Gå til innhold

Katt - innekatt og gå tur i bånd ok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har veldig lyst på katt, men vi bor i rekkehus i et område fullt av barn og sandkasser. Tenker derfor at det kan bli litt problematisk om katten er mye ute...? Redd for at barna vil plage katten, og med alle sandkassene blir det ikke populært med bæsj i sanden. Er det riktig?

Hva tenker dere om innekatter, og ville det eventuelt blitt bedre av at vi går tur med katten i bånd? Eller vil det bare gjøre vondt verre? 

Anonymkode: 87480...271

• Liker 1
Skrevet

Å gå tur med katten i bånd, kan fungere bra eller det kan føre til at katten står ved døra hele tiden og vil ut. Ville i så fall vært forberedt på å gå tur med katten stort sett alle dager. 

Ville heller sett etter katter som må være inne pga sykdom eller handicap. Og jeg ville hatt to, så de har selskap i hverandre.

• Liker 5
Skrevet

Min mening er at dersom dere har tenkt til å holde katten inne og evt kun gå ut med bånd, så bør dere ikke skaffe katt i det hele tatt. Dere kan jo være krisehjem for katter som venter på nytt hjem. Disse kattene skal ikke ut. 

Forøvrig går det nok helt fint å ha katt i rekkehus selv om det er sandkasser utenfor. Katter er forskjellige. Noen holder seg langt unna barn, mens katten til en kompis oppsøker barn/mennesker ute, legger seg ned og forventer kos :P Dere kan jo ha netting eller presenning over sandkassene. 

• Liker 2
Skrevet

Anonymkode: f80cc...ca2

• Liker 4
Skrevet

Skaff i så fall to katter slik at de har selskap i hverandre :) 

Anonymkode: 50634...fae

• Liker 2
Skrevet

Litt usikker på hva katter får ut av å gå i bånd. Katters oppførsel utendørs kan jo ikke sammenlignes med hunders; der hunder snuser på alt og løper frem og tilbake tilsynelatende uten mål og mening, liker katter å ligge på lur, liste seg frem, bevege seg mer eller mindre usynlig. Når de da går i bånd får de ikke gjort noe av dette.

Men kanskje det ikke gjør noe om de alltid har levd slik.

Likte tipset over her med å se etter katter som må være inne, eller som av en eller annen grunn ikke klarer utøve disse naturlige instinktene.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Tvist skrev:

Å gå tur med katten i bånd, kan fungere bra eller det kan føre til at katten står ved døra hele tiden og vil ut. Ville i så fall vært forberedt på å gå tur med katten stort sett alle dager. 

Ville heller sett etter katter som må være inne pga sykdom eller handicap. Og jeg ville hatt to, så de har selskap i hverandre.

Nei, nei og atter nei. For all del, skaff ikke en katt som har en sykdom eller handicap, bare fordi at da er det greit å ha den inne.

Se heller etter raser som kan brukes som rene innekatter, evt. lag til en utegård til katten, slik at dere kan slippe den ut der. Da kan dere fint få en "gatemix" :) 

Anonymkode: 48877...d9c

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, nei og atter nei. For all del, skaff ikke en katt som har en sykdom eller handicap, bare fordi at da er det greit å ha den inne.

Se heller etter raser som kan brukes som rene innekatter, evt. lag til en utegård til katten, slik at dere kan slippe den ut der. Da kan dere fint få en "gatemix" :) 

Anonymkode: 48877...d9c

Hvorfor ikke? En døv eller blind  katt eller en som har en smittsom sykdom kan ha et godt liv innendørs, men det er for farlig å slippe dem ut. 

• Liker 6
Skrevet

Katten min takler helt fint å gå i bånd. Han ser ikke ut som i videoen over her for å si det sånn, det er omtrent som å gå tur med hund. 

Med det sagt så vil jeg ikke anbefale et kattehold der katten er kun inne og må gå tur i bånd (min gjør det pga inneperiode ved sykdom). Katten vil trives mye bedre om den får lov til å være ute. Men man pleier da å dekke til sandkassene med lokk? Dessuten er ikke toxoplasmose som er i kattens bæsj farlig for barn, det er kun farlig for gravide. 

Anonymkode: e3e18...228

• Liker 1
Skrevet

Min er erfaring er at det er enten eller. Innekatt eller utekatt. Du har så klart de som er imellom. De som liker å gå tur. For de flest er det enten eller. 

Anonymkode: ffa1f...f2c

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Katten min takler helt fint å gå i bånd. Han ser ikke ut som i videoen over her for å si det sånn, det er omtrent som å gå tur med hund. 

Med det sagt så vil jeg ikke anbefale et kattehold der katten er kun inne og må gå tur i bånd (min gjør det pga inneperiode ved sykdom). Katten vil trives mye bedre om den får lov til å være ute. Men man pleier da å dekke til sandkassene med lokk? Dessuten er ikke toxoplasmose som er i kattens bæsj farlig for barn, det er kun farlig for gravide. 

