Gå til innhold

Dere som skal ha stroppeløs kjole

Skal du ha noe over skuldrene?  

1 stemme

1. 1. Skal du ha noe over skuldrene?

• Nei
      18
    • Ja, i kirken
      5
    • Ja, hele dagen
      0

Anbefalte innlegg

Gjest Betty Boop
Skrevet

Skal dere ha noe over skuldrene i kirken?

Jeg skal ha stroppeløs kjole, men hadde ikke tenkt til å ha noe over. Jeg skal ha langt slør.

Er det upassende å ikke ha tildekte skuldre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har ikke jeg planer om å gifte meg i nær framtid, men jeg ville i alle fall ikke brydd meg om hva som er "passende" og ikke. Ville jeg hatt stroppeløst, ja, da hadde jeg gått med bare skuldre. (Og jeg syns altså ikke at det er upassende i det hele tatt.)

Skrevet

Jeg går for bare skuldre

(når han frir da.. ;))

Skrevet

Jeg har nesten bare skuldre (veldig tynne stropper) og skal ikke dekke meg til i kirken. Får litt vond smak i munnen av å gjøre det jeg faktisk. Litt sånn som at pakistanerjentene på jobben ikke får vise legger, men meg om det.

Gjest Betty Boop
Skrevet

Jeg har liksom lyst til å se penest mulig ut når jeg går opp midtgangen, og det tror jeg er uten tildekte skuldre. Men så er det en gammel, engelsk kirke, og de er jo litt mer snerpete der...?

Skrevet

jeg har heller ikke tenkt å dekke til skulderne. Skal ha langt slør, så ryggen er jo på en måte tildekket. Har ærlig talt ikke tenkt på at dette er upassende. Tror ikke noen kommer til å reagere på det i min familie/vennekrets. I de bryllupene jeg har vært i har alle brudene hatt bare skuldre.

Strengt tatt skulle jeg vel ikke hatt hvit kjole eller slør heller, siden vi allerde har en datter :).

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg skal IKKE dekke til skuldrene. Synes min kjole er finest uten det tilhørende sjalet...

Skrevet

Hadde tynt tynt sjal i kirken, synes noe annet blir litt nakent. Gikk uten etterpå, og var ikke spesielt redd for at ikke noen skulle se "hvor fin jeg var" de få sekundene jeg gikk opp midtgangen.

Noen steder synes jeg det ikke sømmer seg med bare skuldre. I kirken, i begravelser og i andres gudshus er noen av stedene.

Folk får gjøre som de vil, men selv synes jeg det blir litt vulgært.

Skrevet

Nå har ikke jeg reflektert mye over dette - siden jeg ikke skal ha kjole med bare skuldre og ikke er ofte i kirker, men kan bare opplyse om at da vi var i Firenze (kjent for sine fantastiske katedraler!) sto det skilt om at man måtte dekke seg til når man gikk inn i en kirke. Dette er ut fra respekt for at det er et hellig rom. Gamle og umoderne regler kan man si, men religioner tilpasser seg ikke nødvendigvis dagens mote... :wink:

Og Italia er jo som kjent et vestlig land, men likevel.

Her i Norge er vi jo ikke så nøye på hva som er skikk og bruk, men til spørsmålet om man må dekke seg til i en engelsk kirke, så ville jeg sjekket dette hvis det var meg som skulle gifte meg der. Britene er jo som kjent veldig opptatt av skikk og bruk!

Gjest Brud2005
Skrevet

Jeg hadde ikke tenkt å ha noe over skuldrene. Jeg skal ha langt slør som ikke er helt gjennomsiktig og føler meg derfor ikke så "naken" på skuldrene...

Jeg må likevel innrømme at jeg blir litt i stuss når jeg leser innlegg her inne :o . Jeg vil jo helst gjøre det riktige, og ikke være for "avkledd" sett i forhold til andres syn på hva som er akseptabelt :-( Leser gjerne flere syn på dette..

Skrevet

Så vidt jeg vet er det vanlig i katolske kirker og katedraler med tildekkede skuldre. På Malta ble vi til og med bedt om å dekke overarmene da vi besøkte kirker og katedraler.

Jeg har ikke svart på avstemningen, siden jeg verken skal ha stroppeløs kjole eller gifte meg i kirken. :)

Gjest Vigdis_brud05
Skrevet

I England er de ganske "snerpete" som du sier. De har en del dobbeltmoral... visse ting skal ikke gjøres (så andre folk ser det...) (Mannen min er 1/2 engelsk så jeg har litt erfaring med det).

Men... du er norsk og gjestene deres har sikkert forståelse for at ting er anderledes her du kommer fra.

Jeg ville uansett snakket med din svigermor om dette, hun har forhåpentligvis kjennskap til dette spørsmålet. Ikke nødvendig å sjokkere halvparten av gjestene om det er helt uhørt å komme inn i kirken med bare skuldre om det er slik de reagerer.

Må bare fortelle en histore om noe jeg opplevde en gang: Jeg og samboren min gikk på do sammen på en fest i England en gang. Da trodde ALLE at vi ... :oops: .. du vet... Sambo fikk så ørene flagret av han som eide huset. Det falt ingen inn at vi faktisk bare var på do før vi skulle gå. Og INGEN trodde oss når vi sa at det var det vi hadde gjort.... :hoho::hoho::hoho:

Skrevet

Jeg giftet meg i stroppeløs kjole, men hadde bolerojakke på meg i kirken. Jeg syns det er upassende å gå med bare skuldre i kirken, og ville aldri gjort det.

Skrevet

Jeg skal også ha stroppeløs kjole, men kommer ikke til å dekke til skuldrene. Skal ha langt slør, så da synes jeg det blir litt mye om jeg skal ha noe over skuldrene i tillegg.

Skrevet

Må bare innrømme at tanken ikke har slått meg engan at jeg bør dekke til skuldrene......

Skal ha en kjole med stropper som ligger utpå skuldrene og slør. Kommer nok ikke til å ha noe ekstra over skuldrene nei.

Gjest Betty Boop
Skrevet
Jeg hadde ikke tenkt å ha noe over skuldrene. Jeg skal ha langt slør som ikke er helt gjennomsiktig og føler meg derfor ikke så "naken" på skuldrene...

Jeg må likevel innrømme at jeg blir litt i stuss når jeg leser innlegg her inne :o . Jeg vil jo helst gjøre det riktige, og ikke være for "avkledd" sett i forhold til andres syn på hva som er akseptabelt :-( Leser gjerne flere syn på dette..

Sånn tenker jeg også... forvirret! Men tror jeg ender opp med umoralske bare skuldre....

Skrevet

Jeg skal også ha stroppeøs kjole og kommer neppe til å dekke til skuldrene i kirken. Jeg skal ha langt slør og sjal,men sjalet er kun tenkt dersom det blir kjølig iløpet av kvelden. Har ikke egentlig helt bestemt meg for om jeg skal ha sjalet i det hele tatt.....

Gjest Brud2005
Skrevet
Men tror jeg ender opp med umoralske bare skuldre....

Jeg har tenkt litt, og må si meg enig i Betty Boops utsagn:

:hoppe: JA TIL UMORALSKE BARE SKULDRE :Nikke:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg hadde stroppeløs kjole og hadde et sjal som fulgte med kjolen i kirken. Jeg hadde ingen lyst til å gå med bare skuldre da det ikke føltes riktig for meg. Jeg valgte å gifte meg i kirken med alt den står for og da kostet det meg ingenting å dekke skuldrene i respekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...