Gå til innhold

La barnet sove i bilen når man reiser inn å handler? Innafor?

Anonym94

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, Honey Dew skrev:

Jeg snakker ikke om heteslag. Jeg la bare ved en film som viser hva som KAN skje hvis en går fra barna i bilen. Alt mulig kan egentlig skje; bilen kan begynne å rulle. Bilen kan begynne å brenne eller bli stjålet. Jeg la ved filmen som et EKSEMPEL.

Ja alt mulig kan skje, det er en risiko å leve. Du kan bli slått ned av lynet, få hjertestans, få kreft, og en hel masse andre ting som er mye mer sannsynlig enn at en parkert bil plutselig skal begynne å brenne av seg selv, eller at noen skal stjele bilen som barnet ditt sitter i på en parkeringsplass i Norge.

Anonymkode: 8a38f...fe1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja alt mulig kan skje, det er en risiko å leve. Du kan bli slått ned av lynet, få hjertestans, få kreft, og en hel masse andre ting som er mye mer sannsynlig enn at en parkert bil plutselig skal begynne å brenne av seg selv, eller at noen skal stjele bilen som barnet ditt sitter i på en parkeringsplass i Norge.

Det er bedre å være på den sikre siden. En går ikke fra et lite barn i en bil

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri latt barnet vårt sitte i bilen alene mens jeg har vært i butikken. Sovner han i bilen på vei hjem så flytter jeg han over i vogn og setter han på terassen. Sovner han på vei til butikken vekkes han. Han er 2 år. Når de er babyer er det jo bare å ta med stolen inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg ikke gjort. Kanskje med unntak av bensinstasjon, hvis jeg ble borte type ett minutt. Men selv da er jeg usikker, og ville garantert ikke gjort det heller om sommeren. 

(sommer: prøv å skru av tenningen og bli sittende i bilen. Om du ikke har gjort det før kommer du til å bli overrasket over hvor sinnssykt fort det går før det er ubehagelig varmt i bilen!)  

Anonymkode: 9be7c...b67

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns man skal unngå det, men jeg har gjort det noen få ganger, i kun et par minutter mens jeg har løpt inn og kjøpt en enkelt ting jeg har manglet til middag. Og selvsagt ikke ute på en varm sommerdag, i en bakke, i byen eller i en bakke. Nei, sikkert ikke optimalt, men ikke så veldig farlig heller, mener jeg. At en bil plutselig begynner å brenne på de to minuttene anser jeg som en av de mindre sannsynlige tingene som kan skje i et barns liv.

Anonymkode: 45d51...0c4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva om det skjer noe med mammaen når hun sitter i bilen med barnet? Ingen som vet at barnet sitter alene i bilen da heller. 

Da ser de som kommer til at det er et eller flere barn der og kan ta hånd om både mammaen og barnet. Q

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også førstegangs, og jeg lar jenta mi sitte inni bilen alene mens jeg feks løper inn på bensinstasjonen for å betale o.l. Er borte i maks 2-3 minutter, og gjør det kun når hun sover. Hun er 12 uker. Dersom hun er våken tar jeg med henne over alt:-)

Anonymkode: fb684...126

Lukker du vinduer og låser bilen? 

-----------

Hvor vanskelig er det,å ta med bilstolen ut av bilen og opp i en handlevogn enten babyen sover eller er våken? 

Anonymkode: 1609e...d38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjorde det noen ganger da minste var helt liten, og jeg visste at han ville sove en stund. Var inne i max tre-fem minutter, altså veldig små handleturer (type fem varer). Det var også vinter, jeg ville aldri gjort det om sommeren! 

Bilen KAN jo begynne å brenne, men det er mer en teoretisk mulighet. Og man kan få et illebefinnende, eller noen kan kjøre inn i bilen... eller man kan gå på trynet på hålka så babyen lander på asfalten med hodet først hvis man tar med barnet inn. Sistnevnte er nok vel så sannsynlig... 

Da han ble 3-4 mnd sov han mye mindre, og da var det uaktuelt å la ham være igjen alene. Større barn (8-12mnd+ er jo enda verre, de kan komme seg ut av setet. De kan man ikke forlate. 

Anonymkode: e8d95...698

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hva TS mener. Hun snakker jo faktisk om å REISE og handle uten barnet, ikke bare  la det være igjen i bilen mens mor går inn.  Hvordan reiser du da, TS? Med en annen bil eller med buss?

Anonymkode: 36619...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min ble påkjørt når den sto parkert og jeg var inne i butikken i 5 min. Bilen "fløy" to meter bakover. Den sto parkert på veien, helt lovlig. Jeg hadde tatt med barnet inn i butikken, sto og lurte på om jeg skulle la henne være i bilen siden hun sov. Er sjeleglad for at jeg tok henne med. 

Ingen av mine barn sitter i bilen alene.

Anonymkode: ed91c...407

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da ser de som kommer til at det er et eller flere barn der og kan ta hånd om både mammaen og barnet. Q

Lukker du vinduer og låser bilen? 

-----------

Hvor vanskelig er det,å ta med bilstolen ut av bilen og opp i en handlevogn enten babyen sover eller er våken? 

Anonymkode: 1609e...d38

Nå er det ikke handlevogner på bensinstasjoner

Anonymkode: 220b6...811

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2017 den 16.35, AnonymBruker skrev:

Unger skal ikke være overlatt til seg selv noe sted i det hele tatt. De er barn og kan ikke ta ansvaret for ting som kan skje. I tillegg er det lett å dirke opp en bil og stjele ungen. Noen driver på med lyssky aktiviteter der ute. Ikke vær slepphendte med den største verdien i livet deres.

Anonymkode: 00723...338

Er det greit å la barnet sove på soverommet mens man selv sitter i stua, står i dusjen eller går på do? Er det greit å la barnet sove på eget rom? Er det greit å la barnet sove i vogn ute? Er det i det hele tatt greit å legge seg til å sove når man har ansvaret for barn? Tenk om barnet våkner, og så gjør ikke du det?

Og når man snakker om å stjele barn, man må kunne se an litt hvor man oppholder seg. Det er større sjanse for at en fasadeklatrer kidnapper en baby fra romnet sitt i en stor by enn at en baby blir tatt fra en bil eller barnevogn utenfor nærbutikken i en eller annen liten bygd.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Er d en baby så kan du ha maxi cosi sete som du klikker ut av bilen og rett på vognunderstellet. Da får du handlet uten å vekke babyen. I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, WubWub skrev:

Hadde jeg sett noe slikt ville jeg ringt politiet på nødnummeret - mest sannsynlig ville de instruert meg om å knuse bilvindu ditt å løfte ut bebbien til politiet ankom åstedet, denne instruksjonen ville jeg selvfølgelig etterfulgt uten å nøle

De ville vel mest sannsynlig ikke det, nei. Ikke dersom barnet sov rolig, det ikke var varmt og moren kun var borte et par minutter. Da ville jo det å våkne av at noen knuste vinduet og bli løftet opp av en fremmed skremne barnet unødig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Thyra skrev:

De ville vel mest sannsynlig ikke det, nei. Ikke dersom barnet sov rolig, det ikke var varmt og moren kun var borte et par minutter. Da ville jo det å våkne av at noen knuste vinduet og bli løftet opp av en fremmed skremne barnet unødig.

du kan tro hva du vil, men jeg ville knust bilvindu ditt å latt politi avgjøre om de bør frata deg barnet eller ei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, WubWub skrev:

du kan tro hva du vil, men jeg ville knust bilvindu ditt å latt politi avgjøre om de bør frata deg barnet eller ei. 

Uavhengig av om det er greit å etterlate barnet alene i bilen eller ikke, er det ikke greit å vekke babyen ved å knuse vinduet dersom babyen ikke er i fare. Dersom du er oppriktig opptatt av babyens ve og vel, står du heller ved siden av og følger med. Dersom situasjonen utvikler seg til det verre, kan du gripe inn. Dersom moren er raskt tilbake, kan du fortelle henne hva du mener om saken.

Og nei, det er ikke politiet som avgjør om noen skal fratas barnet sitt. Det er barnevernet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Thyra skrev:

Uavhengig av om det er greit å etterlate barnet alene i bilen eller ikke, er det ikke greit å vekke babyen ved å knuse vinduet dersom babyen ikke er i fare. Dersom du er oppriktig opptatt av babyens ve og vel, står du heller ved siden av og følger med. Dersom situasjonen utvikler seg til det verre, kan du gripe inn. Dersom moren er raskt tilbake, kan du fortelle henne hva du mener om saken.

Og nei, det er ikke politiet som avgjør om noen skal fratas barnet sitt. Det er barnevernet.

Jeg har forøvrig ikke barn. Og jeg har ikke påstått at det å forlate et barn i bilen er ideellt. Men jeg synes mange her krisemaksimerer veldig. To minutter alene i bilen i vinterhalvåret er mindre risikabelt enn å kjøre til og fra butikken. Og kanskje mindre risikabelt enn å bli bært ut og inn av butikken på holka ...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
54 minutter siden, WubWub skrev:

Du ville nok blitt tiltalt for kidnapping om ikke barnet var i akutt fare 😂😂😂

Anonymkode: 4b7af...6ee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ville nok blitt tiltalt for kidnapping om ikke barnet var i akutt fare 😂😂😂

om politiet instruerte meg til dette så hadde jeg neppe blitt tiltalt for noe som helst.

om noe så kanskje jeg hadde blitt fremstilt som en superhelt i media, mens mor mistet omsorgsretten for barnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, WubWub skrev:

om politiet instruerte meg til dette så hadde jeg neppe blitt tiltalt for noe som helst.

om noe så kanskje jeg hadde blitt fremstilt som en superhelt i media, mens mor mistet omsorgsretten for barnet. 

Du ville aldri blitt instruert til noe slikt med mindre mor ikke var å finne i området og babyen gråt, og bilen sto i solen. Jeg tror uansett de heller hadde rukket ut enn å la en "hvem som helst" knuse bilvinduer med babyer i bilen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...