Kan ikke huske å ha sett sandkasse med lokk andre steder enn i reklameblader, så nei, jeg vil ikke si at dette nødvendigvis er noe man pleier å gjøre..

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, applestories skrev:

Kan ikke huske å ha sett sandkasse med lokk andre steder enn i reklameblader, så nei, jeg vil ikke si at dette nødvendigvis er noe man pleier å gjøre..

Alle hadde det i nabolaget da jeg var yngre, og jeg ser at de har det i nabolaget til tanteungen min. 

Skrevet

Har sett en i bakgården som går tur med katten sin, men det virker som det er mest han som følger etter katten der den sniker seg i buskene og snuser , og løfter den opp når de skal inn igjen. Han kan ikke føre den noe sted tror jeg. 

Anonymkode: b0ad6...4a8

Skrevet

Du kan fint ha innekatt ja, ha to stykker slik at de har selskap i hverandre med mindre en av dere er hjemme døgnet rundt. Ordne en innhegning i hagen, eller ha nett over en balkong så de får frisk luft og solskinn :) Mine katter elsker å gå på tur, det er som å gå tur med en hund med riktig trening (ikke sånn som i videoen over her).

Anbefaler deg å se på litt roligere rasekatter som har vokst opp innendørs (da kan du også få tips og ideer fra oppdretter).

Anonymkode: 15ecc...36d

• Liker 3
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har sett en i bakgården som går tur med katten sin, men det virker som det er mest han som følger etter katten der den sniker seg i buskene og snuser , og løfter den opp når de skal inn igjen. Han kan ikke føre den noe sted tror jeg. 

Anonymkode: b0ad6...4a8

Sånn er det med meg og. Det å ha han i bånd går akkurat like greit som med en hund, men det er katten som må styre. 

Annonse
Skrevet

Jeg synes innekatt(er) er en strålende idé! Driver oppdrett av rasekatt, og jeg selger ikke kattunger til folk som skal ha frittgående katter. Senest i dag hørte jeg om en katt som kom hjem med indre skader, og alle klørne trukket ut*grrrr* Det er så mange sadistiske jævler der ute, i tillegg til andre farer som biler, katter som skal slåss, rev, grevling osv osv. 

Jobber på dyreklinikk, og det kommer inn katter med bittskader nesten hver dag. De som blir påkjørt havner stort sett på hospitalet med døgnvakt. 

Det er du og jeg som velger å ha katt, ikke naboene, og da bør de få slippe andres katter i sandkassa, på terrassen osv. 

Anonymkode: 9e467...521

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er store områder med sand, ikke de klassiske kassene. Så de kan ikke dekkes over😕

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes innekatt(er) er en strålende idé! Driver oppdrett av rasekatt, og jeg selger ikke kattunger til folk som skal ha frittgående katter. Senest i dag hørte jeg om en katt som kom hjem med indre skader, og alle klørne trukket ut*grrrr* Det er så mange sadistiske jævler der ute, i tillegg til andre farer som biler, katter som skal slåss, rev, grevling osv osv. 

Jobber på dyreklinikk, og det kommer inn katter med bittskader nesten hver dag. De som blir påkjørt havner stort sett på hospitalet med døgnvakt. 

Det er du og jeg som velger å ha katt, ikke naboene, og da bør de få slippe andres katter i sandkassa, på terrassen osv. 

Anonymkode: 9e467...521

AMEN! Ser de mest grufulle ting som skjer utekatter selv og jeg tilgir ingen av de.  Ingen! 

Anonymkode: 7938e...5b0

Skrevet

Er enig i at det er mye forferdelig som kan skje utekatter. Dessverre ser jeg at det er vanskelig å få tak i en katt eller kattunge som kan være innekatt da, med mindre det er en rasekatt. Vil gjerne helst ha en katt som jeg kan redde fra et dårlig liv, og rasekatter slipper heldigvis det. 

Ts

Skrevet

Syns ikke du skal skaffe en katt som ikke er innekatt for så å holde den inne eller gå tur med den i bånd. Da må du nesten se an situasjonen. Enten får du en katt som skal kunne gå fritt eller en innekatt som ikke vet bedre enn å være inne. Er situasjonen "farlig" slik at du vet katten vil bli plaget, så få deg en innekatt (Rasekatt).

- Vi har innekatt grunnen til dette er fordi vi bor midt i oslo sentrum, og valgte derfor en rasekatt pluss jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg hadde stått i vinduet å sett etter henne om hun var utekatt. Er så mange slemme mennesker der ute. Nå har jeg hvertfall ro i kroppen ved at hun er sammen med meg hele tiden :Nikke:

Jeg velger ikke å gå tur med henne fordi det raskt vil medføre at hun vil ønske å være ute, og det i seg selv er dyreplageri. Så lenge hun ikke vet annet enn et inneliv så har hun det godt : ) 

Anonymkode: 776b3...0d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...