AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #1 Skrevet 23. september 2017 Jeg har en gutt på 6,5 mnd. Ammer fortsatt i tillegg til mat. Han sover stort sett hele natten. Etter ungene var lagt tok jeg PG mannen min en øl kvar. Jeg drakk nesten hele ølen. Ca 30-40 min etterpå våkner min sønn. Uten å tenke meg om gir eg han melk og han sovner igjen. Hvor galt er dette? Hva gjør jeg nå. Anonymkode: 55d36...f0b
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #2 Skrevet 23. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en gutt på 6,5 mnd. Ammer fortsatt i tillegg til mat. Han sover stort sett hele natten. Etter ungene var lagt tok jeg PG mannen min en øl kvar. Jeg drakk nesten hele ølen. Ca 30-40 min etterpå våkner min sønn. Uten å tenke meg om gir eg han melk og han sovner igjen. Hvor galt er dette? Hva gjør jeg nå. Anonymkode: 55d36...f0b Det er NULL problem. Det er ikke slik at melka inneholder samme alkoholnivå som blodet, heldigvis :-) Nyere forskning viser at noen enheter alkohol ikke er skadelig for amming/barnet, men norske myndigheter fraråder alkohol og amming fordi det ikke er lurt å være alkoholpåvirket når man håndterer babyer. Drikk med måte! Anonymkode: baafa...281 5
bib_84 Skrevet 23. september 2017 #3 Skrevet 23. september 2017 Dette har nok ikke gjort noen skade som helst 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #4 Skrevet 23. september 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en gutt på 6,5 mnd. Ammer fortsatt i tillegg til mat. Han sover stort sett hele natten. Etter ungene var lagt tok jeg PG mannen min en øl kvar. Jeg drakk nesten hele ølen. Ca 30-40 min etterpå våkner min sønn. Uten å tenke meg om gir eg han melk og han sovner igjen. Hvor galt er dette? Hva gjør jeg nå. Anonymkode: 55d36...f0b Han har nok ikke tatt noe skade av det, baee unngå at det skjer igjen. Anonymkode: 6aa98...0af
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #5 Skrevet 23. september 2017 Null stres anbefaler deg pumpe før du evt tar deg en øl senere. Just in case. Hvis baby tar flaske da Anonymkode: 20394...005
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #6 Skrevet 23. september 2017 Helt greit. Det at ammende mødre bør unngå alkohol er gammel og utdatert kunnskap. Man bør selvsagt ikke håndtere babyer om man er full, men for melken sin del er det helt uproblematisk. Det er mer alkohol i en yoghurt enn i morsmelken til en drita mor. Anonymkode: f9ba6...ff9 3
Gjest Sisti Skrevet 23. september 2017 #7 Skrevet 23. september 2017 https://www.dagensmedisin.no/artikler/2015/05/08/--ingen-grunn-til-at-ammende-ma-avsta-fra-alkohol/
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #8 Skrevet 23. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Han har nok ikke tatt noe skade av det, baee unngå at det skjer igjen. Anonymkode: 6aa98...0af Hvorfor skal hun unngå det? Nyere forskning viser at det å drikke moderat er helt greit i forhold til amming. Det er ikke slik at melka får samme alkoholnivå som blodet til mor. Det å ta seg en øl eller to er derfor helt greit med tanke på amming. Anonymkode: baafa...281 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #9 Skrevet 24. september 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er NULL problem. Det er ikke slik at melka inneholder samme alkoholnivå som blodet, heldigvis :-) Nyere forskning viser at noen enheter alkohol ikke er skadelig for amming/barnet, men norske myndigheter fraråder alkohol og amming fordi det ikke er lurt å være alkoholpåvirket når man håndterer babyer. Drikk med måte! Anonymkode: baafa...281 Riktig konklusjon, men du tar feil i forklaringen din. Melka får samme alkoholkonsentrasjon som blodet til mor, men babyen får selvsagt ikke samme konsentrasjon i sitt blod. Det kan ikke sammenlignes med å drikke under graviditeten, da får fosteret samme promille som mor. Anonymkode: 219d1...b7f 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #10 Skrevet 24. september 2017 Du ga babyen surmelk (denne inneholder også litt alkohol) Det er null problem. Så senk skuldrene, babyen har ikke tatt skade av dette Anonymkode: 4be7d...bdc 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #11 Skrevet 24. september 2017 http://forskning.no/blogg/marianne-nordahl/amming-ol-og-forskning Anonymkode: da65a...12f
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #12 Skrevet 24. september 2017 Fra linken over ''Alkoholinnholdet i brystmelka di tilsvarer 5–6 prosent av dosen du har fått i deg, når vi tar med i utregningen at du er mye større enn babyen. Hvis babyen på seks kilo får 150 milliliter pupp en halvtime etter at du har drukket fire små øl, tilsvarer dette at babyen selv drikker to prosent av den ene ølflasken. Det gir ingen biologisk mening å tro at dette har noen effekt på barnet, ifølge de danske forskerne. Babyen får altså ikke samme promille i blodet som du har, slik hun gjør hvis du drikker alkohol når hun er i magen din.'' Men man bør naturligvis ikke ha ansvaret for barn når man er brisen eller full. Det skal ikke mye til før barn merker at de voksne oppfører seg annerledes, og jeg tror det er mye av grunnen til at norske myndigheter ikke endrer rådene sine. Anonymkode: da65a...12f 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #13 Skrevet 24. september 2017 Will it harm my breastfeeding baby if I drink wine, beer, or hard alcohol? It could if you don't take precautions. The same amount of alcohol that makes it into your bloodstream makes it into your breast milk. While the amount that's transferred if you drink a glass of wine is relatively small, your baby is tiny and has an immature liver. That means she can't process the alcohol as well as you can. Infants younger than 3 months process alcohol at about half the rate of adults. Studies show that alcohol can affect babies' eating and sleeping. During the four hours after a breastfeeding mother consumes an alcoholic beverage such as 4 ounces of wine, one mixed drink, or one can of beer – babies who nurse consume about 20 percent less milk. And while breastfed babies may become drowsy and fall asleep more quickly after their mother drinks alcohol, they also sleep for a shorter amount of time. Alcohol in breast milk may also hinder babies' development. In a landmark study of 400 breastfed babies, gross motor development at 1 year of age lagged in infants whose mothers drank at least one drink daily during the babies' first three months of life.https://www.babycenter.com/0_alcohol-and-breastfeeding_3547.bc Anonymkode: c8a4a...313
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #14 Skrevet 24. september 2017 Hva du skal gjøre nå? Håper du har fått deg en god nattsommer søvn og er klar for en ny dag. Anonymkode: 7c98d...100
Cindi Skrevet 24. september 2017 #15 Skrevet 24. september 2017 Her er forskningen det henvises til: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24118767 I følge denne studien trenger du ikke bekymre deg. Skal man stole på denne studien kan man fint drikke 4 øl og amme rett etterpå, hvis man kun fokuserer på promilleoverføring. Men personlig så vet jeg at jeg ikke er helt den samme før og etter 4 øl, og tenker nok en baby med svært aktive speilnevroner også merker dette. Så måtehold er nok greit i forhold til at man ikke skal endre atferd, og at man skal være sensitiv ovenfor barnets signaler. Men, en øl på kvelden endrer nok ikke atferden din. Ikke annet enn at du kanskje slapper litt av, og får en hyggelig kveld med mannen din, som man jo trenger innimellom all amming, bæring og trøstig 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #16 Skrevet 24. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fra linken over ''Alkoholinnholdet i brystmelka di tilsvarer 5–6 prosent av dosen du har fått i deg, når vi tar med i utregningen at du er mye større enn babyen. Hvis babyen på seks kilo får 150 milliliter pupp en halvtime etter at du har drukket fire små øl, tilsvarer dette at babyen selv drikker to prosent av den ene ølflasken. Det gir ingen biologisk mening å tro at dette har noen effekt på barnet, ifølge de danske forskerne. Babyen får altså ikke samme promille i blodet som du har, slik hun gjør hvis du drikker alkohol når hun er i magen din.'' Men man bør naturligvis ikke ha ansvaret for barn når man er brisen eller full. Det skal ikke mye til før barn merker at de voksne oppfører seg annerledes, og jeg tror det er mye av grunnen til at norske myndigheter ikke endrer rådene sine. Anonymkode: da65a...12f Det tror jeg også. Men så vær ærlig om det!!! Det er så sykt provoserende med denne moraliseringen. Når helsemyndighetenes råd ikke er basert på oppdatert forskning, men moralisering rundt mødre og rus mister de legetimiteten sin. Anonymkode: f9ba6...ff9 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #17 Skrevet 24. september 2017 12 hours ago, AnonymBruker said: Det er NULL problem. Det er ikke slik at melka inneholder samme alkoholnivå som blodet, heldigvis :-) Nyere forskning viser at noen enheter alkohol ikke er skadelig for amming/barnet, men norske myndigheter fraråder alkohol og amming fordi det ikke er lurt å være alkoholpåvirket når man håndterer babyer. Drikk med måte! Anonymkode: baafa...281 Jo, melken inneholder samme alkoholmengde som blodet - men det er ikke samme aøkohomengde som ølen! (Var kanskje det du mente å si?) Om du har drukket en øl m 5% alkohol, så får du - avhengig av vekt og hvor fort du drakk - maks en promille på 0,3-0,4 promille, altså 0,03-0,04-%. Dvs at blodet og melken har denne alkohomengden, som ikke er mer enn surmelk. Største fare er vel knyttet til at ingen kan kjøre bil til legevakten om noe skulle skje, ut fra promillegrensen, eller ens egen dømmekraft som svekkes (men knapt av en øl). Anonymkode: a7dd0...5c5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå