Gå til innhold

Hva er deres mening i forhold til endring av pleiepengene ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra oktober så forandres pleiepengene. Da vil foreldre med syke barn ,få full lønn i ett år. Og 66 % lønn i 1040 dager.

For noen familier, så er den planlagte ordningen en katastrofe. Det gjelder foreldre med de aller sykeste barna. Barn med ulike hjerte/lungesykdommer, multihandicappede barn/ungdom, kreftrammede osv.

Hvis begge foreldre er sammen med barnet på sykehus eller hjemme, brukes pleiepengeordningen opp dobbelt så fort.

Bakgrunnen for endringen, er nok at flere familier skal kunne få pleiepenger når barna er syke. Det er bare så synd at foreldre med svært syke og handicappede barn, blir tapere. Barn som ikke blir friske etter et år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert seigt, men er det riktig at staten skal betale for dette i utgangspunktet?

Anonymkode: ccc60...0ef

Skrevet

Håpet må jo være at det går an å bruke skjøn etter de nye reglene..... Men det  er vel for mye å håpe på.

Og det er jo idiotisk mtp. at "standard" kreftbehandling for barn er 2,5 år på cellegift, og er man uheldig å få tilbakefall, blir det nye 2 år. Mener poliktikerne at foreldrene skal dra fra barnet på sykehuset for å jobbe, og la sykepleierne passe de??

På den annen side, 66% av lønna er jo det vi får etter å ha vært syk 1 år selv, og er nesten noe alle bør ha i bergeningen. Hvem som helst KAN bli syk/skadet/få syke barn.

Men jeg mener foreldre uanett burde få lønn/sykepenger/pleiepenger når de er med syke barn på sykehus.

Når det gjelder multihandicapede, og andre kroniske sykdommer, som gjør barnet pleietrengende resten av livet, er jeg dog litt mer usikker. Her er kansje ikke pleiepenger veien å gå, men heller helsepersonell i hjemmet, slik at foreldrene kan fortsette å jobbe og komme seg litt ut også.

Anonymkode: 311c5...d7c

• Liker 2
Skrevet

Det er vel eneste gruppen som har hatt full lønn i åresvis. Ikke at de ikke fortjener det, men hva er egentlig forskjellen på de og andre?

Vet om flere alvorlig syke folk. Sykemeldte. Etter et år mister de inntekten.Da er de på 62% av inntekten sin. Mange har det vanskelig. Noen kan komme seg i jobb igjen,men det tar lengre tid enn det året du kan få full lønn. Er du eneforsørger da,så sliter du. En av de trenger mye hjelp. Søkte nav om hjelpestønad, avslag. Anket og fikk 1500 i mnd.

Arbeidsledige?de får også 62% av lønn. Selv om du har stått i jobb i 30 år..betalt inn din skatt,aldri vært syk. 62%.

Anonymkode: 231a1...54d

Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring og svar til dette

sofie777, mod

Skrevet

Jeg syns det er helt greit å redusere til 66% etter ett år, det er det som gjøres på andre stønader. I tillegg til pleiepenger kan jo barnet få hjelp av f.eks hjemmesykepleien, assistenter, de krever andre ting som utstyr fra hjelpemiddelsentralen o.l. Så de får en hel del støtte fra  det offentlige likevel. Jeg syns det er bedre at mange får litt (den nye ordningen) enn at noen får mye og andre ingenting (gammel ordning).

Jeg har selv et vennepar med et svært sykt barn som krever mye. Tatt i betrakning hvor mye de har fått av det offentlige syns jeg nesten det er på grensen til frekt å klage på at de ikke får mer penger for å være hjemme. Pga barnet har det offentlige betalt ombygging av hus og inngangsparti, de har rullestolbil, to rullestoler, ståstol, ørten punmper, pustemaskiner, stellebenk, heis og spesialbadekar, alt betalt av det offentlige. Det er assistenter det offentlige betaler, hjemmesykepleie det offentlige betaler, ombygging av barnehage det offentlige betaler, gratis rullestoltaxi til og fra barnehage osv. For ikke å snakke om enorme utgifter til sykehusopphold, rehabilitering og medisiner. Og likevel er det "jammen vi, vil ha mer penger selv". Nei jeg syns det er utakknemlig. Mange med syke barn får ingenting, det er mye bedre å dele godene på flere enn å kun gi til noen få. 

Anonymkode: a3ff1...3ee

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes også at 66% er OK, men ikke mindre. 

Anonymkode: 261a2...3b6

Skrevet

Foreldre til svært syke og handicappede barn sparer ofte samfunnet for millionbeløp, med å ta vare på sine barn i hjemmet. Hva skal de familiene leve av når pleiepengeperioden er over ,og barna er like syke eller enda sykere ? Omsorgslønnen er lav, og den reduseres ofte når de har hjelpestønad.

For øverste sats 4 i hjelpestønad, er satsen 7000 kroner. Selv har jeg sats 2 og rundt 2400 i måneden. Ikke si at familier med store omsorgsoppgaver og ekstra utgifter knyttet til dette, kan leve av den summen.

• Liker 6
Skrevet

Synes det er helt rettferdig.

Blir man arbeidsledig eller havner på Aap mottar man også 66% av tidligere lønn. Hvorfor skal foreldre med syke barn få mer enn en syk forelder ville fått etter et år?

Man må leve etter evne. Kjøper man en diger villa, fine biler og hytte ved sjøen må man ha i bakhodet at man kan bli syk eller arbeidsledig, og ha en plan for hva man skal gjøre så skjer.

Det samme må man tenke på før man får barn. Det er ingen selvfølge å få friske barn. "Har jeg økonomi til å ta meg av dette/disse barna i 18 år?"

Anonymkode: 10d5c...e37

• Liker 4
Skrevet

Det finnes barn med så stort pleiebehov at de behøver et par våkne øyne på de 24/7. Det er billigere å ha foreldrene hjemme med 100% lønn for å ta seg av barna enn at de må legges inn på institusjon eller ha fastvakt fra hjemmesykepleien. Tvinges foreldrene ut i jobb må det offentlige ta en enda større andel av regningen for å pleie disse barna. Ikke lurt, og tragisk for de familiene det gjelder. 

Anonymkode: 0366f...ee4

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir man arbeidsledig eller havner på Aap mottar man også 66% av tidligere lønn. Hvorfor skal foreldre med syke barn få mer enn en syk forelder ville fått etter et år?

Man må leve etter evne. Kjøper man en diger villa, fine biler og hytte ved sjøen må man ha i bakhodet at man kan bli syk eller arbeidsledig, og ha en plan for hva man skal gjøre så skjer.

Det samme må man tenke på før man får barn. Det er ingen selvfølge å få friske barn. "Har jeg økonomi til å ta meg av dette/disse barna i 18 år?"

Forskjellen her er vel at en voksen person med stort pleiebehov stort sett vil få pleie av det offentlige, i institusjon som koster samfunnet mye mer enn om de hadde blitt pleiet av pårørende. Foreldre til svært syke barn som i stor grad pleier de selv sparer det offentlige for store kostnader. For det er faktisk dyrere å ha en person innlagt på institusjon enn å dekke full lønn for en forelder. 

• Liker 5
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen her er vel at en voksen person med stort pleiebehov stort sett vil få pleie av det offentlige, i institusjon som koster samfunnet mye mer enn om de hadde blitt pleiet av pårørende. Foreldre til svært syke barn som i stor grad pleier de selv sparer det offentlige for store kostnader. For det er faktisk dyrere å ha en person innlagt på institusjon enn å dekke full lønn for en forelder. 

sjeldent. 

Anonymkode: 7005b...0e9

• Liker 2
Skrevet

De som er for dette vet ikke hva de snakker om. Det er laget en gruppe på FB der foreldre forteller om hverdagen og hvordan det vil bli, det er helt tragisk. 

Vi voksne kan ta oss sammen og godta at livet er hardt og urettferdig, men her er det ungene det går utover. Sju år og mamma og pappa må selge huset fordi jeg er syk, yay. 

Norge kan bedre enn dette. 

Skrevet

Syns den nye ordningen er helt ok. Jeg er aleneforsørger med 66% av tidligere inntekt. 15,000 i mnd er så vidt så det går rundt. Bra selvfølgelig, men litt rart at man kan kunne gå hjemme såpass lenge med full lønn. Ingen blir friskere av lavere inntekt, det vet jeg godt selv, men vi får se på oss som heldige som faktisk får penger i det hele tatt.

Anonymkode: 3ce42...c4d

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Mange får det hjemme av ektefelle. Hva får de? Det er opp til kommunene å gi omsorgslønn. En lønn som er latterlig.

Anonymkode: 231a1...54d

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn kan blir født helt frisk, men på grunn av ulykker eller sykdom får store hjelpebehov. Kan en virkelig lage en plan for hva som kan skje bestandig ? Fortell det til foreldre som har fått sterkt funksjonshemmede barn etter ulykker. Eller foreldre som har barn som også fødes friske, men som utvikler alvorlige progredierende sykdommer. Skal foreldre sende fra seg barna, noe som koster samfunnet mye mer, enn om de bor hjemme.

Det er ikke alltid at livet lar seg planlegge så lett.

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes barn med så stort pleiebehov at de behøver et par våkne øyne på de 24/7. Det er billigere å ha foreldrene hjemme med 100% lønn for å ta seg av barna enn at de må legges inn på institusjon eller ha fastvakt fra hjemmesykepleien. Tvinges foreldrene ut i jobb må det offentlige ta en enda større andel av regningen for å pleie disse barna. Ikke lurt, og tragisk for de familiene det gjelder. 

Du kan ha hjelp av hjemmesykepleien selv om du har pleiepenger, og de kan få personlig assistent.

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange svært syke voksne bor hjemme ved hjelp av hjemmesykepleie og evt også personlig assistent. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, sommermor skrev:

Barn kan blir født helt frisk, men på grunn av ulykker eller sykdom får store hjelpebehov. Kan en virkelig lage en plan for hva som kan skje bestandig ? Fortell det til foreldre som har fått sterkt funksjonshemmede barn etter ulykker. Eller foreldre som har barn som også fødes friske, men som utvikler alvorlige progredierende sykdommer. Skal foreldre sende fra seg barna, noe som koster samfunnet mye mer, enn om de bor hjemme.

Det er ikke alltid at livet lar seg planlegge så lett.

nei man kan ikke alltid lage en plan, men man kan tenke gjennom ting og tilpasse seg. F.eks nedskalere bolig, selge hytte og båt og redusere til en bil. Slik andre som havner på stønader må. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nei man kan ikke alltid lage en plan, men man kan tenke gjennom ting og tilpasse seg. F.eks nedskalere bolig, selge hytte og båt og redusere til en bil. Slik andre som havner på stønader må. 

Og man kan tegne forsikring. Det kan man allerede før barnet er født.

Anonymkode: 3ce42...c4d

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virker som du mener at alle har stort hus, hytte, båt og flere biler, men hva med de som allerede bor lite og har en bil og ingen hytte eller båt?

Anonymkode: 1e42e...96d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...