Gå til innhold

Storesøster som ser ned på så små søsken fordi hun studerer medisin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er tre jenter i familien, hvor den eldste studerer medisin og jeg og lillesøster driver med økonomi. Men,storesøsteren vår tråkker ofte ned på oss, pga hun føler hun er mye flinkere og smartere enn oss. Hun jobber på tre forskjellige sykehus, som pleieassistent. Går 7 semester nå og har blitt dumpa ned 2 år nesten pga ikke bestått eksamen, og i karakterer har hun E og D. 

Jeg føler ikke at hub på bakgrunn av dette kan tråkke ned på oss andre. For hva er vitsen med den «store» utdanningen, når man uansett klarer seg så vidt... 

og får hun noe bra jobb på bakgrunn av dette?

Anonymkode: ea442...834

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun forsøker vel å kompensere vil jeg tippe. Mitt inntrykk er at karakterene ikke spiller så stor rolle for medisinstudenter, men man må jo bestå. Legeyrket har strenge formalkrav til godkjent utdannelse,  turnus og etterhvert spesialisering for å få legelisens og mangler man noe av dette har man ganske enkelt ikke lov til å jobbe som lege, så det begrenser seg selv. 

Anonymkode: ee26a...fd8

• Liker 8
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun forsøker vel å kompensere vil jeg tippe. Mitt inntrykk er at karakterene ikke spiller så stor rolle for medisinstudenter, men man må jo bestå. Legeyrket har strenge formalkrav til godkjent utdannelse,  turnus og etterhvert spesialisering for å få legelisens og mangler man noe av dette har man ganske enkelt ikke lov til å jobbe som lege, så det begrenser seg selv. 

Anonymkode: ee26a...fd8

Syns det er på høytid at karakterene begynner å gjøre det, så unngår vi «dumme» feil som resulterer i ett dødt menneske 

• Liker 10
Skrevet

Tror ikke helt på denne historien, det er kun Bergen som har karakter på medisinstudiet, og der er det ikke tre sykehus ;)

Anonymkode: e2828...dc5

• Liker 21
Skrevet

Du ser jo ikke akkurat opp til henne du heller, så da er dere vel skuls.

• Liker 6
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke helt på denne historien, det er kun Bergen som har karakter på medisinstudiet, og der er det ikke tre sykehus ;)

Haukeland, Haraldsplass diakonale og Betanien?

• Liker 11
Skrevet
6 minutter siden, Lou Salome skrev:

Du ser jo ikke akkurat opp til henne du heller, så da er dere vel skuls.

Den følelsen fikk jeg også. At det vi har her er søsken som ser ned på hverandre og som ikke støtter hverandre

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som en hyggelig søskengjeng... Kanskje dere har noe å jobbe med, alle sammen? Start med deg selv og se hva som skjer. Gamle mønstre kan faktisk forandres, men det krever innsats.

Anonymkode: ce464...cb2

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er tre jenter i familien, hvor den eldste studerer medisin og jeg og lillesøster driver med økonomi. Men,storesøsteren vår tråkker ofte ned på oss, pga hun føler hun er mye flinkere og smartere enn oss. Hun jobber på tre forskjellige sykehus, som pleieassistent. Går 7 semester nå og har blitt dumpa ned 2 år nesten pga ikke bestått eksamen, og i karakterer har hun E og D. 

Jeg føler ikke at hub på bakgrunn av dette kan tråkke ned på oss andre. For hva er vitsen med den «store» utdanningen, når man uansett klarer seg så vidt... 

Dersom hun hadde vært ferdig utdannet lege så hadde hun hatt like liten grunn til å "tråkke ned" på dere. All verdens utdannelse gir en ikke frikort fra å være "utdannet" menneske. 

Tipper at grunnen til at hun føler hun må hevde seg selv ovenfor dere er fordi hun selv føler seg mindre verdt på grunn av faglige prestasjoner ovenfor sine medstudenter som klare seg bedre enn hun selv gjør. Der har du det. 

Anerkjenne at hun føler seg mindreverdig og overse det. Eventuelt om behovet skulle melde seg hos deg så kan du konfrontere henne med denne teorien og fortelle henne at hun får holde kjeft med å snakke ned om dere andre søstre. Gi hun melding! 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig selvbilde...

• Liker 1
Skrevet

Jepp, dårlig selvbilde. Hev deg over det.

Anonymkode: b31ea...f76

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg synes det er vanskelig å tro at hun sliter så mye med å klare seg der, man kommer jo ikke inn på medisinstudiet uten toppkarakterer.

Anonymkode: 13c34...788

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg synes det er vanskelig å tro at hun sliter så mye med å klare seg der, man kommer jo ikke inn på medisinstudiet uten toppkarakterer.

Det er jo ikke sikkert man henger med på universitetet (som stiller langt høyere krav) selv om man klarte å pugge den svært begrensede pensummengden det er på vgs.

• Liker 6
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vanskelig å få toppkarakterer på vgs, universitetsstudier har et helt annet nivå.

Anonymkode: 1d509...85e

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke sikkert man henger med på universitetet (som stiller langt høyere krav) selv om man klarte å pugge den svært begrensede pensummengden det er på vgs.

Opptakskravene til medisin er kjemi 1 + 2, R1 og fysikk 1. Det er ikke superlette fag, og i hvert fall ikke bare pugging. Så hvis hun har klart toppkarakterer i slike fag på vgs så burde hun klare medisinstudiet hvis hun går inn for det.

Anonymkode: cc7c6...31e

• Liker 1
Skrevet

Prøv å endre tankegang. Gi henne positive tilbakemeldinger når hun oppnår ting, også den andre søsteren din. Slutt å se ned på, det blir en ond sirkel for dere alle. Begynn å endre denne sirkelen til en god en, og det bør du gjøre fordi du har blitt bevisst på at dere ser ned på hverandre. Hvis du begynner med positiv Feedback, så vil de andre begynne å forstå at det er godt å få, og kanskje de begynner å gjøre det tilbake. 

Jeg blir i hvertfall bevisst på det i jobbsammenheng hvis andre skryter av meg, og da blir jeg flinkere og mer bevisst på å skryte av andre også. Fordi det gjør det til ett godt samhold, der vi backer hverandre opp. Vi har alle gode ressurser på ulike måter som det er lurt å dra nytte av. Vi må bli flinkere til å bruke hverandres sterke sider for å bli gode team, og det gjelder også innad i familier. 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Studerer i Bergen, Jobber hver fjerde helg i på ett sykehus her i Oslo, samt som hu jobber på ett i Bergen og enda ett i Oslo i lange ferier

Skrevet

Følte jeg skrev innlegget altfor fort. 

Hun tok utvidet tid på videregående, så hun gikk på videregående i 4.år og avsluttet VGs med å få ett førstegangsvitnemål. Hun kom ikke inn i medisin først, men odontologi, men skrev en egenmelding? Vet ikke hva det heter, men hun la ved legedokumenter og ett eget dokument der hun skrev mye om at hub sliter osv og det ene og det andre, har vært mye syk osv, for at studiet skulle ta hensyn til det og la henne komme inn på bakgrunn av det. Hun ble tatt inn mee vekt på karakterer PLUSS de dokumentene, hun hadde altså ikke nok snitt, men kom inn fordi hun lå 1 poeng bak eller noe og da la de vekt på dokumentene om at hun hadde vært syk og slitet mye. 

Hun ble først dumpet ned ett helt år, før hun ble kastet ut av studiet for 1 år eller noe? Pga hun ble tatt i juks, også startet hun å studere igjeb og da ble hun også dumpet ned ett halvt år eller noe. I hvert fall mamma og pappa tror at hun går 11.semester, (og de vet om at hun ble utestengt, pluss ble dumpet ned ett år), og tross det skulle hun gå 11.semester nå, men hun startet 7.semester nå. 

Hun pleier ofte å si at hun er flinkere oss, fordi hun studerer medisin og jeg og lillesøster går økonomi på betalte universiteter. At hun vil tjene mer enn oss, og har større sjanse for å få seg en utdannet mann enn det vi har på bakgrunn av utdannelsen sin. 

Hjemme forteller hun mor og far at hun har B og A som karakterer, men hun får E og Db

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet om 3 sykehus i Bergen, Haukeland,Haraldsplass og Betanien sykehus.

Anonymkode: 79dfd...58f

• Liker 3
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Følte jeg skrev innlegget altfor fort. 

Hun tok utvidet tid på videregående, så hun gikk på videregående i 4.år og avsluttet VGs med å få ett førstegangsvitnemål. Hun kom ikke inn i medisin først, men odontologi, men skrev en egenmelding? Vet ikke hva det heter, men hun la ved legedokumenter og ett eget dokument der hun skrev mye om at hub sliter osv og det ene og det andre, har vært mye syk osv, for at studiet skulle ta hensyn til det og la henne komme inn på bakgrunn av det. Hun ble tatt inn mee vekt på karakterer PLUSS de dokumentene, hun hadde altså ikke nok snitt, men kom inn fordi hun lå 1 poeng bak eller noe og da la de vekt på dokumentene om at hun hadde vært syk og slitet mye. 

Hun ble først dumpet ned ett helt år, før hun ble kastet ut av studiet for 1 år eller noe? Pga hun ble tatt i juks, også startet hun å studere igjeb og da ble hun også dumpet ned ett halvt år eller noe. I hvert fall mamma og pappa tror at hun går 11.semester, (og de vet om at hun ble utestengt, pluss ble dumpet ned ett år), og tross det skulle hun gå 11.semester nå, men hun startet 7.semester nå. 

Hun pleier ofte å si at hun er flinkere oss, fordi hun studerer medisin og jeg og lillesøster går økonomi på betalte universiteter. At hun vil tjene mer enn oss, og har større sjanse for å få seg en utdannet mann enn det vi har på bakgrunn av utdannelsen sin. 

Hjemme forteller hun mor og far at hun har B og A som karakterer, men hun får E og Db

Hva er problemet ditt? At hun kommer til å være en helsefare? At foreldrene dine tror hun er bedre enn hun faktisk er? At hun tror hun får en bedre fremtid enn deg og sier det høyt? At hun er irriterende? 

Trenger du råd til å avsløre henne, til å stoppe henne fra å praktisere medisin, til å hindre henne I å gifte seg med en fin, rik mann, eller til å takle at hun er en tåpelig søster? 

Anonymkode: dc79f...5c7

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...