GauteS Skrevet 2. oktober 2017 #21 Skrevet 2. oktober 2017 4 hours ago, AnonymBruker said: Ingen i min eller min families krets som kan gjøre slikt lovlig, er jeg redd. Anonymkode: 30c9d...807 Hvis du er så manisk opptatt av at alt skal være lovlig, får du bare betale det som det koster, da. Ditt valg!
tdm900 Skrevet 3. oktober 2017 #22 Skrevet 3. oktober 2017 8 timer siden, GauteS skrev: Hvis du er så manisk opptatt av at alt skal være lovlig, får du bare betale det som det koster, da. Ditt valg! Bedre det, enn at det tar fyr og ikke får noe på forsikring, om det kan dokumenteres at fagfolk ikke har gjort jobben!! 1 1
GauteS Skrevet 3. oktober 2017 #23 Skrevet 3. oktober 2017 48 minutes ago, tdm900 said: Bedre det, enn at det tar fyr og ikke får noe på forsikring, om det kan dokumenteres at fagfolk ikke har gjort jobben!! Sant nok. Er man så sørgelig bortreist at man ikke engang vet hvordan en skal flytte ei stikkontakt, bør man heller la være. Det samme gjelder for å fylle bensin på gressklipperen og å fyre opp i ovnen. Meget brannfarlig hvis man er komplett idiot!
slask Skrevet 4. oktober 2017 #24 Skrevet 4. oktober 2017 (endret) On 10/3/2017 at 8:36 AM, tdm900 said: Bedre det, enn at det tar fyr og ikke får noe på forsikring, om det kan dokumenteres at fagfolk ikke har gjort jobben!! Dette tilfellet er en som spør før han handler, det er smart og bra. Enkelte kan nok finne på å gjøre denne jobben uten å helt skjønne farene, fordi jobben kan ses så enkel ut. Løsne tre skruer, flytte tre ledninger til ny kontakt og skru til de tre nye skruene. Sånt kan gjøres så dårlig at det er fare for varmgang som _kan_ lede til brann, men ikke i dette tilfellet da det er snakk om ei kontakt som er for kun tynne Eurostøpsler. Det betyr at det kun er snakk om noen hundre watt effekt, altså omtrent ingenting. Ei vanlig stikkkontakt kan være litt farligere fordi man kan tilkoble varmeovner på gjerne 2 kilowatt pr stk og kanskje flere slike. Da oppstår faren (muligheten) for varmgang internt i kontakta om lederne er dårlig tilskrudd eller cord-delene feilaktig klippet (cord-deler er de små enkeltelederne av kobber som en ledning kan bestå av om det ikke er helkjerne kobber). I dette tilfellet er faren veldig liten siden det er snakk om murvegg og eventuell boks (el-boksen som er murt fast i veggen som utgjør selve hullet på baksiden av kontakten) er enten av flammehemmende plast eller av aluminium. Kontakten er av hvit plast, enten flammehemmende eller "bakelitt". Brannfaren eksisterer knapt. En større fare er når ukyndige bruker skjøteledninger / skjøtepadder og kobler til varmeovner eller andre effekt-forbrukende elektriske apparater hvor det kan dreie seg om opp til ca 4 kw (4.000 watt) på 16A sikringskurser som er veldig vanlig. Ved overbelastning kan selve lednings-isolasjonen smelte og kobberet gi videre varmeutvikling og mulig brann. Ledningen vil jo ligge intil vegg, på gulv og møbler og kanskje på teppe og annet brennbart. Det er normalt mye større fare for varmgang og brann på utsiden av kontaktene, altså i ledningene til apparater og da spesielt ovner og høyeffekt-utstyr. Sånt er mye større fare enn at noen bytter ei stikkontakt på egenhånd, men elektrikerne her inne elsker å komme skremselspropaganda fordi de og bransjen elsker profitten i dette lukrative markedet. Endret 4. oktober 2017 av slask
tdm900 Skrevet 4. oktober 2017 #25 Skrevet 4. oktober 2017 20 minutter siden, slask skrev: Dette tilfellet er en som spør før han handler, det er smart og bra. Enkelte kan nok finne på å gjøre denne jobben uten å helt skjønne farene, fordi jobben kan ses så enkel ut. Løsne tre skruer, flytte tre ledninger til ny kontakt og skru til de tre nye skruene. Sånt kan gjøres så dårlig at det er fare for varmgang som _kan_ lede til brann, men ikke i dette tilfellet da det er snakk om ei kontakt som er for kun tynne Eurostøpsler. Det betyr at det kun er snakk om noen hundre watt effekt, altså omtrent ingenting. Ei vanlig stikkkontakt kan være litt farligere fordi man kan tilkoble varmeovner på gjerne 2 kilowatt pr stk og kanskje flere slike. Da oppstår faren (muligheten) for varmgang internt i kontakta om lederne er dårlig tilskrudd eller cord-delene feilaktig klippet (cord-deler er de små enkeltelederne av kobber som en ledning kan bestå av om det ikke er helkjerne kobber). I dette tilfellet er faren veldig liten siden det er snakk om murvegg og eventuell boks (el-boksen som er murt fast i veggen som utgjør selve hullet på baksiden av kontakten) er enten av flammehemmende plast eller av aluminium. Kontakten er av hvit plast, enten flammehemmende eller "bakelitt". Brannfaren eksisterer knapt. En større fare er når ukyndige bruker skjøteledninger / skjøtepadder og kobler til varmeovner eller andre effekt-forbrukende elektriske apparater hvor det kan dreie seg om opp til ca 4 kw (4.000 watt) på 16A sikringskurser som er veldig vanlig. Ved overbelastning kan selve lednings-isolasjonen smelte og kobberet gi videre varmeutvikling og mulig brann. Ledningen vil jo ligge intil vegg, på gulv og møbler og kanskje på teppe og annet brennbart. Det er normalt mye større fare for varmgang og brann på utsiden av kontaktene, altså i ledningene til apparater og da spesielt ovner og høyeffekt-utstyr. Sånt er mye større fare enn at noen bytter ei stikkontakt på egenhånd, men elektrikerne her inne elsker å komme skremselspropaganda fordi de og bransjen elsker profitten i dette lukrative markedet. Jeg har selv oppdaget veggkontakt med dårlig forbindelse! Og jeg er ikke elektrikker!
slask Skrevet 4. oktober 2017 #26 Skrevet 4. oktober 2017 29 minutes ago, tdm900 said: Jeg har selv oppdaget veggkontakt med dårlig forbindelse! Og jeg er ikke elektrikker! Men kanskje det var en elektriker som satt opp den kontakta og dro til skruen for dårlig? Mener du det er feil det jeg skrev i deg lange innlegget over?
tdm900 Skrevet 4. oktober 2017 #27 Skrevet 4. oktober 2017 34 minutter siden, slask skrev: Men kanskje det var en elektriker som satt opp den kontakta og dro til skruen for dårlig? Mener du det er feil det jeg skrev i deg lange innlegget over? Det var ikke en elektrikker som hadde satt opp den kontakta nei!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå