Gå til innhold

Er dette normalt? Samtaler med psykiatrisk sykepleier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har samtaler med psykiatrisk sykepleier fra DPS en gang i uken, men hver gang jeg snakker med henne er det bare de samme spørsmålene. Hver gang jeg snakker med henne så spør hun hvordan det går med tankene, om jeg sover og om jeg spiser nok. Uansett om jeg sier at jeg har vanskelige tanker, at jeg sover dårlig og at jeg spiser nesten ingenting så sier hun ingenting for å hjelpe. Jeg føler at hun bare snakker med meg for å få en oppdatering på hvordan det går også gjør hun ingenting mer. Det eneste jeg får til svar er "ok" eller eventuelt oppfølgingsspørsmål som "hvor mange timer sover du?" også noterer hun det ned på blokken sin.

Før jeg begynte å snakke med hun så tenkte jeg jo at hun skulle snakke med meg for at jeg skulle få det bedre og at hun skulle hjelpe meg med å komme meg fremover og finne løsninger som fungerte og som gjorde at jeg ble bedre, men akkurat nå så føler jeg at vi ikke kommer noen vei i det hele tatt. Er det bare sånn det er å snakke med psykiatrisk sykepleier? At hun bare skal sjekke hvordan det går uten å egentlig hjelpe?

Anonymkode: 541b2...5de

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lignende erfaring med psykiatrisk sykepleier, kun kartlegning, ikke noe hjelp, og dårlig kartlegning attpåtil. Be om å få snakke med en psykolog, psykiatrisk sykepleier har ikke kompetanse til å hjelpe annet enn å kanskje stille diagnose (som kan være feil).

Anonymkode: b78ae...e5c

• Liker 3
Skrevet (endret)

En psykiatrisk sykepleier kan godt ha veldig god kompetanse. Jeg er ikke psykiatrisk sykepleier enda, men i møte med mine brukere så bruker jeg både miljøterapi, kognitiv terapi, stiller en del åpne spørsmål for at brukerne skal få muligheten til å komme med forslag selv, vi evaluerer hvordan det har gått i forhold til å nå eventuelle fastsatte mål osv. Og noen ganger er jeg bare en lytter som gir de aksept for følelsene sine. Mens andre ganger må jeg være litt mer direkte og ansvarliggjørende. 

Så selv om du har møtt på en psykiatrisk sykepleier som du ikke føler hjelper deg, så kan du kanskje få hjelp i en annen. Jeg har fått kjempegod hjelp av to psykiatere, en klinisk sosionom og to psykiatriske sykepleiere. :) Har derimot fått minimalt hjelp av de to psykologene jeg har vært borti. Men jeg skjønner jo likevel at det ikke er sånn at det ikke finnes psykologer kan hjelpe meg. Man kan ikke dømme en hel yrkesgruppe til å være slik eller sånn. 

Jeg skal inn på rehabilitering og der er det samtaler med psykolog. Har ingen betenkeligheter rundt det. Stiller med åpent sinn og håper han passer meg med tanke på kjemi og tilnærming. 

Endret av Skadeskutt
  • Liker 4
Skrevet

Haha, ja psykiatrisk tilbud er generelt dårlig, du risikerer å oppleve det samme med psykolog. 

Anonymkode: 1c87a...e53

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk tilbud om samtaler med psykiatrisk sykepleier da jeg fikk en alvorlig, livstruende diagnose. Hun snakket kun om seg selv, om hva hun hadde spist til middag, hvor hun ønsket å reise på ferie, shopping, om kjæresten sin. Da jeg tok det opp med henne og sa at jeg trengte å snakke om viktigere ting, liv og død, lo hun det vekk og sa jeg burde prøve å se positivt på sykdommen. Kan virkelig ikke fatte at en dame som henne er ansatt i en slik stilling. 

Anonymkode: c0414...04b

• Liker 5
Skrevet

Man kan finne intelligente og reflekterte folk alle steder, men i gruppen sykepleiere er det litt som å lete etter nåla i høystakken i blant..det er sykt mange av de der "det er bra å spise, sove, å gå tuuuuuuuuur for deg altså!" 

Ville bedt om å bytte sykepleier eller prøvd å få ny henvisning til enten psykolog eller psykiater i stedet. 

Anonymkode: 0d17f...06b

• Liker 2
Skrevet

Er selv psyk. spl og blir lettere sjokkert over historien over. Det er mye hummer og kanari blant alle yrkesgrupper.  Ville bedt om å få en ny, ikke alle som har kjemien og noen av kollegaene mine er mest interessert i kakeoppskrifter og strikking dessverre. 

Anonymkode: 7c7f0...19c

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært borti tre ulike flotte psykiatriske sykepleiere hos DPS (har flyttet en del ganger, og har måttet bytte av den grunn). De har hjulpet meg godt på vei, og hadde det ikke vært for dem, ville jeg trolig ikke vært i live i dag. Jeg hadde i hvert fall ikke startet på utdanning og fått barn! Men nå er jeg her. Jeg er under utdanning. Jeg har to barn. Jeg har et hus og hjem jeg orker å stelle med: som jeg liker å stelle med! 

Bytt, TS. Du har rett til å bytte behandler.

Anonymkode: a3003...c4b

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har lignende erfaring med psykiatrisk sykepleier, kun kartlegning, ikke noe hjelp, og dårlig kartlegning attpåtil. Be om å få snakke med en psykolog, psykiatrisk sykepleier har ikke kompetanse til å hjelpe annet enn å kanskje stille diagnose (som kan være feil).

Mener det er motsatt; en psyk. Sykepleier skal kunne hjelpe, event. kartlegge, men han kan IKKE diagnosere. 

Trist å lese om alle her som har så dårlig erfaring, dere må be om å gå en annen kontaktperson og si at dere føler det ikke fungerer med den dere har nå! 

Hilsen "vanlig" sykepleier.. :) 

Anonymkode: dcb52...081

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Mener det er motsatt; en psyk. Sykepleier skal kunne hjelpe, event. kartlegge, men han kan IKKE diagnosere. 

Trist å lese om alle her som har så dårlig erfaring, dere må be om å gå en annen kontaktperson og si at dere føler det ikke fungerer med den dere har nå! 

Hilsen "vanlig" sykepleier.. :) 

Anonymkode: dcb52...081

Vel, det gjorde han. Men han kunne det ikke, det er riktig.

Skrevet

Jeg gikk hos psykiatrisk sykepleier på DPS en periode etter en overfallsvoldtekt. Det startet litt absurd med at dama påsto at de ikke hadde fått verken henvisning på meg (hvorfor hadde de da innkalt meg?) eller brevet de hadde bedt meg ettersende om situasjonen min, og sistnevnte dukket faktisk aldri opp, så gud vet hvor de åtte sidene med usedvanlige personlige og intime detaljer under fullt navn og perssonnummer ligger og slenger. Men uansett, hun ante ikke hvorfor jeg kom dit, og da jeg forklarte at jeg var blitt voldtatt, ble jeg møtt med følgende kommentar: "Oj da, var du full og på vei hjem fra byen i bare miniskjørt, da eller?". Og derfra gikk det i grunn bare nedover. Jeg prøvde å si fra om at jeg fant reaksjonen hennes mildt sagt ufin, men det var hun ikke enig i og konklusjonen etter endt "terapi" ble at jeg er så negativt innstilt til helsevesenet at jeg er behandlingsresistent. Jeg prøvde å få bytte behandler, men kom ingen vei med det og til slutt bare avsluttet jeg all behandling. Det var uansett alt annet enn hjelpsomt. 

Så ja, det finnes mye rart av helsepersonell der ute. 

Anonymkode: 2c66f...421

• Liker 4
Skrevet

Jeg får som oftest beskjed fra psykologer, psykiater, psykiatrisk sykepleier, sosionom, vernepleiere osv. At det er jeg som er elendig i det sosiale i timene. Altså det å føre en vanlig samtale i timen. Men det er jo sant da. Jeg får det bare ikke helt til å fortelle om meg selv og alle de psykiske problemene mine fordi jeg ikke skjønner så mye av det selv. Blir veldig kaotisk for meg. Så jeg opplever også sånne tilbakemeldinger som OK. Ol. Tror de har gitt meg helt opp. 

• Liker 1
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk hos psykiatrisk sykepleier på DPS en periode etter en overfallsvoldtekt. Det startet litt absurd med at dama påsto at de ikke hadde fått verken henvisning på meg (hvorfor hadde de da innkalt meg?) eller brevet de hadde bedt meg ettersende om situasjonen min, og sistnevnte dukket faktisk aldri opp, så gud vet hvor de åtte sidene med usedvanlige personlige og intime detaljer under fullt navn og perssonnummer ligger og slenger. Men uansett, hun ante ikke hvorfor jeg kom dit, og da jeg forklarte at jeg var blitt voldtatt, ble jeg møtt med følgende kommentar: "Oj da, var du full og på vei hjem fra byen i bare miniskjørt, da eller?". Og derfra gikk det i grunn bare nedover. Jeg prøvde å si fra om at jeg fant reaksjonen hennes mildt sagt ufin, men det var hun ikke enig i og konklusjonen etter endt "terapi" ble at jeg er så negativt innstilt til helsevesenet at jeg er behandlingsresistent. Jeg prøvde å få bytte behandler, men kom ingen vei med det og til slutt bare avsluttet jeg all behandling. Det var uansett alt annet enn hjelpsomt. 

Det der var rimelig drøyt. Syns du burde klage henne inn til fylkeslegen om du orker. En ting er å være inkompetent, men men hun der er jo sprøyte gal og mentalt farlig for folk..

Anonymkode: 0d17f...06b

• Liker 2
Skrevet

Leit å høre at så mange har negative erfaringer. Jeg tenker å prøve å bytte, men er det noen som vet hvordan jeg gjør det? Hvem sier jeg fra til? 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Leit å høre at så mange har negative erfaringer. Jeg tenker å prøve å bytte, men er det noen som vet hvordan jeg gjør det? Hvem sier jeg fra til? 

Du kan si det til din nåværendre behandler. Om vedkommende er profesjonell skal det ikke være noe problem

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan si det til din nåværendre behandler. Om vedkommende er profesjonell skal det ikke være noe problem

Greit, da prøver jeg på det.

Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Greit, da prøver jeg på det.

Noen spør deg kanskje om hvorfor, kanskje hva du ser etter i en ny behandler. Kan være en ide å ha tenkt gjennom noen nøtrayle svar i forkant. For eks at du ikke synes at det mangler på kjemien eller sånne ting

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fy faen!!! 😡😡😡😡😡😡😡😡

Anonymkode: 1abbd...973

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville sagt noe sånt som "jeg har tenkt litt på det vi snakker om i timene, og jeg lurer på om vi kunne gjort det litt anderledes. Jeg skjønner at du trenger å vite hvordan jeg har det og hvordan jeg sover, men jeg skulle få gjerne fått litt råd om hvordan gjøre ting anderledes."

Anonymkode: 3fc13...00c

Skrevet

Ja opplevd det samme, har gått til samme i 2 år nå pga PTSD etter vanskelig fortid og voldtekter, og har alltid håpt om at det skulle bli bedre. Hun kan f.eks si at "neste uke skal vi starte med behandling", (har hittils hatt stabilisering som hun kaller det) men når neste time kommer så spør hun bare hvor mye jeg sover og hvor mye jeg spiser igjen. Har vært innlagt og snakket med psykiater som har hjulpet meg mer på 1 samtale enn hun har gjort på 2 år. Skal heldigvis flytte nå og blitt henvist til en annen, håper det blir bedre.

Anonymkode: bdd83...23c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...