Gå til innhold

Flytte stikkontakt - pris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en dobbel stikkontakt på en vegg i leiligheten min som jeg trenger å flytte ca. 30–50 cm. Veggen er hard (betong, vil jeg tro, typisk gammel blokkleilighet). Er det noen som aner hvor mye dette vil koste meg?

Anonymkode: 30c9d...807

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da har du to alternativer. Slisse for å få inn kabel(skjult anlegg) eller legge det åpent med synlig kabel. Sistenevnte billigst og minst gris. Mellom 2 og 3 tusen tror jeg.

Skrevet
1 time siden, PoisonIwy skrev:

Da har du to alternativer. Slisse for å få inn kabel(skjult anlegg) eller legge det åpent med synlig kabel. Sistenevnte billigst og minst gris. Mellom 2 og 3 tusen tror jeg.

Oj, virkelig? 2 til 3 tusen for å gjøre det med synlig kabel :sjokkbla:

Skrevet

Ja, altså. Timepris mellom 500-800 kr. Så materialer. Også må de skrive en samsvarserklæring som du skal ha i sikringsskapet ditt. Pluss eventuell kjøring. Så blir fort det. 

Skrevet
1 time siden, PoisonIwy skrev:

Ja, altså. Timepris mellom 500-800 kr. Så materialer. Også må de skrive en samsvarserklæring som du skal ha i sikringsskapet ditt. Pluss eventuell kjøring. Så blir fort det. 

Huff, jaja. Takk for svar :)

Skrevet

Dette er desverre kostnadene med kjøring, bil, oppmøte utstyr og papirarbeid. Det er egebtlig dumt. Ingen betaler så mye, så de får en kyndig venn til å gjøre det ulovlig

Anonymkode: 7378a...b9c

Skrevet
På 23.9.2017 den 17.33, AnonymBruker skrev:

Oj, virkelig? 2 til 3 tusen for å gjøre det med synlig kabel :sjokkbla:

Ikke så pent kanskje, men ganske mye billigere med en skjøteledning da ;) 

Anonymkode: 25b22...8a5

Skrevet
På 25.9.2017 den 17.15, AnonymBruker skrev:

Ikke så pent kanskje, men ganske mye billigere med en skjøteledning da ;) 

Anonymkode: 25b22...8a5

Hehe leiligheten er full av skjøteledninger :P Men stikkontakten står jo ut av veggen, så den er rett og slett i veien. Jeg ønsker å ha noe der som skal stå helt inntil veggen, så trenger å få flyttet den.

Skrevet

Du kan montere på ett blendelokk og ikke bruke stikkontakten.
Evt kan du lage hull på baksiden av møbelet til stikken.
Evt kan du bytte den til en Elko plus stikk, disse bygger bare 11mm, om det fungerer.

Skrevet
2 minutter siden, _Mayhem_ skrev:

Du kan montere på ett blendelokk og ikke bruke stikkontakten.
Evt kan du lage hull på baksiden av møbelet til stikken.
Evt kan du bytte den til en Elko plus stikk, disse bygger bare 11mm, om det fungerer.

Begge de to første tingene er vurdert og dessverre ikke aktuelt i dette tilfellet, men det siste var litt interessant. Disse Elko pluss-greiene har jeg aldri vært borti før. Er det "bare" å bytte, eller må jeg ha elektriker til det og?

Skrevet

Bruk en elektriker.

Avhenger og om du har 1,5 boks eller 1 boks.. 1 boks versjonen er litt dypere.

Skrevet
11 timer siden, _Mayhem_ skrev:

Bruk en elektriker.

Avhenger og om du har 1,5 boks eller 1 boks.. 1 boks versjonen er litt dypere.

Når jeg tenker meg om, så duger det ikke uansett. Grunnen til at jeg vil flytte kontakten og ikke bare blende den, er jo at jeg trenger den, så da blir det nok noen tusen på flytting :sukk:

Skrevet

Gjør det sjæl og ikke fortell en sjel om det. Se noen filmer om det på YouTube, om du er usikker på hvordan det gjøres. Bare pass på avmantlingen (ikke fjern for mye isolasjon) og skru passe til, så går det så fint atte.

(Og ikke fortell her på kvinneguiden at du går for dette, da får du hele elektriker-mafiaen etter deg).

Anonymkode: 22981...7a2

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør det sjæl og ikke fortell en sjel om det. Se noen filmer om det på YouTube, om du er usikker på hvordan det gjøres. Bare pass på avmantlingen (ikke fjern for mye isolasjon) og skru passe til, så går det så fint atte.

(Og ikke fortell her på kvinneguiden at du går for dette, da får du hele elektriker-mafiaen etter deg).

Er ikke generelt i mot forslaget mtp på de prisene de opererer med, men tenker mer på ved et eventuelt salg og dersom det skulle begynne å brenne da i det elektriske hvor dette "hemmelighetsfulle" arbeidet er gjort. 

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig forslag. Brudd på det meste av forskrifter, - og det skaper høyere sannsynlighet for brann. Hvorfor? Fordi folk flest ikke er elektrikere og gjør j**lig mye rart når de tror de skal fikse sjøl og spare noen kroner. Bare noe så enkelt som å velge korrekt kabeltype setter de fleste amatører ut av spill, og det før de har begynt å "plukke" på anlegget.

Begynner det å brenne så kan du se frem til en herlig dyr forkorting fra forsikringsselskapet, og er dette en flermannsbolig eller blokk så kan du sitte der med politiet på nakken for ¨å med overlegg å ha satt andre menneskers liv og helse i fare.

Anonymkode: 97ccf...96e

Skrevet
12 minutes ago, dillyduzit said:

tenker mer på ved et eventuelt salg og dersom det skulle begynne å brenne da i det elektriske hvor dette "hemmelighetsfulle" arbeidet er gjort. 

Og så? Kjenner ikke til det, har det ikke alltid vært slik, da?
(Men selvfølgelig må du jo vite hva du holder på med. Poenget er at det er overhodet ikke vanskelig for en som ikke sov i fysikktimene på skolen og vet bak og fram på en skrutrekker å gjøre arbeidet nøyaktig like bra som en elektriker. Eneste forskjellen er noen papirark).

Skrevet (endret)
On 9/23/2017 at 3:33 PM, AnonymBruker said:

Jeg har en dobbel stikkontakt på en vegg i leiligheten min som jeg trenger å flytte ca. 30–50 cm. Veggen er hard (betong, vil jeg tro, typisk gammel blokkleilighet). Er det noen som aner hvor mye dette vil koste meg?

Om du kun har behov for å plugge inn eurostikk (de flate tynne), så kan du bytte kontakten ("dekselet") til en slik som ikke bygger så mye ut. Dette er 4-veis utgave. Helt flat med veggen blir det ikke, men det bygger ikke mye mer enn lista.
schneider-electric-exxact-euro-stikkonta

http://www.clasohlson.com/no/Schneider-Exxact,-4-veis-innfelt-stikkontakt-/36-1780

Endret av slask
Skrevet
På 27.9.2017 den 11.03, slask skrev:

Om du kun har behov for å plugge inn eurostikk (de flate tynne), så kan du bytte kontakten ("dekselet") til en slik som ikke bygger så mye ut. Dette er 4-veis utgave. Helt flat med veggen blir det ikke, men det bygger ikke mye mer enn lista.
schneider-electric-exxact-euro-stikkonta

http://www.clasohlson.com/no/Schneider-Exxact,-4-veis-innfelt-stikkontakt-/36-1780

TS her.

Denne var GENIAL! Jeg ante ikke at noe sånt fantes! Kan jeg montere denne selv, altså?

Skrevet
On 9/30/2017 at 3:39 PM, AnonymBruker said:

TS her.

Denne var GENIAL! Jeg ante ikke at noe sånt fantes! Kan jeg montere denne selv, altså?

Montere selv? Nei, i utgangspunktet ikke, men hvorfor ikke spørre venner og bekjente, eller i vennekretsen til foreldre?  En som vet hvordan dette gjøres tar neppe mer enn noen hundrelapper for å bytte ut kontakta. I sikringskapet må aktuell sikringskurs kobles ut med å vippe ned sikringsautomaten og så er jobben gjort på 5 minutter.
Det hele er like "vanskelig" som å bytte støpsel på en skjøteledning (noe du faktisk har lov til å gjøre selv, men likevel bør kunne).

Skrevet
6 timer siden, slask skrev:

Montere selv? Nei, i utgangspunktet ikke, men hvorfor ikke spørre venner og bekjente, eller i vennekretsen til foreldre?  En som vet hvordan dette gjøres tar neppe mer enn noen hundrelapper for å bytte ut kontakta. I sikringskapet må aktuell sikringskurs kobles ut med å vippe ned sikringsautomaten og så er jobben gjort på 5 minutter.
Det hele er like "vanskelig" som å bytte støpsel på en skjøteledning (noe du faktisk har lov til å gjøre selv, men likevel bør kunne).

Ingen i min eller min families krets som kan gjøre slikt lovlig, er jeg redd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...