oppnå en sannsylighet på cirka 70 prosent.
Tusenfryd Skrevet 30. januar 2005 #16 Skrevet 30. januar 2005 Det er ikke alle som vil ha nytte av en prøverørsbehandling. Dessverre. For noen funker det, for andre ikke. Når man setter i gang en prosess m,ed å få barn, og også når man kommer til utredning og prøverør, er det likevel ikke nødvendigvis adopsjpon som man tenker på. Ethvert skritt for å få barn tas hver for seg. Man forsøker på den vanlige måten. Det funker ikke, hva kan man gjøre nå? Jo, prøverør. Så prøver man det, funker ikke det, hva nå? Hm..adopsjon er kanskje et alternativ. For noen. Men å be noen vurdere adopsjon mens de er i en helt annen fase av å få barn, det blir helt feil. Mulighetene triller inn underveis. Og man kan alltid få barn, det er bare ulike måte å få dem på. Samtidig er det viktig å høre på hva leger sier, de har kompetanse på dette, anerkjenn at dette er noe de kan og vet noe om, og vær åpne for råd og innspill både fra medisinsk personell og andre som har erfart litt selv. Det er ingen menneskerett å få barn, men det er en rett å få prøve. Imidlertid er man ikke førstemann ut og noen har hentet inn erfaringer som dere kan dra nytte av.
T1Nonly Skrevet 30. januar 2005 #17 Skrevet 30. januar 2005 Jeg og fruen har gitt opp prøverør. Det blir for dyrt i lengden. Staten gjør ingenting for å hjelpe de barnløse.
Gjest Melk Skrevet 30. januar 2005 #18 Skrevet 30. januar 2005 Jeg og fruen har gitt opp prøverør. Det blir for dyrt i lengden. Staten gjør ingenting for å hjelpe de barnløse. Tull. De sponser en svært dyr behandling.
Gjest Anonymous Skrevet 30. januar 2005 #19 Skrevet 30. januar 2005 Tull. De sponser en svært dyr behandling. men ikke for de av oss som trenger mer enn tre forsøk, og da blir det som T1Nonly skriver for dyrt! Men egentlig er vel dette på siden av hva trådstarter skrev om?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå