AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #1 Skrevet 23. september 2017 Skolen er ikke tilpasset jenter – tvert om! DEBATT: Det er jentene som tilpasser seg skolen. Vi jenter har en lang historie med å tilpasse oss. Vi jenter er tidligere modne, det betyr at vi har lettere for å forstå sosiale regler tidlig. Mens gutter kan sparke en ball rett i veggen for å komme inn i en lek, vil jenter tidlig observere fra utsiden, og velge strategi. Vi vurderer hva andre vil av oss, og tilpasser oss. At vi er flinke til dette, betyr ikke at skolen er bra – det kan også være en overlevelsesstrategi.https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/waqP1/Skolen-er-ikke-tilpasset-jenter--tvert-om Er skolen tilpasset jenter eller er det bare det at jenter er flinkere til å tilpasse seg enn gutter er? Anonymkode: 6168a...105 7
stan Skrevet 23. september 2017 #2 Skrevet 23. september 2017 Det er blitt påstått at guttene som gruppe er mer spredd enn jenter. Vi ser det jo på at det flere gutter som faller utenfor, men også flere som får topp karakterer. Hvis jenter i tillegg er flinke til å tilpasse seg er jo det del av samme bilde. Utfordringene er å få flere jenter til å ta ut sitt fulle potensial, og hindre gutter å falle utenfor. Det må nok mer enn én ting til for å få til dette. 1
ForestRun Skrevet 23. september 2017 #3 Skrevet 23. september 2017 (endret) Jeg tror ikke skolen er tilpasset barn i det hele tatt. Barn får ikke være barn. Sosial kompetanse er mye viktigere enn å ha store ferdigheter i matte, norsk og engelsk. Ett barn som er skoleflink, men som ikke klarer seg sosialt, vil slite. Mens de barna som forstår de sosiale kodene og har ett godt følelsesliv vil klare seg mye bedre selv om de ikke er "superelever" når det gjelder ferdigheter innenfor fag. Det handler ikke om gutter eller jenter, men om barn som ikke får være barn. Og alle er forskjellige uansett kjønn, så undervisning burde vært tilpasset enkeltindivider. Barn lærer mye bedre gjennom lek og kroppslige aktiviteter. Fokuset på norsk skole burde endres. Endret 23. september 2017 av ForestRun 14
Gjest O.G. Skrevet 23. september 2017 #4 Skrevet 23. september 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skolen er ikke tilpasset jenter – tvert om! DEBATT: Det er jentene som tilpasser seg skolen. Vi jenter har en lang historie med å tilpasse oss. Vi jenter er tidligere modne, det betyr at vi har lettere for å forstå sosiale regler tidlig. Mens gutter kan sparke en ball rett i veggen for å komme inn i en lek, vil jenter tidlig observere fra utsiden, og velge strategi. Vi vurderer hva andre vil av oss, og tilpasser oss. At vi er flinke til dette, betyr ikke at skolen er bra – det kan også være en overlevelsesstrategi.https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/waqP1/Skolen-er-ikke-tilpasset-jenter--tvert-om Er skolen tilpasset jenter eller er det bare det at jenter er flinkere til å tilpasse seg enn gutter er? Anonymkode: 6168a...105 Ja.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #5 Skrevet 23. september 2017 Hvis skolen skulle vært tilpasset jenter hadde guttene fått sin egen klasse. Jeg vet at det ikke er realistisk, men min erfaring som vikar på ungdom- og barneskolen er at det er guttene som bråker mest og distraherer klassen, mens jentene er enklere å få til å gjøre noe. Men de mister ofte fokus når det ikke er ro i klassen, enda det ikke er deres feil at det er uro. Guttene har min sympati, vårt system passer ikke helt for dem, men dette går ofte ut over jentene i klassen deres. Anonymkode: 620f8...6ee 11
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #6 Skrevet 23. september 2017 Jeg syns ikke skolen er tilpasset noen barn i det hele tatt. Barn som henger etter blir stresset av at de ikke forstår undervisningen, barn som ligger foran kjeder vettet av seg i timene. Også er det de som distraherer. Jeg har en sønn som kommer hjem og er veldig frustrert over uroelementene i klassen hans fordi at de forstyrrer læringen. Anonymkode: 52577...2fa 4
HalldirV2 Skrevet 23. september 2017 #7 Skrevet 23. september 2017 Jeg tror forfatteren av artikkelen missforstår, eller blander epler og pærer. Det er undervisningsopplegget som i større grad er tilpasset jenter, ikke det sosiale i et klasserom, ei heller hvordan elevene blir veid og målt. Skolen er mer tilpasset jenter da den i overveldende grad vektlegger kommunikative egenskaper framfor praktiske. Jenter sliter mer og mer psykisk, det er riktig, men prosentvis er det gutter som topper nesten alle negative statistikker i samfunnet, også frafall i skolen. Her er det mange variabler som spiller inn, men generelt sett har samfunnet beveget seg i en retning hvor presset på de unge er ekstremt. Det blir mindre og mindre arbeidsplasser, mer og mer spesialisering, og større konkurranse som følge. Automatiseringen av arbeidsplasser presser de som ikke er anlagt eller interessert i akademia inn på universitet/høyskoler, hvor de raskt dropper ut igjen...og til hva? På toppen av dette lever vi i et "storebror ser deg samfunn", hvor storebror er ens bekjentskap og omgangskrets, og de skjulte kameraene er de sosiale mediene. Her sitter de unge og overvåker hverandre og dømmer hverandre. Det finnes knapt et frirom lengre, et rom hvor en ungdom kan puste ut og senke skuldrene. Nei, vi som voksne har mye og ta tak i, først og fremst overfor jenter og gutter, men også overfor oss selv. 1
Hedy Lamarr Skrevet 23. september 2017 #8 Skrevet 23. september 2017 Her er en interessant artikkel, som tar opp dette med at gutter er gjennomsnittlig mindre modne enn jenter når de begynner på skolen. Jentene får et forsprang guttene ikke klarer å ta igjen. https://www.nrk.no/norge/_-guttene-ligger-langt-bak-jentene-i-skolen-1.13101186 (Beklager, det ble Spoiler istf. Sitat ) Spoiler Sitat: – Vi vet hva som gjør at de (guttene) faller bak. De lærer seg ikke å lese, skrive, regne, de grunnleggende tingene. – Vi ser en klar sammenheng hvis du ikke klarer å knekker lesekoden, ikke lærer å beherske lesing tidlig i skoleløpet, da er sjansen større for å gjøre det dårlig på ungdomsskolen og at du senere faller ut fra videregående" 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #9 Skrevet 23. september 2017 Jenter er flinkere til å tilpasse seg. Gutter skal ha alt på sine premisser. Er kun mennene her inne på forumet som mener at kvinner har alle mulige fordeler og tilretteleggelser, fordi de selv ikke klarer å tilrettelegge livet sitt. Anonymkode: 5a197...689 5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #10 Skrevet 23. september 2017 Skolen eller akademia er heller ikke tilpasset de intelligente og supersmarte. Jeg hater norsk skole. Droppet ikke ut pga at jeg slet med det faglige, jeg droppet ut fordi det var så hinsides kjedelig og lett. Anonymkode: 0c0e5...e8a
RoH Skrevet 23. september 2017 #11 Skrevet 23. september 2017 Skolen drives av damer. Det har vært sånn i 30 år. Å tro at ikke det dermed blir de feminine verdiene som vektlegges viser en manglende evne til å se. Blir omtrent like smart som å si at bygge bransjen ikke er tilrettelagt for menn. 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #12 Skrevet 23. september 2017 5 minutes ago, RoH said: Skolen drives av damer. Det har vært sånn i 30 år. Å tro at ikke det dermed blir de feminine verdiene som vektlegges viser en manglende evne til å se. Blir omtrent like smart som å si at bygge bransjen ikke er tilrettelagt for menn. Her er en liste over norske undervisningsministre gjennom tidene. https://no.wikipedia.org/wiki/Kategori:Norske_undervisningsministre Såvidt jeg kan se har bare fire av dem vært kvinner. Anonymkode: a4144...c54 5
Invicta Skrevet 23. september 2017 #13 Skrevet 23. september 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er skolen tilpasset jenter eller er det bare det at jenter er flinkere til å tilpasse seg enn gutter er? Jeg mener at det er lite sannsynlig at det kun er en faktor som virker inn på forskjell i skoleresultat mellom jenter og gutter, men jeg mener at generelt sett kan det nok være riktig at jenter lettere tilpasser seg - i alle fall tilsynelatende. Jeg mener også at skolen på mange områder ikke er tilpasset barn, men at det er variasjoner ut i fra lærer og skole. 5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #14 Skrevet 23. september 2017 Kvinner kommer aldri til å erkjenne menns problemer. De kommer aldri til å endre på det de har skapt av et system. For hvis de gjør det, så betyr det at de må gi slipp på noen av godene deres. De må faktisk innrømme at de er priviligerte på noen felt. At de ikke er de evige ofrene de alltid fremstiller seg som. Jeg syns forøvrig det er greit at kvinner later som ingenting. La de også ta 80% av alle studieplasser. La de prøve å styre skuta og holde samfunnet oppe. Husk at velferdsgoder er kjønnsnøytrale. Kos dere gutta. La damene overta og styre samfunnet så godt de kan. Om de kan. Anonymkode: 0c0e5...e8a 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #15 Skrevet 23. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kvinner kommer aldri til å erkjenne menns problemer. De kommer aldri til å endre på det de har skapt av et system. For hvis de gjør det, så betyr det at de må gi slipp på noen av godene deres. De må faktisk innrømme at de er priviligerte på noen felt. At de ikke er de evige ofrene de alltid fremstiller seg som. Jeg syns forøvrig det er greit at kvinner later som ingenting. La de også ta 80% av alle studieplasser. La de prøve å styre skuta og holde samfunnet oppe. Husk at velferdsgoder er kjønnsnøytrale. Kos dere gutta. La damene overta og styre samfunnet så godt de kan. Om de kan. Anonymkode: 0c0e5...e8a Skremmer det deg at kvinner er klokere og flinkere enn gutter? Anonymkode: 6168a...105
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #16 Skrevet 23. september 2017 22 minutes ago, AnonymBruker said: Kvinner kommer aldri til å erkjenne menns problemer. De kommer aldri til å endre på det de har skapt av et system. For hvis de gjør det, så betyr det at de må gi slipp på noen av godene deres. De må faktisk innrømme at de er priviligerte på noen felt. At de ikke er de evige ofrene de alltid fremstiller seg som. Jeg syns forøvrig det er greit at kvinner later som ingenting. La de også ta 80% av alle studieplasser. La de prøve å styre skuta og holde samfunnet oppe. Husk at velferdsgoder er kjønnsnøytrale. Kos dere gutta. La damene overta og styre samfunnet så godt de kan. Om de kan. Anonymkode: 0c0e5...e8a Anonymkode: a4144...c54 3
sofie777 Skrevet 23. september 2017 #17 Skrevet 23. september 2017 Tråden er ryddet for brukerdebatt og avsporing, samt svar til dette sofie777, mod
RoH Skrevet 23. september 2017 #18 Skrevet 23. september 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Her er en liste over norske undervisningsministre gjennom tidene. https://no.wikipedia.org/wiki/Kategori:Norske_undervisningsministre Såvidt jeg kan se har bare fire av dem vært kvinner. Anonymkode: a4144...c54 eh javel. Å så
RoH Skrevet 23. september 2017 #19 Skrevet 23. september 2017 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Skremmer det deg at kvinner er klokere og flinkere enn gutter? Anonymkode: 6168a...105 ja. Veldig, spesielt med tanke på at jeg har barn av begge typer Endret 23. september 2017 av RoH
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå