Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Vil bli havfrue
Skrevet

Jeg vet at hovedregelen er at man må kunne dansk for å få jobb i Danmark, men hva slags jobber kan nordmenn få i København? Jeg kunne tenke meg å bo der ett år. Jeg vil helst ikke jobbe i utelivsbransjen.

Noen med erfaring fra Danmark?

Gjest Piglet i.i.
Skrevet

Jeg bor og studerer i København, og etter at Danmark fikk "ny", mere fremmedfientlig regjering er ikke normenn (og svensker) så populære som vi en gang var. Ergo blir det stilt store krav til at danskkunnskapene skal være stort sett prefekte, både i skrift og tale. I tillegg er det blitt mye mere "akseptert" å diskriminere utlendinger. Derfor har mange normenn også problemer med å få jobb, tiltross for at de f.eks. har dansk utdannelse.

Jeg jobber på et analyseinstitut som har både norske, danske og svenske intevjuere. Det betyr at man som nordmann ringer til Norge. De trenger folk hele tiden og man kan jobbe mye, men mest helger og kvelder. Det er en mulighet. Ellers vil jeg anbefale og undersøke utdannelsesmuligheter. Det er veldig bra og studer i København, og du får med deg studielånet ditt.

Nå var alt dette veldig negativt, men bortsett fra at det er vanskelig å få jobb, så er København et supert sted å bo.

Piglet i.i.

PS Man kan ta danskkurs også. Det finnes spesielle for normenn og svensker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...