Gå til innhold

Julegaver - ideer for å fordele dem eller redusere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er egentlig veldig lei av julegavekjøret! Kjøper for mange gaver og blir sittende for lenge med åpningen av dem. Vil tenker å redusere men hvordan? Vi kan jo ikke kutte dem ut heller, men gjerne finne en måte å gjennomføre dette på uten at det blir så mange og dyrt. 

Vi er 6 voksne og ett barn ... barnet må jo få, men vil unngå mengder her også! 

Noen foreslår å trekke lapp også kjøper man en gave tilsendt man får på lappe.  Men! Jeg vil jo kjøpe noe vedkommende ønsker seg også - finnes det en god løsning? 

Hvordan gjør dere det? :) 

Anonymkode: 34e75...fa4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Dere er lei julegavekjøret"

Så hyggelig at dere vil redusere på gavene og dermed ødelegge denne ene dagen på året man får gaver. Hvordan kan det "ta for lang tid" å åpne gaver?? Du har 364 andre dager i året du har til rådighet uten gaver.

Anonymkode: 3c338...247

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi er egentlig veldig lei av julegavekjøret! Kjøper for mange gaver og blir sittende for lenge med åpningen av dem. Vil tenker å redusere men hvordan? Vi kan jo ikke kutte dem ut heller, men gjerne finne en måte å gjennomføre dette på uten at det blir så mange og dyrt. 

Noen foreslår å trekke lapp også kjøper man en gave tilsendt man får på lappe.  Men! Jeg vil jo kjøpe noe vedkommende ønsker seg også - finnes det en god løsning? 

Løsning: Pakk flere gaver (til samme mottaker) inn i samme innpakning. Da blir det færre gaver å åpne, og gaveoppakningen tar kortere tid :nisse:

Anonymkode: 5b9a2...e39

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ideen om å kjøpe en gave fra alle til hver voksen er god. Da kan man gjerne spytte i litt mer penger for gaven til vedkommende enn man ellers hadde gjort også, men fremdeles samlet sett brukt mindre tilsammen. Vi gjør det på denne måten i vennegjengen min, har gjort det til jul og bursdager i mange år, og det funker kjempefint. Dere kan samsnakkes om hva gaven skal være, så er det alltid én av fem som har en god idé om hva den enkelte ville sette pris på å få :)

Å gi gaver er for mange en symbolhandling, og det viktigste er at alle blir husket og at alle får en oppmerksomhet fra de som er glad i en.

• Liker 2
Skrevet

Og i steden for alt det gavepapir-sløseriet: Kjøp fine esker i papp som kan gjenbrukes de neste årene, og pakk gavene i disse eskene og knyt bånd og gavelapper på :jepp::tree::gave:

Anonymkode: 5b9a2...e39

• Liker 2
Skrevet

Trekke lapp med navn på, ikke gave? Det har vi gjort noen år, funker veldig fint. Vi samles en kveld godt utpå høsten, spiser god mat og trekker gavelapper til jul. Mindre gaver og mer hygge! :)

Anonymkode: b20f7...787

• Liker 2
Skrevet

Vi kjøper ikke gaver til de voksne i familien. Barn får gaver, men ikke utrolig store gaver. Om dere virkelig er lei kjøret så kan dere avtalere mellom dere at dere ikke kjøper gaver til hverandre, og så eventuelt planlegge sammen hva barna skal få. Rundt jul pleier jeg istedenfor å kjøpe noe til meg selv av egne penger som en slags "gave". Utrolig deilig å ikke måtte stresse med gaver (eller stresse med å bytte gaver). Julen for meg handler nå om fri, god mat og avslapping. Ikke så mye gaver.

Anonymkode: 5a810...63b

• Liker 2
Skrevet

Jeg har sluttet å gi gaver til perifere venner, naboer, kolleger og alle andre som jeg ikke står nær. Sender heller et julekort. Alle i familien går sammen om å gi én gave. Vi har avtale om å gi mat, blomster eller opplevelser fremfor ting. Vi bruker heller julekvelden til å prate sammen og spille spill, fremfor å pakke opp plikt-gaver som er glemt etter få minutter.

Anonymkode: 057e0...4f7

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...