Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) 
Jeg har lyst til å bli lærer eller lektor, men vil gjerne vite mer om hva det innebærer. Hvis det er noen her som har erfaring med å undervise, hadde jeg satt veldig stor pris på om dere vil dele deres erfaring. 

Hvilket trinn jobber du på?
Hva er negativt og positivt med å være lærer? 
Hvordan ser en vanlig dag på jobb ut?
Hvor lett er det å få jobb?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

8-10

Positivt: veldig givende jobb som sjeldent blir kjedelig eller for rutinepreget. Liker at timeplanen varierer fra dag til dag, slik at hverdagen ikke blir for monoton. Liker at det er en viktig jobb, både i samfunnsperspektivet og viktig for min personlige motivasjon. En del ferie/fri. Fine kolleger.

Negativt: noen av arbeidsoppgavene er kjipe, men viktige (dokumentasjon, diverse rapporter etc.), man kan møte på en del problemer eller konflikter med elever og foreldre, det er utfordrende å skape et bra læringsmiljø og et godt læringstrykk i store klasser med mange ulike behov, jobber ofte lange dager og det kan være vanskelig å koble helt av fra jobb, også i helger og ferier. Noen ganger en litt utakknemmelig jobb hvor man gir mye av seg selv for lite tilbake.

Det kan variere mye. Noen ukedager har jeg mye undervisning, andre dager er det mer kontorarbeid etc. Undervisningen varierer jo også etter hva slags tema vi jobber med. 

Varierer etter hvor du bor og hvilke fag du har. Der hvor jeg bor (Oslo) er det relativt lett å få jobb så lenge du har undervisningskompetanse i minst ett av de største fagene (norsk, matte, engelsk). 

Anonymkode: 275ad...c2e

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

8-10

Positivt: veldig givende jobb som sjeldent blir kjedelig eller for rutinepreget. Liker at timeplanen varierer fra dag til dag, slik at hverdagen ikke blir for monoton. Liker at det er en viktig jobb, både i samfunnsperspektivet og viktig for min personlige motivasjon. En del ferie/fri. Fine kolleger.

Negativt: noen av arbeidsoppgavene er kjipe, men viktige (dokumentasjon, diverse rapporter etc.), man kan møte på en del problemer eller konflikter med elever og foreldre, det er utfordrende å skape et bra læringsmiljø og et godt læringstrykk i store klasser med mange ulike behov, jobber ofte lange dager og det kan være vanskelig å koble helt av fra jobb, også i helger og ferier. Noen ganger en litt utakknemmelig jobb hvor man gir mye av seg selv for lite tilbake.

Det kan variere mye. Noen ukedager har jeg mye undervisning, andre dager er det mer kontorarbeid etc. Undervisningen varierer jo også etter hva slags tema vi jobber med. 

Varierer etter hvor du bor og hvilke fag du har. Der hvor jeg bor (Oslo) er det relativt lett å få jobb så lenge du har undervisningskompetanse i minst ett av de største fagene (norsk, matte, engelsk). 

Anonymkode: 275ad...c2e

Tusen takk for svar! Synes det høres veldig spennende ut. Tror/synes du det er lett å kombinere læreryrket med familieliv? 

Skrevet
5 minutter siden, Susanne12345 skrev:

Tusen takk for svar! Synes det høres veldig spennende ut. Tror/synes du det er lett å kombinere læreryrket med familieliv? 

Korte arbeidsdager, 13-14 uker ferie hvert år. Hvorfor skulle ikke det la seg kombinere?

Anonymkode: 77062...26c

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Korte arbeidsdager, 13-14 uker ferie hvert år. Hvorfor skulle ikke det la seg kombinere?

Korte arbeidsdager?!? Du vet at lærere har lenger arbeidsdager på grunn av skoleferiene? Jeg er hjemme rundt 16-17, også jobber jeg en time eller to på kvelden. Vil ikke kalle det kort arbeidsdag... (og jeg er ikke unik!) 

Anonymkode: 6c52f...c53

• Liker 1
Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med 43,5 timers arbeidsuke kan man ikke si at arbeidsdagene er spesielt korte. Men, som i mange andre yrker er det også i læreryrket "topper" i løpet av året. I tillegg kan man som lærer ta med seg 10-12 av arbeidstimene hjem og jobbe på kveldene eller i helgene. Det du har rett i er at det tradisjonelt var slik at lærerne hadde gode arbeidsdager. Nå er det kun et fåtall, stort sett av de eldre garde, som tar lett på arbeidstiden.

Læreryrket lar seg greit kombinere med familieliv, men det krever at man er litt strukturert (mine barn hadde for eksempel lange dager i barnehagen, men lange ferier/avspasering veide opp en del for dette.

Endret av Kanutte
  • Liker 1
Skrevet (endret)
På 24.9.2017 den 18.29, AnonymBruker skrev:

Korte arbeidsdager?!? Du vet at lærere har lenger arbeidsdager på grunn av skoleferiene? Jeg er hjemme rundt 16-17, også jobber jeg en time eller to på kvelden. Vil ikke kalle det kort arbeidsdag... (og jeg er ikke unik!) 

Anonymkode: 6c52f...c53

Nei? Bunden arbeidstid til arbeidsplassen er da langt mindre. Det varierer etter fag, alderstrinn osv. I følge linken under ca. 33 t/uke på barneskolen, 31 t/uke ungdomsskolen og 29 t/uke videregående.

Da jeg var lærer trengte jeg ikke mer enn bunden arbeidstid, så da ble det svært korte dager i forhold til det jeg har nå, i tillegg mange og lange ferier. Litt slitsomt kunne det være å være lærer av og til, men du verden, fritid var det nok av :)

https://www.utdanningsforbundet.no/globalassets/fylkeslag/oslo/verktoykasse/arbeidstid-for-larere.pdf

Endret av JackIost
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...