AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #61 Skrevet 24. september 2017 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg forstår ikke helt hva TS mener. Hun snakker jo faktisk om å REISE og handle uten barnet, ikke bare la det være igjen i bilen mens mor går inn. Hvordan reiser du da, TS? Med en annen bil eller med buss? Anonymkode: 36619...3fc Det er dialekt. Der jeg kommer fra reiser de på do. Anonymkode: 5fddf...29b 1
Thyra Skrevet 25. september 2017 #62 Skrevet 25. september 2017 7 timer siden, WubWub skrev: om politiet instruerte meg til dette så hadde jeg neppe blitt tiltalt for noe som helst. om noe så kanskje jeg hadde blitt fremstilt som en superhelt i media, mens mor mistet omsorgsretten for barnet. Politiet ville aldri ha instruert deg til dette med mindre barnet var i umiddelbar fare. Ja, synes jeg ser overskriftene: BABY SKADET AV KNUST BILGLASS MOR KOM UT AV BUTIKKEN OG BLE HJELPELØST VITNE TIL AT EN FREMMED MANN DRO HENNES BLODOGE OG SKRIKENDE BABY UT GJENNOM KNUST BILVINDU. 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #63 Skrevet 25. september 2017 Det at det er usannsynlig at bilen begynner å brenne når den er parkert, er bare tull! Den eneste bilbrannen jeg har vært vitne til, er naboens bil, som stod i full fyr og flammer, godt parkert utenfor her. Jeg forlater aldri barna i bilen. Anonymkode: fc4ad...15a 1
WubWub Skrevet 25. september 2017 #64 Skrevet 25. september 2017 5 timer siden, Thyra skrev: Politiet ville aldri ha instruert deg til dette med mindre barnet var i umiddelbar fare. Ja, synes jeg ser overskriftene: BABY SKADET AV KNUST BILGLASS MOR KOM UT AV BUTIKKEN OG BLE HJELPELØST VITNE TIL AT EN FREMMED MANN DRO HENNES BLODOGE OG SKRIKENDE BABY UT GJENNOM KNUST BILVINDU. Jo det kunne de meget vel ha gjort. Politiet og en advokat gikk ut med en artikkel i VG hvor det ble oppfordret til å gripe inn om man så en hund eller bebbi i en bil på en varm sommerdag. En kan ikke vite hvor lenge hunden eller barnet har liggi å kokt inni bilen - hvert sekund teller i et slikt scenario. Ellers så kalles dette nødverge så det vil selvfølgelig ikke bli noen rettslige etterspill for redningsmannen. Små lovbrudd er lov om det er for å redde liv. F.eks om det brenner i naboleiligheten din, du titter inn gjennom vedkommendes vindu å du ser hun ligger besvimt på gulvet så har du hjemmel og mandat til å bryte opp utgangsdøren hennes med et brekkjern for så og bære hun ut. Om det ikke hadde vært brann eller fare for liv og helse derimot ville samme handling vært innbrudd og kidnapping. Blodig bebbi? Om man smadrer hele ruta så er det nok av plass til å løfte ut barnet uten at det skjærer seg.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #65 Skrevet 25. september 2017 19 timer siden, Honey Dew skrev: Det er bedre å være på den sikre siden. En går ikke fra et lite barn i en bil Du kn ALDRI være på den sikresiden, det er jo hele poenget. Du kan gjøre alt riktig og likevel kan det gå galt. Hvis man skal leve livet sitt med å være redd for at parkerte biler spontant skal ta fyr, så blir det et rimelig traurig liv... Anonymkode: 8a38f...fe1 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #66 Skrevet 25. september 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Bilen min ble påkjørt når den sto parkert og jeg var inne i butikken i 5 min. Bilen "fløy" to meter bakover. Den sto parkert på veien, helt lovlig. Jeg hadde tatt med barnet inn i butikken, sto og lurte på om jeg skulle la henne være i bilen siden hun sov. Er sjeleglad for at jeg tok henne med. Ingen av mine barn sitter i bilen alene. Anonymkode: ed91c...407 Hvordan skulle ditt nærvær ha forhindret dette? Det her har jo ingenting med "å forlate barn i bil" å gjøre. Dette kunne like gjerne skjedd mens du var i bilen og skaden ville blitt like stor. Anonymkode: 8a38f...fe1 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #67 Skrevet 25. september 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det greit å kjøre bil da? Det er jo mye farligere.... Anonymkode: 5fddf...29b Nettopp! Anonymkode: 8a38f...fe1 2
Thyra Skrevet 25. september 2017 #68 Skrevet 25. september 2017 (endret) 1 time siden, WubWub skrev: Jo det kunne de meget vel ha gjort. Politiet og en advokat gikk ut med en artikkel i VG hvor det ble oppfordret til å gripe inn om man så en hund eller bebbi i en bil på en varm sommerdag. En kan ikke vite hvor lenge hunden eller barnet har liggi å kokt inni bilen - hvert sekund teller i et slikt scenario. Ellers så kalles dette nødverge så det vil selvfølgelig ikke bli noen rettslige etterspill for redningsmannen. Små lovbrudd er lov om det er for å redde liv. F.eks om det brenner i naboleiligheten din, du titter inn gjennom vedkommendes vindu å du ser hun ligger besvimt på gulvet så har du hjemmel og mandat til å bryte opp utgangsdøren hennes med et brekkjern for så og bære hun ut. Om det ikke hadde vært brann eller fare for liv og helse derimot ville samme handling vært innbrudd og kidnapping. Blodig bebbi? Om man smadrer hele ruta så er det nok av plass til å løfte ut barnet uten at det skjærer seg. Nei, det kunne de ikke meget vel ha gjort, MED MINDRE BARNET VAR I UMIDDELBAR FARE. Som f.eks. på en varm sommerdag. Ser man et menneske eller dyr i umiddelbar fare, så er det selvsagt noe helt annet. Men man må jo se an situasjonen. Ser man en baby som sover fredelig i en bil utenfor butikken på en gråværsdag eller vinterdag, knuser man ikke ruta uten å i det hele tatt sjekke om moren er i nærheten. Og det ville politiet heller aldri ha bedt deg om å gjøre. Endret 25. september 2017 av Thyra 3
WubWub Skrevet 25. september 2017 #69 Skrevet 25. september 2017 8 minutter siden, Thyra skrev: Nei, det kunne de ikke meget vel ha gjort, MED MINDRE BARNET VAR I UMIDDELBAR FARE. Som f.eks. på en varm sommerdag. Ser man et menneske eller dyr i umiddelbar fare, så er det selvsagt noe helt annet. Men man må jo se an situasjonen. Ser man en baby som sover fredelig i en bil utenfor butikken på en gråværsdag eller vinterdag, knuser man ikke ruta uten å i det hele tatt sjekke om moren er i nærheten. Og det ville politiet heller aldri ha bedt deg om å gjøre. Barnet er i umiddelbar fare om det er overlatt til seg selv, slikt skal ikke forekomme. Og jo politiet ville bedt deg gripe inn. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/skrikende-baby-forlatt-i-glovarm-bil-politiet-maatte-knuse-bilrute/a/23493437/ – Vi fikk melding nærmere halv seks om en åtte måneder gammel baby som satt alene i en bil på en privat parkeringsplass i Hønefoss sentrum. Babyen skrek og virket svett, sier operasjonsleder Espen Sola i Nordre Buskerud politidistrikt, til VG. Politiet, sammen med ambulansepersonell, måtte knuse et av bilens vinduer for å redde barnet ut. – Bilen sto i skyggen, men det er varmt ute. Takker vitner for hjelp Operasjonslederen i Søndre Buskerud er opptatt av å takke personene som varslet politiet om den forlatte babyen. – Det er bra at utenforstående bryr seg og varsler oss om sånne ting, sier Sola. Husker du? Mor forlot baby i bilen med en lapp Hans oppfordring til foreldre og andre som vurderer noe lignende, er klar: – Det kan ikke gjentas for ofte: Barn og dyr må ikke forlates alene i bil, enten det er på grunn av kulde eller varme.
våren14 Skrevet 25. september 2017 #70 Skrevet 25. september 2017 Nei.... aldri... Bilen kan bli stålet med babyen i, noen kan kræsje inn i den ved et uhell! Og sikkert masse annet man ikke tenker over før det er for sent. Bære med bilstolen og håpe babyen fortsetter å sove om man da MÅ inn.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #71 Skrevet 25. september 2017 On 9/24/2017 at 7:05 AM, AnonymBruker said: Min tante gikk fra to små som sov i bilen. Dette var på 80 tallet og det var helt vanlig å gjøre det da. Inne i butikken ble hun brått veldig dårlig og besvimte, ble sendt tilhelsesenteret (lite sted) i ambulanse uten å kunne fortelle at hun hadde to små i bilen. Hun hadde fått et kraftig migreneanfall som gjorde at hun ikke kunne bevege seg eller snakke på en viss tid, hun hadde aldri hatt dette før heller. Nå er det jo lite sannsynlig at det skjer deg TS om du går fra barn i bilen, men jeg har tenkt på denne hendelsen hver gang det har fristet å bare løpe fort inn. Man kan aldri vite. Det er bare få år siden en bil med et sovende barn i ble stjålet her i Norge. Jeg kunne aldri tilgi meg selv å ha utsatt mitt barn for det. Samme med det for små barn å våkne i tom bil og bli redd. 5 minutter er lenge for et lite barnesinn. Anonymkode: 12a4e...b13 Og hva mener du hadde skjedd hvis disse to små hadde vært hjemme når mamma var en kjapp tur på butikken, slik at ingen kunne finne de før mor evt. våknet opp igjen? Når de sitter i bilen blir de i det minste lagt merke til. Anonymkode: b4878...afc 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #72 Skrevet 25. september 2017 Å forlate ungen i bilen i 5minutter mens man er inne og kjøpe not småtteri er helt innafor. Anonymkode: b4878...afc 4
WubWub Skrevet 25. september 2017 #73 Skrevet 25. september 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å forlate ungen i bilen i 5minutter mens man er inne og kjøpe not småtteri er helt innafor. Anonymkode: b4878...afc ok og hva om en pedofil mann ser ungen forlatt i bilen å velger kidnappe det? det tar under 5 minutter. hva om mamma får et illebefinnende når hun er i butikken, besvimer å må hentes av ambulanse? ingen vet da at det er en bebbi forlatt til seg selv i bilen. bebbier har svært svekket kapasitet til å regulere egen kroppsvarme, det blir raskt overopphetet eller eventuelt kuldesjokk om det er litt guffent vær. hva om bebbien faller ut av barnestolen sin å lander med nesa og munnen vendt mot setet slik at det ikke får puste? hva om mor møter ei venninne på kjøpesenteret, de kommer i en prat som gjør at hun glemmer barnet. de drar på cafe sammen å skravler i 1-2 timer. det var en sak for noen år siden hvor en far glemte ettåringen sin i bilen, barnet døde innen 1 time. så var det også en sak når pokemon hysteriet stormet som verst, 2 foreldre gikk ut for å jakte på pokemons i 15 minutter mens barnet lå i krybba seg. men den kravlet seg ut av den og ut døra, den krabbet ut på veien i bare bleia. heldigvis kom en bilist å reddet barnet før det skadet seg (men hva om bilisten hadde vært en kidnapper?). begge foreldrene ble fengslet å mistet omsorgsretten
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #74 Skrevet 25. september 2017 7 minutes ago, WubWub said: ok og hva om en pedofil mann ser ungen forlatt i bilen å velger kidnappe det? det tar under 5 minutter. Og hva om en pedofil ser ungen din som ligger hjemme og sover på sitt eget rom og velger å kidnappe det? Det også tar under 5 minutter. hva om mamma får et illebefinnende når hun er i butikken, besvimer å må hentes av ambulanse? ingen vet da at det er en bebbi forlatt til seg selv i bilen. bebbier har svært svekket kapasitet til å regulere egen kroppsvarme, det blir raskt overopphetet eller eventuelt kuldesjokk om det er litt guffent vær. Og hva om man ikke forlater barnet i bilden når det er sjangse for guffent vær fordi det ville være idiotisk? Hva da om mamma besvier ol. når barnet er hjemme og sover fordi mor skulle på butikken i 5min og så være tilbake? Da er det ingen som engang vil finne barnet før det dør ved mindre mor våkner, i bilen blir det i det minste funnet. hva om bebbien faller ut av barnestolen sin å lander med nesa og munnen vendt mot setet slik at det ikke får puste? Hva om bebbien er spent fast skikkelig så det ikke går? hva om mor møter ei venninne på kjøpesenteret, de kommer i en prat som gjør at hun glemmer barnet. de drar på cafe sammen å skravler i 1-2 timer. det var en sak for noen år siden hvor en far glemte ettåringen sin i bilen, barnet døde innen 1 time. Hva om mor ikke er en tilbakestående dott som greier å huske noe i mer enn 2minutter av gangen? så var det også en sak når pokemon hysteriet stormet som verst, 2 foreldre gikk ut for å jakte på pokemons i 15 minutter mens barnet lå i krybba seg. men den kravlet seg ut av den og ut døra, den krabbet ut på veien i bare bleia. Hva om man sørge for at barnet ikke kan krabbe ut den døren fordi den er låst? heldigvis kom en bilist å reddet barnet før det skadet seg (men hva om bilisten hadde vært en kidnapper?). begge foreldrene ble fengslet å mistet omsorgsretten At foreldrene ble fenglset er tåpelig .Like så at de mistet omsorgsretten. Det de gjorde var tullete ja, men jeg har sett mye værre saker der foreldre fortsatt får beholde barna. Forresten, hva om mor skal kjøpe noe brukt og selger viser seg å være en drapsmann? Da kan fort både mor og barn bli drept. Tror nok det beste er at mor og barn alltid holder seg hjemme 24/7 eller hva? Nei, men vent, i slike krise-scenarioer så kan jo bygningen rase eller de kan få en meteor gjennom taket, så intent mindre enn en stålboks 10meter under bakken kan være godt nok, såfremt det ikke kommer en plutselig tsunami eller at jorden bare plutselig går under, siden vi først er på det sporet. Svart alle punktene dine. Det beste er jo fort om barnet ikke lages til å begynne med, siden det er livsfarlig å leve, ja så farlig er det at 100% av alle som har levt har endt opp med å dø! Anonymkode: b4878...afc 4
Thyra Skrevet 25. september 2017 #75 Skrevet 25. september 2017 2 timer siden, WubWub skrev: Barnet er i umiddelbar fare om det er overlatt til seg selv, slikt skal ikke forekomme. Og jo politiet ville bedt deg gripe inn. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/skrikende-baby-forlatt-i-glovarm-bil-politiet-maatte-knuse-bilrute/a/23493437/ – Vi fikk melding nærmere halv seks om en åtte måneder gammel baby som satt alene i en bil på en privat parkeringsplass i Hønefoss sentrum. Babyen skrek og virket svett, sier operasjonsleder Espen Sola i Nordre Buskerud politidistrikt, til VG. Politiet, sammen med ambulansepersonell, måtte knuse et av bilens vinduer for å redde barnet ut. – Bilen sto i skyggen, men det er varmt ute. Takker vitner for hjelp Operasjonslederen i Søndre Buskerud er opptatt av å takke personene som varslet politiet om den forlatte babyen. – Det er bra at utenforstående bryr seg og varsler oss om sånne ting, sier Sola. Husker du? Mor forlot baby i bilen med en lapp Hans oppfordring til foreldre og andre som vurderer noe lignende, er klar: – Det kan ikke gjentas for ofte: Barn og dyr må ikke forlates alene i bil, enten det er på grunn av kulde eller varme. Det er mange ting som rent teoretisk kan skje mens barnet er alene i bilen, fra brann til oversvømnelse eller meteornedslag. Men babyen er ikke i umiddelbar fare dersom du oppdager at den sover fredelig i barnesetet en vanlig gråværsdag. Bry deg gjerne, og følg med om foreldrene er raskt tilbake. Men i den situasjonen utsetter du barnet for større fare ved å knuse ruten enn ved å la det være. Saken du linker til er ikke relevant for det som diskuteres her. Selvsagt reagerer man om babyen skriker, virker svett og det er varmt i været. Ts spurte om det var innafor å gå fra babyen et par minutter i bilen mens hun gikk inn på butikken. Ikke om det var innafor å forlate ungen i en glovarm bil. Når det gjelder dyr i bilen har man ofte ikke noe valg, da butikkene ikke tillater at man tar dem med inn. Men man må selvsagt ikke forlate dem i bilen om det er fare for at den blir overopphetet. 2
WubWub Skrevet 25. september 2017 #76 Skrevet 25. september 2017 2 minutter siden, Thyra skrev: Det er mange ting som rent teoretisk kan skje mens barnet er alene i bilen, fra brann til oversvømnelse eller meteornedslag. Men babyen er ikke i umiddelbar fare dersom du oppdager at den sover fredelig i barnesetet en vanlig gråværsdag. Bry deg gjerne, og følg med om foreldrene er raskt tilbake. Men i den situasjonen utsetter du barnet for større fare ved å knuse ruten enn ved å la det være. Saken du linker til er ikke relevant for det som diskuteres her. Selvsagt reagerer man om babyen skriker, virker svett og det er varmt i været. Ts spurte om det var innafor å gå fra babyen et par minutter i bilen mens hun gikk inn på butikken. Ikke om det var innafor å forlate ungen i en glovarm bil. Når det gjelder dyr i bilen har man ofte ikke noe valg, da butikkene ikke tillater at man tar dem med inn. Men man må selvsagt ikke forlate dem i bilen om det er fare for at den blir overopphetet. Du hadde kanskje ikke tolket det som du stod i en farlig situasjon - jeg ville tolket det annerledes. For alt jeg vet så kunne ungen som "sover fredelig" egentlig ha besvimt. Jeg retter meg etter politiet og legers oppfordring til å gripe inn i en slik situasjon om et barn er forlatt til seg selv i en bil. Politiet kaller det en samfunnsplikt og den er jeg klar til å utøve om jeg må. Et lite barn med hele livet foran seg er viktigere enn et vindu. Dessuten har jeg som nevnt loven på min side. Du får løse ting på din måte så løser jeg ting på måten politiet og leger oppfordrer til, så få vi la det bli med det. https://www.aftenposten.no/norge/i/pLAkE/Derfor-skal-du-aldri-forlate-barn-i-bil Lege advarer: Uansett hvor kort du har tenkt å være borte, ta alltid barnet med deg. – Barn skal ikke forlates i bilen. En politipatrulje måtte rykke ut til en adresse i Oslo, etter at de hadde fått melding om et sovende barn i en bil. Men det har også vært episoder med barn alene i varme biler som ikke har fått en lykkelig utgang. Et eksempel er fra Danmark, da en far i 2009 glemte å levere barnet sitt hos dagmammaen. Jenta på ett år døde etter å ha sittet fastspent i en varm bil hele dagen. http://www.klikk.no/foreldre/baby/dette-kan-vaere-farlig-2366125 Noen lar barna være alene i bilen. Andre synes det er uansvarlig. Her ser du hva som kan skje. - Det er greit å ha en litt firkantet regel som sier at man ikke lar barn sitte alene i bilen uten at noen voksne følger med hele tiden, sier Ola Didrik Saugstad, professor og barnelege ved Rikshospitalet. - Selv om tragedier forekommer sjelden, har det hendt at barn har dødd mens de sitter i bilen, sier han. I fjor døde en ettåring av overoppheting etter at faren glemte å levere henne i barnehagen Kan bli livstruende også om vinteren Om vinteren kan også barns kroppstemepratur synke fort, slik at det oppstår fare for liv og helse. - Er det tjue minus ute, kan kroppstemperaturen lett synke til 34-35 grader på spedbarn. Synker den til 30 grader, er dette livstruende. - Poenget er at man aldri vet hva som kan skje. Handlerunden kan plutselig ta lengre tid, låsen på bilen kan gå i stykker så du ikke kommer inn, bilen kan begynne å rulle eller noen kan stjele bilen, sier Saugestad. Det har forekommet at tyver har stjålet biler med eierens barn i baksetet. Går du forbi en bil med et barn i, og du selv vurderer situasjonen som farlig, kan du med loven i hånd knuse ruta for å redde barnet. - Man må vurdere situasjonen, og sette barnets beste opp mot det å knuse ruta. Da gjelder nødvergeparagrafen. Du kan knuse ruta, og du blir ikke straffet for det, sier pressesjef Unni Grøndal i Oslopolitiet. Men du er ikke garantert å slippe å betale utgiftene for å reparere vinduet. Samfunnsplikt å bry seg - Hvis foreldrene i ettertid mener at dette ikke var en farlig situasjon, kan man risikerer å måtte betale for skaden på bilen. Men selv om det skulle vise seg at situajsonen var mindre dramatisk enn du vurderte den som, kan du jo faktisk redde et liv, sier hun. Hun mener det er en samfunnsplikt å bry seg, og anbefaler folk å ringe politiet.
Thyra Skrevet 25. september 2017 #77 Skrevet 25. september 2017 2 minutter siden, WubWub skrev: Du hadde kanskje ikke tolket det som du stod i en farlig situasjon - jeg ville tolket det annerledes. For alt jeg vet så kunne ungen som "sover fredelig" egentlig ha besvimt. Jeg retter meg etter politiet og legers oppfordring til å gripe inn i en slik situasjon om et barn er forlatt til seg selv i en bil. Politiet kaller det en samfunnsplikt og den er jeg klar til å utøve om jeg må. Et lite barn med hele livet foran seg er viktigere enn et vindu. Dessuten har jeg som nevnt loven på min side. Du får løse ting på din måte så løser jeg ting på måten politiet og leger oppfordrer til, så få vi la det bli med det. https://www.aftenposten.no/norge/i/pLAkE/Derfor-skal-du-aldri-forlate-barn-i-bil Lege advarer: Uansett hvor kort du har tenkt å være borte, ta alltid barnet med deg. – Barn skal ikke forlates i bilen. En politipatrulje måtte rykke ut til en adresse i Oslo, etter at de hadde fått melding om et sovende barn i en bil. Men det har også vært episoder med barn alene i varme biler som ikke har fått en lykkelig utgang. Et eksempel er fra Danmark, da en far i 2009 glemte å levere barnet sitt hos dagmammaen. Jenta på ett år døde etter å ha sittet fastspent i en varm bil hele dagen. http://www.klikk.no/foreldre/baby/dette-kan-vaere-farlig-2366125 Noen lar barna være alene i bilen. Andre synes det er uansvarlig. Her ser du hva som kan skje. - Det er greit å ha en litt firkantet regel som sier at man ikke lar barn sitte alene i bilen uten at noen voksne følger med hele tiden, sier Ola Didrik Saugstad, professor og barnelege ved Rikshospitalet. - Selv om tragedier forekommer sjelden, har det hendt at barn har dødd mens de sitter i bilen, sier han. I fjor døde en ettåring av overoppheting etter at faren glemte å levere henne i barnehagen Kan bli livstruende også om vinteren Om vinteren kan også barns kroppstemepratur synke fort, slik at det oppstår fare for liv og helse. - Er det tjue minus ute, kan kroppstemperaturen lett synke til 34-35 grader på spedbarn. Synker den til 30 grader, er dette livstruende. - Poenget er at man aldri vet hva som kan skje. Handlerunden kan plutselig ta lengre tid, låsen på bilen kan gå i stykker så du ikke kommer inn, bilen kan begynne å rulle eller noen kan stjele bilen, sier Saugestad. Det har forekommet at tyver har stjålet biler med eierens barn i baksetet. Går du forbi en bil med et barn i, og du selv vurderer situasjonen som farlig, kan du med loven i hånd knuse ruta for å redde barnet. - MAN MÅ VURDERE SITUASJONEN, og sette barnets beste opp mot det å knuse ruta. Da gjelder nødvergeparagrafen. Du kan knuse ruta, og du blir ikke straffet for det, sier pressesjef Unni Grøndal i Oslopolitiet. Men du er ikke garantert å slippe å betale utgiftene for å reparere vinduet. Samfunnsplikt å bry seg - Hvis foreldrene i ettertid mener at dette ikke var en farlig situasjon, kan man risikerer å måtte betale for skaden på bilen. Men selv om det skulle vise seg at situajsonen var mindre dramatisk enn du vurderte den som, kan du jo faktisk redde et liv, sier hun. Hun mener det er en samfunnsplikt å bry seg, og anbefaler folk å ringe politiet. Man må VURDERE SITUASJONEN, ja. Det er ikke ANBEFALT å forlate ungen alene i bilen. Men folk som kommer til kan ikke automatisk knuse bilvinduet om de ser en baby alene i en bil. Da må det være umiddelbar fare som høy eller lav temperatur, barn som hylskriker, som har vært forlatt i bilen lenge osv. Du knuser ikke ruta fordi bilen teoretisk kan ta fyr eller moren teoretisk kan få et illebefinnende på butikken. 3
Thyra Skrevet 25. september 2017 #78 Skrevet 25. september 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det at det er usannsynlig at bilen begynner å brenne når den er parkert, er bare tull! Den eneste bilbrannen jeg har vært vitne til, er naboens bil, som stod i full fyr og flammer, godt parkert utenfor her. Jeg forlater aldri barna i bilen. Anonymkode: fc4ad...15a Det er rimelig usannsynlig at bilen uten forvarsel skal begynne å brenne mens den står parkert i fem minutter med babyen alene inni, jo. Det er selvsagt teoretisk mulig, men sjansen for en ulykke mens de kjører er mye større. 2
WubWub Skrevet 25. september 2017 #79 Skrevet 25. september 2017 4 minutter siden, Thyra skrev: Man må VURDERE SITUASJONEN, ja. Det er ikke ANBEFALT å forlate ungen alene i bilen. Men folk som kommer til kan ikke automatisk knuse bilvinduet om de ser en baby alene i en bil. Da må det være umiddelbar fare som høy eller lav temperatur, barn som hylskriker, som har vært forlatt i bilen lenge osv. Du knuser ikke ruta fordi bilen teoretisk kan ta fyr eller moren teoretisk kan få et illebefinnende på butikken. Og jeg hadde vurdert situasjonen som om det var fare for liv og helse. Jeg vet jo ikke hvor lenge bebbien har vært forlatt i bilen. Om det i ettertid skulle vist seg at barnet er ved god helse og situasjonen ikke var så farlig som tidligere antatt så får foreldrene seg ihvertfall en smekk å lærer at slikt gjør man ikke en gang til. En knust rute og en streng skjennepreken fra politiet ville forebygget at noe lignende gjentok seg.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #80 Skrevet 25. september 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan skulle ditt nærvær ha forhindret dette? Det her har jo ingenting med "å forlate barn i bil" å gjøre. Dette kunne like gjerne skjedd mens du var i bilen og skaden ville blitt like stor. Anonymkode: 8a38f...fe1 Nærværet til en forelder vil ikke forhindre ulykken, men forelderen kan evt kontakte 113 eller utøve førstehjelp hvis det skulle være nødvendig. Små babyer tåler mindre enn oss! Hva om barnet blir skadet og forelderen er i butikken. Regner ikke med at den som kjører på bilen kikker inn i ruta for å se om det var en skadet baby der. Anonymkode: b2f90...843
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå