Mari Y Skrevet 23. september 2017 #1 Skrevet 23. september 2017 Hvordan bør barn som er tilskuere til mobbing kunne gripe inn i en mobbe- situasjon? Man sier alltid 'snakk med lærerne' osv, men jeg får inntrykk av at det ofte ikke hjelper. Vi burde kanskje hatt bedre opplæring i hvordan barn og unge kan gripe inn dersom de ser mobbing på skolegården. Det var f eks en reportasje fra USA der nulltoleranse for mobbing ble innført ved at elevene organiserte seg i grupper for å stoppe mobbing. Dette gjorde at mobberne ikke turte fordi de ikke fikk noen plattform til å mobbe, skal vi tro reportasjen. Evt hvis det å ha samtaler om mobbing i klassen ikke fungerer, så bør man kanskje kontakte rektor. Skriv ned alle episodene man er vitne til, akkurat hva som skjer, hvem som er delaktige og hvem som er utsatt, hva slags type mobbing det er, og varsle til rektor. Dersom man selv blir utsatt for mobbing fordi man tør si ifra, så er det nok lurt at man er flere som sier ifra på en gang. Så når eller dersom det oppstår et mobbeproblem i klassen, er det kanskje lurt å ta seg en prat om å gå sammen i fellesskap for å løse problemet. Bare en tanke. 1
Mari Y Skrevet 23. september 2017 Forfatter #2 Skrevet 23. september 2017 7 minutter siden, Mari Y skrev: Hvordan bør barn som er tilskuere til mobbing kunne gripe inn i en mobbe- situasjon? Man sier alltid 'snakk med lærerne' osv, men jeg får inntrykk av at det ofte ikke hjelper. Vi burde kanskje hatt bedre opplæring i hvordan barn og unge kan gripe inn dersom de ser mobbing på skolegården. Det var f eks en reportasje fra USA der nulltoleranse for mobbing ble innført ved at elevene organiserte seg i grupper for å stoppe mobbing. Dette gjorde at mobberne ikke turte fordi de ikke fikk noen plattform til å mobbe, skal vi tro reportasjen. Evt hvis det å ha samtaler om mobbing i klassen ikke fungerer, så bør man kanskje kontakte rektor. Skriv ned alle episodene man er vitne til, akkurat hva som skjer, hvem som er delaktige og hvem som er utsatt, hva slags type mobbing det er, og varsle til rektor. Dersom man selv blir utsatt for mobbing fordi man tør si ifra, så er det nok lurt at man er flere som sier ifra på en gang. Så når eller dersom det oppstår et mobbeproblem i klassen, er det kanskje lurt å ta seg en prat om å gå sammen i fellesskap for å løse problemet. Bare en tanke. Evt kan skoler også politianmeldes dersom de ikke tar tak i mobbing slik de skal.
GLADIATORE Skrevet 24. september 2017 #3 Skrevet 24. september 2017 "There are 3 types of people in this world. Sheep, Wolves and Sheepdogs." We need less wolves and more sheepdogs.
Mari Y Skrevet 24. september 2017 Forfatter #4 Skrevet 24. september 2017 6 minutter siden, GLADIATORE skrev: "There are 3 types of people in this world. Sheep, Wolves and Sheepdogs." We need less wolves and more sheepdogs. Greit nok det, problemet er hvordan. Jeg har sett det klippet der før. American sniper er en bra film, men ikke akkurat realistisk for hver enkelt. Fysisk er det ikke alltid alle klarer å gripe inn ved å sloss, og ikke alltid er det så veldig lurt. Jeg snakker om konkrete løsninger. Hva man f eks gjør om det å forsøke å si ifra ikke hjelper for å stoppe det.
GLADIATORE Skrevet 24. september 2017 #5 Skrevet 24. september 2017 15 minutter siden, Mari Y skrev: Greit nok det, problemet er hvordan. Jeg har sett det klippet der før. American sniper er en bra film, men ikke akkurat realistisk for hver enkelt. Fysisk er det ikke alltid alle klarer å gripe inn ved å sloss, og ikke alltid er det så veldig lurt. Jeg snakker om konkrete løsninger. Hva man f eks gjør om det å forsøke å si ifra ikke hjelper for å stoppe det. Enig i at ikke hvem som helst kan eller vil gripe inn men det er i det minste en holdning som bør ligge latent hos oss alle. Jeg har ingen konkret løsning. Synes du derimot er inne på noe. Begrepet sheepdog er uansett et begrep jeg liker.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #6 Skrevet 24. september 2017 Barn skal aldri ha ansvar for å gripe inn når mobbing pågår. Om det ikke hjelper å si fra til lærerne så må de kunne si i fra hjemme hos egne foreldre som så tar saken videre til foreldrene til den som blir mobbet, lærerne og skolemyndighetene Noen stder er der egne mobbeombud. Anonymkode: 194bb...de8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå