AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #1 Skrevet 23. september 2017 .. Jeg får helt angst av tanken på dette! Har det helt forferdelig, og har vært helt dårlig siden jeg fant ut at vi skal gjøre dette på studiet om to uker. Har så dårlig erfaring med å ta EKG, forrige gang lo en sykepleier av meg mens jeg lå der så nervøs.. Har stoore, store komplekser og har virkelig ikke lyst til at noen av mine medstudenter skal se meg i en slik situasjon. Vet at vi skal gjøre det for øving, og at vi skal vite hvordan det føles som pasient. Helt ærlig så vil jeg heller droppe ut av studiet. Hva skal jeg gjøre? :-( Høres kanskje ut som en bagatell for noen, i og med at vi kan ha på BH, men for meg er det helt grusomt. Anonymkode: 2b288...622
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #2 Skrevet 23. september 2017 Du virker ekstremt selvopptatt. Dere skal lære å ta ekg for guds skyld. Du har mer klær på deg en i svømmehallen. Btw? Hver gang helsepersonell har tatt ekg på meg har jeg måttet gjøre uten BH. Jeg føler meg ganske lurt av helsevesenet hvis dere får ta med BH selv. Anonymkode: 28b24...ee1 5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #3 Skrevet 23. september 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du virker ekstremt selvopptatt. Dere skal lære å ta ekg for guds skyld. Du har mer klær på deg en i svømmehallen. Btw? Hver gang helsepersonell har tatt ekg på meg har jeg måttet gjøre uten BH. Jeg føler meg ganske lurt av helsevesenet hvis dere får ta med BH selv. Anonymkode: 28b24...ee1 Jeg er aldri i svømmehallen.. Man kan fint ta EKG med BH om man ikke har noe som er i veien. Jeg respekterer din mening, men den hjelper ikke meg dessverre Anonymkode: 2b288...622
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #4 Skrevet 23. september 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: .. Jeg får helt angst av tanken på dette! Har det helt forferdelig, og har vært helt dårlig siden jeg fant ut at vi skal gjøre dette på studiet om to uker. Har så dårlig erfaring med å ta EKG, forrige gang lo en sykepleier av meg mens jeg lå der så nervøs.. Har stoore, store komplekser og har virkelig ikke lyst til at noen av mine medstudenter skal se meg i en slik situasjon. Vet at vi skal gjøre det for øving, og at vi skal vite hvordan det føles som pasient. Helt ærlig så vil jeg heller droppe ut av studiet. Hva skal jeg gjøre? :-( Høres kanskje ut som en bagatell for noen, i og med at vi kan ha på BH, men for meg er det helt grusomt. Anonymkode: 2b288...622 Klarer du ikke at noen medelever tar EKG på deg, så er du heller ikke egnet til å være helsearbeider. At en sykepleier har ledd av deg må være noe du har misforstått. De gjør jobben sin for å skynde seg videre til neste oppgave. Anonymkode: d62f3...bcb 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #5 Skrevet 23. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er aldri i svømmehallen.. Man kan fint ta EKG med BH om man ikke har noe som er i veien. Jeg respekterer din mening, men den hjelper ikke meg dessverre Anonymkode: 2b288...622 Ville prøvd å snu tankegangen til å se på kroppen din og andres som en maskin og et redskap. Anonymkode: 28b24...ee1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #6 Skrevet 23. september 2017 Ta på den en singlet, så er det bare å trekke litt opp akkurat nå elektrodene skal plasseres. Dette skal du utsette pasienter for hver dag i karrieren, da er det greit å få en inntrykk av hvordan det er. Ingenting privat bli blottlagt, du kan ha på deg bh og om nødvendig mer klær så lenge de er bevegelige. Mange pasienter må av med bh og klær, og er gjerne uforberdt med hårete armhuler, svette, og skitne klær, det er verre for dem enn for deg. Det er fort gjort også, ti min så er du ferdig. Dessuten skal jo du lære dette også, og må ha noen å øve deg på, ergo må andre studenter til pers. Anonymkode: 216f6...c63 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #7 Skrevet 23. september 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Klarer du ikke at noen medelever tar EKG på deg, så er du heller ikke egnet til å være helsearbeider. At en sykepleier har ledd av deg må være noe du har misforstått. De gjør jobben sin for å skynde seg videre til neste oppgave. Anonymkode: d62f3...bcb Hvorfor er hun ikke egnet da? Det har ingen relevans til studiet at hun selv skal kle av seg foran medstudenter. Hvis dette skulle vært en mest mulig reell situasjon så måtte de fått tatt EKG med et annet studentkull, slik at det ble fremmede. Det er en stor forskjell på å kle av seg foran folk man treffer privat, fester med etc., og folk man ikke kjenner personlig. Jeg skjønner deg godt TS, og synes det er helt forkastelig at man har slike oppgaver i studiet. Jeg har angst for å kle av meg selv, og hadde aldri taklet noe sånt. Jeg ble uansett sett på som en god pleier da jeg jobbet som assistent, og ingen av oppgavene på sykehjemmet der jeg jobbet innebar å ta av mine egne klær. Anonymkode: ae2e8...4f8 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #8 Skrevet 23. september 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Klarer du ikke at noen medelever tar EKG på deg, så er du heller ikke egnet til å være helsearbeider. At en sykepleier har ledd av deg må være noe du har misforstått. De gjør jobben sin for å skynde seg videre til neste oppgave. Anonymkode: d62f3...bcb Hvorfor det? Skal TS stå naken foran pasientene sine, mener du? Anonymkode: 4ebd1...d87 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #9 Skrevet 23. september 2017 Til dere to siste, tusen takk! Jeg har fått mange gode tilbakemeldinger i mine tidligere praksiser, og det å blotte meg til medstudenter har ingenting med det at man ikke kan bli god i sitt yrke.. Er ikke selvopptatt eller noe, men har som sagt mange dårlige erfaringer med dette selv. Vet hvor fælt det er å ligge der så sårbar som pasient, og vet derfor hvordan jeg skal takle det med mine egne pasienter. Huff, det er ikke lett dette. Det er som nevnt tidligere noe helt annet å blotte ekstra vekt, strekkmerker og slikt til noen man skal face hver dag. Skalv og gråt når jeg gjorde det hos profesjonelle, så dere kan tenke dere selv å gjøre det med venner ikke gjør saken bedre.. Tør ikke skifte med de engang. -TS Anonymkode: 2b288...622
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #10 Skrevet 23. september 2017 Hvilket studie er det du går? Er redd for at jeg må igjennom det samme neste år. For meg er det uaktuelt å gjøre noe slikt. Driter i hva dere andre her inne sier om det. Jeg kan få legeerklæring fra to psykologer og fastlege, for noe sånt kommer jeg aldri til å gjøre. over mitt lik. Anonymkode: 05560...c35
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #11 Skrevet 23. september 2017 Du må ikke blotte deg. Du kan ha på deg en singlet for eksempel. Og du bør si til studenten som skal gjøre det at du er veldig ukomfortabel, så lik linje som at pasienter bør si dette til en sykepleier når det er en reel situasjon. Og om studenten ikke behandler deg med respekt er det han/hun som gjør noe galt og lærerne griper tak i dette. Anonymkode: 42232...569 1
Nuttery Skrevet 23. september 2017 #12 Skrevet 23. september 2017 Du har på seg singlet/t-skjorte. I verstefall kan du sikkert sette elektrodene på deg selv, det er jo ikke noe hokus-pokus. Ellers vil jeg virkelig vurdere om dette er riktig studie for deg. Er du ikke villig til å være litt "pasient" fordi det er sårbart og kjipt så er det meget mulig du kanskje vil trives bedre andre steder. Evnen til å utsette seg selv for et minimum av det dine syke, sårbare pasienter å gå igjennom bør du kunne tåle. Å bli tatt et EKG-av er ikke noe mer traumatisk enn tre klistrelapper med en ledning på, på din kropp, mens alle har ansiktet rettet mot telemetrien og studerer QRS-komplekset ditt. Ingen er spesielt interessert i deg, men i læringsutbyttet. 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #13 Skrevet 23. september 2017 25 minutter siden, Nuttery skrev: Du har på seg singlet/t-skjorte. I verstefall kan du sikkert sette elektrodene på deg selv, det er jo ikke noe hokus-pokus. Ellers vil jeg virkelig vurdere om dette er riktig studie for deg. Er du ikke villig til å være litt "pasient" fordi det er sårbart og kjipt så er det meget mulig du kanskje vil trives bedre andre steder. Evnen til å utsette seg selv for et minimum av det dine syke, sårbare pasienter å gå igjennom bør du kunne tåle. Å bli tatt et EKG-av er ikke noe mer traumatisk enn tre klistrelapper med en ledning på, på din kropp, mens alle har ansiktet rettet mot telemetrien og studerer QRS-komplekset ditt. Ingen er spesielt interessert i deg, men i læringsutbyttet. Er absolutt ikke enig i det du skriver her. Jeg har vært på utplassering via skole på sykehjem. Jeg HATER å bli tatt på. Pga overgrep i barndommen så tåler jeg det ikke. Jeg får panikk og kan slå i refleks. Fysisk kontakt er det verste jeg vet. Ingen, og da mener jeg ingen, får lov til å bare ta på meg. Verken kjærester eller familie. Alt fra stryking på ryggen og armer, til en hånd bak på ryggen. Altså normal, hverdagslig kontakt. Under sex er en ting, hverdag er noe heeeelt annet. Klemmer og slikt gjelds også så klart. Jeg ga min egen mor en klem for første gang på 10 år, for noen få måneder siden. Det sier litt om hvor mye jeg sliter med fysisk kontakt. Dette gjelder også som pasient. Jeg har tatt EKG. Måtte avbrytes fordi jeg fikk panikk. De fikk ikke sett det de skulle. Fordi hjerte slo for fort og jeg pustet ikke normalt. Jeg fikk rett og slett panikk av å ligge der halvnaken og sårbar. Fysisk kontakt. ALT jeg hater i verden, det måtte jeg igjennom. Har vært mye hos leger. Gått i behandling. Jeg kan ikke bli noe bedre enn jeg er nå. Som sagt. Jeg jobbet med eldre og syke. Der er det mye fysisk kontakt. Hud mot hud. Det gikk helt fint. Fordi det er jobb. Det er ikke privat. Det å stryke eldre på hånden, gi en klem, holde en hånd bak ryggen deres.. alt jeg hater, alt jeg ikke takler, det klarte jeg. De eldre kunne ta tak i hånden min helt utav det blå. Hadde det skjedd utenfor jobb, da hadde jeg slått fått panikk. Det skjedde daglig. Det gikk helt fint, fordi jeg var ikke meg selv, jeg var jobb-meg. Var også innom barnehage, gikk helt fint der også. Så ikke kom her å si at bare fordi jeg ikke tåler fysisk kontakt. Bare fordi jeg ikke takler å gjennomføre en EKG. Så kan ikke jeg jobbe i et slikt yrke. Skal gå VG2 neste år til å bli helsefagarbeider og jeg gleder meg! Og gruer meg, for det å gjøre slikt i timene, det går bare ikke. Jeg kan fint observere og utføre, men ikke leke pasient. Ikke aller er som meg. Noe klarer ikke å skille privat og jobb, mens jeg har et gedigent skille. Som natt og dag. Jeg vet ikke hvorfor jeg er slik, det bare er slik. Og mange andre der ute er som meg. Så pass på litt hva du sier, for du kan skremme vekk andre fra å gjøre det de ønsker. Og noe de faktisk kan gjøre. Men de vil aldri tørre å gjøre det, fordi du sier de ikke kan. Anonymkode: 05560...c35
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå