AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #1 Skrevet 24. september 2017 Er dette mye mat for én person å handle inn for én uke? Og ca. hvor mye tror du at det kommer på? (er student på stramt budsjett, og den som gjetter nærmest prisen skal få heder og ære i morgen!). Jeg har diverse andre basisvarer i skapene så jeg spiser jo selvsagt mer enn det som er nevnt. Prøver å holde meg under 200 kr i uka, så enkelte av de siste tingene på listen kan jo droppes dersom det går over -Pastaskruer -Makaroni -Frossen grønnsaksblanding med brokkoli -Pastasaus på glass -Frosne blåbær -To bokser hermetiserte tomater -Hvite bønner -Kidney bønner -En pakke gulrøtter -Selleri -Gul løk -Squash -Basilikum -Halvstekte rundstykker -Bremykt smør (har denne lang holdbarhet?) -Pommes frites -Revet ost -Fersk ananas -Én skyr Anonymkode: 23898...c07
ajarRun Skrevet 24. september 2017 #2 Skrevet 24. september 2017 Smør varer evig. Men du har jo bare mat til fire fem dager... 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #3 Skrevet 24. september 2017 Fersk ananas er ofte dyrt, så jeg tror den vil spise litt for mye av budsjettet ditt. Ville heller kjøpt en pakke med egg. Anonymkode: 3f4db...e86 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #4 Skrevet 24. september 2017 5 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Smør varer evig. Men du har jo bare mat til fire fem dager... Skal lage en stor porsjon med suppe, og jeg har diverse andre basisvarer i skapene som jeg skal ha til. Blir nok Havregrøt til frokost hver dag uansett, så rundstykkene er til middagen Ts Anonymkode: 23898...c07
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #5 Skrevet 24. september 2017 Om du vil spise billig, så handle bønner og linser på innvandrerbutikker. De må du legge i bløt selv, men du kan fryse dem etterpå slik at de er klar til koking. Kjøpe masse ulike frosne grønnsaker Alltid ha godt utvalg i krydder, da kan du lage alle mulige varianter med få ingridienser Spis mindre ferdigprodukter, pommes frites og ost. Dropp næringsfattig mat som pasta og makaroni Anonymkode: cebbe...3cb 4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #6 Skrevet 24. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fersk ananas er ofte dyrt, så jeg tror den vil spise litt for mye av budsjettet ditt. Ville heller kjøpt en pakke med egg. Anonymkode: 3f4db...e86 Det er sant, jeg kan jo egentlig kjøpe epler istedenfor, men ananas er så godt oppkuttet. Egg har jeg i kjøleskapet fra før Ts Anonymkode: 23898...c07
applestories Skrevet 24. september 2017 #7 Skrevet 24. september 2017 Du får ikke det over til 200 kroner om det var det du mente. De dyreste varene varierer ofte veldig i pris, det er derfor vanskelig å tippe hva f.eks. selleri, squash, basilikum og fersk ananas koster akkurat der, akkurat nå. 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #8 Skrevet 24. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Om du vil spise billig, så handle bønner og linser på innvandrerbutikker. De må du legge i bløt selv, men du kan fryse dem etterpå slik at de er klar til koking. Kjøpe masse ulike frosne grønnsaker Alltid ha godt utvalg i krydder, da kan du lage alle mulige varianter med få ingridienser Spis mindre ferdigprodukter, pommes frites og ost. Dropp næringsfattig mat som pasta og makaroni Anonymkode: cebbe...3cb Jeg har sjekket 3 av innvandrerbutikkene i byen, og ja det er billig, men å kjøpe noen kilo med bønner for 90 kr per type blir uansett for dyrt selv om det er økonomisk langsiktig. Har veldig masse med krydder så det går bra Pommes frites og osten (+ grønnsaker) er fredags og lørdagskosen min denne uka, så det får egentlig gå. Ts Anonymkode: 23898...c07
Jojoen Skrevet 24. september 2017 #9 Skrevet 24. september 2017 Jeg ser at du ikke har skrevet opp brød/melk. Men dette har du kanskje? Jeg ville ikke kjøpte revet ost, da denne ofte har dårlig kvalitet og høy kilopris. Ville heller kjøpt vanlig ost og revet det du trenger 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #10 Skrevet 24. september 2017 2 minutter siden, applestories skrev: Du får ikke det over til 200 kroner om det var det du mente. De dyreste varene varierer ofte veldig i pris, det er derfor vanskelig å tippe hva f.eks. selleri, squash, basilikum og fersk ananas koster akkurat der, akkurat nå. Så handlelisten min kommer under 200 kr? Selv med ananasen? Jeg har sjekket matbørsen og prisen på selleri og squash skal være ganske lik på rema 1000 og kiwi, i alle fall ingen vesentlig forskjell. Bruker trumf og diverse annet for å presse ned prisen ytterligere. Ts Anonymkode: 23898...c07
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #11 Skrevet 24. september 2017 En del varer aner jeg ikke prisen på, så det blir vanskelig å regne ut. Men et par tips: pastasaus på glass er ofte tilsatt en del sukker, salt og diverse. Det er like billig og en del sunnere å lage sin egen pastasaus av f.eks. hermetiske tomater og tomatpuré. Meierismør er hakket billigere enn bremykt (sist jeg sjekket), så om du liker det, velg gjerne skikkelig smør. Det har lang holdbarhet. Revet ost er dyrt, det lønner seg å kjøpe store stykker ost og rive selv. Skyr er ganske dyrt, og metter for meg lite, så jeg ville foreslått å kjøpe naturell yoghurt i stort beger og ev. tilsatt blåbær eller annet for smak. Sørg også for å få noen gode fettkilder inn i kosten. Lykke til, men 200 kr til mat i uka er knapt om du vil spise sunt og variert. Er det noen andre områder du kan spare inn på? Anonymkode: ba3cb...685
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #12 Skrevet 24. september 2017 1 minutt siden, Jojoen skrev: Jeg ser at du ikke har skrevet opp brød/melk. Men dette har du kanskje? Jeg ville ikke kjøpte revet ost, da denne ofte har dårlig kvalitet og høy kilopris. Ville heller kjøpt vanlig ost og revet det du trenger Jeg drikker ikke melk pga smak, og her går det mer i havregrøt enn brød. Ja, jeg kan jo egentlig kjøpe en norvegia til 80 kr hvis det var det du tenkte på, rive den opp, og putte resten i fryseren? Noen som har erfaring med det? Ts Anonymkode: 23898...c07
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #13 Skrevet 24. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: En del varer aner jeg ikke prisen på, så det blir vanskelig å regne ut. Men et par tips: pastasaus på glass er ofte tilsatt en del sukker, salt og diverse. Det er like billig og en del sunnere å lage sin egen pastasaus av f.eks. hermetiske tomater og tomatpuré. Meierismør er hakket billigere enn bremykt (sist jeg sjekket), så om du liker det, velg gjerne skikkelig smør. Det har lang holdbarhet. Revet ost er dyrt, det lønner seg å kjøpe store stykker ost og rive selv. Skyr er ganske dyrt, og metter for meg lite, så jeg ville foreslått å kjøpe naturell yoghurt i stort beger og ev. tilsatt blåbær eller annet for smak. Sørg også for å få noen gode fettkilder inn i kosten. Lykke til, men 200 kr til mat i uka er knapt om du vil spise sunt og variert. Er det noen andre områder du kan spare inn på? Anonymkode: ba3cb...685 Har erfaring med å lage egen pastasaus, men det er ikke økonomisk av meg å kjøpe inn tomatpuré når jeg nærmest aldri bruker det. Ønsker ikke å kaste det heller når den blir dårlig, så da blir kjøpt pastasaus greit en gang i blant. Jeg spiser egentlig veldig sjeldent smør, så jeg ønsker noe med veldig lang holdbarhet. Vil meierismør ha like lang holdbarhet som bremykt? Ja, jeg vurderer å kjøpe en hel ost nå og heller rive selv Det er tilbud på skyr denne uka for 10 kr, så jeg tenkte å kjøpe meg en. Har ikke hatt yoghurt eller lignende produkter siden jeg flyttet ut, så tenkte at jeg kunne unne meg en. Veldig praktisk å ha med på forelesninger også Spiser en god del frø, så blir en god del omega 3 og andre fettstoffer Hvis bare leieprisene var lavere så ja, men dessverre ikke 200 kr er ca. estimert, jeg kan godt gå litt høyere i blant. Ts Anonymkode: 23898...c07
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #14 Skrevet 24. september 2017 2 minutes ago, AnonymBruker said: Jeg drikker ikke melk pga smak, og her går det mer i havregrøt enn brød. Ja, jeg kan jo egentlig kjøpe en norvegia til 80 kr hvis det var det du tenkte på, rive den opp, og putte resten i fryseren? Noen som har erfaring med det? Ts Anonymkode: 23898...c07 Det lar seg fint gjøre. Del opp i stykker eller riv hele, så slipper du å ha en hel ost i fryseren. Norvegia koster forresten et sted mellom 90-100 kr, men er ofte på tilbud til 69 (last ned mattilbud-appen, om du ikke allerede har den). Synnøve gulost er gjerne billigere, eller billigmerkene, men Norvegia er utvilsomt den beste osten. Anonymkode: ba3cb...685
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #15 Skrevet 24. september 2017 3 minutes ago, AnonymBruker said: Har erfaring med å lage egen pastasaus, men det er ikke økonomisk av meg å kjøpe inn tomatpuré når jeg nærmest aldri bruker det. Ønsker ikke å kaste det heller når den blir dårlig, så da blir kjøpt pastasaus greit en gang i blant. Jeg spiser egentlig veldig sjeldent smør, så jeg ønsker noe med veldig lang holdbarhet. Vil meierismør ha like lang holdbarhet som bremykt? Ja, jeg vurderer å kjøpe en hel ost nå og heller rive selv Det er tilbud på skyr denne uka for 10 kr, så jeg tenkte å kjøpe meg en. Har ikke hatt yoghurt eller lignende produkter siden jeg flyttet ut, så tenkte at jeg kunne unne meg en. Veldig praktisk å ha med på forelesninger også Spiser en god del frø, så blir en god del omega 3 og andre fettstoffer Hvis bare leieprisene var lavere så ja, men dessverre ikke 200 kr er ca. estimert, jeg kan godt gå litt høyere i blant. Ts Anonymkode: 23898...c07 Sjekk holdbarheten i butikken, det er jeg faktisk usikker på, lenge siden jeg brukte bremykt. I prinsippet burde det jo være likt, bremykt er bare tilsatt olje. Resten av punktene er for så vidt greit, det er fint å unne seg noen ting innimellom Anonymkode: ba3cb...685
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #16 Skrevet 24. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det lar seg fint gjøre. Del opp i stykker eller riv hele, så slipper du å ha en hel ost i fryseren. Norvegia koster forresten et sted mellom 90-100 kr, men er ofte på tilbud til 69 (last ned mattilbud-appen, om du ikke allerede har den). Synnøve gulost er gjerne billigere, eller billigmerkene, men Norvegia er utvilsomt den beste osten. Anonymkode: ba3cb...685 Har allerede appen Får se om det kommer noen fine tilbud i morgen. Ikke ofte at jeg spiser ost, men det er veldig godt dersom man ønsker å skeie ut. Takk for tips! Ts Anonymkode: 23898...c07
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #17 Skrevet 24. september 2017 Kan du ikke sjekke på kolonial.no? Anonymkode: ef2fe...3e9
applestories Skrevet 24. september 2017 #18 Skrevet 24. september 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så handlelisten min kommer under 200 kr? Selv med ananasen? Jeg har sjekket matbørsen og prisen på selleri og squash skal være ganske lik på rema 1000 og kiwi, i alle fall ingen vesentlig forskjell. Bruker trumf og diverse annet for å presse ned prisen ytterligere. Ts Anonymkode: 23898...c07 Nei, "du får ikke det over til 200 kroner", altså at du får ikke det [du skrev i i innlegget] over til 200 kroner. Det vil koste mer. Men nå har jeg bare småbutikker rundt meg så grønnsakene er nok en del billigere hos deg, uten at jeg tror du får skvist det under 200. Et lite anslag; 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: -Pastaskruer 10,- -Makaroni 10,- -Frossen grønnsaksblanding med brokkoli 10,- -Pastasaus på glass 7,- -Frosne blåbær 10,- -To bokser hermetiserte tomater 12,- -Hvite bønner 8,- -Kidney bønner 8,- -En pakke gulrøtter 12,- -Selleri 18,- -Gul løk 8,- -Squash 15,- -Basilikum 15,- -Halvstekte rundstykker 15,- -Bremykt smør (har denne lang holdbarhet?) 20,- -Pommes frites 18,- -Revet ost 25,- -Fersk ananas 20,- -Én skyr 12,- Anonymkode: 23898...c07 Nå tror jeg ikke at du får det så billig, men dette kom på 253,-. Håper du kommer med fasiten når du har bestemt deg og har vært på handletur
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #19 Skrevet 24. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Sjekk holdbarheten i butikken, det er jeg faktisk usikker på, lenge siden jeg brukte bremykt. I prinsippet burde det jo være likt, bremykt er bare tilsatt olje. Resten av punktene er for så vidt greit, det er fint å unne seg noen ting innimellom Anonymkode: ba3cb...685 Vet i alle fall at bremykt har holdt seg år og dag (ok ikke år) på hytten, også kan den jo også brukes til steking! Får sjekke holdbarhetsdatoene på de ulike smørtypene på butikken i morgen, men de varer jo som regel også mye lengre uten å bli dårlig. Takk for tips! Ts Anonymkode: 23898...c07
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #20 Skrevet 24. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke sjekke på kolonial.no? Anonymkode: ef2fe...3e9 Kiloprisene er jo forskjellige fra butikk til butikk, selv om kolonial er en fin indikator. Ts Anonymkode: 23898...c07
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå