Gå til innhold

Allergisk mot mygg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har blitt stukket på låret av en mygg(?) og det er nå et område på 7-8 cm som er rødt, varmt og hovent. Ble stukket i går og har vært veldig tung i pusten og klødd i ganen og nesen. Tenkte ikke over at dette kunne ha en sammenheng før nå.. Bør jeg oppsøke lege? Eller vil det gå over? Ekkelt med pusten.. 

Anonymkode: a128e...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Myggen har forlatt oss for i år. Så du er nok stukket av noe annet. Kontakt legevakten. 

Anonymkode: d4381...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Myggen har forlatt oss for i år. Så du er nok stukket av noe annet. Kontakt legevakten. 

Nei, det er mulig å bli stukket av mygg nå i september. Det skjedde bloggeren Kristine Ullebø nå nylig. Hun hovnet opp og ble helt rød, var på legevakten og fikk høre at hun hadde blitt stukket av mygg.

http://krisssy.blogg.no/1505918218_jeg_ser_mrkbanket_ut.html :):)

Anonymkode: 59e2e...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var masse mygg der jeg var i kveld i hvert fall. På Østlandet.

Anonymkode: a7f7f...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble stukket for 2 dager siden, er jeg ikke "ute av fare" nå? Var nok allergisk reaksjon, men hva kan legevakten gjøre nå liksom?

Er forresten i Spania, ikke i Norge.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Langt ifra. Jeg bor i skogen å må fortsatt ha myggnetting på soverommet 

Anonymkode: 133c5...42a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ble stukket for 2 dager siden, er jeg ikke "ute av fare" nå? Var nok allergisk reaksjon, men hva kan legevakten gjøre nå liksom?

Er forresten i Spania, ikke i Norge.

ts

Hvis du fremdeles har problemer med pusten bør du dra på legevakten. Der kan du få en sprøyte med antihistamin slik at den allergiske reaksjonen dempes.

Det kan ta et par uker før allergenet er helt ute av systemet, og reaksjoner kan oppstå ei hel uke etter stikk.

Du bør ta kontakt med lege uansett, og så få resept på allergimedisin i tilfelle du blir stukket flere ganger. Det kan være lurt å ta antihistaminer forebyggende når du oppholder deg i områder hvor sannsynligheten for å bli stukket er stor.

Det kjipe med allergi er at reaksjonen kan bli sterkere for hver gang man utsettes for allergenet, slik at det som er sterkt ubehagelig nå kan kreve ambulanse neste gang. 

En positiv ting jeg kan fortelle deg er at dette ikke nødvendigvis betyr at all mygg gir deg en slik reaksjon. Ulike arter mygg har ulik sammensetning av spyttet, og det er også store regionale forskjeller. Det er derfor sannsynlig at norske mygg ikke vil gi deg like stor reaksjon.

Anonymkode: 3fc97...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du fremdeles har problemer med pusten bør du dra på legevakten. Der kan du få en sprøyte med antihistamin slik at den allergiske reaksjonen dempes.

Det kan ta et par uker før allergenet er helt ute av systemet, og reaksjoner kan oppstå ei hel uke etter stikk.

Du bør ta kontakt med lege uansett, og så få resept på allergimedisin i tilfelle du blir stukket flere ganger. Det kan være lurt å ta antihistaminer forebyggende når du oppholder deg i områder hvor sannsynligheten for å bli stukket er stor.

Det kjipe med allergi er at reaksjonen kan bli sterkere for hver gang man utsettes for allergenet, slik at det som er sterkt ubehagelig nå kan kreve ambulanse neste gang. 

En positiv ting jeg kan fortelle deg er at dette ikke nødvendigvis betyr at all mygg gir deg en slik reaksjon. Ulike arter mygg har ulik sammensetning av spyttet, og det er også store regionale forskjeller. Det er derfor sannsynlig at norske mygg ikke vil gi deg like stor reaksjon.

Anonymkode: 3fc97...11d

Har tatt zyrtec 10 mg og ble litt bedre i pusten av det så avventer lege tror jeg. Den værste reaksjonen er vel over kan jeg tenke meg? Har blitt bitt av mygg her i Spania sikkert hundre ganger og jeg får alltid 2-3 cm røde områder som klør noe sinnsykt, men denne er nå sikkert oppe i 10-12 cm og aldri hatt problemer med pusten før, så dette var nok ikke en mygg. Har 4-5 "vanlige" myggstikk på kroppen nå så. Men jeg kjente ikke at jeg ble stukket så kan ikke være veps eller klegg, for det kjenner man vel?

Litt skummelt med en slik reaksjon siden jeg aldri har hatt det før og jeg aner ikke hva som stakk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...