Gå til innhold

Trenger hjelp med å endre skatten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, kan noen hjelpe meg med å endre skattekortet mitt? Jeg har prøvd å ringe skatteetaten for å få hjelp over telefon, men jeg forstår det altså ikke. Ingen hjemme som kan hjelpe meg heller. Så jeg prøver her. Og jeg begynner å bli såååå irritert fordi ingen forstår meg! 

Jeg har to arbeidsgivere. Ok, så jeg har funnet ut at hovedarbeidsgiveren min skal trekke skatt etter tabell, og at min biarbeidsgiver skal ha prosenttrekk. Men så leser jeg også følgende: "Har du frikort og mer enn en arbeidsgiver, må du fordele frikortbeløpet mellom arbeidsgiverne.

Jeg har jo frikort også!!! Men hva i helvette???! Det klikker snart for meg, dessuten har jeg ingen ANELSE om hvor mye jeg tjener hos min biarbeidsgiver, da jeg jobber veldig varierende. Noen ganger kan jeg jobbe flere ganger i uken, og andre ganger typ 1 gang i måneden :frkk:

Anonymkode: 1be5f...9af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frikort også? Hva mener du? Enten har du Frikort eller ikke. Hvis du tjener over Frikortbeløpet har du ikke frikort lenger.

Anonymkode: 73f0c...75f

Skrevet

Du kan ikke ha skattekort og frikort. Det er ikke slik at fordi du tjener under frikortgrensen hos en arbeidsgiver, så slipper du skatt der, mens du må ha skattekort hos den arbeidsgiveren hvor du overstiger det skattefrie beløp. 

Det står ganske klart på skatteetaten sine sider http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/Frikort/ og http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/Frikort/Del-opp-frikortet-ditt/ .

Hvorfor har du både tabellkort og skattekort (og frikort)? . Jeg har mange arbeidsgivere, men bruker kun skattekort. Det lastes ned av alle arbeidsgiverne, så jeg tenker kun på at det som er grunnlaget for skattekortet er riktig (forventet lønn, kapitalinntekt osv). Sønnen min derimot har frikort. Der bare logger vi oss inn med hans MinID, og så fordeler han det selv. F eks kan han tjene 40 000 hos sin hovedarbeidsgiver, og 15 000 hos sin biarbeidsgiver før disse trekker skatt (hvilket da ville være 50%, hvis han ikke selv passer på å endre til vanlig skattekort om han skulle overstige totalbeløpet). Beløpene kan han sikkert endre iløpet av året. Det har ikke vært behov for det her hos oss.

På meg virker det som om du bør bestille vanlig skattekort, og oppgi sånn ca hva du forventer å tjene totalt. Som sagt, jeg jobber også hos flere. Noen måneder tjener jeg mer, noen mindre. Jeg har et excel skjema som jeg fører inntektene i. Om jeg ser at jeg kommer til å overstige det jeg har oppgitt som antatt inntekt, bestiller jeg nytt skattekort. Skulle jeg mot formodning se at jeg kommer til å tjene mye mindre, ville jeg også ha endret det. Men da får jeg jo uansett pengene igjen på skatteoppgjøret, så det hefter jeg meg ikke så mye ved.

Anonymkode: 5d2fc...6c9

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke ha skattekort og frikort. Det er ikke slik at fordi du tjener under frikortgrensen hos en arbeidsgiver, så slipper du skatt der, mens du må ha skattekort hos den arbeidsgiveren hvor du overstiger det skattefrie beløp. 

Det står ganske klart på skatteetaten sine sider http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/Frikort/ og http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/Frikort/Del-opp-frikortet-ditt/ .

Hvorfor har du både tabellkort og skattekort (og frikort)? . Jeg har mange arbeidsgivere, men bruker kun skattekort. Det lastes ned av alle arbeidsgiverne, så jeg tenker kun på at det som er grunnlaget for skattekortet er riktig (forventet lønn, kapitalinntekt osv). Sønnen min derimot har frikort. Der bare logger vi oss inn med hans MinID, og så fordeler han det selv. F eks kan han tjene 40 000 hos sin hovedarbeidsgiver, og 15 000 hos sin biarbeidsgiver før disse trekker skatt (hvilket da ville være 50%, hvis han ikke selv passer på å endre til vanlig skattekort om han skulle overstige totalbeløpet). Beløpene kan han sikkert endre iløpet av året. Det har ikke vært behov for det her hos oss.

På meg virker det som om du bør bestille vanlig skattekort, og oppgi sånn ca hva du forventer å tjene totalt. Som sagt, jeg jobber også hos flere. Noen måneder tjener jeg mer, noen mindre. Jeg har et excel skjema som jeg fører inntektene i. Om jeg ser at jeg kommer til å overstige det jeg har oppgitt som antatt inntekt, bestiller jeg nytt skattekort. Skulle jeg mot formodning se at jeg kommer til å tjene mye mindre, ville jeg også ha endret det. Men da får jeg jo uansett pengene igjen på skatteoppgjøret, så det hefter jeg meg ikke så mye ved.

Anonymkode: 5d2fc...6c9

Fra Skatteetaten.no;

"Hovedarbeidsgiver skal trekke skatt etter tabell (tidligere del 1 av skattekortet), mens andre arbeidsgivere skal trekke skatt i prosent (tidligere del 2)."

Selv om du bare forholder deg til et skattekort er det forskjell på hva og hvordan du blir trukket hos din hovedarbeidsgivere og eventuelle biarbeidsgivere.

TS: Som andre skriver skal du ikke forholde deg til frikort om du tjener over 55.000 i året. Da gjelder ikke frikort for deg.

Du må forholde deg til skattekortet. Hva du legger inn på Skatteetaten.no av forventet inntekt påvirker hvor mye arbeidsgiverne dine trekker deg i skatt. Du trenger ikke å tenke på om det er tabelltrekk eller prosenttrekk, så lenge du har lagt inn riktig forventet inntekt. Tabell og prosent forteller bare arbeidsgiverne dine hvordan du skal trekkes i skatt.

Du kan be om å bli trukket bare i prosent hos alle arbeidsgivere om du vil gjøre det enklere å kontrollere. Ifølge Skatteetaten vil alle som over tid har flere arbeidsgivere få prosentkort. Du kan forandre skattekortet i løpet av året dersom du ser at inntekten blir noe annet enn det du har lagt inn.

Dersom du ser at det blir trukket for lite skatt kan du også be arbeidsgiverne dine om å trekke mer (men ikke mindre) skatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...