Gå til innhold

Edderkoppene gjør meg snart hjemløs

Anbefalte innlegg

Skrevet

OK, nå er det nok!! Igår kveld da jeg kom alene hjem etter å ha vært borte i ETT DØGN(!!) er selvsagt det første jeg møter, en edderkopp med diameter på str med en tennisball. En TENNISBALL!!! Og jeg overdriver ikke engang! Skal til å gå inn på badet, men der sitter enda en, på gulvet bak dørlista.. Slipper en eske over den, men jævelen rekker selvsagt å spinne unna og hjemme seg. Jeg ringte kjæresten som var en time unna, og sa han måtte forte seg hjem. Selv holdt jeg på å hyperventilere mens jeg grein og skalv i trynet og hele meg bare ved å stå noen meter unna edderkoppen. Han ba meg gå en tur til han kom hjem. Og det gjorde jeg, enda det var kaldt og vått og mørkt ute. Og jeg er mørkredd. For å si det sånn.. Mørkreddheten merket jeg ikke noe til i det hele tatt denne kvelden.

Som dere sikkert skjønner har jeg STERK edderkoppfobi. Den er så sterk at hvis noen kaster en gummiedderkopp på meg så freaker jeg ut, selv om jeg VET at det er en GUMMI-edderkopp. 

Jeg har sagt til sambo at jeg ikke tror jeg orker å bo der lenger. Det er en sokkelleilighet, med huseiers blomsterbed under alle vinduene våre. Jeg er konstant redd og klarer nesten ikke å være alene der lenger. Sitter alltid på vakt, ser meg rundt hele tiden. Jeg veit ikke hva vi skal gjøre nå, men vurderer sterkt å se etter en annen plass å bo. Vi er studenter begge to, så har liksom ikke så mye å velge å vrake i heller..

All form for tips og råd mottas med STOR takknemlighet!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

katt

Anonymkode: 05991...572

• Liker 5
Skrevet

Kjøp innsektspray som inneholder pemetrin. Den dreper, men de holder seg også unna. Spray utenfor vinduer, ved ventiler osv. De har bl.a på Jernia 

Anonymkode: 3c9c2...3b0

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

katt

Anonymkode: 05991...572

Kvinne med edderkoppfobi svarer:

Katt hjelper. Mine spiser/dreper alt av fluer og edderkopper og annet som sniker seg inn. Husfluer og edderkopper lever veldig kort hjemme hos oss. 

Har du ikke mulighet å ha katt: Netting foran vinduene. For noen år siden bodde jeg i en kjellerleilighet, og det kravlet og krøp allskens uhumskheter inn fra blomsterbedet (inkludert en veldig søt mus). Jeg kjøpte netting i aluminium/metall og snekret et "indre vindu". Så da hadde jeg vindu åpent hele sommersesongen og litt vår/høst, uten at en eneste liten j.... av en edderkopp klarte å snike seg inn. 

Anonymkode: c3d9b...4f5

• Liker 4
Skrevet

Typisk kvinner å være livredde for insekter. :P

Anonymkode: 7ad47...d39

Skrevet

202fa707-7fe6-427c-824f-330b5b482133.jpg

7d9026d4.jpg

:fnise:

Anonymkode: 7ad47...d39

• Liker 3
Skrevet

Kjøp permetrin! Vi pleier å spraye det rundt alle dører, vinduer og ventiler en gang i blant. Kommer mye mindre edderkopper inn etter vi begynte med det. Tror faktisk jeg bare har sett 5-6 edderkopper inne i år. 

Ser foresten at flere her foreslår katt. Vil bare si at slett ikke alle katter bryr seg om edderkopper. Jeg har aldri hatt katter som gjør det. Og de jeg har nå virker nesten "blinde" når det gjelder edderkopper :fnise: vi kan stå og nærmest ta på edderkoppen, og de står bare og ser dumt på oss :fnise:

Anonymkode: 670c0...9a9

Skrevet

Du kan overvinne edderkoppfobien, det er mye enklere enn de fleste tror. Jeg satt våken hele natta og grein fordi jeg hadde sett en edderkopp og ikke visste hvor den ble av. Nå kan jeg løfte opp edderkopper med hånden uten å fortrekke en mine.

Lær deg noen fakta om edderkopper, da blir du automatisk mindre redd. Prøv å identifisere de artene du finner i leiligheten. Det hjelper! Når du har lært litt om hvor de helst vil bo, hva de helst vil spise osv. så vil det ufarliggjøre dem.

Hvis du ikke greier å se på edderkoppene i leiligheten, så begynn med å se på bilder. Start gjerne med hoppeedderkopp, de er de søteste og de er bittesmå (under 1 cm store). Hold ut dersom du kjenner at det er ekkelt å se på bildet. Vær bevisst på kroppen din og prøv å slappe av i musklene dersom de spenner seg. Følelsen går over i løpet av noen sekunder. Hvis du greier å stå i det, så vil det være mye mindre ekkelt neste gang. For hver gang du eksponerer deg så vil du bli mindre og mindre redd, helt til du ikke er redd lenger.

Det tar deg kanskje et par minutter jobbing med deg selv hver dag, over noen dager eller uker, så trenger du ikke tenke mer på edderkopper igjen. Det koster ikke en krone, du slipper å bruke kjemikalier og edderkoppene får leve (de er faktisk til nytte). Vinn-vinn.

Anonymkode: 30f22...89b

• Liker 8
Skrevet

Jeg er også livredd edderkopper. Mine tips er ikke bo i kjeller eller sokkel leiligheter.  Jeg kjøpte hus med soverom i 2 etg. Katt kan hjelpe men noen driter i de. Det som er verre enn en edderkopp er en edderkopp som har gjemt seg. Jeg gar flytta fra leiligheter som har edderkopper, ikke bo i sokkel eller kjeller er mitt tips. 

Anonymkode: 78527...f10

Skrevet
12 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg er også livredd edderkopper. Mine tips er ikke bo i kjeller eller sokkel leiligheter.  Jeg kjøpte hus med soverom i 2 etg. Katt kan hjelpe men noen driter i de. Det som er verre enn en edderkopp er en edderkopp som har gjemt seg. Jeg gar flytta fra leiligheter som har edderkopper, ikke bo i sokkel eller kjeller er mitt tips. 

Anonymkode: 78527...f10

Dette. Bodde tre år i kjellerleilighet og ble gledelig overrasket ukentlig med småjævler i vasken, på soverommet rett over puta mi og you name it. Flyttet til femte etasje i blokk, og har ikke sett edderkopper inne siden. De henger på vinduene da, men kommer ikke inn. 

Anonymkode: 903f3...c6b

Skrevet

Samme her. Hadde en opplevelse med en edderkopp en gang som ga meg symptomer på posttraumatisk stressyndrom (gråt i dagesvis, greide ikke sove eller spise og hadde masse angst). Heldigvis gikk det over. Men, jeg skal ALDRI bo på bakkeplan igjen (bodde i et lite hus med en gammel krypkjeller under og elendig tetting opp til huset, grøssss).

Det finnes eksponeringsterapi for edderkopper, TS. Men det koster jo dessverre penger, og siden dere er studenter så er vel ikke det så aktuelt. Vil anbefale deg å ta tak i fobien før eller siden, men den enkleste løsningen akkurat nå er vel aller først å spraye som gal med Permetrin (og lufte godt, ironisk nok, siden dere da må åpne vinduene), og deretter finne et annet sted å bo.

Håper det ordner seg, hilsen ei med panisk edderkoppfobi.

Anonymkode: 73d26...e77

Skrevet

Jeg er også redd for edderkopper og alle flygende stankelbein. Redd for møll også. Er ikke noe greit å være redd for disse insektene som det finnes så uendelig mange av. Usj.

Det finnes også psykologer ol. Som man kun betaler opp til frikortet som også utøver eksponeringsterapi mot edderkopper ol. Ellers er det psykiatrisk sykepleiere i kommunen som er gratis. 

Skrevet
8 timer siden, hypes skrev:

OK, nå er det nok!! Igår kveld da jeg kom alene hjem etter å ha vært borte i ETT DØGN(!!) er selvsagt det første jeg møter, en edderkopp med diameter på str med en tennisball. En TENNISBALL!!! Og jeg overdriver ikke engang! Skal til å gå inn på badet, men der sitter enda en, på gulvet bak dørlista.. Slipper en eske over den, men jævelen rekker selvsagt å spinne unna og hjemme seg. Jeg ringte kjæresten som var en time unna, og sa han måtte forte seg hjem. Selv holdt jeg på å hyperventilere mens jeg grein og skalv i trynet og hele meg bare ved å stå noen meter unna edderkoppen. Han ba meg gå en tur til han kom hjem. Og det gjorde jeg, enda det var kaldt og vått og mørkt ute. Og jeg er mørkredd. For å si det sånn.. Mørkreddheten merket jeg ikke noe til i det hele tatt denne kvelden.

Som dere sikkert skjønner har jeg STERK edderkoppfobi. Den er så sterk at hvis noen kaster en gummiedderkopp på meg så freaker jeg ut, selv om jeg VET at det er en GUMMI-edderkopp. 

Jeg har sagt til sambo at jeg ikke tror jeg orker å bo der lenger. Det er en sokkelleilighet, med huseiers blomsterbed under alle vinduene våre. Jeg er konstant redd og klarer nesten ikke å være alene der lenger. Sitter alltid på vakt, ser meg rundt hele tiden. Jeg veit ikke hva vi skal gjøre nå, men vurderer sterkt å se etter en annen plass å bo. Vi er studenter begge to, så har liksom ikke så mye å velge å vrake i heller..

All form for tips og råd mottas med STOR takknemlighet!

Du har neppe sterk edderkoppfobi når du klarer å gå inn og enda til forsøke å kaste en eske over dyret. Men nok om den saken. 

Du har en bolig edderkopper finner det triveligmå bo i. Edderkoppene trives i mørke og fuktige miljøer. Du må slippe inn lys utenfra, få opp varmen og dermed ned luftfuktigheten så blir det ikke så trivelig for krypene å være hos deg. 

I tillegg kan du ta deg en tur og få insketjagere til å putte i stikkontaktene så stikker krypene før du blir hysterisk av individer som ikke betaler husleie for å bo hos deg. 

Anonymkode: be87e...7aa

• Liker 3
Skrevet

Enig i det over, insekter får vann gjennom høy luftfuktighet. Ellers så jeg en gang et program om stankelbein, om hvordan de var nyttige for å spise lus, mistet en legg om de ble skremte som avlednings manøver. Etter det ble jeg ikke redd for akkurat disse.

http://www.wikihow.com/Get-Rid-of-Spiders-in-the-House

Ellers burde du kurere fobien, trenger ikke være dyrt.

Skrevet

Jeg ville flyttet. 

I mellomtiden er nok forslaget om å spraye rundt dører, vinduer og ventiler god, samt snekre en ramme rundt insektsnettig (av sånn metall-lignende materiale, ikke stoff) og sette inn i vinduet hver gang dere åpner. 

Anonymkode: 176ce...be7

Skrevet

Edderkopper er IKKE farlige for mennesker. Se på dem som nyttedyr. Vi har 5 stk inne hos oss og de har aldri gjort oss noe

Anonymkode: aea64...db8

Skrevet
5 timer siden, kat-e skrev:

Enig i det over, insekter får vann gjennom høy luftfuktighet. Ellers så jeg en gang et program om stankelbein, om hvordan de var nyttige for å spise lus, mistet en legg om de ble skremte som avlednings manøver. Etter det ble jeg ikke redd for akkurat disse.

http://www.wikihow.com/Get-Rid-of-Spiders-in-the-House

Ellers burde du kurere fobien, trenger ikke være dyrt.

Edderkopper er ikke insekter, de er leddyr

Anonymkode: aea64...db8

Skrevet

Jeg har også dette problemet, bor i enebolig, og før bodde jeg øverst i en høyblokk, så dette er litt av en overgang. Vi flytta dit i oktober i fjor, og var veldig plaga med edderkopper gjennom høsten og vinteren, så ble det bedre, men nå begynner de fader meg å komme igjen. Så en diger en i dag, og den smatt under gulvet før jeg rakk å tenke på om jeg skulle flykte eller rope på kjæresten eller prøve å trampe på den. Jeg har blitt hakket mindre redd etter å ha hatt dem i hus så lenge, men saumfarer alltid hele rommet når jeg feks skal på do før jeg tør å sette meg ned. Var en kjempelkjempestor en oppi et laken jeg skulle brette sammen en gang, og da begynt jeg å grine. 

Det fermentin-greiene, er det giftig for andre dyr? Har hund!

Anonymkode: b62f2...321

Skrevet

Ikke noen idè å sprøyte inni huset med gift. Det står at man ikke skal puste det inn, hvordan unngår man det egentlig?

Flytt fra sokkelen ts, og bo aldri i sokkel igjen, det er der det er mest av dem. Et hus uten kjeller er best.

Har hørt at peppermynteolje skal holde dem unna, men vet ikke om det stemmer.

"Does Peppermint Oil Repel Spiders?

Yes! Peppermint has a high concentration of pulegone, a natural pesticide. In one study, pulegone, menthone, and carvone were extracted from spearmint and pennyroyal. When these three essential oils were extracted and used as insecticides, researchers found that pulegone was nine times more effective when used in its authentic form; menthone was six times more effective, and carvone was twice as effective.

The pulegone that is found in peppermint is highly concentrated. Peppermint also contains menthone, the second month effective natural pesticide found in mint.

Using Peppermint Oil to Repel Spiders

Using a high-quality, pure, organic peppermint essential oil is the key to successfully driving spiders from your house. The recipe is simple:

15-20 drops of pure peppermint oil

Water

Spray Bottle

Mix the peppermint oil and water in the spray bottle. You may need to adjust the amount of peppermint oil that you use in the water; add drops of oil until the water has a strong minty smell. Once you’ve perfected the formula, spray the water mix in the cracks, gaps and corners that provide easy entrance points for spiders. As the water evaporates, the peppermint essential oils will remain and provide a natural block that keeps spiders from entering.

You can reinforce the spray by adding two to three drops of peppermint essential oil to a cotton ball. Once the oil has soaked into the cotton ball, place it in the same corners and spaces where you are seeing spiders enter."

Tok og klippet det ut, siden det selvsagt er bilde av en ekkel edderkopp i artikkelen.
https://organicdailypost.com/peppermint-oil-natural-spider-repellent/

Anonymkode: b48ed...a39

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...