AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #1 Skrevet 24. september 2017 Etter å ha blitt vegetarianer har jeg gått ned 10 kg på noen måneder, og er nå blitt ganske undervektig. Det å få nok næring virker tilnærmet umulig, og lurer på om noen har tips til næringstette måltider som er lite i volum? Har aldri prøvd å gå opp i vekt, og føler jeg kapasiteten i magesekken er sprengt på nåværende tidspunkt, men er tydeligvis alt for lite. Anonymkode: 586a7...69f
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #2 Skrevet 24. september 2017 Hva slags mat er det du spiser nå da? Anonymkode: 5454e...cbc
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #3 Skrevet 24. september 2017 Vegetarkost er ikke mindre næringsrikt. Spis mer fett kanskje? Thai curry med kokosmelk og ris, gratinerte retter, avocado, bruk mer olje, nøtter og frø. Anonymkode: de991...f13 6
Gjest caramiacaramella Skrevet 24. september 2017 #4 Skrevet 24. september 2017 Som vegetarianer er jeg litt overrasket over at du har rast ned i vekt på den måten etter å ha blitt veggis. For meg og de fleste jeg kjenner som er veggiser har det ikke vært særlig vanskelig å få i seg nok mat (snarere tvert imot!) Kan du skrive litt mer om hva du pleier å spise på daglig basis? Lager du mat fra bunnen av, og inkluderer du gode, fullverdige matvarer?
Forundret.. Skrevet 24. september 2017 #5 Skrevet 24. september 2017 La på meg med vegetar jeg så jeg skjønner ikke helt hvordan du har fått til det 3
Sillyline Skrevet 24. september 2017 #6 Skrevet 24. september 2017 Hmmm, hvordan er formen og helsen din ellers?
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #7 Skrevet 24. september 2017 Spiser vanligvis havregrøt, smoothie, salat med enten kikerter/pasta/bønner. Innimellom yoghurt. Vært flink tidvis, for har vært vegetarianer noen år men de siste mnd er det ingen inspirasjon overhode, matlei og dårlig samvittighet over å ikke være veganer etter å ha rotet meg bort i veganpreik og vegansnakk gruppene på Facebook. Ellers er jeg slapp, mangler jern, d vitamin og flere av b vitamin typene. Anonymkode: 586a7...69f
Gjest Cyrus Skrevet 24. september 2017 #8 Skrevet 24. september 2017 Du må spise nøtter! Hvorfor spiser du ikke nøtter?! Er du allergisk?
dillyduzit Skrevet 24. september 2017 #9 Skrevet 24. september 2017 Nå har jeg egentlig litt lyst å være litt streng. Du klager på at du har gått ned i vekt fordi du er matlei og irritert på deg selv fordi du ikke er veganer? Så hva er problemet da? Bytt ut til mandelmelk og melkefritt-smør, de fleste produktene som du spiser i dag er vel stort sett veganske uansett. Finnes massevis av oster som er helt melkefrie og dermed passer for veganere. Er du matlei så må du bare spise det du har lyst på. Om du mangler såpass med vitaminer og mineraler burde du komme deg til legen, det å spise så lite at du får mangelsykdommer er nesten imponerende, spesielt når mye av det vegetarianske og veganske der ute er omtrent stappet full av viktige vitaminer (utenom B, men dette er vel et alfa-omega å ha i skapet om man lever en slik livstil) Få i deg nøtter, avokado, banan og hold deg unna veganergruppene på facebook. 3
Forundret.. Skrevet 24. september 2017 #10 Skrevet 24. september 2017 Avokado!! ''Wook'' med rotgrønsaker, bambus, minimais, brokkoli, hvitløk, løk, champingjong, freses i olje og krydder osv osv! Nachos med soyaerstattning istedet for kjøttdeig. Veganost hvis du ikke vil bruke vanlig, med vanlig tilbehør som guacamole, salsa og rømme/havrerømme. Hjemmelaga pesto til salater!!! Nammenam! Åh!! Sulten nå. Er det rart jeg blir feit på vegetarkost eller.. 😂 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #11 Skrevet 25. september 2017 Hvis du mangler en haug vitaminer og mineraler er det jo soleklart noe veldig galt med kostholdet ditt... Ta tran, så får du d-vitamin. Øk på med kornprodukter, bønner og linser, så får du litt jern, og spis det sammen med paprika, sitrusfrukter, kiwi, og annen c-vitaminholdig mat, så kroppen tar opp mer av jernet. Få i deg nøtter og avokado, du trenger det sunne fettet. Anonymkode: 2afc2...efd 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #12 Skrevet 25. september 2017 Det som er skummelt med dette innlegget er at folk vil tro man går drastisk ned i vekt om man blir vegetarianer. Blir litt dumt å kaste en sånn skygge på vegetarkost som egentlig skal være så sunt, og bra for kroppen. Inntrykket man får nå er at man ikke må bli vegetarianer for da får du mangelsykdommer. Eller oi vi må bli vegetarianere så raser vi ned i vekt. Dette har egentlig ikke så mye med å være vegetarianer å gjøre og kostholdet. Dette kan skje med mennesker som lever på kjøtt, melk etc. De kan få mangel på vitaminer fordi de kanskje ikke får i seg nok næring fra frukt/grønnsaker etc. Dette med mangel på vitaminer/mineraler etc. er vel også påvirket av at du kanskje går igjennom en tung periode fordi du har dårlig samvittighet. Dette påvirker våre matvaner selvfølgelig. Og det kan skje! Men svaret er enten å bli veganer, eller gå videre som vegetarianer. Du gjør fortsatt mer for dyrene enn mange! Men vit at du kan leve som vegetarianer og være like sunn som en kjøtteter eller sunnere. Du må sette deg ned å virkelig lese og undersøke hva det vil si å leve på en vegetarisk kost. Det er så mye sunt å spise og kjøtt erstatninger, og grønnsaker proppfull av fett, og sunne mineraler. Anonymkode: 8ca6a...1dd 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå