Gå til innhold

vask av baderom

Anbefalte innlegg

Gjest ung mor
Skrevet

noen tips, råd ol. til ordentli og riktig vasking av baderom med flis?

på forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

hæ????

du vasker bort skitten..

Skrevet

Må man gjøre noe spesielt da? Vi har fliser på badet og bruker våtmopp og såpevann.

Skrevet

Jeg tar vegger og tak med Salmiakk og Jordan-moppen

Skrevet

Jeg bruker jiff skurekrem inne i dusjen. Da blir det så rent og pent atte.

På resten av badet bruker jeg såpevann og klut. Bruker badespray på vasken

Gjest ung mor
Skrevet

tenkte da heller på om jif eller kolrin skureBørste

eller klut osv osv

Skrevet

Har aldri vasket vegger og tak (med unntak av veggen hvor vi har dusjen), men kan si hvordan vi vasker resten..... Bruker i hovedsak miljøkluter, men bruker Bad & Dusjrent i badekar (+ flisevegg ved dusj). Bruker i tillegg en børste/skrubb til å vaske badekar og fuger mellom fliser. I toalettet bruker jeg en eller annen WC-rens og skrubber med dobørsten + engangskluter på sete.

Skrevet

Skal du ha en skikkelig husvask, så er det beste først salmiakk og grønnsåpe, og deretter salmiakk-vann (altså tørke over før første "strøket" er tørt). Bruk noen gamle filler du har liggende (en glimrende anledning til å bli kvitt et fillete håndkle som har kommet seg gjennom uttallige vask uten å gå i søpla). Salmiakk er sterkt, så bruk gummihansker. Tøm alle hyller og skap, trekk frem dusjkabinettet, skru ned lyskupelen og tørk inni, om du kan ta ned speilet er det bra å vaske bak der også. Men når du først har gjort en husvask, så er det lenge til du trenger å gjøre det på nytt. Da holder det som det blir sagt å spraye med baderomsrent, tørke litt støv og trekke over gulvet (men det er mulig det bare er meg som ikke er så renslig da)

Skrevet
tenkte da heller på om jif eller kolrin skureBørste

eller klut osv osv

På gulvet (fliser): Jordan våtmopp og vann med Jif Oxygel i.

I toalettskålen: Domestos og toalettbørste

Badekar, vask og resten av toalettet: Jif baderom. Bruker Jordan Mikrofiberklut for bad til badekar og vask, bruker Chifonet-kluter på toalettet, og de kaster jeg etter noen gangers bruk.

Speilet: Rain-X og papir. Rain-X er egentlig til biler for å forhindre dugg på vinduene, og passer glimrende til speil. Det blir skinnende rent og ingen dugg etter dusjing.

Skrevet

Til jul brukte jeg ferdige Jif-våtmopper, satte dem på moppestativet og svisjet over på null komma niks. Ble så fint og rent, atte... Lukta godt også.

Skrevet
Arkana: hvor kjøper du Rain-X?

Det kjøper du på alle bensinstasjoner, bilrekvisitabutikker o.l.

Skrevet

Jeg må si dere er lite miljøvennlige. Hvorfor pøse på med alskens kjemikalier når det blir helt rent med fiberkluter (f.eks Enjo eller Eidsvoll osv), og kaldt vann.

Klutene koster nok en del å kjøpe, men over tid blir det ikke dyrere og minst like rent.

Skrevet
Jeg må si dere er lite miljøvennlige. Hvorfor pøse på med alskens kjemikalier når det blir helt rent med fiberkluter (f.eks Enjo eller Eidsvoll osv), og kaldt vann.

Klutene koster nok en del å kjøpe, men over tid blir det ikke dyrere og minst like rent.

Sist jeg sjekket kunne ikke mikrofiberkluter fjerne bakterier.

Skrevet

Tjaaa, nå har jeg ingen vitenskapelig bakgrunn for dette, men når en fjerner belegg/skitt med mikroklut, følger vel bakteriene med og jeg tror at hvis overflaten er ren, fester ikke nytt belegg og bakterier seg så fort igjen.

Skrevet

Faktisk så liker bakterier og andre uhumskheter den gammeldagse vasken med klut og såpevann så godt at de formerer seg :hår:

Les for eksempel hva Teknologisk institutt sier om saken: Gulvvask

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...