Gå til innhold

Jobbe mer enn 100%

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har for tiden en stilling i et mindre firma, der vi jobber på prosjektbasis. Grunnlønnen er lav, men vi har et månedlig bonussystem for alt vi har fakturert over x kr. Da jeg fikk fast stilling fortalte sjefen meg hvor mye min jevnaldrende kollega tjente og hva jeg kunne forespeiles. 

Det viser seg likevel ikke så enkelt. Det er vanskelig å få nye kunder (så langt har jeg bare en) og min kollega har fått flere av de nye kundene som kommer inn. Jeg har forsøkt å pitche på nye kunder, men får lite drahjelp ellers i firma, da min kollega er for opptatt og sjefen har lite å bidra med. Nå har jeg rett og slett ikke så mye å gjøre på jobb, jeg sitter mye og soser, og dagene blir uproduktive og lange.

Dette, kombinert med andre irritasjoner i stillingen, har gjort at jeg aktivt søker på nye jobber. Sjefen har tidligere sagt at det er åpent for ulike stillingsformer - noen ansatte jobber fast mens noen jobber på prosjektbasis, der de ikke har grunnlønn men får betalt prosentsats av prosjektene de tar, og begge deler er ok for henne.

Dersom jeg skulle få en ny stilling er jeg for så vidt interessert i å fortsette med det ene prosjektet jeg har. For det første vet jeg det blir kjempevanskelig for bedriften om jeg stikker av, da jeg har hovedansvaret og de er veldig avhengige av meg. For det andre er det etterhvert såpass håndterbart for meg at jeg kunne gjort det i helger/kvelder mens jeg er i en annen jobb.

Da jeg nevnte dette for søsteren min mente hun at jeg ikke kunne ta for gitt at en ny arbeidsgiver ville godta dette - at de vil at en ny ansatt skal kun ha denne jobben, og ikke annet, selv om jeg er til stede i arbeidstiden jeg skal være der. 

Jeg har hørt om så mange mennesker som jobber mer enn fullt, så jeg stusser på hvordan dette er mulig? Faren min hadde ulike jobber da han var yngre, og sjefen har en gang sagt at på sine yngre dager hadde hun to fulltidsjobber.

Det kommer vel an på arbeidsformen antar jeg, men er dette noe man må spørre om tidlig?

Anonymkode: 4f5bd...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en fulltidsjobb og to deltidsjobber ved siden av. Det ene kan jeg gjøre hjemmefra, jobber ca 2-3 kvelder i uken noen timer med det, og iblant noen helger. Så jobber jeg ca hver tredje lørdag (kun 6 timer per vakt) i min tredje jobb. Det går :) Men ja,  skulle nok tro at det spørs på arbeidsformen. Min hovedsakelige arbeidsgiver vet at jeg jobber ved siden av og sier at det er ok så lenge det ikke går ut over jobben. Spørs hvor du jobber, og arbeidsformen hos de eventuelle deltidsjobbene ja. 

Anonymkode: 46960...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fire jobber selv, går fint så lenge de ikke er i direkte konkurranse og at de ikke går utover hverandre. 

Anonymkode: 15238...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på jobben, hvor mye overtid man har osv. I nåværende jobb er det umulig å ha mer enn en, siden 100% i praksis er 150% i snitt. Jobber som regel til 1900, pluss i helger og en del ferier. 

Anonymkode: 27173...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel går det fint, men de fleste bedrifter har en policy om at du ikke kan arbeide i konkurrerende virksomhet, eller at du ikke kan inneha andre jobber som vil være til hinder for full ytelse i hovedjobben din.

Anonymkode: c472e...bb2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...