Gå til innhold

Syke- og hjelpepleiere på sykehus: se hit!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har nylig fått meg jobb på sykehus som pleieassistent - men er snart ferdig med 2. Året på sykepleien. Når jeg hadde opplæring  ble jeg opplært i at når alarmen går (to trekk i ringesnora) må alle i avdelingen løpe til rommet for å hjelpe. Det jeg ikke ble opplært i er hva jeg skal gjøre i en slik situasjon? Vi er 6 sykepleiere, 2 hjelpepleiere og 2 assistenter på hver vakt - og jeg skjønner ikke hva jeg kan bidra med. Ja, jeg kan kanskje bidra med å få de andre pasientene ut hvis det er flersengsrom, men ut over det tror jeg det er best om jeg holder meg i avdelingen og ser til de andre pasientene? Hva skal jeg gjøre? Det finnes jo drøssevis av mer kvalifisert personell enn meg, både leger, sykepleiere og erfarne hjelpepleiere. Hva forventes av meg? Det er noe galt med alarmsystemet, slik at "stansalarmen" i avdelingen går ofte (falsk alarm) men det knyter seg like hardt i magen hver gang jeg må løpe til et rom, siden jeg ikke aner hva jeg skal gjøre hvis det er alvor!

Anonymkode: 47290...2e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du spurt noen på jobb om dette? De burde kunne svare deg på det. 

• Liker 2
Skrevet

Den som kommer først skal starte HLR hvis det er en reel stans. Hvis alle hadde tenkt som deg kunne man jo risikert at ingen kom til unnsetning. 

Anonymkode: 75fd9...2ed

• Liker 4
Skrevet

Du får beskjed av andre når du kommer dit. Når du er usikker i forkant så spør du på jobb, neste gang du er på jobb.

Anonymkode: 4704d...551

• Liker 2
Skrevet

Snart ferdig på 2.året sykepleien. Da hadde jeg forventet at du kunne slå ut stansalarm på telefon, hente akuttralla og bidra med basal hlr til kyndig personale kom til. Du har vel hatt opplæring i hlr på studiet? Avklar med ledelsen hva som forventes av deg og tenk gjennom situasjoner på forhånd. Finn ut hvordan du varsler på telefon og hvor akuttralla er. Det aller viktigste er å komme i gang med hlr og ikke la pasienten ligge uten å gjøre noe. Det kan jo faktisk være at det er du som finner pasienten først.

Anonymkode: 5a44b...656

• Liker 3
Skrevet

Når en alarm går så løper du. 

Ser du at noen andre har full kontroll så trekker du deg unna, hvis ikke så starter du HLR. Som 2års sykepleierstudent så bør du beherske det. 

Anonymkode: f70e9...918

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den som kommer først skal starte HLR hvis det er en reel stans. Hvis alle hadde tenkt som deg kunne man jo risikert at ingen kom til unnsetning. 

Anonymkode: 75fd9...2ed

Snart ferdig på 2.året sykepleien. Da hadde jeg forventet at du kunne slå ut stansalarm på telefon, hente akuttralla og bidra med basal hlr til kyndig personale kom til. Du har vel hatt opplæring i hlr på studiet? Avklar med ledelsen hva som forventes av deg og tenk gjennom situasjoner på forhånd. Finn ut hvordan du varsler på telefon og hvor akuttralla er. Det aller viktigste er å komme i gang med hlr og ikke la pasienten ligge uten å gjøre noe. Det kan jo faktisk være at det er du som finner pasienten først.

Når en alarm går så løper du. 

Ser du at noen andre har full kontroll så trekker du deg unna, hvis ikke så starter du HLR. Som 2års sykepleierstudent så bør du beherske det. 

Anonymkode: f70e9...918

Bahh.... typisk kg. Så klart behersker jeg hlr, og så klart vet jeg at jeg skal starte med det dersom det er en reell stans, eller iverksette andre tiltak hvis det ikke er stans men noe annet alvorlig. Det jeg lurer på er hva som blir min oppgave når jeg kommer til pasientrommet sammen med erfaren sykepleier, hjelpepleier og/eller lege! Da vil jeg tro at jeg bare er i veien. Og ja, jeg løper alltid, men det er som regel falsk alarm - heldigvis siden jeg ikke aner hva som forventes. Jeg kan hente tralle, slå alarm hvis jeg er den første og få tak i stansteamet og det der - men jeg vet ikke hva som forventes av meg som assistent når 6 sykepleiere, 2 hjelpepleiere og 2/3 leger allerede er der.

har spurt sykepleier på jobb, hvor svaret var at "vi bare løper, så får vi se". Det er veldig lite forberedende. 

• Liker 3
Skrevet

Om det ikke er noe du kan gjøre vet du jo ikke før du er fremme der stansalarmen har gått? Man skal alltid løpe selv om det kanskje ikke er noe du kan gjøre der og da for da kan likevel de som forstår situasjonen be deg om å hente noe, gjøre noe osv. Ellers vil du også om det ikke er åpenbart få beskjed om å gå ut om det ikke trengs. Føles kanskje lite forberedende, men vi jobber med folk så kan ikke alltid forberede oss på alle situasjoner på forhånd. 

Anonymkode: 6985c...4e2

Skrevet

Hvis du er usikker på hva du skal gjøre, ta det opp med en erfaren sykepleier på jobben din og gå grundig igjennom det som skal gjøres. Dette må du visualisere for deg selv. Du sier du vil føle deg i veien og vil heller la en erfaren komme til? Hvordan tenker du at du skal bli erfaren og trygg i slike situasjoner hvis du aldri aktivt går inn i situasjonen? Og du er jo aldri alene om det, folk kommer jo løpende med én gang.

På en annen side skjønner jeg tankegangen din. Jobber også som assistent og er 2. års sykepleierstudent, og selv om vi har hatt HLR på skolen og jeg vet rutinene på jobb for stans, virker det dritskummelt å stå i det! Men man må bare kaste seg ut i det, for det kommer en dag der du er ansvarlig sykepleier og dette kommer til å skje på din vakt. 

Lykke til! 

Anonymkode: 3a835...31f

Skrevet

Hei. Jeg synes det er veldig flott at du spør når du lurer på noe, jeg skulle ønske flere gjorde det! Håper du klarer å hoppe over «dette burde du vite», det er en merkelig hersketeknikk. Jeg har lang erfaring i min jobb, men ser det som en styrke å fortsatt spørre andre når jeg lurer på noe. Fortsett å spørre! Ingen starter som ferdig utlærte.

• Liker 2
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bahh.... typisk kg. Så klart behersker jeg hlr, og så klart vet jeg at jeg skal starte med det dersom det er en reell stans, eller iverksette andre tiltak hvis det ikke er stans men noe annet alvorlig.

Jeg kan hente tralle, slå alarm hvis jeg er den første og få tak i stansteamet og det der - men jeg vet ikke hva som forventes av meg som assistent når 6 sykepleiere, 2 hjelpepleiere og 2/3 leger allerede er der.

Så flott at du kan alt dette, men jeg vil påpeke at når du ikke opplyser om dette i første innlegg så svarer jeg på generelt grunnlag. 

Jeg stiller meg undrende til at rommet fylles opp med hele personalet på avdelingen, altså 10-11 personer for å gjøre basal HLR. Det hørtes fryktelig kaotisk ut, da det er alt for mye folk. For regner med du ikke teller stansteamet inn her, virket ikke sånn på innlegget ditt.  Så da kan det vel være greit å være avventende - vente på evt delegeringer -og prioritere andre pasienter slik du beskriver i første innlegg. 

• Liker 1
Skrevet

Da må du be om å få se prosedyren de har på alarm i avdelingen. Og gjerne snakke med de på jobb. Så knyter det seg forhåpentligvis seg ikke neste gang når du er trygg på rollen din. 

Anonymkode: 5e354...824

• Liker 1
Skrevet

Det behøver jo ikke alltid være HLR. Det kan være utagering, fall, etc

Anonymkode: 5e354...824

• Liker 2
Skrevet

Kan være pasoent som blir dårlige eller uavklarte ting. Fall som nevnt over. Delirisk pasient dom det trengs bistand med. Da løper du og så tar DU SELV redd på hva du kan bidra med. Det kan være å hente annen hjelp, hente væske til en som er hypotensiv, hente utstyr som mangler, ringe stansteam, gi innblåsninger. Du vet aldri hva som møter deg. En sgidebt på 2. år burde vist slik. Lukter stryk i køpet av det medte året om du møter rett lærer.

Anonymkode: be504...4f3

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan være pasoent som blir dårlige eller uavklarte ting. Fall som nevnt over. Delirisk pasient dom det trengs bistand med. Da løper du og så tar DU SELV redd på hva du kan bidra med. Det kan være å hente annen hjelp, hente væske til en som er hypotensiv, hente utstyr som mangler, ringe stansteam, gi innblåsninger. Du vet aldri hva som møter deg. En sgidebt på 2. år burde vist slik. Lukter stryk i køpet av det medte året om du møter rett lærer.

Oi kanskje litt hardt å ta i. Mange ferdig utdannet spl som heller ikke vet hvordan de skal reagere i en stanssituasjon, noen blir handlingslammet. I en reel situasjon er det alltids en som tar kommando og roper til deg hva du skal gjøre. Ingen har faste oppgaver i en akuttsituasjon. 

Anonymkode: 1e543...a99

Skrevet
På 23.9.2017 den 22.51, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg har nylig fått meg jobb på sykehus som pleieassistent - men er snart ferdig med 2. Året på sykepleien. Når jeg hadde opplæring  ble jeg opplært i at når alarmen går (to trekk i ringesnora) må alle i avdelingen løpe til rommet for å hjelpe. Det jeg ikke ble opplært i er hva jeg skal gjøre i en slik situasjon? Vi er 6 sykepleiere, 2 hjelpepleiere og 2 assistenter på hver vakt - og jeg skjønner ikke hva jeg kan bidra med. Ja, jeg kan kanskje bidra med å få de andre pasientene ut hvis det er flersengsrom, men ut over det tror jeg det er best om jeg holder meg i avdelingen og ser til de andre pasientene? Hva skal jeg gjøre? Det finnes jo drøssevis av mer kvalifisert personell enn meg, både leger, sykepleiere og erfarne hjelpepleiere. Hva forventes av meg? Det er noe galt med alarmsystemet, slik at "stansalarmen" i avdelingen går ofte (falsk alarm) men det knyter seg like hardt i magen hver gang jeg må løpe til et rom, siden jeg ikke aner hva jeg skal gjøre hvis det er alvor!

Hva med å ta en prat med en sykepleier på jobben? Ikke her inne.. 
Du må bare spørre og grave om det er noe du lurer på, men dette er ikke rette plassen med tanke på spørsmålet ditt. 
Om hun ene svarte som hun gjorde, da kunne du spurt en annen sykepleier som kunne forklart deg litt mer i detalj. Bare mas og spør. Du må bare henge deg på og si "hva kan jeg bidra med?" for eksempel når dere er hos pasienten og du ikke vet hvor du skal gjøre av deg, når dere må haste avgårde...

SPØR jobben din!! 

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så flott at du kan alt dette, men jeg vil påpeke at når du ikke opplyser om dette i første innlegg så svarer jeg på generelt grunnlag. 

Jeg stiller meg undrende til at rommet fylles opp med hele personalet på avdelingen, altså 10-11 personer for å gjøre basal HLR. Det hørtes fryktelig kaotisk ut, da det er alt for mye folk. For regner med du ikke teller stansteamet inn her, virket ikke sånn på innlegget ditt.  Så da kan det vel være greit å være avventende - vente på evt delegeringer -og prioritere andre pasienter slik du beskriver i første innlegg. 

Jeg mener den tiden før stansteamet kommer og overtar ledelsen - akkurat når alarmen går og alle i avdelingen bare skal løpe liksom.. stansteamet må jo varsles og kommer fra en annen avd, så tar jo litt tid før de kommer.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha. Gå og spre eder og galle et annet sted. Jeg er ASSISTENT på jobb, ikke minisykepleier. jeg vet hva som forventes som sykepleier - får utelukkende skryt i praksis osv. Men på avdelingen er jeg ikke sykepleier. Det jeg lurte på var rutiner for hva som er ASSISTENTENS oppgave i en sånn situasjon. Det er jo så klart ikke å hente væske osv siden jeg naturligvis ikke har tilgang til medisinrommet.

Skrevet

Du må jo løpe til det rommet, hvis alarmen går. Spiller ingen rolle om du er assistent eller ferdig utdannet. Det er ikke mulig å gi ett konkret svar på hva du skal gjøre, det kommer an på situasjonen. Er det nok kompetente folk der så vil det antagelig ikke være behov for deg - men dette skal ikke DU vurdere. Virker som du prøver å finne unnskyldninger for at du skal holde deg på avdelingen når det går alarm - ikke tenk slik. Du må bare løpe uansett. 

Anonymkode: 7ff87...5db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...