Gå til innhold

Synd på nabokatten- vil gjerne hjelpe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår nærmeste nabo har en katt som jeg tror er ganske gammel. Jeg syns synd på den da den tilbringer det aller meste av sin tid alene ute i hagen. Men hva kan jeg gjøre?

Naboene er borte omtrent hver helg- ofte torsdag morgen til søndag kveld og da går katten alene ute. Den går også ute når de er på jobb, de er som regel borte 10-12 timer i strekk. De har den inne i helgene når det er minus 10 og kaldere om vinteren. Naboen var mer hjemme før, men for to år siden flyttet barna hjemmefra og de kjøpte hytte på fjellet. Etter det har de knapt vært hjemme en eneste helg. Og de jobber lange dager slik at de kan ta fri fredagene. Så lenge barna bodde hjemme var det de som hovedsakelig tok seg av katten. 

Resultatet er en tynn katt med flokete pels. (Den er langhåret), store klumper, og mange sår. Den bærer preg av lite stell og kos. Den sitter ofte og mjauer. Vi har to katter selv, og de passer vi godt på, derfor er det leit å se denne nabokatten som jeg ikke tror har det bra! Katten går godt overens med våre katter utendørs. Den har i perioder vært endel inne hos oss også, særlig når det er kalde vinterhelger og katten er stengt ute. Vi har katteluke. Dessverre funker det dårlig å ha den inne hos oss, den har noen ganger gjort fra seg inne, og det blir "uling"/slåssing m våre katter innendørs. 

Men jeg klapper den av og til ute, og har børstet den, og  innimellom  gitt mat. Jeg vil egentlig gjøre mer... det er fælt å si, men kanskje katten hadde hatt best av å få slippe. 

Hva kan jeg gjøre? Noen tips? Det er flotte hyggelige naboer som jeg gjerne vil beholde et godt forhold til. Men jeg syns ikke de behandler katten sin noe bra

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er så ille kan du melde ifra til dyrebeskyttelsen der du bor. Du kan helt sikker være anonym vil jeg tro.

• Liker 7
Skrevet

Kontakt Dyrebeskyttelsen eller Mattilsynet. Naboene dine tar ikke vare på katten sin. Den bør omplasseres og trenger nok også en tur innom veterinæren. 

Anonymkode: a3a40...bc1

• Liker 4
Skrevet

Uforsvarlig kattehold meldes inn til dyrebeskyttelsen eller mattilsynet. At de er mer borte fordi de vil på hytta til fjellet er ingen unnskyldning. Da får man ta med katten på hytta og holde den innendørs slik at den får tilvendt seg helger på hytta i den grad det går, eller så får de ordne med kattepass i helgene de er borte. Jeg syntes de også er for lenge borte på jobb/forpliktelser til at det er forsvarlig å ha katt, men dette hadde de jo da ikke behøvd dersom de ikke hele tiden måtte opparbeide fri til langhelger. Nei, dette er mat for dyrebeskyttelsen/mattilsynet. Flate som jeg misliker mennesker som ikke tar vare på dyra sine!

Anonymkode: edabc...589

• Liker 4
Skrevet

Dyrebeskyttelsen har ingen autoritet til å gjøre noe? Eller?

Anonymkode: cac01...0df

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dyrebeskyttelsen har ingen autoritet til å gjøre noe? Eller?

Anonymkode: cac01...0df

Nei. De kan alltids ta den inn, men eierne kan komme å kreve han tilbake så da er man like langt. 

Mattilsynet er rette veien å gå. 

Anonymkode: a5b3a...ec1

• Liker 1
Skrevet

Mattilsynet avliver vel bare dyr? Kan du ikke prøve å snakke med naboen din først?

Anonymkode: c3f7e...7d0

Skrevet

Å reise fra katten i dagevis kan føre til høye bøter, så jeg ville meldt fra til Mattilsynet i første omgang. Hadde gitt faen i hvor trivelige naboene var, jeg tåler ikke at folk behandler dyra sine sånn. Stakkars pus :(

Anonymkode: f69a8...860

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mattilsynet avliver vel bare dyr? Kan du ikke prøve å snakke med naboen din først?

Tullball 

Anonymkode: a5b3a...ec1

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hjemløse avliver de ofte pga de ikke er tamme og som oftest har skader/sykdommer som koster masse å behandle. Mattilsynet dekker noe behandling, men det er ikke mange kronene. Med katter som har eiere er en annen sak. Jeg meldte ei i fjor til MT og uka etter dro hun til dyrlegen. Jeg vet ikke hva MT har sagt eller gjort i den saken, men jeg vet at hun ikke ville ha dratt til dyrlegen om det ikke var for dem (katten hadde gått LENGE med skaden).

Skrevet
22 minutter siden, Brimi skrev:

Hjemløse avliver de ofte pga de ikke er tamme og som oftest har skader/sykdommer som koster masse å behandle. Mattilsynet dekker noe behandling, men det er ikke mange kronene. Med katter som har eiere er en annen sak. Jeg meldte ei i fjor til MT og uka etter dro hun til dyrlegen. Jeg vet ikke hva MT har sagt eller gjort i den saken, men jeg vet at hun ikke ville ha dratt til dyrlegen om det ikke var for dem (katten hadde gått LENGE med skaden).

Som regel er det avliving som blir dekket av mattilsynet når det gjelder hjemløse dyr. Samme gjelder hvis noen kommer med et svært sykt, eller skadet dyr som de eier, men ikke har råd til å behandle. 

Anonymkode: f69a8...860

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...