AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #1 Skrevet 23. september 2017 Jeg jobber i en liten bedrift og den ene kollegaen min har vært sykemeldt i noen uker, i forbindelse med en planlagt operasjon. Ettersom det har vært planlagt at han skulle være borte en periode hadde vi god tid til å forberede oss og han satte oss kollegaene inn i prosjektene sine i forkant. Vi har oversikt og har greid å ivareta kundene hans på en god måte og de er fornøyde. Den siste uka har han tydeligvis begynt å komme til hektene igjen og han maser veldig på en kollega og meg, som er de som i hovedsak har fått ansvaret for hans prosjekter. Det er gjerne flere eposter hver dag hvor han lurer på status på ting og om han ikke får svar på disse raskt kommer det gjerne både Facebook meldinger og/eller SMS'er med mas om hvorfor vi ikke svarer og spørsmål om vi ikke har fått epost fra ham. Han kan vel beskrives som både "arbeidsnarkoman" og "kontrollfreak", så det er ikke veldig overraskende, men slitsomt. I går ble det avdekket at han vært i direkte kontakt med flere kunder og leverandører for å følge opp sine prosjekter når han ikke har fått svar fra oss som er på jobb raskt nok (i hans øyne). Dette har ført til en del uheldige ting, bl.a. har både kunder og leverandører fått motstridende/feil beskjeder og vi måtte bruke ganske mye tid i går på å rydde opp i flere misforståelser som har oppstått. I tillegg holdt det på å koste bedriften ganske mye penger at han som er sykemeldt sendte feil spesifikasjoner på en ordreprodusert vare til en leverandør, spesifikasjoner som har blitt justert etter at han ble sykemeldt. Heldigvis reagerte leverandøren pga at vi har vært i dialog med dem om denne leveransen i et par uker og de fikk ikke det han sendte over til å stemme med det, så det ble avdekket og "katastrofen" ble avverget. Kollegaen min og jeg sa fra til sjefen om disse tingene. Sjefen tok kontakt med ham og minnet på at han er sykemeldt og ba ham om slutte å kontakte kunder og leverandører frem til han er tilbake på jobb. Han fikk klar beskjed det er vi som er på jobb som skal følge opp kunder og leverandører mens han er sykemeldt og at han ikke skal jobbe hjemmefra så lenge han er 100% sykemeldt. Tidligere i dag ringte han meg og var sint for at jeg har sladret til sjefen og skjønte ikke hvorfor vi ikke synes det er fint at han hjelper til litt nå som han føler seg bedre. Jeg prøvde å si at det ikke er det er faktisk problematisk at han kontakter kunder og leverandører og gir beskjeder uten å ha snakket med oss som er på jobb og har oversikt først og uten å si fra at han har gjort det. Da han fortsatte å argumentere for at han bare prøver å hjelpe oss etc ba jeg ham snakke med sjefen om det, hun får eventuelt bli enig med ham om han skal jobbe litt hjemmefra, fordeling av oppgaver/ansvar etc. Det er det ikke opp til meg å bestemme. I kveld har han sendt flere sure meldinger hvor han spør om jeg ikke liker ham og beskylder meg for å prøve å skvise ham ut fra arbeidsplassen siden jeg gikk til sjefen. Jeg har ikke svart på dem, men kan jo ikke ignorere vedkommende i all evighet... Er det noen som har vært i en lignende situasjon? Noen tips til hva jeg bør gjøre? Anonymkode: b40cb...35b
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #2 Skrevet 23. september 2017 Si det helt klart og tydelig om og om igjen helt til han forstår det. Det virker som at han bare avfeier argumentene dine og begynner og syte. To personer som ikke snakker sammen kan ikke jobbe på samme prosjekt! Da blir det bare masse rot og misforståelser. Når han ikke er sykemeldt lenger er han hjertelig velkommen tilbake. Si det. Anonymkode: 3af11...080 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #3 Skrevet 24. september 2017 Kollegaen min ringte meg i dag og vår sykemeldte kollega hadde kontaktet ham i går også med nogenlunde samme "klagesangen" som jeg fikk. Han hadde som meg sagt at så lenge han er sykemeldt og ikke har oversikt over prosjektene så må han la være å forsøke å hjelpe til. Det skaper bare krøll og problemer (noe vi jo har flere eksempler på fra uka som gikk.) Kollegaen min hadde samme inntrykk som meg etter samtalen; at ikke noe hadde "gått hjem" og han hadde også fått SMS'er med lignende budskap som meg i går kveld. Jeg sendte en SMS til vår sykemeldte kollega i dag der jeg skrev at det ikke handler om at jeg ønsker å skvise ham ut, men at så lenge han er sykemeldt må han stole på at vi som er på jobb klarer å gjøre jobben og følge opp tingene og at vi gleder oss til han er tilbake på jobb og da skal han selvsagt få tilbake prosjektene sine. -trådstarter Anonymkode: b40cb...35b
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #4 Skrevet 24. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kollegaen min ringte meg i dag og vår sykemeldte kollega hadde kontaktet ham i går også med nogenlunde samme "klagesangen" som jeg fikk. Han hadde som meg sagt at så lenge han er sykemeldt og ikke har oversikt over prosjektene så må han la være å forsøke å hjelpe til. Det skaper bare krøll og problemer (noe vi jo har flere eksempler på fra uka som gikk.) Kollegaen min hadde samme inntrykk som meg etter samtalen; at ikke noe hadde "gått hjem" og han hadde også fått SMS'er med lignende budskap som meg i går kveld. Jeg sendte en SMS til vår sykemeldte kollega i dag der jeg skrev at det ikke handler om at jeg ønsker å skvise ham ut, men at så lenge han er sykemeldt må han stole på at vi som er på jobb klarer å gjøre jobben og følge opp tingene og at vi gleder oss til han er tilbake på jobb og da skal han selvsagt få tilbake prosjektene sine. -trådstarter Anonymkode: b40cb...35b Det er bra, men la dette være den siste "advarselen". Med mindre du har fått slikt ansvar delegert fra din egen leder, så skal du ikke inn i diskusjoner som gjelder din sykmeldte kollegas arbeidsinnsats eller om vedkommende burde ha en gradert sykemelding. Er man ikke leder er ikke dette din jobb eller ditt ansvar. Fra nå av videresender du alle slike henvendelser fra din sykmeldte kollega til din egen leder, så får h*n snakke med den som er sykmeldt og bli enige om hvordan det gjøres. Anonymkode: 33d0a...790 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå